7.6.07

Zones 30 i sociologia de la bicicleta a la ciutat

Llegint l'apunt d'en Marc Belzunces Zones 30: quan els 30 Km/h es transformen en 15 Km/h (o menys) penso que el problema no és que es vengui les zones 30 com a zones on es podrà anar a 30, ja que aquest només és el límit de velocitat, el problema és sociològic i cultural, el cotxe sempre haurà d'esperar darrera la bicicleta tant si és una zona 30 com si no. L'exemple del carro de cavalls de la Rambla és molt clar, si te'l trobes aniràs a poc a poc i et resignaràs, amb la bicicleta no passa el mateix els cotxes acaben pressionant al ciclista. Un altra exemple que se m'acudeix és el camió de les escombraries, si te'l trobes t'hauràs d'aturar, et pot fer més o menys ràbia, però ho assumiràs.

Per què amb la bicicleta no passa el mateix? Per què el cotxes fan sonar el clàxon i s'acosten perillosament a les bicicletes com si les volguessin empènyer? Primer de tot crec que el tema a poc a poc està canviant i que l'augment de ciclistes a les ciutats forçarà encara més aquest canvi. El problema de fons és que les bicicletes s'aparten massa sovint per deixar passar els cotxes i que els conductors hi estan acostumats. Pel ciclista aquesta maniobra és molt perillosa si no hi ha amplada suficient i quan ha de tornar a incorporar-se a la circulació. D'altra banda encara hi ha masses ciclistes que circulen arrambats a la dreta, amb el conseqüent perill de que algun cotxe aparcat obri la porta, i és clar els cotxes quan veuen un ciclista que circula molt a la dreta s'ho prenen com una invitació a avançar.

El meu consell és circular pel centre del carril, aguantar i no perdre el temps en discussions amb el conductors. Penseu que molts cotxes no tenen el costum de mantenir la distància de seguretat amb el vehicle de davant i no ho fan per pressionar-vos, senzillament perquè condueixen malament.

Vegeu també