31.3.08

Tornant a la Gran Via de l'Hospitalet

L'estiu passat us parlava del carril bici de la Gran Via de l'Hospitalet. Hi vaig tornar fa poc i vaig veure que el carril bici de la vorera sud (la vorera del centre comercial) únicament ha estat marcat amb uns cartells i no amb pintura. El principal problema és que no queda clar si els dos sentits de circulació transcorren junts o queden segregats per la línia d'arbres.

La fotografia de la dreta mostra el carril actualment en direcció Llobregat i la foto de l'esquerra mostra el carril en direcció Besos l'estiu passat. Fixeu-vos que en les dues fotos es pot veure una boca d'incendis vermella al mig de la vorera (o del carril...).

D'altra banda, el carril bici per la vorera sud finalitza quan s'acaba el centre comercial sense cap avís i la vorera nord continua en obres.

28.3.08

Un any de Bicing

Editorial d'El Punt 28/3/2008:
"L' Ajuntament de Barcelona va fer ahir un balanç molt positiu del primer any del servei de transport públic en bicicleta, el Bicing. Les grans xifres, efectivament, permeten afirmar que el servei cobreix una demanda que tenia Barcelona, amb més de 130.000 usuaris registrats i uns 30.000 usos cada dia feiner. El Bicing s'ha convertit, doncs, en un sistema de transport habitual per a molts ciutadans, eficient i no contaminant. Però la implantació del servei ha tingut el retard en la disposició de targetes, els problemes d'ancoratges i d'enllumenat de les bicicletes o els dubtes a l'hora d'implantar-lo en zones amb massa demanda, aspectes que han evidenciat una certa improvisació en la instal·lació del servei. Ara, l'Ajuntament no pot adormir-se. El Bicing no pot deixar aparcades les polítiques que ja es feien. Calen més carrils bici, aparcaments segurs i altres actuacions concertades amb les associacions d'usuaris."

I també hi ha algunes notícies més. D'altra banda a l'Avui es dóna una opinió encara més crítica.

26.3.08

El Camino del Santo Grial

El Camí del Sant Greal o El Camino del Santo Grial és una ruta entre Huesca i València inspirada en la llegenda del Sant Greal. Ara s'ha aprofitat per crear un interessant ruta que travessa tot Aragó des del monestir de San Juan de la Peña a Huesca fins a la catedral de València.

El web del Camino del Santo Grial té mapes de la ruta i informació turística i d'allotjaments per a planificar la ruta. De moment no he trobat cap ressenya d'algú que hagi fet la ruta.

Més sobre les rodalies

He vist aquests titulars sobre rodalies i Ferrocarrils de la Generalitat i no m'he pogut estar de reproduir-los, és un tema que ja he comentat moltes vegades.

El Punt 25/3/2008:
El País 23/3/2008:

25.3.08

Curses d'Orientació en BTT

Suposo que tothom sap més o menys que és una cursa d'orientació (vegeu definició), el que jo no sabia és que també es feien en bicicleta, de fet en BTT. Hi ha poca informació sobre curses d'orientació i menys si són en bici, sovint aquest tipus de curses es fan dins de raids d'aventura que combinen diversos esports. Us en passo algun enllaços:

24.3.08

Heu agafat la bici per Setmana Santa?

Tornem de la Setmana Santa i com de costum el temps no ha estat massa estable, neu, fred, pluja, calamarsa i vent ens han acompanyat, tot i així heu pogut agafar la bici?
  • Sí, he fet una ruta de més d'una dia!
  • Sí, una sortida puntual
  • Sí, diverses sortides
  • No, no he pogut!
Podeu votar a l'esquerra i veure els resultats.

19.3.08

Aquaduct: un tricicle per transportar i filtrar aigua

Aquaduct és un tricicle ideat per donar solució als problemes d'accés a l'aigua potable de molts països en vies de desenvolupament. Aquesta bicicleta permet emmagatzemar aigua en un dipòsit situat a la part posterior. Durant el viatge de tornada el pedaleig permet filtrar i bombejar l'aigua cap a un dipòsit més petit situat a la part davantera de la bici. Un cop buidat aquest dipòsit davanter podem continuar filtrant la resta de l'aigua posant la bicicleta en mode estàtic.

Aquest invent ha estat el guanyador del concurs de màquines impulsades per pedals Innovate or Die patrocinat per Specialized i Google.

18.3.08

La bicicleta i els genolls

Hi ha certa llegenda urbana sobre el fet de que anar en bicicleta és dolent pels genolls. Hi ha gent que m'ha dit que després de tenir problemes als genolls el metge li desaconsellava anar en bici, també he sentit a dir que quan pedaleges hi ha un moment en que no es fa força i això és dolent, de fet això era el que evitava el sistema Rotor. Avui he llegit l'apunt d'en Juan Merallo Pedalear es el ejercicio más sano para tu rodilla que cita un parell d'articles mèdics que desmenteixen que la bici sigui dolenta pel genoll, més aviat diuen el contrari, que és bona per la recuperació de lesions, tot i així, sí que s'ha de seguir unes pautes bàsiques força lògiques:
  • Trobar una posició adequada de pedaleig graduant l'altura del seient (ni massa alt ni massa baix)
  • Evitar les marxes massa dures, és millor fer més pedalades més suaus... especialment a l'inici (i si escalfem abans!).
  • Graduar bé els pedals automàtics i calçapeus.
  • No passar-se, les sobrecàrregues es produeixen quan forcem massa!

17.3.08

Nous trens de rodalies amb poc espai per a bicis

L'altre dia vaig pujar en un dels nous trens de rodalies, el model és el Civia. Suposo que ja hi havia pujat, però no m'havia fixat en l'espai per a bicicletes. Els trens Civia estan compostos per quatre vagons (si són trens dobles 8 vagons), dels quals només un té una porta amb accés habilitat a l'altura de l'andana, un cop a dins hi ha un lavabo que ocupa força amplada del vagó i en el passadís que queda hi ha una barana on es suposa que s'hi ha de lligar la bici o bicis. És clarament un espai insuficient, hi caben un màxim de dues bicis, i dues bicis per 4 vagons és una misèria! Suposo que és una millora respecte els trens de rodalies antics que no tenien cap espai específic habilitat.

16.3.08

MoraBike una bici plegable made in Barcelona

A través d'una notícia (20 minutos 12/3/2008) m'assabento de la presentació d'una nova bicicleta plegable dissenyada a Barcelona. Cercant amb el Google trobo un apunt del bloc d'Espai Bici, la botiga que ha presentat i que comercialitza la bici, que dóna més detalls.

La bici es plega en 8 segons gràcies a una ròtula que li permet fer un gir similar a les Brompton. Un cop plegada es manté dreta i es pot portar amb una sola mà (són 11 Kg), de fet té unes rodetes com les Brompton que permeten fer-la rodar un cop plegada. La resta d'innovacions són un procés de fabricació amb criteris de sostenibilitat i responsabilitat empresarial que fa que sigui fabricada íntegrament a Barcelona i rodalies amb aluminis espanyols.

13.3.08

Es renovarà el carril bici entre Gavà i Gavà Mar

Llegeixo a El Punt (13/3/2008) que l'Ajuntament de Gavà té previst (dins d'un paquet d'inversions per millorar barris) renovar el carril bici que comunica el nucli d'aquesta població amb la zona marítima de Gavà Mar.

Si heu circulat per aquest carril alguna vegada sabreu que té un asfalt bastant bonyegut, combinat amb algun tros de ciment i altres de sorra.

12.3.08

El cotxe ecològic

La gent de Granada Via Verde ha fet un vídeo titulat "El coche ecológico", se'ls hi ha anat una mica l'olla... però han fet feina i el resultat és força divertit:

10.3.08

Ruta pel Delta de l'Ebre: Ecomuseu - Badia del Fangar

La revista del Parc Natural del Delta del Ebre (Hivern-Primavera 2008, núm. 30) publica una ruta circular des de Deltebre fins a la Badia del Fangar. Us en reprodueixo una mica la fitxa bàsica tot i que potser necessitareu llegir la descripció per orientar-vos, per això també us adjunto una fotografia del mapa que hi ha a la revista.

Distància: 17 Km
Tipus de camí: camins rurals i carreteres (asfalt i terra)
Itinerari:
  • Km 0 Ecomuseu
  • Km 0,3 Albert de Joventut de Deltebre
  • Km 0,6 Cementiri
  • Km 4,3 Desguàs de Florença
  • Km 6,3 Port Illa de Mac
  • Km 6,5 Badia del Fangar
  • Km 7,4 Bocana-desguàs del Rompent
  • Km 9,3 Caseta coetera
  • Km 13,9 Mas de la Canyadora
  • Km 16 Caseta típica d'arrossar
  • Km 17,1 Ecomuseu
Segons llegeixo a El Punt 13/3/2008 entenc que és una ruta oficial i que deu estar marcada i suposo també que aviat en sortirà algun tríptic informatiu, serà l'itinerari núm. 3?.
Actualització: segons la informació aportada per l'Albert al comentari sembla que aquest serà l'itinerari 3 del Parc i s'estaria marcant ara mateix.

Nova actualització
: és l'itinerari núm.3 i aquí teniu el tríptic en PDF

La mala qualitat de l'aire quadruplicarà la mortalitat en els propers 20 anys

Una notícia de Público.es (5/3/2008) comenta un informe de l'OCDE sobre el col·lapse medi ambiental que ens espera si seguim amb el mateix model de creixement que fins ara.

6.3.08

La bicicleta plegable de Puma

Ja fa temps que dic que la bici està de moda, que és "cool"! La podeu veure en aparadors de botigues de roba o fins i tot en desfilades de moda. Ahir vaig veure en una revista una ressenya de la bicicleta plegable que comercialitza la marca Puma, de fet sembla que en el disseny hi han participat una parell d'empreses més, una d'elles és el fabricant de bicis danès Biomega.

Les característiques de la bici són una mica especials, d'entrada és una plegable una mica gran:
  • 8 velocitats
  • frens de disc
  • rodes de 24'' x 1'95"
  • Pesa 13'5 Kg
  • Preu aproximat 775$
  • Pany amb clau que s'autodestrueix si es força.
Sembla que ja fa un parell d'anys que es comercialitza en petites edicions limitades.

5.3.08

Accessoris per a bicicletes plegables Monty

Ja fa temps que he comentat alguna notícia que feia referència al fabricant català de bicicletes Monty que en els últims anys ha tret bicicletes plegables i elèctriques força competitives.

Fa també cert temps que en Carles comentava els canvis que havia fet a dues bicicletes plegables (la F20 i la F20R) per a fer la Via Verda del Carrilet. Jo també tinc una plegable de Monty (la F20R) i una de les mancances, segons el meu parer, és la falta d'accessoris i complements per aquestes bicicletes. Crec que Monty en aquest camp hi pot trobar un nínxol de mercat poc explotat, fabricar accessoris per a bicicletes plegables (per les seves i perquè no per a altres...), quins accessoris? Portaequipatges, bosses i alforges, comptaquilòmetres, llums, parafangs...

Nova passarel·la entre els barris de Bellvitge i Gornal

Segons una notícia d'El Periódico (2/3/2007) aquesta primavera es construirà una nova passerel·la entre els barris del Gornal i Bellvitge de l'Hospitalet de Llobregat que travessarà les vies de tren fins que finalitzin les obres de soterrament previstes. Aquesta passarel·la, més propera a la Gran Via, permetrà connectar els carrils bicis de la Gran Via amb els de la Rambla Marina. Aquesta connexió permetrà millorar la connexió en bici entre Barcelona i l'Hospitalet, i a més a més, forma part de la Ronda Verda.