17.7.08

El Bicing metropolità arribarà l'any vinent a 17 municipis

Ja fa dies que s'havien començat a filtrar detalls del projecte d'implantació del servei de bicicletes públiques metropolità. Finalment avui s'han fet públics els detalls. L'estiu de l'any vinent el bicing metropolità arribarà a 17 municipis! Badalona, Castelldefels, Cornellà, Esplugues, Gavà, l'Hospitalet, Montcada i Reixac, Montgat, el Prat, Sant Adrià de Besòs, Sant Boi, Sant Feliu, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Santa Coloma de Gramenet, Tiana i Viladecans!

Abast i desplegament

Arribarà a 17 municipis de l'àrea de metropolitana i està en estudi que arribi a Molins de Rei i Ripollet. En la primera fase hi haurà 3.520 bicicletes distribuïdes entre 440 estacions, hi haurà una estació cada 300-400 metres, les ciutats amb més estacions seran l'Hospitalet (48) i Badalona (45). Es preveu que hi haurà 100.000 usuaris.

Caldrà crear nous carrils bici sobretot d'interconnexió entre ciutats abans de la implantació del servei.

Interconnexió amb el Bicing

Aquest segurament és un dels aspectes més mal resolts. Si el concurs el guanya la mateixa empresa que a Barcelona, Clear Chanel, la compatibilitat estarà assegurada, en cas contrari caldrà duplicar estacions a la frontera amb Barcelona i fer transbord. Aquest segon cas afectaria sobretot les ciutats més properes a Barcelona que també són les més poblades.

Finançament

Es calcula que els usuaris pagaran el 25% del cost, els ajuntaments un 15% i la publicitat de les estacions el 60%. Hi haurà abonaments no solament anuals (com a Barcelona), sinó també mensuals i diaris i la primera fracció de temps serà gratuïta.

Valoració

És una bona notícia que sense cap mena de dubte incrementarà els desplaçaments en bici i que a llarg termini impulsarà polítiques de mobilitat sostenible més creïbles.

Un dels aspectes que més em preocupa és la pèssima infraestructura ciclista de l'àrea metropolitana, l'estudi proposa un seguit d'actuacions, sobretot d'interconnexions de municipis, però també de millores de les xarxes ciclistes existents i de creació de noves xarxes ciclistes per a municipis que encara no l'han construit o planificat, però d'on sortiran els diners? A l'àrea metropolitana no s'ha invertit mai directament en infraestructures ciclistes, es farà ara en un any? I com es faran? Amb la brotxa i el pot de pintura? Damunt de les voreres? Fent zigazagues?

Altres aspectes mal resolts són la interconnexió amb Barcelona, l'adjudicació de tot el bicing metropolità a una sola empresa o el previsible desbordament del servei amb la previsió feta només per 100.000 usuaris.

En tot cas és una bona notícia, però el camí per recórrer és molt llarg i els polítics no s'ho creuen encara, sobretot perquè no van en bici cada dia i no veuen els problemes. Donar prioritat al vianant i la bicicleta a la ciutat és una necessitat per millorar la nostra qualitat de vida!

Notícies :