26.10.11

Pregunta'm per què no porto casc

He descobert que l'ECF (European Cyclist Federation) té una pàgina explicant perquè les polítiques de promoció del casc són perjudicials pels ciclistes. Ja n'he parlat vàries vegades, el casc dóna una visió de perillositat sobre la bicicleta que no és real i desincentiva l'ús de la bici, per tant a menys ciclistes, més accidents.

El gràfic adjunt és molt clar, els països on els ciclistes no porten casc són els que tenen més ciclistes i una taxa d'accidentalitat meś baixa.

També us recomano aquest PDF on s'explica en anglès més extensament la postura de l'ECF sobre el casc i diversos estudis que s'han realitzat. Inclou també un gràfic del qual també us n'he parlat, sabeu quin són els països europeus amb menys obesitat? Els de la dieta mediterrània? No, els més ciclistes: Dinarmarca i Holanda.

5 comentaris:

Manolo Tusinu ha dit...

Molt interessant, però molt!!! Un gran tema de debat. Pensem que el casc es com una bombolla de protecció i no es així, no portar casc, crec, fa que siguis mes prudent. Casc a les competicions i marchas Peró si vas per la dreta, pel teu arcen i et atropella un tràiler de poc servirà el casc i tu anaves per el camí correcte...

Ernest ha dit...

Ara escric de memòria, però crec que fa un anys a Sidney van obligar a portar casc, i a partir de llavors les noies van deixar d'anar en bici al institut.
A Copenhagen gairebé ningú va amb casc...
Tan de bo cap polític despistat, se li acudeixi obligar a portar casc.

Totalment d'acord amb el Manolo. :-)

Molt bon post, per cert, bona recopilació.

Marc B. ha dit...

La lectura de l'apunt podria donar la idea que la relació accidentalitat-casc és certa.

Els accidents no tenen res a veure amb que es portin casc o no. Més aviat amb la infrastructura i la formació viària.

Jo més aviat diria que "Els països amb millor infrastructura (carrils bici) són els que tenen menys accidentalitat".

Bici-Vici ha dit...

Marc, la relació directa accidentalitat-casc no es pot descartar. Hi ha estudis que diuen que amb el casc tant el ciclista com els conductors de cotxes es mostren més atrevits.
D'altra banda, indirectament la promoció del casc disminueix l'ús de la bici (per diverses causes) i provoca un augment de la taxa d'accidentalitat.

Bici-Vici ha dit...

I ja que m'hi poso, hi ha 2 temes més a destacar:
- Obligar a portar el casc és culpabilitzar la víctima, enlloc del culpable que acostuma a ser el cotxe.
- Promocionar el casc és no invertir en seguretat activa: promocionar la bici, fer infraestructures decents, etc.

Tinc pendent algun apunt més sobre el tema (stay tuned), per això també he obert l'etiqueta casc.

Vegeu també