30.7.08

El govern central reduirà la velocitat d'entrada a totes les ciutats

Dins del Pla d'Estalvi Energètic presentat al Congrés pel ministre d'Indústria, Miguel Sebastian, es preveu reduir la velocitat d'entrada a totes les ciutats espanyoles tal i com es fa a Barcelona. La mesura està enfocada d'entrada des d'un punt de vista d'estalvi energètic i no de reducció de la contaminació, però és evident que tindrà un doble efecte.

El ministeri també vol impulsar els vehicles híbrids i elèctrics i si pot ser fabricats a Espanya. Pel que fa a la bicicleta hi ha un petit esment de que es promocionarà, juntament amb carrils bici i sistemes de bicicleta pública.

Llegint les 30 mesures del pla em sembla massa poc ambiciós, segurament està prou bé per començar, però és que no me l'acabo de creure, sembla una declaració de bones intencions que a la pràctica quedarà en paper mullat. Potser també és que jo en aquest tema sóc molt exigent, però penso que el tema de la mobilitat i l'energia són claus per aconseguir un país econòmicament més competitiu a mitjà i llarg termini.

Una de les mesures del pla és el VIVE (el nou pla prever que comença a funcionar avui) que només dóna ajudes per retirar cotxes de més de 15 anys al comprar cotxes baixos en emissions que no passin de 20.000 Euros.

Bicicleta amb iPod retrovisor

Cannondale i una empresa de disseny catalana, D-Tank, treballen per integrar un iPod a una bicicleta. L'iPod es connecta a un dispositiu a la barra central de la bici de manera que mirant l'iPod podem veure el que passa darrera nostra gràcies a una petita càmera o saber la velocitat a que anem.

No ho diu, però potser també es deu poder escoltar música, en tot cas, s'haurien d'instal·lar uns petits altaveus o desactivar la presa d'auriculars, ja que l'ús d'auriculars està prohibit.

Els nuclis més poblats del Pla de l'Estany estaran units per un carril bici la pròxima primavera

Llegeixo a El Punt que el Pla de l'Estany tindrà un carril bici que connectarà les zones més poblades de la comarca. L'objectiu és que a mig/llarg termini sigui també una alternativa a l'ús del cotxe ja que en els seus 8 Km connecta zones residencials i polígons industrials. Els extrems del carril bici, a més a més, estaran connectats amb una futura via verda.

El carril "...va de la zona residencial i industrial de Melianta (Fontcoberta) fins a Borgonyà, on també conviuen habitatges i naus, passant per Banyoles, Porqueres i Camós...".

29.7.08

Sergio Fernández Tolosa: "Abans el que m'importava era la bici; ara, el viatge"

A El Periódico 26/7/2008 podeu llegir una entrevista a aquest cicloturista que ha recorregut, entre d'altres, alguns dels deserts més importants del món. La frase que m'agrada destacar és aquesta del títol: Abans el que m'importava era la bici; ara, el viatge. Aquesta frase reflecteix molt bé la filosofia de la gent que entra al món del cicloturisme d'alforges, recompensa molt més el fet de gaudir d'un viatge en bici que no pas el fet de fer grans gestes esportives.

I a vegades els grans viatges i aventures no són tant llunyanes, el proper viatge d'en Sergio és força proper: "Entre el delta de l'Ebre i l'Aneto, passant per la Franja de Ponent...".

Més informació sobre ell:
Alguns reportatges sobre els seus viatges:




28.7.08

Pinhead: components per evitar robatoris

Pinhead Components fabrica diversos components anti-robatori per a bicicleta que funcionen amb una clau única. El paquet bàsic inclou els eixos de les rodes de davant i darrera, però hi ha altres opcions que inclouen a més més la tanca del seient, un cargol per la potència o una cadena per lligar el quadre.

Tots els components s'obren amb una mateixa clau que és diferent per a cada usuari.

25.7.08

Millor transport i més net

Aquest vídeo de la UE mostra algunes experiències de reducció de la contaminació a diverses ciutat europees:



Podeu descarregar el vídeo clicant aquí.

Bicicleta reclinable

Aquesta bicicleta reclinable feta a mà es podia provar al 2n Congrés Català de la Bici, la foto està extreta del web del congrés.

24.7.08

Tinc bici, el PP hi veu bici-vici!

El programa estiuenc Vacances Pagades de TV3 ha contractat una parella de ciclistes per a que circulin despullats per diverses ciutats catalanes. La secció, anomenada "tinc bici", consisteix a filmar un noi i una noia que circulen despullats damunt d'una bicicleta plegable i captar les reaccions de la gent. És un espai bastant ximple que crec que s'utilitza com a ganxo per promocionar el programa.

Aquí teniu un vídeo promocional del programa i els enllaços posteriors podeu veure un vídeo de la secció:

Actualització 28/7/2008: he afegit alguns enllaços més.

23.7.08

Bicicletes a Bogotà, Copenhaguen i Amsterdam

Vídeo de 15 minuts que mostra les infraestructures ciclistes de Bogotà, Copenhaguen i Amsterdam:

22.7.08

El Bicing, un atemptat a la llibertat humana?

L'article El bicing, un atentado a la libertad humana (Terra.org) sosté que el bicing és un malversament de fons públics i que el que s'hauria de fer és invertir en pacificar el trànsit. Afirma que amb el cost de mantenir una bicicleta durant un any (3.000 €) es podrien fer 100 metres de carril bici segur i que l'èxit del bicing és degut al seu baix cost per l'usuari que és subvencionat per les arques públiques.

Bé, crec que l'article fa moltes afirmacions a la lleugera i barreja molts temes diferents. Jo crec que el bicing ha permès usar la bicicleta a molta gent que no la feia servir, ha creat ciclistes urbans i això és molt important. Què els diners que s'hi inverteixen es podrien dedicar a fer i millorar carrils bici? Sí, però potser el que caldria fer és augmentar el pressupost dedicat a la bici i a les mesures de pacificació del trànsit (una cosa no treu l'altra). No crec que s'hagi disminuït el ritme de creació d'infraestructures ciclistes, en canvi s'ha aconseguit una major pressió social i mediàtica que a la llarga farà que s'hi inverteixi més.

Tampoc em sembla malament que sigui un servei subvencionat i promocionat, és un mitjà de transport més i és més sostenbile que la resta de mitjans de transport, per tant em sembla perfecte que sigui més barat.

Càmera de vídeo per a bicicleta

Al diari AVUI han fet una promoció amb la qual es podia adquirir una càmera de vídeo d'aventura per 99 Euros. És una càmera de 200 grams que porta accessoris per subjectar-la a una bicicleta o a un casc.

És una Oregon Scientific de 640 x 480 píxels que porta una targeta SD de 32MB ampliable fins 2GB.

Si voleu comparar amb altres opcions aquí teniu una explicació d'una Sanyo Xacti.

17.7.08

El Bicing metropolità arribarà l'any vinent a 17 municipis

Ja fa dies que s'havien començat a filtrar detalls del projecte d'implantació del servei de bicicletes públiques metropolità. Finalment avui s'han fet públics els detalls. L'estiu de l'any vinent el bicing metropolità arribarà a 17 municipis! Badalona, Castelldefels, Cornellà, Esplugues, Gavà, l'Hospitalet, Montcada i Reixac, Montgat, el Prat, Sant Adrià de Besòs, Sant Boi, Sant Feliu, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Santa Coloma de Gramenet, Tiana i Viladecans!

Abast i desplegament

Arribarà a 17 municipis de l'àrea de metropolitana i està en estudi que arribi a Molins de Rei i Ripollet. En la primera fase hi haurà 3.520 bicicletes distribuïdes entre 440 estacions, hi haurà una estació cada 300-400 metres, les ciutats amb més estacions seran l'Hospitalet (48) i Badalona (45). Es preveu que hi haurà 100.000 usuaris.

Caldrà crear nous carrils bici sobretot d'interconnexió entre ciutats abans de la implantació del servei.

Interconnexió amb el Bicing

Aquest segurament és un dels aspectes més mal resolts. Si el concurs el guanya la mateixa empresa que a Barcelona, Clear Chanel, la compatibilitat estarà assegurada, en cas contrari caldrà duplicar estacions a la frontera amb Barcelona i fer transbord. Aquest segon cas afectaria sobretot les ciutats més properes a Barcelona que també són les més poblades.

Finançament

Es calcula que els usuaris pagaran el 25% del cost, els ajuntaments un 15% i la publicitat de les estacions el 60%. Hi haurà abonaments no solament anuals (com a Barcelona), sinó també mensuals i diaris i la primera fracció de temps serà gratuïta.

Valoració

És una bona notícia que sense cap mena de dubte incrementarà els desplaçaments en bici i que a llarg termini impulsarà polítiques de mobilitat sostenible més creïbles.

Un dels aspectes que més em preocupa és la pèssima infraestructura ciclista de l'àrea metropolitana, l'estudi proposa un seguit d'actuacions, sobretot d'interconnexions de municipis, però també de millores de les xarxes ciclistes existents i de creació de noves xarxes ciclistes per a municipis que encara no l'han construit o planificat, però d'on sortiran els diners? A l'àrea metropolitana no s'ha invertit mai directament en infraestructures ciclistes, es farà ara en un any? I com es faran? Amb la brotxa i el pot de pintura? Damunt de les voreres? Fent zigazagues?

Altres aspectes mal resolts són la interconnexió amb Barcelona, l'adjudicació de tot el bicing metropolità a una sola empresa o el previsible desbordament del servei amb la previsió feta només per 100.000 usuaris.

En tot cas és una bona notícia, però el camí per recórrer és molt llarg i els polítics no s'ho creuen encara, sobretot perquè no van en bici cada dia i no veuen els problemes. Donar prioritat al vianant i la bicicleta a la ciutat és una necessitat per millorar la nostra qualitat de vida!

Notícies :

15.7.08

Les ciutats donen l'esquena a la bicicleta

Un article de CONSUMER EROSKI (Juliol 2008) analitza 37 carrils bici i 11 serveis de bicicletes públiques de diverses ciutats espanyoles. Analitza indicadors com els quilòmetres de carril bici per habitant o el número d'aparcaments per a bicicleta i acaba donant una nota qualitativa subjectiva (molt malament, malament, regular, acceptable o bé) a les ciutats per cadascun d'aquests aspectes.

Al meu entendre les notes qualitatives que dóna són massa altes i també crec que s'equivoca al qualificar la majoria de carrils bici de segurs. La part bona és la incidència que tenen articles d'aquest tipus, amb comparatives entre ciutats, entre els responsables polítics.

Podeu veure'n un vídeo resum:

11.7.08

Comerciants i restauradors de Cambrils demanen que es retiri un nou carril bici. La mateixa història de sempre

Fa uns dies llegia a la Revista de Cambrils 23/6/2008 que els comerciants i restauradors d'un tram de l'avinguda Diputació (al passeig marítim) demanaven que es retiri un carril bici i es tornin a posar les places d'aparcament que hi havien perquè creuen que això tindrà repercussions econòmiques en els seus negocis.

La situació em resulta familiar. La gent que compra a les botigues i menja als restaurants és la que ve amb cotxe i aparca a davant? I la gent que passeja pel passeig marítim? I els ciclistes? Què no mengem i comprem com tothom? La situació em recorda les reticències que sempre sorgeixen per part d'alguns comerciants quan en zones comercials es creen zones de vianants, s'eixamplen voreres etc. Fa temps vaig escriure l'apunt El debat sobre la Via Laietana, extrapolable en que parlava d'aquest tema. Potser una altra tema relacionat és el fet que l'opinió d'un sector de comerciants tingui a vegades més força que la resta de ciutadans o residents.

Finalment, només dir que no conec aquesta avinguda i que no puc opinar sobre el disseny del carril bici i que algunes de les altres queixes dels comerciants semblen lògiques i caldria cercar-hi solucions.

10.7.08

Solucions pels girs a la dreta dels cotxes a l'Eixample

Amics de la Bici proposa una solució segura pels carrils bici de l'Eixample, bàsicament Consell de Cent i Diputació. Es tracta de segregar físicament el carril bici i prohibir els girs directes a la dreta dels vehicles motoritzats. Els vehicles motoritzats per girar a la dreta haurien de girar a l'esquerra a la següent cruïlla per fer la volta a l'illa.

Aquesta proposta es contraposa amb la intenció de l'Ajuntament de fer donar als ciclistes la mateixa volta que fan els vianants vorejant els xamfrans.

Per si coneixeu aquests carrils bici aquest vídeo és molt il·lustratiu:

9.7.08

Convertir una bici en elèctrica

Ecobike ofereix un kit per convertir una bicicleta normal i corrent en una bicicleta elèctrica.

El kit consisteix en una roda de davant completa amb motor (pot ser de 20'' o 26''), una caixa controladora, una caixa de bateria, un controlador, els cables i l'accelerador. Opcionalment, podem afegir-hi un sensor de pedaleig assistit i unes manetes de fre amb sensor elèctic.

El seu preu són 745 €.

Les característiques tècniques són:
  • Autonomia de 30 a 40 Km
  • Bateria de Liti Ion 24V, 10Ah i 3kg
  • Per rodes de 20 a 28''
  • Apte per llantes de 36 radis
  • Motor de 180 W
  • Pes de 7 Kg
  • Temps de recàrrega entre 4 i 6 hores.

8.7.08

Massa Crítica de l'Hospitalet de Llobregat

S'ha convocat una massa crítica a l'Hospitalet de Llobregat. La primera edició es farà el proper dijous 10 de juliol, la segona es farà el dia sense cotxes (22 de setembre) i a partir d'octubre es farà cada mes el segon dijous. Les sortides es faran des de la plaça de l'Ajuntament a les 19:30h:

Massa crítica de l'Hospitalet de Llobregat

  • Primera edició: dijous 10 de juliol

  • Segona edició: dilluns 22 de setembre, Dia Sense Cotxes

  • Següents edicions a partir d'octubre: segon dijous de cada mes a les 19:30h.

Sortida des de la plaça de l'Ajuntament de l'Hospitalet a les 19:30.

Vine a fer una volta lúdica en bicicleta, en grup circularem més tranquils i coneixerem la nostra ciutat mentre reivindiquem el nostre espai. Vine una mica abans i xerrarem sobre la bici i la massa crítica.

APUNTA'T A LA REVOLUCIÓ SILENCIOSA.

GAUDEIX DE LA BICI CADA DIA i CELEBRA-HO UN COP AL MES!

7.7.08

Les graelles per a motos o per a bicicletes?

El BACC alerta sobre la promoció de la moto a Barcelona amb la incorporació de més graelles per a motos en els semàfors de Barcelona. Aquest sistema s'utilitza arreu d'Europa per donar prioritat i seguretat a la bicicleta i Barcelona l'utilitza per a les motos.

Més informació:

6.7.08

Mobilitat a Europa: el cas de Ferrara

Ferrara, al nord d'Itàlia, és una ciutat que aposta clarament per la bicicleta. Tot va sorgir de la necessitat de preservar el seu nucli històric amb carrers estrets i edificis medievals i renaixentistes. Veuge-ne més en aquest vídeo:

Bicicletada pel Vallès en defensa dels camins, les vies verdes i els carrils bici

Diumenge 13 de juliol hi ha una bicicletada (més info):
Les Candidatures Alternatives del Vallès organitzen una bicicletada en defensa dels camins, les vies verdes i els carrils bici. La bicicletada recorrerà diferents municipis començant per Rubí i Castellar i confluint a Ripollet, després de passar per Sabadell, Barberà, Badia o Cerdanyola fent via per alguns dels camins a recuperar segons la reivindicatió de les candidatures.
La diada compta amb la col·laboració de l'associació Bici-choper que animarà la jornada de la manera que ve fent en diferents actes per reclamar carrils bici. Des de les CAV conviden a la població a participar de la jornada en defensa del nostre territori i concretament de mesures que permetin anar caminant i en bicicleta pels municipis dels Vallès i d'uns als altres, més enllà de carrils bici aïllats al centre de les ciutats.

4.7.08

Avancar Carsharing ofereix als usuaris del Bicing una subscripció gratuïta al servei de cotxes compartits

Llegeixo a l'AVUI.cat 3/7/2008 que Avancar Carsharing ha arribat a un acord amb el bicing per tal d'oferir una subscripció gratuïtat al seu servei de Car Sharing sense haver de pagar la quota anual. El Car Sharing i el bicing podríem dir que són serveis amb similituds i complementaris.

2.7.08

Segovia posa en marxa el primer sistema de bicicletes públiques elèctriques

Segovia estrena un servei de préstec de bicis amb la particularitat de que part de les bicicletes seran elèctriques i amb algunes innovacions més.

El sistema començarà d'aquí unes setmanes amb 100 bicicletes (50 elèctriques), 4 punts de préstec i horari de 9h a 12h. El servei serà gratuït fins l'1 de gener de 2009 en que els empadronats a la ciutat abonaran una quota de 30 Euros anuals i 3 Euros diaris la resta de ciutadans i turistes.

Una altra de les característiques diferenciadores del servei és que l'empresa prestadora del servei és una unió de diverses empreses: la catalana Ecobike, la andalusa Hertohu, la valenciana Domoblue i Ingenia Soluciones de Castilla-La Mancha.

Finalment, una altra innovació del sistema és que el préstec es fa enviant un SMS per desactivar l'anclatge a l'agafar la bici i s'envia un altre missatge al tornar-la.

1.7.08

La passarel·la de la carretera de les Aigües

Segons veig en El País (30/6/2008) la passarel·la que ha de connectar els dos trams de la carretera de les Aigües, actualment separats per la carretera que puja a Vallvidrera, sembla que està més a prop.

La passarel·la tindrà 300 metres, baranes transparents que tinguin menys impacte en l'entorn i evitarà que vianants i bicicletes hagin de resseguir i creuar la carretera que puja a Vallvidrera. La carretera de les Aigües forma part de la Ronda Verda.

Vegeu també