28.10.08

La bici baixa els fums a la ciutat

A través de l'escrit La bici baja los humos a la ciudad d'en Juan Merallo m'assabento d'aquest article a la revista de la DGT (PDF) on ell ha col·laborat.

L'he llegit de dalt a baix i està molt bé. Fa una repassada exhaustiva a la bicicleta a la ciutat: velocitat, salut, ocupació de l'espai urbà, contaminació, prejudicis, intermodalitat etc. Els gràfics, les fotografies i les diverses columnes que conté fan molt amena la seva lectura.

Esperem que arribi a molta gent i remogui unes quantes consciències!

Aparcant la plegable al carrer

Aparqueu la vostra bici plegable al carrer? Em sembla que aquesta serà la propera pregunta que us faré a l'enquesta que vaig posant al bloc. He vist algunes bicicletes plegables lligades per Barcelona i rodalies, però normalment són models de gamma baixa que a més a més es veuen bastant vells. A rodalies de Barcelona, on suposo que els robatoris de bicicletes són inferiors, he vist algunes bicicletes plegables de gamma alta aparcades i mal lligades (vegeu foto on també podeu comparar una Brompton senzilleta amb una Mora Bike).

També m'he fixat que fora de Barcelona en general s'aparquen en certs punts bicicletes més cares i es lliguen pitjor. Al meu entendre això és molt perillós i ens podem trobar amb un disgust, sobretot si l'ús de la bici prolifera els robatoris també ho faran sinó mireu el que ha passat últimament a Saragossa.

Alguns consells bàsics per lligar la bici:
  • Utilitzeu aparcaments en forma d'U invertida i assegureu-vos que estan ben subjectats al terra.
  • Useu una tanca per a cada roda que la lligui amb el quadre i l'aparcament. La tanca més segura (però no infal·lible) és la que té forma d'U.
  • Lligueu també el seient!


27.10.08

Madrid posa suports per transportar bicicletes en una línia d'autobusos urbans

Sembla que a Madrid han posat en marxa uns autobusos amb suport per transportar dues bicicletes, de moment és una línia, però que jo sàpiga és la primera ciutat espanyola que ho fa.

D'altra banda, es podran portar bicicletes plegables als autobusos, màxim una per autobús sempre i quan hi hagi espai i tenint prioritat les cadires de rodes i els cotxets de nen.

Més informació a:

25.10.08

Descompte en el car-sharing per a usuaris del Bicing

Avancar, l'empresa del car-sharing, ofereix fins al 30 de novembre un descompte important en l'abonament anual als usuaris del Bicing.

23.10.08

Amb bici al tren

Comença una campanya per poder portar les bicis als trens a nivell estatal. Recordeu que a les rodalies de Barcelona oficialment només es poden portar bicicletes de 10 a 15h, un horari que no permet anar a treballar o a estudiar en bici, a Madrid l'horari és més ampli. Després en trens de llarg recorregut o d'alta velocitat tot són problemes per portar-hi bicicletes!

Una de les convocatòries que he rebut:
CONBICI comença una campanya per pressionar a RENFE i a d'altres operadores de transports públics per tal de que afavoreixin el transport de la bicicleta.

Més informació http://www.conbici.org/bicisaltren

Representants d'Amics de la Bici estaran a Madrid per sumar-se a els actes d'inici d'aquesta campanya.

A Barcelona convoquem a tothom a la Plaça dels Països Catalans davant de l'estació de RENFE a Sants a les 19 hores del dissabte 25 d'octubre.

Farem reclamacions a Atenció al client per denunciar la falta d'espais i possibilitats per dur la bicicleta de forma còmoda i segura a els trens.

Bakfiets: bicicletes per portar persones i càrrega

Bakfiets és una fabricant holandès de bicicletes per portar càrrega o nens. La part davantera porta una caixa de fusta que permet transportar força càrrega però també diversos nens gràcies a diversos arnesos. Hi ha diverses combinacions que permeten portar-hi des de bebès, o 3 nens i sempre podem afegir una cadireta a darrera la bici per portar-hi un altra nen...

Perfecte per a famílies nombroses que no volen renunciar a moure's de forma sostenible!

De fet, hi ha uns quants models més, un amb una caixa més petita a davant i uns tricicles amb molt més capacitat que el model estàndard. També hi ha una sèrie d'accessoris interessants i ja que aquesta empresa té molt en compte els nens al seu web us hi podeu baixar diversos dibuixos per pintar.

22.10.08

Pujant la bici a l'autobús

Prova superada! He pujat una Brompton a un autobús! Em pensava que el conductor em sortiria amb allò de que no es podien pujar bicicletes, però no ha dit res. No anava molt ple, eren les 20:30h i el conductor m'ha mirat i ha girat el cap com si no em veiés... Evidentment la bici anava plegada i les Brompton són de les que ocupen menys.

Heu provat mai de pujar una bici plegable plegada a l'autobús? Us han dit mai res?

He posat una enquesta, però si voleu podeu deixar un comentari i explicar la vostra experiència.

Policia de Montreal

Gràcies a l'Ernest que ha estat pel Canadà i que em fa arribar aquest parell de fotografies puc il·lustrar una mica millor la Policia de Montreal i la seva brigada ciclista. Les bicicletes adaptades per a la policia acostumen a ser bastant cares, no tant per la bicicleta en si, sinó pels complements que porten que són bastant cars i a vegades fets a mida: llums, bateries i ràdios, kits d'eines i elements específics de la tasca policial fets a mida per ser transportats en bicicleta. D'altra banda la roba i l'equipament que porta el policia a damunt també és molt específic i adaptat a la tasca policial.


Em sembla recordar pel que explicava un oficial de policia de Montreal al Segon Congrés Català de la Bicicleta que dins la policia hi havia diverses categories d'agents (segurament alguna cosa com agents en pràctiques) i també hi havia programes per a que joves que volien ser policies. Mirant una mica pel Google he trobat que ja fa 23 anys que a l'estiu s'organitzen patrulles de joves adolescents que fan tasques auxiliars coordinats per un responsable (suposo que els dos del centre de la foto són els responsables) i en contacte amb la policia.

18.10.08

Cada vegada som més

Llegint l'apunt Cada vegada som més del bloc En Brompton per Barcelona que constata la sensació de que hi ha més bicis Brompton (i jo diria que també més plegables i també més bicis en general) m'ha agradat la pregunta de si ens veurem quan faci fred? Jo també me la faig cada tardor després de veure els increments de ciclistes que es veuen a la primavera i a l'estiu. La meva resposta és que crec que sí ens veurem, almenys la meva sensació és que cada primavera i estiu guanyem uns quants ciclistes més!

Bicicletes elèctriques Velectris

A través d'un comentari en un apunt descobreixo la marca de bicicletes elèctriques Velectris que bàsicament el que fa són kits de conversió de bicicletes convencionals en elèctriques. A través de la seva botiga veig que ofereix tant els kits com bicicletes d'altres marques adaptades per ells.

Aquí teniu un vídeo promocional que n'explica el funcionament:


17.10.08

Per Toronto i Montreal

L'Ernest ha posat un comentari a l'apunt sobre el projecte velo-city i he trobat interessant posar-lo en portada per compartir la seva experiència:
El més de juliol vaig estar a Toronto i Montreal. A les dues ciutats, la gent va molt amb bici (a l'estiu).
A Montreal tenien editat un tríptic amb consells per conduir amb neu i gel a l'hivern, amb unes rutes aconsellades.
Em va sorpendre a Toronto que la gent fes servir tant la bicicleta. Els carrers estan molt mal asfaltats, trencats (suposo per la gran diferencia climàtica que tenen), i sobretot amb molt rails de tramvia molt perillosos. La gent va amb una predisposició molt més esportiva que a BCN per exemple, els hi encanta anar amb comptaquilòmetres, gps, mòbil, retrovisor, retrovisor al casc, guants, etc. van molt ràpid. Una mica a la moda de NY, rotllo "m'agrada circular al límit" entre cotxes.
La moda de "fixie" (em sembla que es diu així) era molt evident. Molts nois i noies anaven amb bicicletes amb plat i pinxo fixa, amb una maneta de fre o sense. Ho vaig trobar molt perillós, i ho vaig comentar en una botiga de bicis. Allí em van dir que eren molt millor bicicletes, més lleugeres, amb menys problemes mecànics, no se... un perill penso.
Tant a Toronto com a Montreal tenen un "Cycling Map" absolutament increïble, amb consells, dibuixos, fotos, amb botigues de bicis (69 a Totonto), i fins i tot amb el lavabos públics marcats.
A Toronto tenen un servei d’autobús on pots posar les bicis a la part del davant, a l’exterior, curiós..
En una setmana no vaig veure ni una Brompton, tant sols a alguna botiga. No estan tant exteses las plegables com a BCN ciutat.

Espectacular.

Per cert, a Montreal tenen policia en bicicleta i pel que van dir durant el 2n Congrés Català de la Bici patrullen també a l'hivern sobre la neu.

Planeta bicicleta, rutes pel País Valencià

A la segona cadena de la televisió valenciana han estat emetent la sèrie documental Planeta Bicicleta on es mostren rutes per tot el País Valencià. No sé si encara s'emet (en algun lloc he vist que ho fan els dijous al matí), però les rutes i les gal·leries fotogràfiques fan bona pinta i aquí he trobat els enllaços als vídeos de diversos episodis:

Judici a Palma contra dos persones per pintar un carril bici

Ja fa dies vaig llegir que una acció reivindicativa que consistia en pintar un carril bici va acabar amb la intervenció de la policia i ara amb un judici per faltes. Entre d'altres, en parlen a Llibertat.cat 1/10/2008.

16.10.08

Projecte Velo-city a Toronto

El projecte velo-city consisteix en una xarxa de carrils bici dins de tubs cilíndrics elevats que donen protecció de les inclemències metereològiques i la contaminació i sobretot creen una xarxa ciclista molt ràpida.
És una mica futurista i deu ser molt car. No crec que en un futur immediat ningú ho implementi, però sí que sembla interessant per a trams puntuals de xarxes ciclistes.

14.10.08

Milers de bicicletes i un lladre

Sembla que a Toronto, al Canadà, després de que la policia detectés un augment significatiu de robatoris, van decidir posar algunes bicicletes-trampa per enganxar els lladres. Així es va descobrir que el propietari d'una botiga de bicicletes era el responsable dels robatoris i en la seva botiga s'hi van trobar 2865 bicicletes presumiblement robades.

13.10.08

Smartlock una cadena antilladres

Aquesta cadena antilladres quan es força deixa anar un líquid que taca l'agressor. D'entrada l'agressor queda tacat de pintura i el terra també de manera que es coneixen les zones on hi ha robatoris i es dissuadeix els lladres. Amb alguns tipus de pintures, a més a més, es podria identificar exactament quin lladre ha robat quina bici...


Més info:

Un diputat en bicicleta

Llegeixo al 20minutos.es que ja hi ha un primer diputat espanyol que vagi en bicicleta al congrés i curiosament es tracta d'un diputat del PP. Esperem que n'hi hagi d'altres que es sentin al·ludits, ja que el que ens cal és que els polítics agafin més la bici i menys el cotxe (oficial o no), si no ho fan mai no faran polítiques serioses cap als ciclistes perquè no es posaran a la nostra pell!

10.10.08

Accidents per angle mort

Llegeixo que a Holanda els accidents entre camions i ciclistes a causa dels angles morts en els retrovisors continua preocupant. Tot i que l'any 2003 es van incorporar miralls sense angle mort en els camions nous sembla que no ha disminuït la sinistralitat. La federació holandesa de ciclisme proposa mesures com:
  • Fer controls de reglatge dels miralls.
  • Configurar semàfors que permetin sortir primer als ciclistes (a l'estil SAS).
  • Posar la línia d'aturada de les bicicletes en semàfors 3 metres per davant de la dels camions i cotxes.
  • Col·locar els carrils bici en posició elevada perquè siguin els camions els que hagin de frenar i per millorar la visibilitat.
  • Evitar que els camions pesats i d'escombraries circulin prop de les escoles a les hores d'entrada i sortida.
Altres mesures més encaminades als camions són:
  • Instal·lar portes transparents als camions.
  • Formar sobre la perillositat dels angles morts.
  • Posar carenats laterals tancats als camions.
  • Posar adhesius dins els vehicles recordant els angles morts.
  • Posar més miralls i/o càmeres per neutralitzar els angles morts.
Sembla doncs que la problemàtica dels angles morts i dels girs a la dreta no són únics d'aquí. Com sempre dic aquí estem a anys llum, ja que tot això en prou feines ens ho hem començat a plantejar, aquí l'única cosa que es plantejarien els polítics és fer obligatori el casc a la ciutat... a Holanda no en porten!

Passarel·la inaugurada, però tancada

A finals de juliol us comentava que s'havia inaugurat una passarel·la damunt de l'avinguda Vilanova a l'Hospitalet de Llobregat connectant els barris de Bellvitge i Polígon Gornal. Sembla que la passarel·la només es va obrir durant un dies durant per la inauguració de l'alcaldessa i ara ja porta temps tancada a l'espera que s'acabi la urbanització de l'avinguda Vilanova. De moment haurem d'utilitzar la passarel·la del baixador de Bellvitge:
L'Ajuntament de l'Hospitalet (29/7/2008) informa que s'ha inaugurat la nova passarel·la damunt de les vies del tren de la línia de Vilanova que ajudarà a connectar la Gran Via de l'Hospitalet amb la Rambla Marina. Aquesta connexió, que pertany a la Ronda Verda, també permetrà connectar el centre de l'Hospitalet amb Barcelona per la Gran Via. Més detalls a l'enllaç o vegeu també:

9.10.08

Campanya contra els robatoris a Holanda

A Holanda ha començat una campanya contra els robatoris de bicicletes d'àmbit estatal i dirigida des del Ministeri de l'Interior. Els eixos principals de la campanya són:
  1. Lligar bé la bicicleta.
  2. Conèixer bé les dades identificatives de la teva bicicleta.
  3. En cas de robatori, denunciar-ho.
  4. No comprar bicicletes de segona mà robades.

Vídeo de la setmana de la mobilitat 2008

Aquest vídeo en motiu de la setmana de mobilitat il·lustra algunes de les iniciatives que s'estan prenent a ciutats europees i també parla de la campanya Con Bici al Cole.

7.10.08

103 senyals d'stop en 10 Km

Segons llegeixo a Pagina26.com (2/10/2008) el carril bici que uneix les poblacions de Benicarló i Peníscola (a Castelló) té 103 senyals d'stop en 10 Km. Fent una mica de matemàtiques això surt a 1 stop cada 100 metres.

La solució proposada per l'oposició municipal és posar l'stop als cotxes i així donar prioritat a la bici. Això em recorda una cosa que ja us he comentat: "un comentari de Troels Andersen (Odense, Dinamarca) en que deia que ell cada dia feia 9 Km travessant la seva ciutat i que passava per un pont i 4 túnels, però que no es trobava cap semàfor".

Potser ja és hora de mirar l'exemple danès i començar a donar prioritat a la bicicleta, però és evident que encara ens queda molt per recórrer, si no mireu aquest carril de l'Hospitalet (vegeu foto i més sobre l'Hospitalet) inaugurat aquest mateix any on el dissenyador ha decidit posar una senyal per a que les bicicletes cedeixin el pas als cotxes que travessen la vorera i el carril bici per entrar o sortir d'una zona d'aparcament, al·lucinant!

4.10.08

Més bicis del Bicing robades

En Carles ha trobat una altra bicicleta del bicing robada a Vilanova i la Geltrú. Fa uns mesos en un altre apunt deia Barcelonins! Que us foten les bicis!. Altres referències a robatoris us les comentava ja fa casi un any.

Peníscola - Alcossebre travessant la Serra d'Irta

Itinerari interessant resseguint la costa i travessant el Parc Natural de la Serra d'Irta.

Distància aproximada: 18 Km

Altres consideracions: desnivell poc important, tot i que es van acumulant pujades i baixades. La torre Badum a 96 metres damunt del nivell del mar és el punt més alt de l'itinerari. La majoria de l'itinerari transcórre per pista de terra amb trams una mica pedregosos, tot i que la majoria de desnivell pronunciats estan encimentats.

Descripció: Sortirem del centre històric de Peníscola pels carrers propers a la costa i travessarem algunes urbanitzacions fins que desapareix l'asfalt i comença una forta pujada per pista de terra. La pujada es suavitza i planegem més fins arribar a la torre Badum. Aquí farem parada obligatòria per veure per últim cop Peníscola (vegeu foto) , visitar aquesta torre de guaita del segle XVI i per veure una excel·lent panoràmica del vessant litoral de la Serra d'Irta (vegeu foto).

Continuarem la nostra ruta cap Alcossebre descendint per prosseguir arran de mar. Deixarem enrera unes primeres platges i en arribar a la cala Argilaga ens endinsarem cap a l'interior i no tornarem a acostar-nos a la costa fins ja ben a prop d'Alcossebre a l'alçada d'una far d'estil modern. L'entrada a Alcossebre la farem per la zona de les fonts on hi ha una platja molt turística on de la sorra brolla aigua dolça.

Algunes idees més:
  • A la Serra d'Irta trobarem nombroses pistes que es poden permetre realitzar itineraris circulars.
  • Mireu la ressenya resseguint la línia de la costa per si voleu enllaçar-ho amb algun altra tram de litoral.

2.10.08

Un i mig

La Coordinadora Catalana d'Usuaris de la Bicicleta posa en marxa una campanya adreçada a recordar als conductors de vehicles de motor l'obligació de respectar la distància d'1,5 metres a l'avançar un ciclista.

La CCUB anima als clubs ciclistes a incorporar aquest logo (disponible en 3 colors) als seus maillots.

Un aparcabicicletes que denigra les dones

A Palafolls han demanat que es retiri un aparcament de bicicletes instal·lat davant del Casal de la Dona perquè la seva forma de figura humana agenollada o de cul de dona pot resultar ofensiva.

Només he trobat aquesta foto d'El Punt 24/9/2008 i es fa difícil de jutjar. Més models d'aparcaments per a bicicletes.

1.10.08

Resultats de les curses del transport

Aquest any per la setmana de la mobilitat s'han realitzat "curses" comparatives de diversos mitjans de transport en diversos municipis. A Figueres el transport guanyador ha estat la bicicleta, a Salt i Girona també i a Palma de Mallorca la moto ha guanyat per 3 minuts a la bicicleta. A Barcelona aquest any hi han participat 93 persones fent 21 itineraris diferents (12 urbans i 9 interurbans).

Vegeu també