28.9.07

Apunts sobre mobilitat a les ciutats

Escoltant ahir una xerrada de l'expert en mobilitat Ole Thorson vaig pendre alguns apunts de coses a tenir en compte en la planificació de la mobilitat urbana:
  • Importància de les externalitats. Posava l'exemple de posar passos de vianants massa lluny de les cruïlles, els vianants no faran un trajecte en forma d'U, travessaran recte. Cal ser realista. Amb la bicicleta passen coses semblants hi ha carrils bici que no s'utilitzen per un mal disseny.
  • Volum de trànsit ambiental. Tot i que hi ha fórmules que permeten calcular la capacitat d'un carrer, cal tenir en compte que la capacitat ambiental és menor, la contaminació ambiental i la contaminació acústica s'han de tenir en compte.
  • Capacitat de les voreres (amplada). Cal estudiar el volum de trànsit, però també el volum de vianants.
  • 50% dels desplaçaments interns a les ciutat en dies laborables es fan a peu. Segons les últimes enquestes de mobilitat.
  • Les voreres han de tenir sempre almenys 3 metres.
  • Els carrers de menys de 9 metres entre façanes han de tenir un paviment únic.
  • El transport públic ha de tenir un bon accés a peu per facilitar-ne l'ús. Tothom que l'utilitza ho fa accedint-hi a peu.
  • Hi ha d'haver 2 límits de velocitat, un de 50 Km/h per la xarxa bàsica de carrers i un de com a màxim 30 Km/h per a la resta de xarxa viària.
  • Hi ha d'haver una diferenciació física entre els carrers 50 i els 30. Una proposta és que els carrers de la xarxa bàsica tinguin una vorera contínua. Els vianants poden circular tranquil·lament i els cotxes que giren veuen clarament que entren en una zona diferenciada.

A pedals a IB3

A pedals és un nou programa de televisió d'IB3 (La Radiotelevisió de les Illes Balears). El seu objectiu:
"Fomentar la pràctica del cicloturisme aprofitant les bones condicions de les nostres illes, combinant itineraris rurals, de carretera i rutes urbanes és indubtablement un dels objectius del programa 'A Pedals', però no l'únic. També es pretén informar sobre la realitat del ciclisme a la nostra societat. Competicions, concentracions, excursions o viatges organitzats per les diferents associacions cicloturistes, clubs federats o grups organitzats."

26.9.07

Actualitat i futur del bicing

En Marc Belzunces fa un bon resum de les dades de setembre del Bicing i de les promeses de millora que ha fet l'Alcalde de Barcelona per a la propera primavera: 6.000 bicicletes i 400 estacions.

Carril bus ara! Interessant "prova estàtica"

La iniciativa carril bus ara
impulsada per l'Associació per a la Promoció del Transport Públic demana la creació d'un carril bus a la B-23.

Per demostrar que és possible fer el carril bus amb l'amplada actual i fer evident que un carril bus pot portar fins a un 27% més de persones que 3 carrils de cotxe col·lapsats van fer aquesta prova que podeu veure en la imatge.

La disminució de l'amplada dels carrils vindria avalada per la disminució del límit de velocitat a 80 Km/h.

20.9.07

Actes de la setmana de la mobilitat

Petit recull d'actes de la setmana de mobilitat, fa dies que el preparo, però no l'he pogut acabar, així que el publico i ja hi aniré afegint coses:

Reduir un 20% la contaminació salvaria 1200 vides cada any

Ahir els mitjans de comunicació en parlaven força, es van saber un parell de dades:
  • Barcelona (i la seva àrea metropolitana) és una de les ciutats més contaminades del món per davant de ciutats com Londres o Nova York. L'índex de contaminació està a 60 micrograms per metre cúbic (de partícules de menys de 10 micres) , la Unió Europea ho limita a 40 i l'Organització Mundial de la Salut recomana 20.
  • D'altra banda un estudi diu que reduint un 20% aquesta contaminació evitaríem 1.200 morts cada any. Situant-nos als nivells de l'OMS podríem arribar a evitar més de 3.500 morts anuals.
Altres vegades ja he parlat de la magnitud del problema. Els nens i la gent gran són els més afectats, quan els vostres fills tinguin una bronquitis aguda penseu en la contaminació! La principal causa d'aquesta contaminació és la mobilitat.

Una altra dada que va destacar l'expert que ha fet l'estudi sobre la mortalitat és que els ciclistes que circulen per carrers amb alta densitat de trànsit no estant fent precisament salut! No va dir res dels vianants o dels veïns d'aquests carrers, però suposo que els ciclistes respirem directament aquestes partícules tant perjudicials.

17.9.07

Guia ràpida a la normativa que afecta al ciclista

Una guia ràpida per a ciclistes que circulen per Barcelona, però interessant per a qualsevol ciclista urbà o de carretera. Recull l'última revisió de l'ordenança de circulació de Barcelona i els elements del codi de circulació que afecten la bicicleta. Utilitzeu la lògica i llegiu la normativa perquè jo en faig una simplificació i pot tenir algun error i en declino tota responsabilitat!!!

Ultima revisió: octubre de 2016
  • Timbre. És obligatori.
  • Llums. És obligatori de nit i de lògica!
  • Roba reflectora. Només en vies interurbanes i de nit. No cal que sigui una armilla, n'hi ha prou amb un braçalet.
  • Elements reflectors de la bicicleta. S'han de dur catadiòptrics homologats instal·lats a la bicicleta, haurien de venir d'origen amb la bici tot i que no sempre els porten. Blanc a davant i vermell a darrera. Si els llums en porten, ja serveixen.
  • Casc. No és obligatori a la ciutat per adults, només ho és en vies interurbanes i sempre per a menors de fins a 15 anys d'edat.
  • Pel centre del carril. S'hi pot anar (és més segur!), però preferiblement pels carrils més propers a les voreres. Pels carrils BUS no s'hi pot anar.
  • Codi de circulació. S'ha de respectar com qualsevol altre vehicle, prioritats, semàfors, passos de vianants, etc.
  • Per les voreres (*) només quan tinguin 5 metres d'amplada i almenys 3 lliures i només quan no hi hagi aglomeracions de vianants ni carrils bici. I també:
    • Entre les 22 i les 7 h, també quan l'amplada de la vorera sigui superior a 4,75 m (Eixample) i en les mateixes condicions.
    • Quan persones adultes acompanyen menors de 12 anys
    • Quan hi ha carril bici a la vorera.
    • Distància amb vianants i façanes: cal deixar 1 metre de distància en avançar els vianants i també de les façanes dels edificis.
    • Aglomeracions de vianants: es prohibeix la circulació en bici quan no es pugui deixar la distància de seguretat amb els vianants o circular 5 metres en línia recta.
  • Obligació de circular per carrils bici? Ja no hi ha obligació i per tant si un carril bici no ens convé, podem anar per la calçada, però mai per la vorera. (1)
  • Circulació en els 2 sentits en carrers de prioritat invertida. En carrers residencials, de vianants i de plataforma única les bicicletes també poden circular en contra-sentit, sempre que no hi hagi una senyalització que ho prohibeixi. (2)
  • Remolcs. Tot i que el codi de circulació només els permet per transportar mercaderies, a Barcelona es pot circular amb un remolc homologat pel transport de persones o mercaderies si el conductor és major de 16 anys.
  • Cadiretes de nen. Es poden portar infants fins a 7 anys amb cadiretes homologades i els nens ha de portar un casc homologat.
  • No aparcar... No es pot aparcar en arbres, semàfors, bancs, papereres, davant de zones de càrrega i descàrrega dins l'horari indicat, zones d'estacionament per a persones amb discapacitat, parades de transport públic, passos per a vianants, estacions de Bicing o en elements adossats a les façanes.
  • Grups de bicicletes de lloguer. Màxim 9 persones i 1 guia en carrers de menys de 10 metres entre façanes. Màxim 15 persones i 2 guies en la resta de carrers. No es poden aturar al carril bici.
  • Vianants. A la vorera els vianants sempre tenen prioritat, també per travessar un carril bici, encara que no estigui marcat el lloc de pas (els vianants, però, no poden caminar pel carril bici ni quedar-s'hi aturats). El mateix passa en els "carrers bici". En els carrers de vianants o residencials de plataforma única, els vianants tenen prioritat i poden circular pel mig de la calçada.
  • Quan un cotxe avança un ciclista ha de deixar una separació lateral d'1,5 metres i pot ocupar part o la totalitat del carril contrari tot i que estigui prohibit l'avançament. El codi de circulació també diu que quan un cotxe s'acosta a un ciclista cal extremar les precaucions, reduir la velocitat i si cal aturar-se. Per ciutat, si s'avança usant un altre carril, no cal deixar la distància d'1,5 metres.
  • Circulació en grup. En cruïlles i rotondes un grup de ciclistes es considerarà com un sol vehicle a nivell de prioritat. Els ciclistes poden circular en paral·lel (màxim 2 files) sense guardar les distàncies de seguretat entre ells; circularan pel voral i la part dreta de la carretera i circularan en fila en els moments de menys visibilitat.
  • Mòbil i auriculars.  Estan prohibits durant la conducció.
  • Alcohol. La taxa de 0.5 també és vàlida pels ciclistes.
  • Pèrdua de punts.  Tot i que es disposi de carnet de conduir, una sanció per circular en bicicleta mai pot descomptar punts. En algun cas, s'han produït errors perquè la sanció no especificava el tipus de vehicle.
  • Per carretera el ciclista... (codi de circulació)
    • ha de circular pel voral si és suficient i practicable, sinó per la dreta de la carretera.
    • pot superar els 40 km/h i ocupar tot el carril en descensos.
    • pot circular pel voral de les autovies si no s'especifica el contrari.
    • Per girar a l'esquerra, si no hi ha carril per fer-ho, ha de situar-se a la dreta fora de la calçada i fer el gir des d'allà.
(1) El senyal vertical d'obligació R-407a (cercle de fons blau amb una bici) indica obligació d'usar aquell carril bici i està per damunt de l'ordenança.
(2) Si no hi ha un senyal rectangular que posi "excepte bicicletes" sota del senyal d'entrada prohibida R-101, legalment no podem circular en contra-direcció. La senyalització està per damunt de l'ordenança. Vegeu fotografia.
(*) Fins al novembre de 2017 (prorrogat un any) Fins al novembre de 2016, es pot circular per voreres de 4,75 m (Eixample) i 3 m lliures, sense restriccions.

Més informació:

16.9.07

L'Hospitalet demana un bicing metropolità i Girona vol un bicing

L'Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat ha aprovat una moció demanant l'arribada del bicing a l'Hospitalet coordinada per l'Àrea Metropolitana de Barcelona. Sembla que la proposta de fer arribar al bicing ja estava incorporada en el programa electoral d'ICV-EUA i es va portar a les negociacions amb el PSC en entrar al govern municipal.

És evident que no té sentit que cada ciutat tingui el seu bicing i un bicing metropolità permetria agafar una bicicleta en una ciutat i retornar-la en una altra. En el cas de l'Hospitalet, que fa poc més de 3 Km de diàmetre, el bicing metropolità permetria anar ràpidament a Barcelona, Esplugues, Cornellà o el Prat.

Relacionat amb aquesta notícia, comentar-vos que el 27 de Setembre a les 19h al Centre Cultural Metropolità Tecla Sala de l'Hospitalet hi ha una xerrada titulada "L'experiència del bicing a Barcelona" on suposo que es parlarà també de les possibilitats d'extendre aquest servei. Més informació al Programa de la Setmana de la Mobilitat a l'Hospitalet.
I l'altra notícia que us comentava, Girona vol «copiar» el bicing (El Punt, 16/9/2007).

14.9.07

Les rutes del bici-vici

Aquests dies he estat reordenant una mica els apartats de rutes d'aquest bloc i no sé si la classificació que faig entre rutes cicloturistes i rutes BTT és massa embolicada.

Les rutes BTT són clarament per a bicicletes d'aquest tipus, però les rutes que classifico com a Cicloturisme poden ser perfectament rutes també per a BTT. Què en penseu? Com ho classificaríeu?

També barrejo ressenyes pròpies, ressenyes d'altres i webs on cercar rutes. A la vegada ho intentat classificar per zones... No sé si s'entén.

Agrairé qualsevol comentari que vulgueu deixar, gràcies per avançat.

13.9.07

El triangle màgic Priorat-Ribera d'Ebre-Terra Alta

En el bloc de L'art de la bicicleta llegeixo un apunt on diu:
"...El Triangle màgic Priorat-Ribera d'Ebre-Terra Alta no decepciona. Fer ciclisme de carretera amb certa seguretat, encara és possible..."
De seguida he pensat en la volta en tàndem que ha fet en Carles per aquella zona aquest estiu, jo no l'he recorreguda en bici gaire, però sempre havia volgut enllaçar alguna parada de tren de la línia de Zaragoza amb la via verda de la Terra Alta... En tot cas, us ho comentava per si voleu fer cicloturisme per aquesta zona, a mi també em sembla una zona "segura" i molt interessant especialment a la tardor i la primavera quan no fa tanta calor.

12.9.07

Dissabte 15, toca-li el timbre a l'Ajuntament

La gent d'Amics de la Bici convoca una concentració el proper dissabte dia 15 a les 17h a la plaça Sant Jaume en protesta a l'aplicació de la nova ordenança de circulació. Després de la concentració es circularà pels carrers del barri Gòtic i es demostrarà que es possible la convivència entre bicicletes i vianants. A mi m'ha arribat per mail, però proposen aquest SMS:
Timbrada contra ordenança d bicis
Ds 15 set - 17h pl st jaume
Porta timbre i cinta métrica!
Després bicicletada pels carrers.
Passa-ho

11.9.07

Vilanova i la Geltrú actualitza també l'ordenança de circulació

A Vilanova i la Geltrú (Canal Blau 26/8/2007) han actualitzat l'ordenança de circulació, han establert que els vianants no podran caminar pel carril bici o que els ciclistes no podran circular pel carril bus o per voreres de menys de 5 metres.

Molts pobles i ciutats catalans no tenen regulada la circulació de bicicletes per voreres, places i espais per a vianants, per tant amb la llei a la mà no s'hi pot circular en bicicleta.

Entrada en vigor de la nova ordenança de circulació de Barcelona

Amb l'entrada en vigor de la nova ordenança de circulació de Barcelona i amb la possible aplicació de sancions a partir del proper dia 17, els diaris van plens de notícies relacionades amb l'ordenança i la seva aplicació.

Un petit recull:

Barcelona adequarà 22 Km de carrils bici nous

Segons aquest notícia, Telenotícies.cat 29/8/2007, l'Ajuntament de Barcelona començarà la creació de 22 Km de nous carrils bici que seran als carrers Urgell, Vilamarí, Bruc, Muntaner, Consell de Cent i a la carretera de Ribes. També s'ampliaran els carrils bici de Provença Nàpols i Gran Via.

També, segons diu el regidor de mobilitat, a final d'any s'haurien doblat el nombre de bicicletes del bicing fins a les 3.000.

El carril bici arriba a Andorra

Han començat les obres de construcció d'un carril bici a Andorra la Vella. Si heu anat mai a Andorra sabreu que tenen un important problema de mobilitat i de contaminació. La bicicleta pot seu una de les solucions se'ns dubte!

8.9.07

Noves rutes publicades

Avui he publicat un parell de ressenyes de noves rutes que he fet aquest estiu:
  • Volta pels povets i el camí dels bandejats de la Sénia: Petit itinerari circular pel terme municipal de la Sénia (el Montsià) que visita diversos pous i que s'enfila lleugerament a les faldes dels Ports permetent veure vistes panoràmiques de la vall de l'Ebre, la serra del Montsià, la vall del riu Sénia i les planes d'ambdós costats.

7.9.07

Un ciclista aturant-se en un pas de vianants, però...

Aquest matí en arribar a un pas de vianants hi havia una una velleta esperant per passar. Els cotxes passaven d'ella olímpicament, un ciclista s'ha aturat per deixar-la passar, però massa a la dreta, i com que les motos que venien darrera no s'han aturat, el seu gest no ha servit de res, ha fet una ganyota i ha continuat... Finalment he arribat al pas de vianants i he posat al peu a l'asfalt fent parar els cotxes i m'he esperat per que la senyora passés.

Realment com a societat em fa vergonya que no siguem capaços d'aturar-nos en un pas de vianants i més quan és una senyora gran. Em recorda també els seients que hauríem de cedir en el transport públic.

6.9.07

Pedalín té un pla pel dia 22, el dia sense cotxes

M'ha arribat ja per diverses bandes aquest vídeo de Pedalín.org que organitza un dia sense cotxes pel decreixement. Els actes es faran el dia 22 de setembre al passeig de Gràcia, a les 10h començaran diversos debats, fires, mercats d'intercanvi, dinar amb productes naturals al migdia etc. A les 17:30 es fa la bicicletada i poteriorment una festa final.

Actualització off-topic: sembla que la gent que impulsa aquesta moguda ha invertit forces recursos en tot això (vídeo, web...), de totes maneres no puc deixar de criticar que la campanya estigui tant en castellà, no és per a Barcelona? Només es pot fer gràcia en castellà? El web, tot i que teòricament és bilingüe, està pràcticament tot en castellà.

Actualització 8/9/2007: sembla que la ubicació definitiva encara no està decidida, ja que no hi ha permís per fer-ho al Passeig de Gràcia.

Actualització 13/9/2007: sembla que la ubicació definitiva serà al Passeig Lluís Companys al costat de l'Arc de Triomf.


5.9.07

Compra un pernil i et regalem una bicicleta

Fa unes setmanes em vaig quedar parat en veure en un supermercat de la cadena Suma que per la compra d'un pernil et regalaven una bicicleta. Es tracta d'un pernil de la marca Campofrío i d'una BTT de nen que es veia molt senzilla, tot i així com que el preu són 99 Euros no sé ben bé que és el que regalen, si el pernil o la bicicleta?

4.9.07

Documental "Así somos: Ciudadanos verdes"

Sembla que Canal+ emet una sèrie de documentals sota el nom "Así somos", en aquest cas, "Ciudadanos verdes" és un documental sobre diverses persones que per convicció intenten viure de forma sostenible. Entre els entrevistats hi ha Juan Merallo, coordinador de ConBici. La mobilitat és un dels temes que es toquen bastant, també la construcció bioclimàtica, entre d'altres.

3.9.07

Nou itinerari al Delta de l'Ebre entre Deltebre i la desembocadura: Ecomuseu-desembocadura

Els enllaços d'aquest apunt els trobareu actualitzats a l'apartat Rutes cicloturistes per Catalunya

El Parc Natural del Delta de l'Ebre en col·laboració amb l'ajuntament de Deltebre ha dissenyat un nou itinerari circular en bicicleta per recórrer algunes de les zones naturals de l'hemidelta esquerra des de l'Ecomuseu de Deltebre fins a la desembocadura. L'itinerari està senyalitzat amb el número 2 i podeu trobar-ne el tríptic en PDF en aquest enllaç: Ecomuseu-desembocadura. L'itinerari número 1 correspon a la Ruta de les llacunes.

Us deixo una petita fitxa tècnica de la ruta:

Distància: 32 Km
Tipus de camí: 30% carrils bici, 20% nuclis urbans i 50% camins agrícoles
Itinerari:
  • Km 0 Ecomuseu
  • Km 2,7 Passeig Fluvial Deltebre
  • Km 8,9 Canal Vell
  • Km 13,7 Nen Perdut
  • Km 14,9 Riumar
  • Km 16,3 Garxal
  • Km 17,8 Far del Garxal
  • Km 19 Muntell de les Verges
  • Km 20,5 Carril bici GR99
  • Km 24,8 Pont dels Moros
  • Km 27,5 Passeig Fluvial Deltebre
  • Km 31,9 Ecomuseu

L'evolució dels bidonets d'aigua

L'altre dia vaig trobar aquest bidonet vermell que veieu a la foto, no sé quants anys té, però és curiós comparat amb els més actuals com aquest blanc de la dreta. Sembla que tot evoluciona, ni que només sigui el disseny...

Vegeu també