31.3.09

Erlangen: la ciutat de les bicicletes

Seguint amb una sèrie d'articles sobre ciutats sostenibles, a SOSTENIBLE 30/3/2009 parlen ara d'Erlangen, una ciutat alemanya a l'àrea de metropolitana de Nuremberg que en els últims 30 anys ha impulsat polítiques de promoció de la bicicleta.

Algunes dades:
  • 100.000 habitants i 90.000 bicicletes
  • 405 km de carrers i carreteres i 184 de carril bici
  • 1 de cada 4 desplaçaments es fa en bicicleta
  • sinistralitat en bicicleta a la meitat que la mitjana alemanya
Ara centren el seus esforços a reduir l'ús del cotxe que els últims anys de bonança econòmica també ha augmentat.

Com sempre m'agrada destacar que amb un major ús de la bicicleta es redueix de forma important la sinistralitat en bicicleta (estan a la meitat que a la resta d'alemanya!). També vull destacar que planifiquen la xarxa per a desplaçaments de fins a 10 km de longitud que pot semblar molt per a un ciclista novell, però acaba sent una distància assumible per un ciclista urbà avesat i a més a més planificant desplaçaments d'aquesta longitud es dóna alternativa als usuaris que més utilitzen el cotxe. Finalment, un altre element important en la planificació l'Erlangen és la priorització de la bicicleta, tant de forma indirecte sent l'únic vehicle que pot circular per certes zones, com també més directament amb l'ús per exemple de semàfors per a bicicletes.

30.3.09

Probike renova el seu web

La botiga de bicicletes de Barcelona Probike ha renovat el seu web i ara ja té el seu catàleg on-line, algunes rutes, notícies i novetats, etc.

BUFF reflective


Buff ha creat un nou model que inclou unes bandes reflexants.

27.3.09

El Prat inaugura un tram de riu

Aquest diumenge El Prat de Llobregat inaugura un nou tram de riu, el comprès entre els ponts de l'autovia C-31 al pont de Mercabarna. Després d'unes obres d'augment de capacitat hídrica d'aquest tram (dragat i nou pont de Renfe) s'ha inaugurat en el marge dret un tram amb un passeig que dóna continuació al camí del Sorral i que per tant connecta amb la nova desembocadura del riu. D'altra banda, el marge esquerra d'aquest tram (que pertany a l'Hospitalet i Barcelona) es queda de moment sense camí.

CyClean, fundes pels punys del manillar

Ja fa temps que vaig veure el producte que oferia CyClean, de fet, cada cop que faig neteja de l'escriptori de casa em surt el seu tríptic i em dic n'haig de fer quatre línies al bloc. Ara he vist que ho comenten a Soitu i la meva opinió és que és un producte d'usar i tirar i per tant molt poc sostenible, utilitzar guants i rentar-se les mans és segurament molt més sostenible i higiènic.
I donat-li voltes al tema, no us passa que els vostres guants de ciclisme s'embruten molt i costa fer-los nets? A més a més, molts incorporen pell i no es poden rentar a la rentadora o es fan malbé...

El pedal dret de la Brompton

Si ahir us comentava que una de les novetats de Brompton per aquest any era un nou pedal d'alumini no plegable pel cantó dret amb catadiòptrics més resistents, i us deia que el catadiòptric se'm movia. Avui he vist que m'ha caigut un dels catadiòptrics d'aquest pedal, però no el que es movia sinó el de l'altre costat que té una subjecció més tradicional.

De fet, és habitual trobar aquest tipus de catadiòptrics per terra en zones on passen molts ciclistes.

26.3.09

Novetats de Brompton pel 2009

He trobat aquesta llista de novetats de Brompton pel 2009 al web de recicleta.com. Les novetats són:
  • Nova boixa ("buje") per a bicicletes de 6 velocitats amb un rang del 302% equivalent a canvis que actualment hi ha de 8 velocitats. Substituirà les boixes SRAM que actualment porten les Brompton.
  • Nou seient (selló) que fusiona els disseny estàndard i Vitesse. La novetat és que el disseny del morro del seient esta pensat perquè sigui més còmode portar-la a l'espatlla.
  • Nova roda davantera més lleugera per les Brompton ultralleugeres de Titani.
  • Nou pedal no-plegable (el de la dreta). Serà d'alumini i substituirà el de plàstic que s'utilitza actualment. Serà més adherent i amb catadiòptrics més resistents. Vegeu la foto amb el pedal actual de plàstic on el catadiòptric no vol estar-se quiet!
  • La bossa-maletí serà substituïda per la C-bag, una bossa més gran i amb millors acabats (velcros, compartiments, reflexants...).
  • L'acabat per defecte de les Brompton serà mate i els colors sense cost addicional seran el negre i el vermell.

Accessoris per a Brompton

Avui he vist una Brompton amb una dinamo interna a l'eix de davant, això m'ha fet anar al web de Brompton per veure la llista d'accessoris i adonar-me'n que o bé tinc mala memòria o la llista s'ha anat actualitzant... Potser és que en veure els preus ho vaig descartar i eliminar de la memòria, doncs la dinamo interna val 222 lliures! A part de la dinamo cal comprar també els llums que estan pensat perquè es mantinguin encesos uns minuts un cop hem parat.

En tot cas, ara que la lliura esterlina està casi a la paritat amb l'Euro els preus potser són una mica més assequibles.

21.3.09

Més informació sobre la reforma de l'avinguda del Mar de Gavà

Fa unes setmanes us comentava que a Gavà reformarien l'avinguda del Mar que uneix el centre del poble amb la zona de platja.

He trobat casualment la Notícia a GavaCiutat.cat i allà he trobat un arxiu que mostra el perfil del projecte d'arranjament de l'avinguda del Mar (PDF).

El juny passat vaig fer un petit anàlisi d'aquest itinerari i també del carril bici al passeig Marítim.

Llàstima que la reforma s'acabi al pont de l'autopista C-32 i no continuï cap al centre del poble!

20.3.09

Ciència en bici per la serra de Marina

Un investigador de Harvard ha vingut fa uns mesos a Catalunya a continuar la seva recerca a IrsiCaixa, l'institut d'investigació de la SIDA a l'hospital Germans Trias i Pujol de Badalona. En el seu despatx hi podeu trobar una bicicleta vermella, hi és que aquest científic, Christian Brander, ve cada dia en bicicleta per la serra de Marina des de Tiana fins a l'hospital de Can Ruti a Badalona.

Podeu llegir els destalls d'aquesta entrevista a La Vanguardia 15/3/2009.

On és el carril bici de l'av. Vilanova de l'Hospitalet?

Ja fa unes setmanes que s'ha inaugurat oficialment l'avinguda Vilanova de l'Hospitalet, malauradament molt coneguda per l'esvoranc de les obres del Tren d'Alta Velocitat. Hi he passat cercant el promès carril bici i no l'he trobat i el que més m'ha empipat és que segurament el pintaran en una de les voreres traient espai als vianants quan d'espai en aquesta avinguda no en falta (té més de 25 metres d'amplada).

Calien 1.000 places d'aparcament? Realment l'aparcament era una reivindicació veïnal d'aquest calibre? Doncs sembla que l'aparcament no era tant necessari, ja que els veïns no han pogut aparcar durant les obres del TAV i ara que l'avinguda es reobre, com podeu veure a la fotografia tampoc el fan servir, només com és normal, a les zones més properes als edificis.

Aquesta avinguda s'haurà de tornar a remodelar quan es faci el soterrament de les vies de rodalies, però com que per això falta temps i com que igualment l'avinguda s'ha fet partint des de zero, s'hagués pogut fer bé.

Recull de notícies relacionades:

19.3.09

Bamboosero Bikes: bicicletes de bambú

Bamboosero Bikes impulsa la fabricació de bicis de bambú a països del tercer món com a manera de facilitar el desenvolupament econòmic d'aquests països amb un projecte ambientalment sostenible.

B-Cycle: un sistema de bicicletes públiques diferent

B-Cycle és un sistema de bicicletes públiques que entre d'altres innovacions et permet saber els quilòmetres recorreguts i les calories consumides. Les bicicletes porten un sistema de posicionament i a través del web els usuaris del servei poden saber les seves dades.

16.3.09

Les vies verdes gironines passaran de 125 a 260 quilòmetres

Llegeixo a El Punt 6/3/2009 que el Consorci de les Vies Verdes de Girona projecta doblar la xifra de quilòmetres de les vies verdes. L'última incorporació ha estat la via verda entre Palamós i Palafrugell (La Ruta del Tren Petit) que us comentava fa uns dies.

Per aquest any hi ha previst incorporar ja diversos nous trams:
  1. La connexió entre Girona i Banyoles seguint l'antic traçat del Tren Pinxo de Banyoles que s'allargaria fins al riu Fluvià a prop de Besalú (42 km).
  2. El tram entre Llocalou (al costat d'Olot) i Sant Pere Despuig (a la Vall de Bianya) de l'actual Ruta del Carrilet, uns 8,5 km que acostaran la via verda a Ripoll i la Ruta del Ferro i el Carbó.
  3. Tram entre Ripoll i Campdevànol (3,5 km) que aprofita un antic camí ral
Amb el temps es vol crear com un 8 amb el ramal d'Olot i el ramal de la Bisbal, també connectar-ho amb la Catalunya Nord, ho veureu més clar en el gràfic adjunt a la notícia.

Estudi per remodelar la C-245 entre Castelldefels i Cornellà

El DPTOP sotmet a informació pública l’estudi per a implantar una nova plataforma per a bus a la C-245 entre Castelldefels i Cornellà.

La idea és transformar aquests 13 km de carretera semi-urbana que transcorren per Castelldefels, Gavà, Viladecans, Sant Boi i Cornellà. S'habilitaria un carril bus, s'afegirien parades i s'escurçaria el temps del trajecte. S'utilitzarien busos articulats i prioritzacions semafòriques que escurçarien el temps de trajecte en 25 minuts, passant la velocitat mitjana del busos de 12 a 20 km/h.

Es preveu també la construcció d'un carril bici que connectaria amb els camins del riu Llobregat.

Una de les dificultats d'aquesta obra són els trams estrets de Gavà (22 m) o Castelldefels (16 m), la resta té una mitjana de 50 metres d'amplada.

Realment és una obra molt important que pot transformar molt la mobilitat i que connectarà aquest municipis amb les estacions de FGC de Sant Boi i les de Trambaix, Metro L5 i Renfe de Cornellà. Aquesta transformació desincentiva l'ús del cotxe (que evidentment trigarà més) però incentiva radicalment l'ús del transport públic i el de la bicicleta.

Altres propostes per aquest trajecte eren la construcció d'un tramvia o el que ara sembla que es farà és una nova línia de rodalies. En tot cas, com sempre, haurem d'esperar per veure-ho.

13.3.09

Times Square derroca l'imperi del cotxe

A Times Square hi passen cada dia 5 vegades més vianants que vehicles, tot i així, els vehicles disposen del 89% de l'espai. Us sona familiar? No cal anar a Nova York per veure-ho, a les nostres ciutats molts cops els desplaçaments a peu superen els fets en cotxe i ja sabem com es distribueix l'espai.

Finalment, sembla que aquesta situació canviarà properament quan es tanqui al trànsit la zona creant un espai ciutadà amb 10.000 metre quadrats nous.

12.3.09

Troba a internet la bici que li havien robat a Barcelona

Diari de Girona (5/3/2009):
Iván Yarza, de 34 anys, ha recuperat la bicicleta que li van robar al centre de Barcelona: un model que havia fet amb peces exclusives i que el lladre va posar a la venda per Internet i en ser sorprés pel seu propietari no va dubtar a felicitar-lo per trobar-la. El robatori va ser el 27 de desembre i la va trobar gràcies a una amiga que la va localitzar a Internet, per 30 euros quan les peces en valen 800.
També ho expliquen al 3/24.cat.

La Ruta del Tren Petit: entre Palamós i Palafrugell

A principis d'aquest any s'ha inaugurat una nova Via Verda entre Palamós i Palafrugell al Baix Empordà.

Es tracta d'un tram de 6 km amb diversos ramals que també la connecten amb Vall-Llòbregat, les platges de Castell i de la Fosca i també amb Mont-Ras.

Una de les primeres queixes dels usuaris és la falta de continuïtat tant a Palafrugell com a Palamós on la via queda tallada als afores. També hi havia una proposta de ruta alternativa aprofitant camins existents que no sé si s'ha tingut en compte.

10.3.09

Renovat el web sobre la bicicleta de l'Ajuntament de Barcelona

L'Ajuntament de Barcelona ha renovat la pàgina d'informació sobre la Bicicleta suposo que coincidint amb l'obertura de l'Oficina de la Bicicleta. Diria que hi ha força més informació que abans: notícies, consells, etc.

Un dels canvis més útils és l'actualització (amb informació de 2008) del mapa de carrils bici de la ciutat (PDF).

9.3.09

Retrovisor per a bicicletes

Cerevellum és un compte quilòmetres amb retrovisor digital. Funciona col·locant una petita càmera a l'extrem del manillar o en la versió inal·làmbrica darrera el seient. El sistema es complementa amb la possibilitat d'expandir-lo amb altres funcionalitats. Comenten que el fet d'haver de mirar avall pot ser perillós. En tot cas, és un complement més que ens pot ajudar, però potser continuarà sent necessari girar el cap abans de fer una maniobra.

4.3.09

Una altra bici del Bicing a l'Hospitalet, aquest cop era negra

Ahir vaig veure una altra bici del Bicing a l'Hospitalet, concretament a la Gran Via. Al estar pintada de negre passa molt desapercebuda, però si te la mires amb atenció està clar que ho és (el quadre, el manillar, les rodes...), i si te la mires de ben aprop veus la pintura vermella que surt en alguns punts...

Més bicis del Bicing presumiblement robades les podeu trobar a la categoria robatoris.

2.3.09

Els ciclistes van patir 492 accidents a Barcelona el 2008

No sé si ho havia comentat, però aquesta notícia d'El Periódico 16/1/2009 dóna la dada d'accidentalitat a Barcelona, 492 accidents, un 11,3% més que l'any anterior, una dada que s'ha de combinar amb l'increment del 13% de la mobilitat en bicicleta. En concret al 2008 hi han hagut uns 97.138 desplaçaments diaris, per 86.406 el 2007 i 47.561 el 2006.

L'estadística segueix la tendència d'altres països en que l'augment de ciclistes fa disminuir el percentatge d'accidents.

1.3.09

Ciclistes víctimes d’accident de trànsit en via interurbana. Anys 2000-2008.

Cercant dades sobre la campanya de respecte al metre i mig vaig trobar aquestes dades:

Ciclistes víctimes d’accident de trànsit en via interurbana.
Anys 2000-2008.
Any
Morts
Ferits greus
2000
5
20
2001
11
39
2002
7
49
2003
8
29
2004
7
36
2005
7
27
2006
8
25
2007
9
31
2008
9
30
Total
71
286
Font: SCT

Millorar l'aire evitaria 1.200 morts a l'any

El diari El País (26/02/2009) torna a parlar dels estudis que indiquen que a l'Àrea Metropolitana de Barcelona s'evitarien més de 1.200 morts a l'any si es reduissin els contaminants als nivells que fixa l'OMS.
La gràcia de la notícia és que relaciona aquest conegut estudi (que tothom sembla oblidar) amb la reducció del 10% que s'ha aconseguit, però encara insuficient.
...reduciría el 2% los ingresos hospitalarios y el 25% los episodios de bronquitis, y aumentaría la esperanza de vida de los ciudadanos en 14 meses.
Con el aumento de PM10 hay más visitas a urgencias, infartos y ataques de asma. Los niños que viven a una distancia de entre 50 y 100 metros de vías congestionadas tienen una menor función pulmonar. Las personas que han sufrido un infarto expuestas a la contaminación de vehículos diésel presentan signos de isquemia (falta de oxígeno en el músculo del corazón) y alteraciones en la presencia de factores de coagulación.

Comentaris i suggeriments 2009

Aquí podeu deixar els vostres suggeriments, comentaris i opinions. Si trobeu enllaços trencats, informació errònia o faltes d'ortografia que fan molt mal a la vista us agrairé que em deixeu un comentari aquí o m'envieu un mail.També ho podeu fer en notícies i ressenyes si aporteu informació complementària que tingui relació amb la notícia o la ressenya.
Gràcies!

També podeu contactar amb mi per correu electrònic a l'adreça de Gmail biciviciat, o sigui: biciviciat (arroba) gmail.com.

Comentaris i suggeriments anteriors:

Avenços en mobilitat

Aquests dies han aparegut diverses notícies sobre mobilitat prou interessants. i que no m'ha donat temps de comentar. Per exemple, sobre la construcció del nou carrils VAO a la C-38 o dels canvis al peatge dels túnels de Vallvidrera que tindrà en compte l'ocupació dels vehicles. Totes dues mesures incentivaran una mobilitat més sostenible. D'altra banda la reducció de la contaminació (encara insuficient) avalen les mesures anti-contaminació com la límitació a 80 km/h que havia xocat amb força contra la cultura del cotxe. Finalment, el fons estatal d'inversió local s'està utilitzant en molt municipis per millorar voreres, crear carrils bici i en definitiva per millorar la mobilitat i d'altra banda s'han anunciat unes inversions en la xarxa de Renfe rodalies. Segurament, tot plegat és encara molt insuficient, però sembla que a poc a poc comencem a anar en més bona direcció...

Algunes notícies més d'aquests dies relacionades amb la bici:

Vegeu també