30.4.09

Entrenant per la ciutat (II). A l'hivern

A l'hivern la manca de llum és un impediment per a la pràctica ciclista i sovint l'única alternativa al ciclisme indoor és trobar un itinerari tranquil, llarg i ben il·luminat. Els passeigs i avingudes marítimes són una bona opció. Un dels llocs on he vist rodar força gent és el passeig marítim de Castelldefels i Gavà. Enllaçant ambdós passejos i anant per la calçada es poden fer més de 8 km ben il·luminats i amb poc trànsit, la meitat si s'escull anar únicament per la vorera de la zona de vianants contínua del passeig marítim entre Castelldefels i Gavà.

Alguns carrils bici també són una opció, però no acostumen a tenir una distància prou llarga, no tenen continuïtat, no estan ben il·luminats, estan contaminats o són perillosos. Tot i així, a vegades és l'única alternativa, per exemple la Diagonal de Barcelona. En tot cas, de nit cal portar llums, catadiòptrics i si anem molt ràpid l'armilla o la roba reflectora no està de més i atenció amb les cruïlles!

Vegeu també:

29.4.09

Entrenant per la ciutat (I). Anant a la feina

Sovint per falta de temps, la ciutat, la bicicleta urbana i l'anada i la tornada de la feina/estudis es converteixen en l'únic lloc o moment per fer una mica d'esport. Conec diverses persones que aprofiten especialment la tornada de treballar per donar-li una mica de canya a la bici i trien un itinerari una mica més llarg. De fet, crec que és molt habitual triar itineraris més llargs a la tornada quan no es té tanta pressa (jo mateix ho faig), ja sigui per fer esport o per fer un passeig. Altres aprofiten l'anada quan tenen la possibilitat de dutxar-se a la feina...

Vegeu també:

Cotxes 3 - Bicicletes 0

El problema són les bicis o els cotxes? Ahir anant a peu per la Diagonal vaig veure 3 cotxes que es saltaven semàfors en vermell en diversos punts posant en perill els vianants que creuàvem. No vaig tenir problemes amb les bicis. Em va recordar el que he comentat tantes vegades, el conflicte important és amb el cotxe.

El debat ja està molt suat, però davant del continu degoteig mediàtic de notícies he decidit fer un petit recull de frases que es diuen bastant a la lleugera i que hauríem de respondre o matisar:
  • Els atropellaments de vianants per part de ciclistes són un gran problema... El problema són els atropellaments realitzats per cotxes, a Barcelona 1 de cada 3 morts en accidents de trànsit són vianants.
  • S'haurien de matricular les bicicletes per poder-les multar... I els vianants també haurien d'anar matriculats per poder-los denunciar i haurien de portar casc...
  • El casc hauria de ser obligatori a la ciutat... A Holanda o Dinamarca no en porten, potser que seguim el seu exemple que els hi va molt millor.
  • L'ocupació de la vorera per part de les bicicletes és intolerable... I l'aparcament de motos i cotxes a les voreres? I les terrasses dels bars i restaurants? Aquest potser sí que és el principal problema d'ocupació. I quin espai del carrer es dedica al vianant i quin al cotxe? I és normal quan a peu i en bici es fan la majoria de desplaçaments per ciutat.
  • Els vianant que circulava pel voral no portava armilla... Ni casc, ni llums de posició... El problema és que la construcció de carreteres no té en compte els itineraris per a vianants i bicicletes que ja existien.

28.4.09

Nova bicicleta Dahon Kukuxumuxu

Llegeixo en el bloc d'en Carles que la casa de bicicletes plegables Dahon ha tret la bicicleta Curve D3 decorada per la casa de samarretes Kukuxumuxu.

Mobilitats a la Xarxa de Televisions Locals

Mobilitats és una mini sèrie d’espais televisius (5 capítols de 13 minuts de durada) d’interès general que des d’una visió transversal del fenomen de la mobilitat, pretén generar claus de reflexió comprensió i anàlisi a l’entorn d’aquesta activitat quotidiana...

A mesura que es van emeten els capítols es poden trobar en el web. Un dels capítols tractarà de la bicicleta.

Mobilitats és una sèrie promoguda per la l'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP)..

27.4.09

En compte amb els arbres caiguts!

Potser és una mica tard per fer aquesta advertència, però he trobat aquesta foto a Sortides BTT i no m'he pogut estar de reproduir-la.

BCN en bici a El Periódico

Avui he descobert que el diari El Periódico té una secció titulada BCN en bici on recull els articles i les notícies relacionades amb la bicicleta.

Aquest cap de setmana ha publicat diversos articles sobre el bicing, en concret sobre el deteriorament de la imatge dels ciclistes, el manteniment de les bicis i la renegociació de la contracta entre l'Ajuntament i Clear Channel. Algunes de les altres notícies que hi podeu trobar ja les he anat comentant últimament.

22.4.09

Portar la planxa de surf a la bici

Carver Surf Racks.com ofereix un accessori per transportar la planxa de surf en bicicleta.

Com no pot ser d'altra manera també podeu veure un vídeo de com funciona:

Ho he vist aquí.

Recorrent l'avinguda Vilanova de l'Hospitalet

Fa unes setmanes us comentava la inauguració de l'avinguda Vilanova de l'Hospitalet i que faltava el carril bici que el Pla Director de la Bicicleta d'aquest municipi preveia. Sembla que el carril es senyalitzarà sobre la vorera més propera a les vies del tren sense deixar espai als vianants, tot plegat, una manca de planificació i un senyal més d'una visió de la mobilitat tancada en el cotxe.

L'altra dia vaig recórrer un bon tros d'aquest futur itinerari ciclista i en vaig fer unes quantes fotos. Gràcies a les passarel·les de vianants (atenció baixeu el cap quan hi passeu!) és fàcil enllaçar l'avinguda Gran Via amb el carrer Enric Prat de la Riba (uns 2 km).



L'últim tram del recorregut (entre Carrilet i Prat de la Riba) es fa per la calçada. Arribats a Prat de la Riba es pot creuar per una passarel·la però de moment les obres impedeixen continuar (cap a la Torrassa) o creuar pels túnels soterranis existents (cap als barris de Sant Josep i el Centre).


Així doncs, a dia d'avui aquest itinerari ja ens permet recórrer una distància força important de forma bastant recta i evitant els cotxes. Esperem que la senyalització del carril prevegi la continuïtat de l'itinerari i els enllaços amb els diversos barris.



Mapa amb l'itinerari en vermell i alguns possibles enllaços en blau:


Mostra Avinguda Vilanova de l'Hospitalet de Llobregat en un mapa més gran


21.4.09

Sant Cugat posa bicicletes pels treballadors municipals

Seguint l'exemple d'altres ajuntaments (recordo l'Hospitalet i Sant Feliu), empreses i organitzacions, l'Ajuntament de Sant Cugat posa a disposició dels seus treballadors diverses bicicletes per a realitzar desplaçaments laborals.

El Bicing, una excel.lent idea

Si la setmana passada us criticava les posicions contràries al Bicing arran d'un article d'El Periódico ara en el mateix diari també hi ha una resposta d'en Pau Noy (de la PTP): El Bicing, una excel.lent idea (El Periódico 21/4/2009).

Els punts claus del seu argumentari:
  • L'àrea verda paga el Bicing
  • 2,2% dels viatges es fan en bicicleta (preveu un 5% en poc temps), el 40% en Bicing
  • La presència de les bicicletes al carrer

20.4.09

Més sobre l'SPIB64

A principi d'aquest any us comentava l'aparició de l'SPIB64, un parell de suports pel manillar per poder posar la bici al revés sense fer malvé els accessoris que hi portem instal·lats. Aquí en teniu un altre vídeo de com funciona:

19.4.09

Bicicletes voladores

A través d'aquest apunt he arribat a la col·lecció de fotografies titulada dreams of flying de Jan Von Holleben.

Entre les fotos he trobat aquestes bicicletes voladores.

16.4.09

El Bicing no és tan bona idea i el no als carrils bici

Dos corrents d'opinió amb els que no estic d'acord són els que s'expressen en aquest títol. Tot i que aprecio les idees crítiques d'aquests corrents i en comparteixo alguns postulats no n'estic d'acord. Però, anem per pams.

Un article de l'economista Guillem López Casasnovas (El Periódico 15/4/2009) i també abans des de la Fundació Terra (Bicing una perversión de lo público i editorial) expressen l'opinió de que el Bicing és malgastar els diners públics, aquest seria en general l'argument principal, ja que al meu entendre molts del altres arguments esgrimits només justifiquen que el Bicing es podria gestionar millor i en alguns casos els arguments dels articles de la Funció Terra pixen fora de test. Al meu entendre el Bicing és un nou servei de transport públic que es pot millorar molt, però que sempre tindrà limitacions. Tot i així, per mi el Bicing és la millor campanya de promoció de la bicicleta que s'ha fet mai a Barcelona i també la millor empenta al desenvolupament de la infraestrucutra ciclista. És car? Comparat amb què? Hauria de finançar-se amb publicitat? Sí, suposo que no s'ha pogut fer perquè ja hi havien contractes signats. El meu balanç cost-benefici és positiu.

D'altra banda, hi ha un corrent contrari als carrils bici. Diuen que les bicicletes han de circular per la calçada i no restringides a carrils bici perillosos. També surten amb el tema del cost de construir carrils bici. La meva opinió és que cal una xarxa troncal de carrils bici i per la resta de la ciutat cal anar per la calçada, per zones 30, carrers de prioritat invertida i per zones de vianants. Que ningú esperi que el carril bici li arribi a la porta de casa! Però els carrils bici cal fer-los i fer-los bé.

Em ambdós casos, es propicia que la gent vagi en bicicleta i que hi hagi un canvi social i cultural. Potser fem les coses a revés, però donada la nostra realitat com a societat, potser és el millor camí...

14.4.09

És una Brompton, oi?

Ja és un fet conegut que anant amb una bicicleta plegable la gent et mira i fins i tot et pregunta, potser cada cop menys perquè cada cop és més habitual, però continua passant. Amb una Brompton, l'efecte es multiplica.

Avui pel vestíbul d'una estació de tren, fent rodar la bicicleta cap a la sortida sento una veu per darrera que diu:
    - És una Brompton, oi?
    - Sí, sí -Responc.
    - Va bé, oi?
    -
Fins aquí més o menys normal. El que m'ha sobtat en girar-me és que m'ho preguntava una senyora gran (potser d'uns 70 anys). He continuat perquè anava amb preses, tot i que m'he quedat amb ganes de preguntar-li a la senyora per què ho preguntava i com és que coneixia les Brompton. Mentre pedalejava ja a fora de l'estació he anat rumiant possibilitats: li ha regalat una Brompton al seu nét o ella també en té una...

L'estat del Car Sharing

L'article de l'AVUI El cotxe, a remolc de la bici fa un repàs dels 4 primers anys de Car Sharing a Barcelona i rodalies. Tot i l'augment constant d'usuaris (i d'empreses), l'article ho compara amb el Bicing que en la mitat de temps ha aconseguit molts més usuaris.

Per qui encara no conegui el Car Sharing, és el mateix que el Bicing, però amb cotxe. Acostuma a sortir a compte quan es viu a Barna i entre setmana no es necessita el cotxe (en general quan es fan menys de 15.000 km l'any) o quan es necessita puntualment un segon cotxe. Més informació a Avancar.

9.4.09

Girona estrenarà Bicing a la tardor

Llegeixo a directe!cat 8/4/2009 que sembla que Girona estrenarà un sistema de bicicletes públiques aquesta tardor. Serien 160 bicicletes i 14 estacions repartides per la ciutat a uns 2 km una de l'altra.

L'Ajuntament de Girona ha convidat a Salt i Sarrià de Ter a unir-se a la iniciativa que sembla que es pot portar a terme gràcies a una subvenció de l'Institut Català de l'Energia.

També en parlen a l'Avui, El Punt, etc.

8.4.09

I una altra...

I una altra bici del bicing anant per lliure... aquest cop estava pintada de blau. Juntament amb l'última que havia trobat són les que més m'ha costat identificar a simple vista, ja que han desmuntat tot els elements característics i a més a més han pintat els quadres.

6.4.09

Canvis en el transport de bicicletes a Renfe Rodalies

Hi ha canvis en la Normativa de Renfe Rodalies pel que fa al transport de bicicletes al tren. Els punts més importants són:
  • Les bicis plegables es consideren equipatge i per tant es poden portar en qualsevol hora.
  • No es limita el número de bicicletes per plataforma ja que es considera que quan hi ha una de les portes que no s'obre és un bon lloc per posar-hi bicis.
  • Els grups de més de 10 bicicletes han de demanar un permís.
  • L'horari es manté de dilluns a divendres de 10h a 15h i dissabtes i festius tot el dia.
I una frase important que sembla que obri les portes a portar bicicletes sempre que hi hagi espai:
"En cualquier caso, y como norma general, debe siempre prevalecer el criterio de Atención al Cliente. Por tanto, si se observa la presencia de viajeros con bicicletas aún en períodos o líneas no autorizados y ello no implique o pueda implicar molestias al resto de los viajeros, se permitirá su transporte."

La bici plegable d'El Periódico 4 anys després

Ja fa 4 anys El Periódico va fer una promoció d'una bici plegable que en el seu moment ja us vaig comentar.

De tant en tant, encara en veig circular alguna i fa uns dies en vaig veure una de lligada i vaig poder-li fer una foto on s'aprecia l'oxidació de la tija del seient, el manillar i la forquilla, però pel poc desgast de les rodes sembla més un problema d'haver estat exposada a la humitat.

5.4.09

Bicicletas Custom

A l'estil de les motos Harley Davidson, hi ha bicicletes modernes que imiten models clàssics o directament algunes motos. A Chopperbikes.es en podeu trobar de les marques: Electra Bikes, Nirve Bikes, 3G Bikes, Hawk Classic, Felt Bikes i Schwinn Bikes.

3.4.09

La Ruta del Danunbi

Fa temps que preparo aquest recull sobre ressenyes i informació de la Ruta del Danubi. Avui li he tornat a fer una ullada i he decidit publicar-la ja que hi ha uns enllaços a unes ressenyes molt xules.

Itinerari habitual: Passau (Alemanya), Linz (Àustria), Viena, Bratislava (Eslovàquia) Györ (Hongria), Budapest

Accés: es pot arribar a Passau en tren des de Munic.

Enllaços d'interès:
Alguns vídeos:
Google Maps de la zona:


Mostra un mapa més gran

Quant de temps dura el llum de LEDS de la bici?

Per deixar com a referència del que consumeix o el que dura un llum de LEDS us diré que un dels llums de darrera que tinc, té 3 LEDS i porta 2 piles AAA (i no és el de la foto). Té tres funcions i cadascuna amb un consum diferent:
  • Amb la llum fixa dura unes 80 hores
  • Amb la llum intermitent (que és el que faig servir) dura unes 160 hores.
  • Amb els 3 LEDS alternativament dura 260 hores.
Aquestes són les especificacions orientatives del fabricant i també dependrà del tipus de pila que utilitzeu (normal, alcalina, recarregable etc.).

Per altres llums (si el fabricant no us ho diu) tingueu en compte:
  • Com més LEDS, més consum.
  • Les piles AA duren més que les AAA.
  • Les intermitències gasten menys que la llum fixa.
Després d'escriure això, xafardejant el bloc de la botiga Cap Problema he vist que han fet la prova empírica de duració d'un llum de la marca Smart i la duració ha estat bastant superior de la que marcava el fabricant.

2.4.09

Espot publicitari de Loteria de Catalunya

Si alguns espots publicitaris menystenien la bicicleta (ara recordo un de cotxes que deia que la bici era esforç...), vegeu l'observatori de la mobilitat que promou Conbici. L'espot de Loteria de Catalunya és molt diferent i concorda molt més amb la imatge publicitària de modernitat més actual de la bici.

Nous carrils bici al Delte de l'Ebre i a Sant Carles de la Ràpita

El municipi de Sant Carles de la Ràpita ha planificat 14 km de carril bici pels proper 2 anys (El Punt 16/3/2009). Sembla que aquest carrils connectaran amb el que es vol fer a la carretera que va a Poble Nou del Delta.

1.4.09

Bicimàquines

Molts cops us comento bicicletes diverses. Ara he trobat aquesta notícia de la BBC (27/3/2009) que explica l'història d'un guatamalenc que es dedica a crear màquines a partir de bicicletes. Els usos són diversos: bombejar aigua, rentar roba, desgranar blat de moro, etc. L'objectiu és ajudar el desenvolupament sostenible de la regió.

Vegeu també