30.4.11

Al Congrés i al Senat en bici

El senador del PSOE Antonio Hurtado sembla que va al Senat en bici i arran de la presentació d'una moció demanant canvis en la legislació per donar suport a l'impuls de la bici, ha animat als seu companys a anar al congrés i al senat en bici.

Cal dir que aquesta moció sembla bastant electoralista, ja que la DGT ja porta almenys un any treballant en la reforma del codi de circulació i els canvis en matèria ciclista seran molt importants segons els primers esborranys.

La foto és d'aquí, sembla que el senador és també soci d'una associació ciclista cordovesa.

29.4.11

Carril bici a Segur de Calafell

Els carrils bici als passejos marítims sempre són problemàtics. A l'Escala va passar una cosa similar i van acabar canviant el carril bici de banda. Crec que és la millor opció per treure els ciclistes de l'espai dels vianants (els ciclistes també volen veure el mar!) i a la vegada oferir un traçat segur. També falta com a mínim una segregació amb peces de cautxú per evitar que els cotxes envaeixin amb tanta facilitat el carril bici. Les queixes dels botiguers també són un clàssic ja que la gent que va en bici no menja ni beu ni compra...

El reportatge mostra la ignorància de molts ciclistes i conductors o senzillament la llei del més fort: el ciclista no les té totes al travessar la cruïlla i els cotxes ho aprofiten per passar. Si no hi ha senyalitzacions que indiquin el contrari els que giren per damunt del carril bici són els que han de cedir el pas!


Més pilons al mig, però...

A Barcelona també posen pilons al mig del carril bici, però hi ha diverses diferències amb el que criticava ahir de Sant Boi:
  • Hi ha un sol piló enlloc de 4
  • És de plàstic enlloc de metall
  • El carril bici és més ample
  • La franja de segregació també és ciclable.
El motiu d'aquests pilons crec que és evitar que un cotxe entri al carril bici per aparcar aprofitant una pas de vianants o un gual. De fet, quan van inaugurar el carril bici no hi havia cap piló, els van posar després per evitar les càrregues/descàrregues damunt del carril bici, vegeu aquest apunt, la foto i els comentaris.

28.4.11

Pilons al mig de carril bici del camí del Llor a Sant Boi

Aquesta foto és del carril bici del camí del Llor de Sant Boi al costat del complex esportiu Pau Gasol. Després d'una cruïlla ens trobem aquests 4 pals separant els 2 sentits de les bicicletes. Com que el carril bici no és gaire ample aquests 4 pals són un obstacle per alguns tipus de bici (de càrrega, amb remolcs de nens, tricicles, etc.) i un perill pels ciclistes novells o despistats.

Calien 4 pals? Són per evitar l'aparcament de cotxes? Perquè en el següent tram no n'hi ha al mig però sí segregant el carril en substitució de les peces de cautxú i ara són de color vermell?

Segurament part d'aquest pals estan justificats, però em dóna la sensació que necessitem un manual d'infraestructures ciclistes que orienti una mica els tècnics dels Ajuntaments.

27.4.11

Ara tocaven les de davant

Continuo apurant les pastilles de la BTT...
Després de canviar les de darrera, ara tocava canviar les de davant que també feien un soroll metàl·lic!

Comparant amb les de darrera no les he apurat tant, però déu n'hi do!

El següent manteniment seran els pneumàtics que tenen un tall que sembla que ha empitjorat des de l'estiu.

Professions en bicicleta

Avui us mostro diverses fotos de Copenhagize.com de diverses feines que utilitzen la bici per desplaçar-se. Per començar, les infermeres que fan l'atenció domiciliària (digueu-li al Conseller per estalviar diners!):

FRB Hospital Bike by Mikael Colville-Andersen

També els arqueòlegs del museu que es desplacen a les obres del Metro perquè han trobat algunes restes:


Archeology and Bicycles


El carter:


Aerial Winter Bicycle 04 Postman

I ja us vaig ensenyar el transport d'esperma i hi ha moltes altres professions: policies, transportistes, assistència en carretera per a ciclistes...

26.4.11

Hereu diu que no s'ampliaran els horaris del Bicing a la nit

Coincidint amb la punta d'usuaris de l'altre dia, l'alcalde/alcaldable Hereu va visitar les instal·lacions del Bicing i va explicar que la seva prioritat és millorar el servei. En aquesta línia el proper agost es faria l'actualització del programari de les estacions que no es va poder fer per problemes tècnic l'estiu passat.


Resum de Setmana Santa

Segons el lloc, ha estat un cap de setmana de Setmana Santa bastant passat per aigua, encara sort que fins a mitja setmana la pluja ha aguantat i he pogut fer un parell de sortides de tarda (1 i 2).

25.4.11

Esplugues, parc de Torrents

A Esplugues de Llobregat hi ha el parc dels Torrents construït en un barranc que separa els barris de Can Clota i Can Vidalet del barri de la Plana. Una passarel·la connecta aquestes dues zones de la ciutat, però m'he fixat que els pas de bicicletes està prohibit tant al parc com en la passarel·la. Potser sí que l'amplada de la passarel·la no facilita gaire les coses, però tant com per prohibir-ho em sembla exagerat, sobretot tenint en compte que l'alternativa és una volta d'1 km amb desnivell.

D'altra banda, al cantó est de la passarel·la, al carrer Anselm Clavé, trobem una vorera (vegeu foto) amb un carril bici? En tot cas, no hi ha cap senyalització que indiqui que això sigui un carril bici, però sembla que tothom ho entén així. Cal fer notar que hi ha trams on no hi ha gaire espai pels vianants i que aquest han d'anar evitant obstacles. Un exemple clar que les voreres-bici són en general una mala solució, especialment si són bidireccionals.

23.4.11

El Bicibox no acaba d'arribar

A principi d'any va començar la fase de proves del Bicibox, la xarxa d'aparcaments segurs per a bicicletes que està impulsant l'Entitat Metropolitana del Transport (EMT) com a substitut del fracassat Bicing metropolità. Les previsions eren que al febrer ja comencés la implantació de la xarxa d'aparcaments arreu dels 16 municipis involucrats, però estem a l'abril i tot resta aturat. Sembla que diversos problemes tècnics dels nous aparcaments serien els culpables del retard.

22.4.11

El bon temps ajuda a la bici i el Bicing arriba als 52.000 usos diaris

Fa dies que us volia comentar que havia constatat allò que cada any passa: quan ve el bon temps els ciclistes es multipliquen! M'havia fixat en un aparcament per a bicis que visito un cop per setmana i on sempre hi trobo la mateixa bici. L'última setmana hi vaig trobar 4 bicicletes.
Ara però, veig que tinc un indicador més fiable de l'ús de la bici i és el que ens proporciona les dades del Bicing. El passat dia 12 d'abril el Bicing va aconseguir un nou rècord d'usos: 52.000 en un sol dia.
No és un nombre d'usos que trenqui molt les xifres que teníem fins ara, per això tinc la sensació que quan ve el bon temps a Barcelona pugen una mica els ciclistes, però en ciutats menys ciclistes aquest augment és percentualment molt més significatiu.

21.4.11

Ruta circular per Collserola des d'Esplugues

Ruta en BTT pel sector occidental de la serra de Collserola: Esplugues - Plaça Mireia - Ctra Aigües - Escola Judicial - Vallvidrera - Ctra Molins - Coll de les Torres - Coll d'en Solanes - Can Vila - Vall de Sant Just - Font de la Beca - Àrea de lleure de Ciutat Diagonal - Esplugues

Distància: 26 km
Desnivell acumulat: 640 m aprox.
Inici i fi de la ruta: Ajuntament d'Esplugues
Decripció de la ruta:
Sortim de l'Ajuntament per Laureà Miró en direcció a Sant Just i tombem a la dreta al primer carrer. Pugem pel carrer de l'Església, passem per sota l'autopista i continuem fins a una rotonda on girarem a la dreta per l'av. Jacint Esteve i Fontanet. Després girem a l'esquerra i posteriorment a la dreta. Acabem sortint al carrer que puja a la plaça Mireia i a Sant Pere Màrtir (carrer Pau Vergós). Podem pujar per aquest carrer o esglaonar una mica la pujada per un camí de terra que surt a la dreta i que torna a sortir en aquest carrer més amunt.
En arribar a la rotonda de la plaça Mireia agafem la carretera de les Aigües i la seguim durant un 8,5 km (hem de passar la passarel·la i el funicular de Vallvidrera). Uns metres abans de travessar el funicular del Tibidabo trobarem un camí a l'esquerra que puja cap a l'Observatori Fabra. Aviat deixarem a la dreta un camí que va als vivers de Can Borni i nosaltres continuarem cap a l'Escola Judicial (però no hi entrarem). Acabarem sortint a la carretera que puja al Tibidabo, però nosaltres l'agafarem en baixada fins a Vallvidrera. En el semàfor anirem recte i en pujada pel carrer del Mont d'Orsa, després el carrer baixarà i sortirem en una placeta on a la dreta trobarem el camí de Santa Creu d'Olorda. Aquest camí ens portarà fins al coll de Can Cuiàs i allà continuarem per la carretera en direcció Molins de Rei. Després de deixar diverses pistes i pujar una mica per la carretera en un corba girarem a l'esquerra i veurem un cartell que ens informarà que estem al coll de les Torres. Aquí agafarem la pista de la dreta del cartell i després continuarem recte deixant una pista a la dreta. Començarem uns descens per un bosc i al final del descens deixarem una altra pista a la dreta. El camí anirà girant a l'esquerra i quan torna a pujar deixarem una pista a la dreta
Continuarem fins al turó alt d'en Solanes on agafarem una pista en pujada a l'esquerra, però podem acostar-nos si volem fins al coll o fins a la penya del Moro. Pujarem pel costat del turó alt d'en Solanes i en pocs metres deixarem a la dreta un trencall i continuarem pujant fins arribar a un nou trencall on agafarem el camí de la dreta. Aviat trobarem a la dreta un nou indicador que ens baixarà fins a l'hípica de la Can Vila i a la vall de Sant Just.
Descendint la vall trobarem a l'esquerra l'indicador de la Font de la Beca i l'agafarem per anar pujant altre cop cap a la zona de plaça Mireia. Poc després de la font deixarem una pista i continuarem cap a la dreta. Trobarem algun trencall però nosaltres continuarem pel camí ample fins arribar a l'àrea de lleure de Ciutat Diagonal (al costat de la plaça Mireia). Si voleu, enlloc de baixar directament per asfalt podeu continuar carenejant per dins de l'àrea de lleure fins a pujar cap a la zona urbanitzada i acabar sortint al carrer Pau Vergós una mica més endavant per desfer el camí de l'anada.

Vegeu també aquestes rutes similars:

20.4.11

Setmana de la Mobilitat a Palau-solità i Plegamans amb jornada sobre policia local


Palau-solità i Plegamans acollirà la 2a Setmana de la Mobilitat del 2 al 7 de maig. Aquesta edició de la setmana se centrarà en les noves tendències de la mobilitat urbana i tindrà una jornada el dia 3 específica sobre les policies locals i la bicicleta amb presència de ponents europeus i amb una pedalada en BTT per a policies i un dinar de germanor per concloure el dia.

Vegeu el programa de les jornades.

La bicicleta de l'esperma

Un banc d'esperma danès utilitza una bicicleta de càrrega Bullit amb un accessori en forma d'espermatozou gegant pels enviaments d'esperma entre les diverses clíniques de fertilitat de Copenhagen.
Una forma pràctica d'enviament que a la vegada s'aprofita per fer publicitat.

17.4.11

Itineraris alternatius per obres

Aquesta foto il·lustra la manca de cultura ciclista del nostre país. Quan es fan obres, els únics que tenen assegurat un itinerari alternatiu són els cotxes. Ara hi ha més consciència que també cal fer-ho pels vianants, però per les bicis el tema encara està fotut. Potser a Barcelona comencen a fer alguna cosa...

La foto és d'un carril bici de l'Hospitalet de Llobregat. Hi havia un parell d'operaris col·locant la tanca, però van començar col·locant els pals. Les meves reflexions van ser:
  • Aquest pal aquí al mig és perillós i se'l pot menjar algú!
  • Per on passaran les bicis i els vianants?
  • Realment necessitaven envair tota la vorera per aquestes obres?
  • Fa menys d'un any d'aquest carril bici i ja el tallen!

16.4.11

Gaudeix del viatge

Aquest vídeo forma part d'una campanya australiana de reducció de la velocitat de conducció i té una aproximació molt diferent a les campanyes que es fan per aquí per prevenir accidents. M'ha semblat molt adequada en aquestes dates en que hi ha operacions sortida de Setmana Santa:


Vist aquí.

15.4.11

L'Anell Verd de Sant Boi a TV3

A finals de novembre, TV3 va emetre aquest reportatge sobre l'anell verd de Sant Boi al programa el Medi Ambient. La setmana vinent m'agradaria anar a veure com està la construcció d'aquest camí verd i provar-lo de fer, algú hi ha anat últimament?

Només disposo d'aquest mapa, coneixeu alguna ressenya?

13.4.11

A la piscina i al gimnàs en bici

Al Club Natació Terrassa han fet alguns passos per promocionar la mobilitat sostenible. Han instal·lat per exemple, un tancat amb accés amb targeta per aparcar les bicicletes en detectar que l'aparcament existent era considerat poc segur pels usuaris.



Vegeu també:

12.4.11

La velocitat variable no baixa amb la contaminació

La contaminació no baixa i l'anticicló d'aquests dies empitjora la situació (El Periódico 8/4/2011), però no sembla que el límit de velocitat de les zones de velocitat variable baixi, així ho confirma la notícia d'el Periódico que diu que la Conselleria de Territori i Sostenibilitat no ha notificat res a la Conselleria d'Interior. I segons llegeixo a Sostenible 8/4/2011, la Directora General de Qualitat Ambiental, Assumpta Ferran, diu que al matí hi ha puntes quan hi ha anticiclons, però a la que avança el dia les brises baixen els nivells.

Si mireu els índex de contaminació d'estacions com la de l'Eixample, veureu que els últims dies hi han hagut índexs de contaminació alarmants i que es mantenen durant quasi tot els dia, també a les estacions de mesura dels voltants de Barcelona.

La política del govern de la Generalitat en aquest sentit és nefasta i està afectant la nostra salut. Mentrestant van perdent el temps amb reunions de comissions rectores i grups d'experts (Sostenible 11/4/2011). I no és que em semblin malament aquestes reunions, però els experts ja s'han pronunciat mil vegades: la recepta ràpida i més efectiva per baixar la contaminació és baixar la velocitat, a partir d'aquí el següent pas és restringir molt més l'ús del cotxe.

El món ha canviat. Tu també pots.


El món ha canviat, o potser no tant, però en tot cas nosaltres sí que podem canviar.

11.4.11

Quan algú et crida des d'un cotxe...


Quan algú et crida des d'un cotxe...
  • Podries cridar-li tu també, però perquè no una venjança creativa?
  • Diga-li que un dels llums de darrera no funciona.
  • Canta-li una cançó enganxosa que no es puguin treure del cap
  • Fes-li amb la mà, truca'm!
  • Aplaudeix-lo a poc a poc.
  • Fes-te el confós.
  • Aixeca't la samarreta!
  • O senzillament saluda'l.
  • Quan la gent es confronta, ho fan amb ràbia,
  • Però si fas alguna cosa que no esperen, es veuen obligats a pensar
  • I això, és a la vegada el més maliciós i el més considerat que pots fer.
  • Perquè se'n recordaran tot el dia.
Imatge de Urban Velo vist aquí.

9.4.11

Folding life

Fa dies que us volia comentar aquesta volta per ciutats espanyoles que està fent l'Enric Casanovas per promocionar les bicicletes i en concret les plegables, en diuen folding life.

Ha sortit en diversos mitjans de comunicació i l'entrevisten al Punt (6/4/2011), també a TV3:


8.4.11

Polígons industrials = circulació per la vorera?

Els polígons industrials es perceben com a perillosos pels ciclistes i segurament ho són: carrers amples de doble sentit amb circulació ràpida, aparcament en doble fila, aparcament en bateria o semi bateria, camions i furgonetes de grans dimensions que treuen visibilitat, conducció amb presses, etc.

Aquesta situació fa que molts ciclistes utilitzin casi exclusivament la vorera, però allà la situació tampoc és fàcil: camions que entre i surten de les naus industrials, aparcament a les voreres, voreres amb forats per culpa de camions de gran tonatge, manteniment deficient del paviment per part dels Ajuntaments, etc. A més a més, fer els passos de vianants en bici també resulta perillós perquè els cotxes no ens esperen ni esperen que creuem tant de pressa.

Les fotos són de la zona de Famades de Cornellà. Fa uns dies us reproduïa un dels nous carrils bici que han fet en aquesta zona. En concret, és el carrer Energia, 2 carrils en cada sentit dividits per una mitjana que s'han reconvertit en un sol carril per sentit i un carril bici adossat a la mitjana. El problema, com us comentava, és quan arribes a la cruïlla i et trobes una rotonda i el carril bici desapareix...

El problema de fons és la deixadesa dels Ajuntaments. No hi ha ciutadans que votin en els polígons i per tant s'hi inverteix poc. Crec que són llocs on justament s'haurien de fer passos elevats pels vianants, carrils bici ben segregats i fer-hi arribar el transport públic almenys els dies laborables o com a Lleida un bus que permet portar bicicletes!!!

El futur dels cascs per a bici

Fa uns dies vaig llegir The Future of Bike Helmets i em vaig dir quan pugui m'ho miro. Avui li he fet una ullada i m'ha decepcionat una mica. Sembla que ara els cascs es fan amb un motlle i en dues peces o capes, una exterior i una interior, sembla que ara és possible fer-los amb un sol motlle i per tant també és possible estalviar-se uns 100 grams.

7.4.11

Calen mesures contra la contaminació, però els nostres governants no fan res

La fiscalia reclama a la Generalitat dades sobre la contaminació del trànsit a Barcelona i és que com ja us comentava, estem passant (a Barcelona i rodalies) els límits recomanats per la salut pràcticament tots els dies.

Ho explicaven gràficament al Telenotícies (7/4/2011) i a continuació han parlat de com es limitarà l'entrada de cotxes a les grans ciutats franceses.

5.4.11

Brúixola i timbre

No coneixia aquesta combinació de timbre amb una brúixola a dins. Sempre és pràctic tenir una brúixola i no ocupar massa manillar. Recordeu que el timbre és obligatori i no només per ciutat!

Perquè us feu una idea del preu, el venen al Decathlon per 5,95 Euros i intueixo que el podeu trobar bastant més econòmic en altres llocs ja que per Internet es ven més barat.

4.4.11

Bici de càrrega casolana

Les bicis de càrrega acostumen a ser cares, però hi ha invents senzills i econòmics que ens permeten portar molta càrrega. Això és el que he pensat quan he vist aquesta bici amb una caixa de plàstic a darrera de dimensions més grans de les que estem acostumats a veure. I és clar, l'única manera de que s'aguanti és posar-la transversal a la bici. En aquest cas, estava una mica torçada i bastant mal subjectada, però la idea no és dolenta.

Fa uns mesos us reproduïa aquesta altra bici carregada de palla i que ens mostrava la capacitat de càrrega d'una bici molt normal:

Guia de la Bicicleta 2011 a Barcelona

Llegeixo a BCN.cat 23/3/2011 que s'ha editat una nova versió actualitzada del mapa de carrils bici de Barcelona i de la guia de butxaca que també inclou el mapa. El mapa inclou ja els 201 km de carril bici i ronda verda de la ciutat que quedaran fets en acabar la legislatura, estacions de bicing, zones 30, etc.

Vegeu també