31.7.09

La bici revoluciona la ciutat de la llum

Una crònica des de París a El Periódico (29/7/2009) explica l'èxit del Vélib, el Bicing parisenc. Les similituds amb Barcelona són moltes, fins i tot la cara fosca dels robatoris i el vandalisme.

eRockit: entre una bici i una moto

eRockit és una bicicleta elèctrica perquè té pedals, però per la seva velocitat i estructura és més similar a una moto. Així doncs, és una moto elèctrica amb pedaleig assistit que pot agafar velocitats de fins a 80 km/h.

30.7.09

La contaminació provoca 3.500 morts anuals a l'àrea de Barcelona

Diuen que no hi ha més sord que el que no vol escoltar. Els nivells de contaminants de l'àrea metropolitana de Barcelona superen les recomanacions de l'Organització Mundial de la Salut i la majoria venen dels cotxes. Ho diu un nou estudi del Centre d'Investigació en Epidemiologia Ambiental (CREAL).

Si només parlem de partícules inferiors a 10 micres, les PM10, la OMS situa el nivell màxim recomanat en 20 µg/m³ i la mitjana de l'àrea metropolitana és de 43 µg/m³ i a Barcelona i l'Hospitalet de Llobregat s'arriba als 56 µg/m³.

L'estudi quantifica de diverses maneres les conseqüències de la contaminació: en morts, en diners, en ingressos als hospitals, en casos de malalties, etc. Em quedo amb una frase que explica les millores que obtindriem si arribessim als llindars de l'OMS:
A més de la reducció en el nombre de morts i de l'augment de l'esperança de vida, hi hauria 5.100 casos menys de bronquitis crònica en adults, 31.100 casos menys de bronquitis aguda en nens i 54.000 crisis asmàtiques menys en nens i adults.
Font: El Punt 29/7/2009

Hi ha carril bici?

Ja fa temps que estic intrigat quan passo pel carril bici de l'avinguda Bertran i Güell de Gavà. En el tram entre les vies del tren i l'autopista C-32 hi ha una senyalització horitzontal que pot semblar un carril bici (vegeu foto), però enlloc ho indica, és un carril bici? Si ho és per què no es senyalitza com a tal?

Hi posats a demanar, què tal un carril bici per connectar aquest carril amb l'estació de Renfe? Actualment ho vas en contra-direcció o has de fer una gran volta! I ja que demano, l'enllaç al pont de la C-32 no es podria fer una mica millor?

I parlant d'aquest carril bici, he vist que les obres de millora del passeig i el carril bici en el tram en l'autopista C-32 i l'autovia C-31. La zona de vianants m'ha semblat una mica estreta, especialment si s'hi ha de posar algun element de segregació amb el carril bici o algun banc o paperera. El que si que ha millorat és el paviment, abans era molt bonyegut, de fet, podeu comparar ja que encara falta molt tros per arreglar.

29.7.09

El Camí de l'Ambre. De Cracòvia a Budapest

El camí de l'Ambre és una via verda que recupera alguns dels camins de comerç entre el mar bàltic i l'adriàtic. Actualment sembla que es transitable entre Cracòvia i Budapest creuant Eslovàquia, més endavant es podrà fer fins o des de Gansk i també teòricament podria arribar a l'adriàtic creuant Eslovènia.

De moment, entre Cracòvia i Budapest, són un 300 km. Tot i que no he pogut saber el seu estat actual semblaria que el tram polonès estaria senyalitzat tot i que transcorre en bona part per carreteres secundàries i rurals i són minoritaris els trams exclusius de via verda.

Enllaços:

Girona tindrà Girocleta

El concurs de noms pel servei de bicicletes públiques de Girona ja ha acabat, el nom escollit és Girocleta.

28.7.09

CROOZER: remolcs per a nens, mercaderies, gossos...

CROOZER fabrica una gamma de remolcs per portar nens (1 o 2), mercaderies, gossos... i també fa tàndems.

El model per portar nens que us mostro a la fotografia és un 3 en 1 que serveix com a cotxet per portar nens, cotxet per anar a córrer i com a remolc per acoplar a la bici. Fa molt bona pinta i és una bona opció pels pares (i mares) que en tenir fills no volen renunciar al seu estil de vida!

De fet ja havia enllaçat aquesta web, però ara el que veig és que ja comença a ser més fàcil trobar aquest tipus de remolcs a les botigues de Barcelona.

Barcelona Cycle Chic

Avui he descobert el Barcelona Cycle Chic, un nou bloc que és el capítol barceloní de l'original Cycle Chic from Copenhagen i que tants blocs similars ha originat arreu del món. En el cas barceloní retrata la bicicleta a Barcelona i no tant les ciclistes com fa l'original.


De Barcelona a l'Hospitalet en bici

Al web de l'entitat la Saboga expliquen un parell d'itineraris per anar De plaça Espanya a l'Hospitalet en bicicleta, en concret per anar al centre de l'Hospitalet, però expliquen també quin itinerari és més ràpid per anar a altres barris.

Només afegir que la connectivitat en bici de la plaça Espanya és bona pels carrils de Consell de Cent i Diputació o pel Paral·lel. Així doncs, connectar amb la part plana de l'Hospitalet no és difícil. També us pot interessar l'inventari dels carrils bici de l'Hospitalet.

27.7.09

Ja he vist "Carreteres secundàries"

La setmana passada vaig poder veure els 2 primers capítols del programa Carreteres secundàries que a més a més ha estrenat aquest bloc amb informació de les rutes que es mostren a cada episodi.

El programa m'ha agradat, és diferent i dóna una visió del ciclisme més enllà de la pràctica esportiva.

També podeu trobar més informació al bloc de Rafael Vallbona, com en aquest apunt on comenta els horaris d'emissió de diverses televisions locals o en diversos altres apunts on comenta coses del rodatge.

L'impacte econòmic de les competicions i marxes esportives

He parlat diverses vegades de l'impacte econòmic del cicloturisme, però no el de les competicions o les marxes esportives com poden ser les ciclistes. S'acaba de publicar un estudi que xifra en 5,5 milions d'Euros l'impacte econòmic de la Mig Challenge Costa de Barcelona-Maresme, una triatló de mitja distància que es va cel·lebrar a finals de maig.

Paral·lelament a la competició es va fer un enquesta a 384 persones que van pernoctar a la comarca aquella nit i els resultats senyalen que molta gent venia de fora de Catalunya, acompanyats per familiars i amics, la meitat van estar entre 3 i 4 nits i van fer despeses en restauració i compres.

En aquest cas, es tracta d'una competició esportiva, però molts cops fins i tot en marxes ciclistes no competitives cal pernoctar a la zona si es vol estar en condicions físiques adequades per afrontar la ruta i això té un impacte important en les economies locals.

Font: ElDigital.cat 22/7/2009

23.7.09

Bicicleta amfibi

La bicicleta que podeu veure en aquest vídeo és un projecte de la Universitat de Southampton. Vegeu el pòster (PDF) i el vídeo:

També sembla que anteriorment des de la Índia s'havia fet un projecte similar.

Un parell d'articles sobre la bicicleta a Espanya

Un parell de diaris espanyols han publicat fa poc uns articles sobre l'estat de la bicicleta a les ciutats espanyoles. El del Mundo està força bé i de fet és un reportatge que va sortir en un suplement de natura:

17.7.09

En bici a les platges del delta del Llobregat

Faig un petit recull dels diversos itineraris que hi ha per anar a les platges del Prat, Viladecans, Gavà i Castelldefels. Són itineraris amb carril bici i els enllaços que us poso són les ressenyes i la informació que he publicat.
Recordeu que la sorra no és molt amiga de les bicicletes, però sempre és més segur endur-se la bici fins a la sorra que deixar-la lligada en alguns aparcaments. Algunes platges tenen aparcaments damunt de fusta a la sorra de la platja.

Alguns enllaços interessants:
Última actualització: juliol de 2015

Tot supeditat a la bici

Tot supeditat a la bici (PDF) és un article o carta d'opinió escrita per una tal Eulàlia Pera a la Vanguardia (17/7/2009) que recull tots els mites i prejudicis possibles contra la bicicleta, sembla fet a propòsit. Anem a desmuntar-ne uns quants:
  • Ara està de moda la bici -> no és una moda, és una solució als problemes de mobilitat, contaminació i repartiment lògic de l'espai urbà. A Holanda fa 40 anys que està de moda!
  • destinat als joves i sans -> ni molt menys! Quasi tothom pot anar en bici, amb marxes, bicis elèctriques i tricicles encara s'amplia més el ventall.
  • sense cap obligació per part dels que l'utilitzen -> els ciclistes es regulen pel codi de circulació i l'ordenança municipal i el fet que no tinguin assegurança no els eximeix de responsabilitat.
  • medi de transport perillós i molest -> deu haver-se confós i parla dels cotxes! Aquests sí que causen molts accidents i a més a més causen molts més morts per contaminació!
  • Dificultats dels comerços per culpa de la bici -> només dir que els comerços que estan en carrers transformats en carrers de vianants o amb voreres més amples, experimeten augments de facturació entre el 10 i el 20%.
  • Quan plou els carrils bici no s'utilitzen -> encara s'utilitzen menys quan plou, esperem que aviat fem com els països nòrdics on per cert sí que plou, ja que aquí no ho fa gaire sovint!
  • La ciutat està col·lapsada de cotxes per culpa dels carrils bici -> la ciutat ha estat sempre col·lapsada de cotxes, des dels anys 60 aproximadament.
  • L'administració hi inverteix massa diners -> ni molt menys, amb el Bicing i tot no s'acosta ni de lluny en el que s'inverteix en el cotxe.
Jo li dira a aquesta Eulàlia que agafi la bici i que si posi unes alforges per anar a comprar! I així, circulant en bici per la ciutat, potser ho veu des d'una altra òptica.

També una mica relacionat amb això (mites sobre la bici), podeu llegir les excuses per no agafar la bici.

16.7.09

Obres i bicicletes

Llegint la llista d'obres de Barcelona (Mobilitat i transports de Barcelona 13/7/2009), aproximadament 310 obres aquest estiu, em torna venir al cap el problema de les rutes alternatives per a ciclistes. Sempre que hi ha obres es senyalitzen alternatives pels cotxes, costa una mica més que ho facin pels vianants (tot i que no tenen gaire en compte les persones amb problemes de mobilitat), però el que no fan mai és pensar en els ciclistes.

Tallaran carrils bici i ens ho trobarem sense cap indicador o ruta alternativa habilitada. És així, falta cultura ciclista.

15.7.09

De Viladecans a la platja per la riera de Sant Climent i el Camí del Mar

L'Ajuntament de Viladecans ha fet públic un itinerari per anar a la platja en bici. Es tracta de resseguir la riera de Sant Climent fins a enllaçar amb el Camí del Mar. Aquesta volta es fa perquè la carretera que enllaça amb el camí del mar no està habilitada. En total l'itinerari té uns 5 km.

D'altra banda, s'han arranjat i asfaltat els accessos a la platja: quan el camí del mar travessa l'autovia en direcció al mar podem anar a l'esquerra per anar a la reserva del Remolar (platges de Cal Francès i del Remolar), recte per anar a un accés per a bicicletes i vianants (platja de la Pineda) o cap a la dreta per anar a un aparcament per a cotxes (platja de la Murtra).

Com comenten des del bloc de BiciBaix, si aneu a l'accés per a bicicletes també us podeu trobar un munt de motos i recordeu que l'horari és limitat de 10h a 20h.
Actualització, vegeu també:

El cost del Bicing creix un 40% fins als 16,7 milions

El cost del Bicing creix un 40% fins als 16,7 milions (El Periódico de Catalunya 15/7/2009). Aquest sembla que ha estat el resultat de la negociació entre l'Ajuntament de Barcelona i l'empresa concessionària, Clear Channel, per millorar la qualitat del servei. La notícia només indica que es passaran de 21 a 30 les furgonetes del Bicing, però entenc que també milloraran els recursos per manteniment i renovació de bicicletes.

D'altra banda, al setembre entrarà en funcionament un nou sistema informàtic que segons algunes fonts milloraria entre d'altres l'anclatge de les bicicletes. Els partits de l'oposició han criticat aquest augment de pressupost, els 200.000 Euros gastats en un estudi realitzat per IESE i en el cas d'ERC ha demanat directament la rescissió del contracte.

El bicing barceloní té actualment 192.000 usuaris, 6.000 bicicletes i 427 estacions.

14.7.09

Dues noves patrulles ciclistes s'incorporen a la Guàrdia Urbana de Nou Barris

Sembla que ara, amb Nou Barris, ja hi ha patrulles ciclistes a 8 districtes de Barcelona. No he trobat dades, però suposant que hi ha almenys dues parelles per districte sortiria a uns 64 agents en bicicleta.

10.7.09

Pedalant per Escòcia amb Brompton

He trobat aquesta foto de Flickr que us reprodueixo dins d'un àlbum d'una ruta en bici per Escòcia.

Molta gent fa cicloturisme amb Brompton, però tot i així m'ha fet gràcia veure-la enfangada. De fet, a mi ara mateix la foto em recorda el ruixat d'ahir, em va enganxar de ple i poc equipat. En alguns bassals em vaig arribar a esquitxar els peus. Suposo que aquesta primavera havia tingut molta sort esquivant les pluges!

Fotografies de la fàbrica de Brompton

Aquí teniu unes quantes fotos de la fàbrica de Brompton i alguns protòtips a la segona pàgina. Tot són fotos d'Olivier Pascaud, el fotògraf que ha fet les fotos dels catàlegs de Brompton.

9.7.09

Un de cada tres espanyols respira aire contaminat per sobre dels límits legals

Ecologistes en Acció ha presentat l'informe La qualitat de l'aire a l'Estat espanyol durant el 2008 (PDF) on es constata que un de cada 3 espanyols respira aire contaminat per sobre els límits legals. A les zones urbanes 3/4 parts de la contaminació ve dels tubs d'escapament. Res de nou.

8.7.09

Novetats del Bicing metropolità

Últimament no comento res del Bicing Metropolità perquè no s'ha fet pública cap informació nova, fins ahir que el president de l'EMT (Entitat Metropolitana del Transport), Antoni Poveda, va donar a conèixer més informació aprofitant la signatura del conveni entre l'EMT i l'Ajuntament de Castelldefels. Sembla que hi haurà dues fases i zones d'implantació, la primera a implantar-se serà cap al març de 2010 a l'Hospitalet i 10 ciutats del Baix Llobregat, la segona zona serà el barcelonès nord i encara no té data d'implantació i resta pendent de la signatura dels convenis amb els ajuntaments implicats, però segons El Periódico es degut als pendents de Santa Coloma de Gramenet que requeriran un estudi de mobilitat.

Les bases del concurs s'aprovaran aquest mes i pel que fa la compatibilitat amb Barcelona no hi ha novetats: la targeta serà compatible, però les bicicletes només seran compatibles si guanya el concurs Clear Channel, si ho fa una altra empresa el que es faria és posar dues estacions en les zones limítrofs de manera que caldria fer transbord.

Podeu llegir la notícia (curiosament de forma bastant diferent) en aquests diaris:

7.7.09

La Promenade Verte de Brussel·les


La Promende Verte és un anell verd de 60 km al voltant de Brusel·les a l'estil de la Ronda Verda Barcelonina o tants altres anells verds de ciutats europees, però en el cas de Brusel·les enllaça diversos parc i reserves naturals i el converteixen en un itinerari força atractiu. De fet, el divideixen en 7 etapes o zones d'entre 5 i 10 km segons el paratge que recorre. Així doncs, si viatgeu a Brusel·les, a part de fer turisme en bici pel centre, feu-ho també per la perifèria resseguint aquest itinerari.

I si voleu a l'Aeroport de Charleroi (Brusel·les Sud, de fet a 46 km), podeu agafar una via verda al mateix aeroport que us portarà a la capital.

Vegeu també:

6.7.09

Girona obre un concurs per decidir el nom del seu servei públic de bicicletes

Girona tindrà un servei públic de bicicletes el proper mes de setembre amb 160 bicicletes, 8 estacions i 200 punts d'estacionament.

Ara s'ha convocat un concurs per decidir el nom. Primer es poden fer propostes (fins el dia 13), després se n'escolliran 5 (del 14 al 20 de juliol) i finalment s'escollirà el nom definitiu (del 21 al 27). Entre els participants es sortejaran 10 abonaments al servei.

El canvi climàtic podria estar relacionat amb l'aparició de noves malalties

Els experts vaticinen un augment del 6% de la mortalitat a Europa a causa d'infeccions respiratòries per cada grau que s'incrementi la temperatura.

Font: SOSTENIBLE 2/7/2009

Monty vol créixer amb les bicis amb bateria

Un article de l'Avui 6/7/2009 fa un repàs al model de negoci de Monty.

Bloguejant en bicicleta

Llegint l'entrevista a Guillem Carbonell, autor del bloc Barcelona Times Blog, explica que transmet la sensació d'estar a molts llocs de Barcelona a la vegada perquè va es mou en bici:
Je, je, és veritat que molta gent em pregunta que com m'ho faig per estar a tants llocs! Jo crec que la clau per transmetre la sensació que estic a molts llocs és que em moc amb molta facilitat per la ciutat, sempre en bicicleta. La bici em permet ficar-me per tot arreu! I sempre porto una petita càmera a la butxaca. Bicicleta i càmera són les meves dues eines indispensables. D'aquesta manera jo vaig fent sempre el que he de fer i quan alguna cosa em crida l'atenció m'aturo un moment i faig la foto, que després em serveix com a imatge pel blog i d'inspiració pel que vulgui escriure.


3.7.09

La Via Verda Cracòvia-Moràvia-Viena

La Via Verda Cracòvia-Viena recorre 780 km des del sud de Polònia, travessant Moràvia (Txèquia) i fins arribar a Àustria. L'itinerari és: Cracòvia, Oswiecim (en alemany Auschwitz), muntanyes de Beskid (on es conserven llops, óssos i linxs), frontera amb Txèquia, Stramberk, Olomouc, Brno, parc natural del Karst (conegut per les seves coves) i Viena.

Tot i que majoritàriament el recorregut és pla i asfaltat, també hi ha alguna etapa amb algun port, així com algun tram d'enllaç que s'ha de fer per alguna carretera transitada.

Més informació:

2.7.09

Convertir els telèfons mòbils en detectors de contaminació

A través d'aquest apunt arribo a aquesta notícia de la BBC que explica un projecte d'una universitat britànica que consisteix en distribuir uns sensors que a través del mòbil transmeten informació sobre contaminació. El sensors es repartirien entre ciclistes, vianants, motoristes i conductors de cotxe per tal de crear mapes de contaminació molt precisos.

S'ha creat diversos tipus de sensors, alguns mesuren fins a 5 contaminants diferents i inclouen un GPS, altres són estàtic i mesuren també altres dades atmosfèriques.

Amb les dades d'aquest estudi es podran fer recomanacions de rutes alternatives als sectors de població més sensibles i també tenir-ho en compte a l'hora de gestionar i planificar la mobilitat d'una ciutat.

1.7.09

Les dades del Bicing dibuixen un mapa de mobilitat molt detallat

Cada cop que un usuari del Bicing agafa una bicicleta o la torna el sistema informàtic del Bicing ho registra. L'anàlisi d'aquestes dades ens poden donar un esbós força detallat dels hàbits de comportament i mobilitat dels barcelonins. I això és el que han fet uns investigadors amb les dades d'un període de 13 setmanes tenint en compte també les dades de bicis disponibles i places vacants a 390 estacions.

Els resultats són bastant lògics i crec que força coneguts, però pot ser interessant repassar-los:
  • Els dies laborables a les 14h sempre hi ha una punta d'ús del servei que constata el costum de dinar més enllà d'aquesta hora.
  • De dilluns a dijous s'usa més, especialment al matí i a la tarda i els divendres i sobretot als caps de setmana l'ús és menor.
  • Al matí les zones més buides de bicis són Sants, Nou Barris i Sant Andreu. Les zones més plenes són al centre i a la Diagonal. A la tarda la situació s'inverteix.
  • A les parts elevades de la ciutat (Sarrià, Horta i Nou Barris) hi sol haver poques bicicletes (15% d'ocupació) i a les parts baixes (Ciutat Vella i Sant Martí) n'hi moltes més (66%).
Més enllà, d'aquestes dades, l'estudi permet per previsions de l'ocupació de les estacions del Bicing. Amb les proves realitzades s'ha aconseguit endevinar la disponibilitat de bicicletes d'un punt concret amb dues hores d'antelació i amb una fiabilitat del 80%.

Font: El Periódico 20/6/2009