31.1.11

L'estat de l'anell verd de Sant Boi

Al setembre us comentava que començaven les obres de l'anell verd de Sant Boi. Avui he fet una cerca per veure com estava el tema i he trobat aquest programa de Com Ràdio que fa un petit reportatge: Extraradi 16/11/2010

Sembla doncs, que 15 del 20 km ja estarien compactats i que continuen arreglant-ho. Algú hi ha anat últimament?

Vegeu també aquesta revista (PDF) de Sant Boi.

28.1.11

Menys fums aquest 2011 amb la nova llei antitabac?

Amb la nova llei antitabac ja he pogut menjar en un parell de restaurants que fins ara tenia "vetats" a causa del fum. No és que pateixi cap malaltia respiratòria, senzillament sempre que podia escollia locals sense fum o terrasses exteriors.

Crec que la majoria de ciclistes i els esportistes no som fumadors. Molts cops quan vas en bici i vols fer una pausa en un bar o restaurant escollim la terrassa perquè hi podem tenir la bicicleta i a més a més no havies d'empassar-te tant de fum. Ara amb la nova llei les terrasses del bars i restaurants seran el nou oasi dels fumadors i previsiblement ens empassarem més fums que abans!

Crec que la nova llei encara deixa forats molt importants i que caldrà complementar-la tard o d'hora. Un dels exemples més clars és que no s'hagi prohibit fumar dins dels cotxes per salut i per seguretat.

27.1.11

El projecte del "bicing" a Reus es deixarà lligat abans d'acabar el mandat

En temps de crisi costa posar en marxa nous sistemes de bicicletes públiques. A Reus, sembla que ho intentaran segons llegeixo a www.delCamp.cat (26/1/2011).

També m'ha fet gràcia la foto que il·lustra la notícia i que aquí reprodueixo, ja que aquest carrer té unes línies de carril bici al centre força didàctiques pels conductors de cotxes ja que fa saber que la bici pot anar pel mig del carrer. Però potser els cotxes pensaran que les bicis només poden anar pel mig del carril en aquest carrer? Bé, en tot cas a l'hora de comptabilitzar els km de carril bici jo no consideraria aquest carrer com a carril bici, sinó com a bici-carrer.

Bici-Vici al Twitter

He obert un compte pel Bici-Vici al Twitter. La idea és que pugueu seguir aquest bloc de la forma que més us agradi.

Tot el que publico al bloc es publicarà també al Twitter i la idea és també afegir altres comentaris i enllaços que vaig trobant i que potser després publicaré al bloc o no. Ja ho sabeu doncs @bicivi al twitter.

42 Bromptons en l'espai d'un cotxe aparcat

Hem parlat moltes vegades que les bicis ocupen molt menys espai urbà que els cotxes, especialment quan aparquem, però m'ha fet gràcia trobar aquesta foto en que es compara amb bicis Brompton plegades.

Amb bicis sense plegar almenys n'hi caben 6!

26.1.11

Escalfador de nas per a ciclistes

Continuo xafardejant aquesta botiga i he trobat aquest curiós NOSE WARMER recomanat per anar en bicicleta a l'hivern. També veig que es pot portar com a cinta pel cabell.

De totes maneres, jo no tinc nassos de posar-me això i si em diuen què fas amb un tanga a la cara?

25.1.11

Què passa amb la contaminació? Què passa amb els 80?

Estic a l'expectativa de què passarà amb el límit dels 80 km/h, perquè des de què CIU ha guanyat les eleccions les coses s'han matisat. Per mi el tema de la velocitat no és fonamental, el que sí que ho és, és la contaminació. Bé, el tema de la velocitat ha permès disminuir accidents i també hi havia la possibilitat de reduir l'amplada dels carrils per introduir carrils VAO, però no es va fer.

L'altra dia vaig escoltar al Conseller Puig a la ràdio. Va venir a dir que es tornaria als límits anteriors (volia satisfer als seu votants), però (hi havien forces peròs) a les entrades a Barcelona s'esglaonaria la velocitat per arribar gradualment als 80/60 de les rondes o als 50 d'altres vies. I a la pràctica entenc que es mantindrà la velocitat variable i que per tant, quan hi ha embussos (cada dia) o hi ha molta contaminació la velocitat es reduirà com fins ara. Ho sigui que intueixo que el que tindrem és una flexibilització dels 80.

Llegeixo a l'Avui - 25/1/2011 (mireu la gràfica) que ja han nomenat la nova directora general de qualitat de l'aire que sembla que té un bon currículum. Sembla que el govern presentarà a la UE un pla alternatiu per reduir la contaminació i que demanaran una pròrroga a la sanció que ja hauríem de tenir. El que em pregunto és què dirà aquest pla alternatiu perquè sigui creïble. A hores d'ara a de ser un pla a curt termini i que impliqui limitacions respecte als cotxes que són el principal focus de contaminació.

En aquest enllaç trobareu força informació sobre la problemàtica que tenim. I aquest articles recents de Sostenible.cat també són interessants:

When a bike is stolen a fairy dies

"Cada cop que es roba una bici, es mor una fada". Aquesta podria ser la traducció del lema d'aquest adhesiu per la bici.

El podeu adquirir aquí:

24.1.11

Passos de vianants i bicicletes amb LEDs

Ja n'havia vist un de similar per a vianants a Esplugues i un altre per a vianants i bicis a Terrassa, però en aquest segon els llums eren per a vianants i ciclistes enlloc dels cotxes. Aquest té molt més de sentit ja que avisa als que són més perillosos, els cotxes:

23.1.11

Premis Pinxasso

L'altre dia vaig estar per Vilanova i vaig pensar en el Carles i els seus premis Pinxasso ja que vaig trobar aquests senyals d'aparcament per a bicicletes i dels 3 que hi havia només un tenia realment l'aparcament per lligar les bicis: On és l'aparcabicis ??

Us animo a tots a fer premis Pinxasso en el vostre municipi i presentar instàncies als vostres Ajuntaments perquè ho arreglin!

22.1.11

Com vestir-se per anar en bici quan fa molt de fred

Un parell de noies de Chicago i de Manchester en expliquen mentre es vesteixen quina roba utilitzen per anar en bicicleta quan fa molt de fred. Les explicacions són en anglès, però crec que les imatges per si soles són molt il·lustratives.

Comencem per Chicago (també coneguda popularment per "Windy City") amb una mitjana de 43 dies a l'any en que la temperatura no passa dels zero graus en tot el dia:


Manchester potser no és tant fred i no hi neva tant, però de novembre a març la màxima mitjana no arriba als 10ºC:


Tot plegat ho he trobat aquí (el bloc de la segona noia) i que respon a l'apunt de la primera.

21.1.11

Això no és una crisi, és un canvi històric!

En una entrevista a Don Tapscott a la Vanguardia (21/1/2011) explica com han de canviar les empreses i els governs per adaptar-se a aquest canvi i posa alguns exemples com aquest relacionat amb la bici:

Proveyendo toda la información tienes a ciudadanos y empresas que pueden organizarse para crear valor público. Me reuní con el alcalde de Melbourne porque tenían un problema de accidentes de bicicleta. Simplemente le propuse que publicara en internet todos los datos que tuviera sobre ese tipo de accidentes.

En 24 horas alguien creó una página web con el mapa de los lugares con más riesgo de accidente; y a esta le siguieron muchas otras. En una semana estaban salvando vidas con un coste cero para el gobierno.


I justament aquest cas a mi em fa pensar en les dades parcials d'accidentalitat que va facilitar l'Ajuntament de Barcelona l'altre dia.

Ziga-zagues impossibles

Els carrils bici fets a cop de brotxa sempre tenen els seus problemes. En aquest cas, a l'av. Baix Llobregat de Cornellà que fa poc us comentava (aquí i després aquí) han pintat aquest curt tram bidireccional impossible perquè no és prou ample per a dues bicis i perquè l'angle de 90% que cal fer al costat del pas de vianants és impracticable.

Una solució més còmoda per a ciclistes i vianants (i més cara) hauria estat ampliar el pas de vianants i situar-lo més aprop de la cruïlla creant un itinerari més recte, més ample i idealment si alcem el pas de vianants a l'alçada de la vorera també més accessible.

20.1.11

Una Brompton en miniatura

Descobreixo la Brompton mini gràcies a en Carles que n'ha comprat una. He cercat més informació, però m'ha costat una mica trobar-la, ja que l'explicació més llarga és en japonès.

El fabricant o distribuidor és MaxFactory, Freeing o Hobby Japan i ho fan amb llicència de Brompton. El producte ve amb el nom ex:ride, EXride.01. La maqueta ve desmuntada en un kit de plàstic injectat de color vermell. Cal doncs, separar les peces, pintar-les i muntar-les (una feinada) per aconseguir una petita Brompton d'uns 10 cm de longitud que es pot plegar com el model original.

Més info aquí i aquí. I també en el segon apunt d'en Carles on ens mostra més fotos i adjunta aquest vídeo que ha trobat:


19.1.11

Beure fins a mig litre de cervesa és sa (i no fa panxa)

Després de les males notícies de saber que practicar un excés d'esport de resistència podia provocar arítmies, avui tenim una bona notícia i la conclusió d'aquesta setmana és que hem de fer menys esport i beure més cervesa!
Ingerir fins a mig litre diari de cervesa no té conseqüències sobre la línia. El mite de la panxa cervesera l'ha enderrocat un estudi elaborat per l'Hospital Clínic, la Universitat de Barcelona i l'Institut de Salut Carlos III, per encàrrec del Col·legi Oficial de Metges d'Astúries. La conclusió a la qual arriben és clara: un consum moderat d'aquesta beguda no només no engreixa, sinó que redueix el risc de diabetis i hipertensió.

L'estudi explica que el ventre estrafet típic de certs perfils dels països saxons es deu a la combinació d'una ingesta molt més gran de cervesa, sumada a una cuina rica en greixos i una vida sedentària.

L'assaig s'ha realitzat a partir de 1.249 casos, homes i dones majors de 57 anys, que, per l'edat, tenen un major risc cardiovascular. Els autors sostenen que la dosi recomanada perquè sigui saludable és de dos gots diaris per a les dones i tres per als homes (sempre que mantinguin una dieta equilibrada i facin exercici moderat).
Vegeu també aquest 2 apunts:

18.1.11

Elops4 de Decathlon amb canvi intern de 3 velocitats

Xafardejant les bicis de Decahtlon m'he fixat en aquesta B'TWIN - Elops 4 (la foto és del web de Decathlon). És la primera bici d'aquesta marca que integra un canvi intern, en aquest cas un Shimano Nexus de 3 velocitats.

La relació qualitat/preu em sembla força interessant ja que és difícil trobar canvis interns en bicis d'aquest preu. La bici sembla força adequada per la ciutat si no s'han de fer grans desnivells. Ve de sèrie amb tot l'equipament necessari per circular per ciutat, inclosa una dinamo interna (vegeu).Potser el pes és una mica elevat, però tampoc exagerat.

Un excés d'esport de resistència pot provocar arítmies cardíaques

Un estudi de l'Hospital Clínic demostra per primer cop que la pràctica continuada d'exercici físic de resistència pot tenir conseqüències negatives per al cor. De fet, podria provocar alteracions en l'estructura i funció cardíaca, i crear així un substrat per patir arítmies

17.1.11

La Monty, la bici plegable en 2 segons

Estic molt intrigat, continuaré indagant sobre aquesta informació publicada a L'economic 15/1/2010:
L'empresa de Sant Feliu de Llobregat ja té a punt per presentar en els propers mesos una bicicleta que es plegarà en un temps rècord: en només 2 segons. “Es dirà La Monty i la presentarem a la fira d'Alemanya per a tot el món el pròxim mes de setembre”, explica orgullós Ot Pi, que hi afegeix: “Amb aquesta exclusiva obtindrem un prestigi evident, que ens ajudarà a penetrar en nous mercats internacionals”. Els darrers detalls, així com el preu del nou article, es determinaran en els pròxims mesos, abans de l'estiu.

14.1.11

Baixa l'accidentalitat a Barcelona?

Aquest article (La Saboga 13/1/2011) es fa algunes preguntes més sobre les dades que l'Ajuntament de Barcelona va fer públiques dimecres (Bici-Vici 12/1/2011) passat i mostra una gràfica de l'accidentalitat ciclista del període 2003-2009:
[...] per calcular la taxa d'accidentalitat hauríem d'analitzar també el nombre de desplaçaments. La taxa d'accidentalitat s'obté posant en relació el número absolut d'accidents i el nombre total de desplaçaments, de manera que podem obtenir quants accidents s'han produït per cada 100.000 desplaçaments. Així, el discurs "han baixat o pujat els accidents" no té sentit si no es posa en relació a la quantitat de desplaçaments que s'han efectuat. En aquesta reflexió, el cas de les bicicletes a Barcelona és paradigmàtic.

En el cas de les bicicletes, la baixada d'accidents ha estat notable, d'un 19,30%. Si observem l’evolució dels darrers anys, podrem apreciar un efecte “massa crítica” que va durar fins al 2008, després, al 2009 es va invertir el procés i amb menys desplaçaments hi va haver més accidents.

[...]trobem a faltar dades com per exemple quants d’aquests accidents van ser en Bicing, amb quins altres modes s’han produït els accidents ciclistes, on, etc.

13.1.11

Parafangs per a Brompton

Nisnas Cycles fa diversos accessoris per a bicis, entre ells, aquests parafangs de fusta per a la Brompton (hi ha diversos dissenys).

Tenen botiga virtual aquí.

12.1.11

Es redueixen un 19% els accidents amb bicicletes

Avui s'han donat les dades d'accidentalitat de Barcelona del 2010. Una de les dades destacables és la baixada de l'accidentalitat respecte el 2009 (-7,3%) i en especial en els cas de les bicicletes que tot i el seu augment d'ús baixen la seva accidentalitat en un 19,30%.

Els nivells d'accidentalitat ciclista baixen així als nivells d'abans del Bicing. Un cop més es compleix la norma de que com més ciclistes menys accidentalitat ciclista.

Bici-Vici a RAC1

Avui han recomanat aquest bloc al programa 14/15 que emet RAC1 de 14h a 14:15h. Sembla que al final del repàs de l'actualitat diària dediquen un espai a recomanar algun web. I avui han recomanat el Bici-Vici i ho han enllaçat en aquesta nota del Facebook:
Abans d'acabar, us convidem a donar una ullada al web Bici-vici. En concret, us recomanem la secció Moure's en bici, on hi trobareu consells per circular amb seguretat tant si sou principiants com uns experts dalt de les dues rodes.
Si voleu escoltar el fragment està en els últim segons d'aquest mp3 i en els primers d'aquest.

11.1.11

Projecte de passeig marítim a les Botigues (Sitges)

L'Ajuntament de Sitges ha enviat al Ministeri de Medi Ambient el projecte de passeig marítim pel tram de costa entre Port Ginesta i Castelldefels. El projecte inclou un passeig d'entre 6 i 8 metres d'amplada i un carril bici en ambdós sentits. Ara falta que el Ministeri aprovi el projecte (que sigui conforme a la llei de costes) i que el doti de pressupost.

Torna "Carreteres Secundàries"

El Tourmalet 11/1/2011:
"El proper divendres, 14 de gener, a les 19.15h comença l’emissió simultània de la tercera temporada de Carreteres secundàries a totes les televisions de la Xarxa de Televisions Locals.

La plataforma de televisions locals ha creat per aquesta temporada una franja d’emissió conjunta de caràcter familiar i apte per a tots els públic. és per això que Carreteres secundàries canvia la seva emissió de la nit al capvespre [...]"
Veig que el bloc de carreteres secundàries no està actualitzat, però podeu veure les dues primeres temporades.

10.1.11

Barcelona arriba als 180 km de carril bici

Amb les últimes ampliacions de la xarxa (carrers Girona i Ramon Turró) s'ha arribat als 180 km de xarxa de carrils bici i es preveu arribar als 200 en acabar la legislatura (BTV 9/1/2011).

8.1.11

El Camin Reiau aranès serà una via verda

Llegeixo a Descobrir.cat:
El Conselh Generau d’Aran ha arribat a un acord amb el Ministeri de Medi Ambient perquè inverteixi 2 milions d’euros en la millora i recuperació del Camin Reiau de la Vall d’Aran amb l’objectiu de convertir-lo en una via verda. La intenció és revalorar aquesta ruta i posicionar-la com una de les més interessants del Pirineu.

El Camin Reiau és una ruta romànica que connecta Sant Bertran de Comenge, a l’Alta Garona, amb Roda d’Isàvena, a la Ribagorça. El projecte preveu condicionar el camí en tot el seu recorregut, especialment en aquells trams més deteriorats, així com crear noves infraestructures per facilitar-ne l’accés.
El que no em queda clar és si es mantindrà el traçat actual o bé es connectarà amb la Ribagorça i el monestir de Roda d'Isàbena. Podeu trobar més informació en els enllaços següents:

7.1.11

Rècord Guiness per pujar 6 vegades l'Hespèria Tower de l'Hospitalet

El campió del món l'any 2005 de bicitrial en categoria Expert, Xavi Casas, ha aconseguit batre el rècord de pujar escales sense baixar de la bicicleta. Ho ha fet escalant sis vegades seguides els 25 pisos de l'Hotel Hesperia Tower. Una hora i mitja d'esforç que ha tingut recompensa: batre el rècord Guinness d'aquesta disciplina. El seu proper repte són els 170 pisos de l'hotel Burj Khalifa, a Dubai.

A part d'aquest vídeo i notícia de BTV 3/1/2011, ho podeu veure també a Digital-h - 4/1/2011.

4.1.11

Previsions pel 2011

Hi ha 2 elements que crec que marcaran molt les coses aquest any: la crisi i les eleccions locals. A nivell de mobilitat ciclista les retalles afecten molt directament a les polítiques de foment de la bici que encara no estan consolidades i que són secundàries pels nostres polítics. D'altra banda, la proximitat de les eleccions locals farà que molt probablement apareguin les polítiques de brotxa i pintura per complir a corre-cuita amb les promeses electorals de construir carrils bici. Després, amb les eleccions, les vacances d'estiu i l'inici de la nova legislatura molts projectes quedaran aturats.

Tot i així, aquest any hi ha diverses coses en perspectiva:
  • La xarxa d'aparcaments segurs BiciBox comença a funcionar de forma imminent i caldrà veure quin èxit té.
  • La reforma del codi de circulació també sembla prevista per aquest any i podria treure moltes traves i europeïtzar la circulació en bici.
  • Barcelona va presentar fa mesos un esborrany de manual de disseny de carrils bici que podria crear escola i podria ajudar a uniformitzar la senyalització ciclista.
  • La situació econòmica i l'alça dels preus dels carburant i del transport públic pot impulsar l'ús de la bicicleta.

3.1.11

Resum del 2010

He fet una ullada a tots els escrits que he fet aquest passat 2010 i em dóna la sensació que a nivell de mobilitat ciclista les coses milloren, que els canvis a la nostra societat en aquest sentit van una mica més ràpid. Us faig una llista de les coses més destacades, començant per les dues més negatives:
  • El fiasco de la reforma de la Diagonal és una oportunitat perduda de millorar la mobilitat de Barcelona i de donar de pas un impuls a la bici.
  • El fiasco del Bicing Metropolità per culpa de la crisis.
  • S'adjudica el Bicibox, la xarxa d'aparcaments segurs que començarà aquest 2011.
  • Les vies verdes gironines s'amplien cap a la Catalunya Nord en un projecte transfronterer.
  • No resolem els problemes de contaminació i salut de l'àrea metropolitana.
  • Es fan nous carrils bici arreu, per exemple: el passeig marítim de Castelldefels, la renovació de l'av. del Mar de Gavà, el carril Sant Feliu - Molins de Rei, el Cornellà - Sant Joan Despí, l'av. Roma de Barcelona, etc.
  • Els carrils bici continuen creant polèmiques com a Palma de Mallorca o a Manresa.
  • Les policies locals fan servir cada cop més la bicicleta.
  • Els Ajuntaments posen bicis a disposició dels seus empleats pels desplaçaments de feina.
  • Es cel·lebra el 3r Congrés Català de la Bicicleta a Lleida.
  • A França autoritzen la circulació en contra sentit.
  • S'obren nous itineraris al Delta de l'Ebre i s'estrena el nou pont.
  • Es comença a debatre una reforma del codi de circulació per regular més clarament la bicicleta.
  • Entren en vigor noves ordenances de circulació, com la de l'Hospitalet de Llobregat.
  • Sant Boi inicia el seu projecte d'Anell Verd.
  • La Ronda Verda barcelonina continua estancada.
Pel que fa als articles més originals d'aquest bloc, a part d'una ruta pel Delta del Llobregat vull destacar alguns articles:
  • Carrils bici als passeig marítims
  • Carrils bici només de pujada
  • Quins cadenats comprar?
  • Avançar els cotxes aturats en els semàfors?
  • Com afecta la contaminació al ciclista?
  • Alguns anàlisis de carrils bici, per exemple en recordo de Lleida, Terrassa, Santa Margarida (Roses), Castelldefels, Gavà, l'Hospitalet i Cornellà.

2.1.11

Vegeu també