6.4.10

L'Hospitalet de Llobregat aprova definitivament la seva nova ordenança de mobilitat

Si fa uns mesos us parlava de l'aprovació inicial de la polèmica ordenança de circulació de l'Hospitalet de Llobregat (ho feia en l'article Els homes que no estimaven les bicicletes), ara, passat el període d'al·legacions, L'Hospitalet aprova definitivament la seva nova ordenança de mobilitat en que s'esmenen moltes de les barbaritats de la primera versió, però encara en queden algunes perles:
  • Les bicicletes hauran d'anar a la velocitat d'un vianant quan circulin per carrils bici situats a les voreres i continuen suggerint la velocitat de 5 km/h. A Barcelona ho limiten a 20 km/h. I el pitjor és que la majoria de carrils bici de l'Hospitalet són a les voreres.
  • No es podrà lligar la bici a cap element del mobiliari urbà. Tampoc en tanques o en senyals on no s'afecti la visibilitat.
Però no tot es negatiu del tot:
  • Ara les bicicletes podran anar per les voreres i zones de vianants a la velocitat d'un vianant, però es continua suggerint entre parèntesis els 5 km/h. Qui hagi escrit això hauria de provar d'anar a 5 km/h, no crec que aguanti l'equilibri!
  • El redactat definitiu permet l'ús de remolcs pel transport d'infants o mercaderies, però només a plena llum del dia. A Barcelona es permet tot el dia.
També hi ha alguns punts positius en el redactat definitiu:
  • Circular pel carril de la dreta serà opcional.
  • Es podrà circular per la calçada tot i que hi hagi carril bici. Un avenç respecte l'ordenança de Barcelona, però també s'adequa a la realitat d'una ciutat amb una minsa i precària xarxa de carrils bici.
  • Es permet la circulació de bicicletes en els dos sentits en carrers de prioritat invertida (carrers residencials). Ja es fa a molts llocs d'Europa i també a Barcelona tot i que sigui bastant desconegut.
  • Es poden portar menors de 7 anys en cadiretes, no només una com a Barcelona, es podrà portar per exemple una cadireta a davant i una altra a darrera.
Podeu llegir en el següent article tots el detalls i fins i tot baixar-vos el redactat definitiu de l'ordenança:
Finalment, una observació per la gent que circuli per zones com Collblanc, Riera Blanca, carrer Badal, la Ciutat Judicial i la Gran Via: recordeu que esteu a la frontera i que si poseu la roda al cantó de l'Hospitalet o al de Barcelona la llei canvia!!! Un exemple: aneu pel carril bici de la Gran Via i creueu la plaça Cerdà per continuar per davant la Ciutat Judicial. Atenció! Heu de prémer els frens i passar de 20 km/h a uns 5 -10 km/h!!!


4 comentaris:

Unknown ha dit...

Hola

L'altre dia vaig tenir una petita topada. Jo anava amb bici per una vorera de Barcelona de més de 5 metres i amb poca gent. La qüestió és que d'una porta d'aparcament de la façana d'un edifici va sortir un cotxe just abans de que passés jo. En definitiva, no vaig tenir temps material de frenar i la meva roda va xocar contra la seva, se'm va aixecar una mica la roda de darrere i li vaig fer una rallada. Jo i la bici perfectes.

No anava ràpid, però no se si anava a menys de 10Km/h, com diu la normativa. Tampoc se si circulava separat 1m de la façana o si estava a només 90cm.

El conductor del cotxe em demana que pagui la reparació o em denunciarà. Té com a prova el video de seguretat de l'aparcament on està enregistrat l'accident i es podrà medir en precisió si incumplia algun d'aquests punts.

La pregunta és: en principi la culpa és del cotxe ja que per la vorera ell no té cap mena de prioritat i s'està incorporant a la calçada. Però si jo he incomplet algun punt de la normativa la culpa és meva?

Bici-Vici ha dit...

No sóc expert i possiblement t'aniria bé un assessorament legal o posar-te en contacte amb una associació com el BACC (envia la teva consulta per correu electrònic) que potser coneix algun altre cas similar.

Al meu entendre el cotxe té legalment la culpa. Si a més a més la vorera tenia més de 5 metres i 3 de metres lliures, circulaves a 10 km/h i almenys a 1 metre de la façana, l'ordenança que és llei et dóna la raó. Sinó complies algun d'aquests requisits és el conductor que ho ha de demostrar. De fet, si fossis un vianant corrent per la vorera no se't qüestionaria.

Ja em diràs com acaba el tema. Espero haver-te ajudat!

Anònim ha dit...

Això és increïble! El que has de fer és denunciar tu al conductor del cotxe! Però què es pensen? Què això és la llei del més fort? Si pogues, treia tots els cotxes de BCN!.

Descender ha dit...

Està molt mal resolta aquesta ordenança... Per mi el pitjor de tot és la restricció de velocitat, a 5 Km/h no val la pena agafar la bici, francament, millor hi vas a peus, i no t'has de preocupar de si te la roben o de incomplir la ordenança... Com bé dius al post, qui va decidir això no va gaire en bici. A la meva ciutat els carrils estan limitats a 10, i jo sempre vaig a 20, ara, d'aquí no passo, a partir de 20 sí que la cosa es pot complicar si tens imprevistos, però a 20 o menys, la bici s'atura molt bé en poc espai, sempre i quan no passis de tot i tinguis la bici feta un nyap i no estigui en condicions. Un altre punt a rebatre és l'aparcament al mobiliari urbà, això és un problema, perquè com bé dieu, hi ha pocs aparcaments i si et queda lluny és molest, a més que si l'has de deixar al carrer millor si la tens a prop per a controlar-la...

Un consell, si heu de deixar la bici al carrer, lligada al mobiliari (sempre que la ordenança us ho permeti, és clar...), feu-ho a un fanal o un arbre, d'aquesta manera no hi ha el perill que aixequin el pal que no està ben clavat, i us la robin.

Salutacions!!