31.7.10

Adjuticada la xarxa d'aparcaments Bicibox

Avui - El Punt 24/7/2010:
L'Entitat Metropolitana del Transport (EMT) ha aprovat l'adjudicació de la implantació i gestió de Bicibox, el nou servei d'aparcaments per a bicicletes privades, a l'empresa Icnita, que tindrà la concessió del servei durant dos anys prorrogables. Durant aquest temps, l'empresa haurà d'instal·lar, mantenir i gestionar la xarxa d'aparcaments per a bicicletes. [...] A tots els municipis metropolitans s'instal·laran uns mòduls tancats de Bicibox, de 7 o 14 places individuals, on els usuaris podran deixar la seva bicicleta privada, si s'abonen al servei per un import previst de 35 euros anuals...

30.7.10

Rutes alternatives a ciutat

M'he fitxat que en un carrer amb forta pujada sovint hi ha ciclistes que pugen o baixen per una de les voreres que té força amplada. La pujada ja l'he vist fer a peu amb la bici al costat a diversa gent. Jo em pregunto què nassos fan allà perquè conec almenys un parell de rutes alternatives que segons d'on es vingui són mil vegades més agradables que aquell carrer ple de trànsit i sense arbres!

Bé, si us trobeu en el cas d'un carrer així, tant si aneu a peu o en bici, agafeu un mapa i sovint veureu que teniu alguna altra alternativa. Si aneu en bici, fer uns metres de més compensa si trobem pujades més suaus, ombra, menys trànsit... Justament, aquests dies la UE ha fet difusió d'un estudi (PDF) de contaminació del que ja us havia parlat. Ve a dir que si un cotxe i una bici fan la mateixa ruta, el ciclista respirarà molt més i per tant aspirarà més contaminació, a més a més segons la velocitat dels 2 vehicles el ciclista podria tarda més temps i estar més exposat. Per tant, cercar rutes alternatives tant a peu com en bicicleta i allunyar-se uns metres del trànsit és molt important. Ara faltaria fer la prova en diverses ciutats amb els mateixos punts de sortida i arribada, però amb itineraris diferents (com una cursa dels transports).

29.7.10

Canviant les pastilles de fre de la BTT

L'última vegada que vaig agafar la meva BTT vaig descobrir que les pastilles de fre de la roda de darrera s'havien gastat (jo encara porto uns frens V-brake). Ho vaig descobrir a la baixada en sentir un soroll més aviat metàl·lic als fre de darrera que em feia posar els pèls de punta, però no hi va haver més remei que utilitzar-los perquè amb les rampes que hi havia no podia deixar tota la feina al fre de davant.

Ja podeu veure com estaven les pastilles. Crec que m'han durat un 1.500 - 1.600 km. Ara vull fer-li una ullada a les pastilles de la roda de davant, perquè no crec que els hi falti gaire i no vull esperar a que es gastin del tot!

Una línia de bus de Lleida permet portar bicis

Una de les línies de bus de Lleida permet portar bicicletes dins l'autobús (crec que des de setembre de 2009). Es tracta d'una línia que va a una zona de polígons (la línia LP) i és una prova pilot que es podria estendre a altres línies de la ciutat, s'havia parlat de l'L4 (Mariola-parc científic).

No he trobat el reglament d'ús, però em sembla recordar que es restringeix el número de bicicletes i no sé si també en cas que el bus vagi ple. En tot cas, crec que és l'única línia de bus urbà de Catalunya que permet transportar bicis a l'interior. En altres ciutats, es pot portar bicis plegables (que no es consideren bicis, sinó equipatge) i a Madrid hi havia un parell de línies que portaven porta-bicicletes a darrera, ja que a davant (que és on es posen a tot el món) està prohibit.

27.7.10

Més vies verdes entre Girona i la Catalunya Nord

Ja us n'havia parlat, ara llegint GironaInfo.cat 22/7/2010 trobem més informació i detalls. Una nova via de 366 km unirà Girona amb la Catalunya Nord, de fet més que una via és una xarxa, és l'anomenat projecte "Enllaç" que amb fons europeus vol estar enllestida el març de 2013.

A la Catalunya Nord la via verda es construiria per la costa des del Barcarès fins Argelés i després cap a l'interior fins al Voló. Des d'allà hi haurien dues connexions amb el Principat: una per Arlés fins a Sant Joan de les Abadesses i l'altra fins a Perelada on la via continuaria enllaçant amb Castelló d'Empúries i Palafrugell.

26.7.10

Altre cop amb la Platja Llarga de Tarragona

Des d'aquest bloc mantinc un recull d'itineraris per fer pel litoral català en bicicleta, però crec que és molt més important mantenir les poques platges verges i espais naturals marítims que tenim. A alguns polítics se'ls hi ha ficat el cap que cal fer passejos marítims a tort i a dret, que cal desenvolupar econòmicament la primera línia de mar o que cal que totes les platges tinguin bons accessos i serveis. No cal!!! Pràcticament no ens queden espais naturals al litoral i aquests punts no només són un patrimoni ecològic, també turístic, però d'un turisme de qualitat. Si una platja només s'hi pot accedir a peu no passa res, no podem fer totes les platges accessibles per a bicicletes, per a cadires de rodes o per a cotxes o posar-hi dutxes i xiringuitos.

Aquest article al Diari de Girona qüestiona la manera en que es donen les banderes blaves a les platges i critica els Ajuntaments que perden el cul per obtenir-les a qualsevol preu. Tota aquesta reflexió ve per la convocatòria del dia 31 de juliol per tornar a fer una cadena humana per salvar la platja Llarga de Tarragona (Tarragona21.cat 16/7/2010) on hi ha des de fa temps un projecte de passeig marítim que malmetria una zona de dunes.

25.7.10

Rutes en bici per Cambrils o des de Cambrils

Llegeixo a la Revista Cambrils 21/7/2010 que 2.000 persones es van acostar l'any passat a l'oficina d'informació turística demanant per fer rutes en bici i a peu. L'any passat es va editar un fulletó amb 14 rutes per fer en bicicleta de carretera i aquest any s'ha millorat el fulletó i s'han modificat algunes rutes. Xafardejant pel web de Cambrils Turisme he trobat l'esmentat fulletó i un parell més que tenen petites rutes pel voltant del poble i pel centre mateix. Ho podeu trobar aquí.

24.7.10

Bicicleta plegable convertible en carro de la compra

El prototip Ville és el guanyador d'un concurs de disseny. És una bici plegable que es converteix en un carretó de la compra de manera que està pensada per anar a comprar en bici.

23.7.10

Un carril bici ja connecta Sant Feliu de Llobregat i Molins de Rei

Sembla que ja fa uns dies que s'ha inaugurat el nou carril bici que uneix Sant Feliu de Llobregat amb Molins de Rei. El tram que s'ha obert és el comprès entre el carrer de la Sànson i el terme municipal amb Molins de Rei on s'enllaça amb un altre carril.

22.7.10

Una empresa del Quebec fa mudances en bicicleta

Si fa uns dies us mostrava un vídeo d'una mudança en bici a Barcelona, ara he trobat aquesta empresa quebequesa que fa mudances amb bici. Utilitzen un remolc de gran capacitat on carreguen fins a 200 kg i una bici bastant convencional sense cap tipus de motor. Aquí en teniu un reportatge en anglès o si ho preferiu aquí n'hi ha un altre en francès:

Les dues primeres superautopistes londineques per a bicicletes ja estan llestes

Londres ja disposa des d'aquest estiu de dues de les 12 superautopistes per a ciclistes que té previst construir. Una de les autopistes sembla més una catifa blava mig ocupada per cotxes que no pas un carril bici, però la valoració que en faig és desigual, d'una banda amb poc temps tampoc es pot fer gran cosa, però d'altra banda sembla que es vol fer una política integral i s'ha posat en marxa una patrulla ciclista a la policia, hi ha un sistema de bicicletes públiques a punt d'entrar en funcionament, hi ha un pla d'aparcaments, etc.

Com us deia mirant el vídeo de BBC News (19/7/2010) sembla que l'autopista té trams on el carril bici sembla pintat directament damunt d'un carril de cotxes i per tant el cotxes l'acaben ocupant, però hi ha altres trams on el carril bici és més respectat perquè hi ha més amplada. També hi ha zones d'aturada avançada per facilitar els girs, però com sol passar els cotxes s'hi posen al damunt. En altres trams hi ha certa segregació i el recorregut deixa la ruta principal dels cotxes per cercar dreceres més ràpides. També s'ha de valorar que la ruta és molt recta i no és per menys perquè estem parlant de més de 13 km.

21.7.10

El camí verd del Llobregat es consolida

Ja fa 4 anys que vaig publicar la primera ressenya del camí verd del Llobregat que he anat actualitzant regularment i des de llavors el riu ha canviat força: s'ha anat obrint, connectant i consolidant els camins de la nova desembocadura i els seus espais naturals, s'han obert nous accessos des de Cornellà, Sant Boi i el Prat, les obres de l'AVE han acabat, s'han replantat arbres, s'han recuperat els aiguamolls de Molins, el camí del marge dret ja és practicable un bon tram, etc.

I a mesura que tots aquests camins s'han anat arreglant i connectant, els ciutadans en bicicleta (però també a peu o corrent, sols o amb família...) han anat fent seu aquest espai i hi podem trobar gent a qualsevol època de l'any i a tota hora. M'he quedat sorprès de la quantitat de gent que et trobes al riu qualsevol tarda entre setmana i en cap de setmana alguns d'aquest camins són autèntiques rambles de gent. Queda clar i justificat que hi ha demanda i que cal continuar treballant per tenir camins verds que recuperin les connexions entre els pobles que han quedat malmeses per la construcció d'infraestructures diverses.

A nivell natural el riu també es consolida com un espai natural de primera magnitud i a mesura que les obres han anat finalitzant i amb la millora progressiva de la qualitat de l'aigua moltes espècies han tornat al riu i es fa palesa la necessitat de protegir-lo. Justament, fa uns dies es parlava de la nidificació de la Gavina Corsa al nou espai de la desembocadura (El Punt 22/6/2010) i es tornava a reivindicar la necessitat de donar protecció legal a tot el riu.

20.7.10

Modificació del codi de circulació

Fa unes setmanes diversos mitjans de comunicació recollien les declaracions del Ministre de l'Interior explicant que estaven preparant una modificació del codi de circulació (europapress.es 15/6/2010). Com que suposo que en aquesta roda de premsa es va parlar de molts temes com per exemple la sinistralitat, molts mitjans de comunicació han vingut a dir que la reforma està motivada per temes de seguretat vial, però tot i que queda bé dir-ho així el fons de la qüestió és adaptar el Codi de circulació a les especificitats de les ciutats i en concret a la circulació en bicicleta.

Com ja he anat comentant el codi de circulació té nombroses mancances, errors, contradiccions i vaguetats respecte la circulació en bici. Les normatives municipals (les ordenances de circulació o mobilitat) han intentat posar remei a aquest problema, però sovint es troben en situacions jurídicament compromeses i a part creen diferències importants entre municipis veïns. Per això la reforma del codi de circulació cerca normativitzar més la circulació a la ciutat i donar així una pauta bàsica que els municipis puguin acabar de polir o més que normativitzar el que cal és que no prohibeixi o posi traves.

Alguns del temes que hauria de regular millor el nou codi serien:
  • Poder circular pel centre del carril (ho regulen normalment les ordenances).
  • Cadiretes per a infants: no posar restriccions al número de cadiretes i tenir en compte els diversos models de bicicleta existents.
  • Remolcs: treure les limitacions actuals.
  • Circulació per la vorera: regular-la de tal manera que els municipis la puguin autoritzar. Regular també les prioritats de les bicis en el pas de vianants.
  • Definir millor quan la bicicleta es considera un vehicle o introduir el concepte de vehicle motoritzat.
  • Recollir els diversos tipus de bicicleta existents.
  • Regulació de la circulació en sentit contrari en carrers de prioritat invertida.
I també caldria tocar altres reglaments per regular coses com:
  • Com han de ser els carrils bici i la senyalització.
  • Els busos haurien de poder portar un porta-bicis a davant enlloc de darrera, però actualment la normativa no ho permet.
  • Les bicis haurien de venir amb diversos elements obligatoris de sèrie.
Llegiu també:

19.7.10

Bici plegable sixteen al Carrefour

Fullejant les ofertes del Carrefour d'aquesta setmana vaig veure una bici plegable per 99 Euros que a més té certa similitud en el plegat amb les Brompton. És clar que de 99 a 820 Euros que val una Brompton hi ha un munt de diferències. Altres vegades ja he avisat de la qualitat de certs productes barats, a continuació faig una llista de les característiques d'aquesta bici i algunes comparacions amb les Brompton:
  • El plegat és similar a les Brompton, però en aquest cas la roda de darrera només gira 90º enlloc dels 180 de les Brompton i això es tradueix en que plegada ocupa més altura (i veig que també més llargada).
  • El temps de plegat és superior perquè el manillar té 2 tanques i la roda de darrera una altra (a la Brompton no hi són).
  • Un cop plegada si la volem agafar no sé si es desplegarà i veig que la cadena no queda amagada i per tant hi ha possibilitat d'embrutar-se.
  • El canvi extern de gamma baixa no és comparable amb un canvi intern que per si sol és força car, però que no necessita manteniment i que té una relació de canvi molt àmplia. Per tant, en velocitat i en pujades aquesta bici és probable que no doni la talla.
  • Les tanques ràpides de la Brompton són això, ràpides, i també precises, les d'aquest tipus tenen tendència a desajustar-se fàcilment.
  • Els pneumàtics no són d'alta pressió com en les Brompton i no porten la banda reflectora.
  • No veig ni timbre ni catadiòptrics davant i darrera i són obligatoris.

18.7.10

Un casc que desprèn olor quan es trenca

Per saber quan un casc s'ha de llençar perquè ha patit cops que l'han malmès uns investigadors han ideat un sistema basat en unes micro-càpsules que en trencar-se desprenen una olor o sembla que mala olor.

Els cascos malmesos deixen de fer correctament la seva funció de protecció. Amb aquest sistema ho podem detectar fàcilment.

Extret de Crash helmet with a useful smell i llegit a biciene.

16.7.10

Bicicleta plegable per evitar robatoris

Aquest prototip de bici dissenyada per un jove dissenyador britànic es plega per la mitat per facilitar el seu anclatge en fanals. L'objectiu és evitar ser una de les 52 bicicletes que es roben cada dia a Londres.

15.7.10

Es podrà donar la volta a l'estany de Banyoles per carril bici

Sembla que tira endavant el projecte de construcció d'un carril bici a la carretera de circumval·lació de l'estany de Banyoles. Actualment, hi ha un tram que s'ha de fer per carretera i amb el projecte que hi ha damunt de la taula es construiria un camí paral·lel a la carretera.

14.7.10

't Brabants Fietsharmonisch Orkest

La 't Brabants Fietsharmonisch Orkest ja és un clàssic dels congressos de la bicicleta de Catalunya, van ser present en el 2n congrés a l'Hospitalet (la foto és de llavors) i en el 3r a Lleida. Aquí teniu un resum de la seva actuació a Lleida:

13.7.10

El Port de la Selva adequa un carril bici que uneix amb la Selva de Mar

Llegeixo al Diari de Girona 8/7/2010 que el Port de la Selva ha adequat un carril bici (compartit amb vianants) que uneix el centre del poble amb el nucli veí de la Selva de Mar. Desconec com està el passeig/carril bici que uneix Port de la Selva amb Llançà i que evita un carretera molt transitada a l'estiu i més aviat perillosa pels ciclistes.

També he trobat aquestes Rutes en BTT al web de Port de la Selva.

12.7.10

Via verda entre Orpesa i Benicàssim

Llegeixo (Avui El Punt 9/7/2010) que un antic traçat ferroviari entre Benicàssim i Orpesa (abandonat el 2003) ha estat arranjat com a via verda. Sembla que és una via espectacular que transcorre entre parets de roca que s'obren per gaudir de petites cales, una costa rocosa, torres de vigia...

El recorregut és de 5,5 km i es travessa un túnel de 600 metres sense il·luminació.

Més informació:
Vegeu també:

Novetats de la Monty elèctrica i plegable EF-38

El model EF-38 de Monty és una bici elèctrica, plegable i una de les més lleugeres del mercat, sinó la que més. Sembla que l'última revisió del model (vegeu Monty 28/5/2010) incorpora algunes novetats, potser la més destacable és un rellotge indicador de velocitat, distància i que permet seleccionar un dels 3 nivells d'ajuda. Ara també la tija del manillar és regulable i inclou un petit ganxo per penjar-hi bosses.

10.7.10

Mudança en bici a Barcelona

Fer un trasllat de pis en bici és possible. Llegiu-ho aquí o mireu el vídeo:



Nou carril bici entre Jorba i Santa Maria del Camí

Crec que no n'havia parlat encara, tot i que crec que ja fa mesos que està obert. Es tracta d'un carril bici d'11 km que forma part de la xarxa de 1.200 km de carrils bici interurbans que la Generalitat s'ha compromès a construir. En aquest cas, es tracta d'un carril bici segregat que aprofita el traçat de l'antiga N-II entre Jorba i Santa Maria del Camí.
Parlant de la famosa xarxa que ha de construir la Generalitat, algú sap en quin estat està l'eix Vic - Camprodon que havia de ser el primer tram a construir?

9.7.10

Socorristes en bici a Blanes

Dos socorristes en bici vigilaran i faran prevenció a platges i passejos de Blanes. No únicament faran tasques sanitàries, sinó que també faran tasques informatives i de prevenció de furts:
[...] patrullaran des de la Punta de la Tordera fins a la Cala Sant Frascesc de Blanes, per una banda, explicant a la gent "què es pot fer i què no, no només pel que fa a temes sanitaris" i, per l'altra, faran un "control de vendes ambulants, furts, gossos a la platja" que es produeixen a l'estiu en aquesta població costanera [...]

Pintada-grafitti al carril bici

Trobat a BEE IRON: Vodevil en el Pavé

8.7.10

La circulació en contrasentit s'autoritza a França

Des de l'1 de juliol, França s'ha afegit als països que permeten circular les bicicletes en ambdós sentits de la marxa en les zones 30 (sociedadsostenible 25/5/2010).

Aquesta mesura ja existeix en països com Bèlgica, Àustria o a Amsterdam i de fet des de diverses ordenances municipals catalanes ja es recull aquesta possibilitat, però sense fer canvis en les senyalitzacions i sense el suport del reglament de circulació no em queda gens clar la situació legal d'aquestes normatives. Les dues principals ciutats de Catalunya ho recullen amb un redactat pràcticament igual:

A Barcelona l'ordenança diu:

14.6. En el cas de que no existeixi carril bici o altre via de les especificades en l'article 14.1, les bicicletes podran circular, excepte en moments d'aglomeració de vianants, per:
    a) les voreres, andanes i passeigs de més de 5 metres i 3 metres d'espai lliure.
    b) parcs públics i àrees de vianants.
    c) zones de prioritat invertida en els dos sentits de circulació.
A l'Hospitalet la nova ordenança diu:

43.3. Les bicicletes també podran circular, excepte en moments d’aglomeració de vianants, i sempre respectant la prioritat dels vianants, per:
    a) Les voreres i passeigs de més de 5 metres i 3 metres d’espai lliure.
    b) Parcs públics i àrees de vianants.
    c) Zones de prioritat invertida en els dos sentits de circulació.

Els beneficis d'anar a la feina en bici

El diari elmundo.es 1/7/2010 es fa ressò d'un estudi de l'universitat de Harvard que ha fet un seguiment de 18.000 dones durant 16 anys. A l'inici de l'estudi les dones tenien entre 25 i 42 anys i un 1,2% anaven en bici més de 30 minuts al dia. L'estudi el que ha fet bàsicament és fer un seguiment del seu pes i de les variacions en els hàbits d'activitat física.

Les conclusions són que les dones que utilitzen la bicicleta o caminen ràpid són molt menys propenses a guanyar pes i en el cas de les dones que partien de sobre-pes són tenen molta més facilitat per perdre'l.

Segons el diari els responsables de l'estudi alerten de la importància de tenir espais adequats per circular en bici a les ciutats. I com que molta gent no té temps per practicar esports, no hi ha res millor que integrar-ho als desplaçaments quotidians com anar a treballar.

7.7.10

Bicicletada vallesana per reivindicar carrils bici urbans i interurbans

He trobat informació (Cerdanyola.info 2/7/2010) sobre una bicicleta que reivindica carrils bici urbans i interurbans al Vallès. Hi ha diverses sortides, una d'elles a Cerdanyola i sembla que totes es troben a Badia.

Un carril bici més ample que el carril de cotxes

Aquest carril bici de Poole (Doorset, UK) té una amplada generosa, 2 metres, però el més curiós és que el carril per cotxes del costat no arriba als 1,4 metres. Diuen que és una prova i que funciona perquè els cotxes respecten la distància de seguretat amb els ciclistes, però el problema és que els cotxes no hi caben hi han d'anar trepitjant les línies.

6.7.10

La passarel·la de la riera de Canyars a Gavà Mar s'obrirà provisionalment a l'agost

Llegeixo a www.GavaCiutat.cat que la passarel·la damunt de la riera de Canyars al passeig marítim de Gavà podria obrir-se provisionalment pels vianants a l'agost mentre s'acaben els últims treballs d'arranjament. A la foto podeu veure l'estat actual de les obres que van començar cap a l'abril.

5.7.10

Canvis al Delta de l'Ebre

Diversos canvis que ja us he comentat en altres ocasions els veurem ben aviat al Delta de l'Ebre. D'una banda les obres del pont que comunicarà Deltebre i Sant Jaume d'Enveja estan força avançades i es preveu que finalitzin entre setembre i octubre. D'altra banda, també a la tardor es preveu que s'iniciïn les obres de construcció d'un dic de 15 km per protegir el delta i les seves llacunes de la pujada del nivell del mar a conseqüència del canvi climàtic. El dic serà d'uns 2 metres d'alçada i 6 metres d'amplada, anirà camuflat amb vegetació autòctona i servirà de carril bici i passeig de vianants.

El peatge de Vallvidrera bonifica els cotxes amb tres o més ocupants

Aquests dies hem tingut una bona notícia pel que fa a la gestió de la mobilitat i és que el peatge dels túnels de Vallvidrera ara bonifica amb un 20% de descompte els cotxes amb 3 o més ocupants a costa de penalitzar la resta de cotxes amb menys ocupació. El sistema funciona amb un punt de pas especial pels cotxes que desitgin obtenir la bonificació i un sistema d'identificació força sofisticat amb diversos mecanismes per detectar errors.

3.7.10

Ampliació de la Girocleta

Al setembre el servei de bicicletes públiques de Girona augmentarà en 2 el nombre d'estacions i en 100 el nombre de bicicletes. En total seran 10 estacions i 260 bicicletes.

De les dades d'ús del servei es pot veure la influencia del clima (la pluja i el fred han des-incentivat l'ús) i ara a l'estiu es nota un increment important de l'ús. Tot i així, el nombre d'abonats no ha tingut un creixement gaire important aquest any i ara es situa en 1.160 usuaris. El perfil de l'usuari és una persona jove: el grup entre 25 i 34 anys és el més nombrós, (40%) seguit dels de 35 a 44 anys (25%). L'ús més habitual és per anar a la feina.

Em dóna la sensació que la Girocleta es fa servir menys per a usos d'oci que a Barcelona el Bicing. També em sorprèn que l'estació situada prop de l'estació de Renfe sigui de les poc usades. Esperem que aquestes dues noves estacions situades en llocs de força densitat d'usuaris potencials promoguin un augment d'abonats.

2.7.10

Dibuixant la via verda del Vallès

Llegeixo a l'Avui / El Punt 18/6/2010 que s'han votat al parlament unes resolucions sobre el traçat de la via verda del Vallès. La discussió està en el traçat que ha de seguir i com afecta això al vial interpolar, el que sembla però, és que hi continua havent voluntat política de tirar-ho endavant, però cal recordar que el projecte de via verda va néixer el 2005.

Per estar al dia sobre aquesta via verda aneu a: http://www.camiverd.org

1.7.10

La despesa del Bicing per vandalisme cau en picat gràcies a les millores en seguretat

Sembla que el vandalisme al Bicing ha baixat significativament i en una proporció molt major al descens d'abonats i viatges. Això fa pensar que les mesures de seguretat aplicades han donat resultat.

El policia en bicicleta és per l'estiu

Amb aquella frase de que les bicicletes són per l'estiu, podríem afegir: ergo els policies en bici també! I és que alguns municipis només tenen policia municipal en bici a l'estiu! I la resta de l'any què? Tant fa si és estiu o hivern, el que és important és que la policia sigui de proximitat i la bici dóna un equilibri fantàstic entre proximitat i mobilitat.

Tot això ve perquè justament hi ha un parell de municipis que comencen a patrullar aquest estiu i no sé si hi haurà continuïtat, són l'Hospitalet de Llobregat i Vilanova i la Geltrú. En parlen en aquests enllaços:

Vegeu també