29.2.12

27.2.12

Bicicleta elèctrica plegable Quipplan

La Quipplan sembla tenir bons acabats i crida l'atenció que la bateria no es veu perquè va integrada en el quadre (tot i que es pot treure). Algunes novetats més són que porta un sensor al fre posterior per aturar el motor quan frenem i que té una funció d'assistència (6 km/h) quan portem la bici a peu (per exemple en una pujada o quan porta càrrega).
El canvi intern de 8 velocitats és un altre punt fort de la bici. Aquest canvi ens hauria de permetre afrontar qualsevol pujada sense assistència elèctrica.
També m'agrada que al web hi hagi a l'apartat "recanvis" una bateria i un carregador amb el seu corresponent preu. Així saps el que et costarà canviar la bateria i d'alguna manera tens una mica de garantia de que la trobaràs.

Se'n fan dues versions, una urbana amb més acabats que crec que són imprescindibles (llums, parafangs, portaequipatges...) i una sport que al meu entendre no és gaire pràctica.

La gent d'Amigos del Ciclismo en fan una Ressenya a fons.

24.2.12

Neobike una plegable amb inspiració Brompton i Dahon

Avui he vist una bici plegable Neobike. La primera impressió ha estat que era una bici senzilla, però després he vist que portava un canvi intern i que el quadre era diferent que altres plegables. He cercat i no veig que la marca com a tal es comercialitzi, però he trobat aquesta imatge de la bici que he vist i una interessant història comercial sobre aquesta marca.

Hi ha un interessant article a la Wikipèdia anglesa sobre Neobike i descobreixo que durant un temps van fabricar Bromptons a Taiwan i que després van fer una rèplica sense llicència, aquí va arribar amb el nom de Nishiki Oxford, però sembla que els van demandar i van deixar de distribuir-la.

Per a més informació, vegeu també aquest enllaç on parla dels accessoris. Sembla que l'empresa que ven alguns dels models de Neobike és ara Grace Gallant - Flamingo Bikes i encara si poden trobar rèpliques de Brompton i del model Neobike que he vist avui.

La seguretat dels aparcaments en forma d'U invertida

Aquest vídeo promocional de la gent de ModularBPS ens mostra que alguns aparcaments en forma U invertida es serren en uns 2 minuts:


No sé quin temps extra es necessita per tallar el cable d'acer de dins...

22.2.12

On posar la bici als trens de rodalies?


En general, la plataforma és el lloc ideal, però segons el tipus de tren i sobretot si la nostra bici és plegable, trobarem diversos llocs força més pràctics.

Trens 446 (foto de la dreta)

A la plataforma és on hi ha més espai i és el lloc més adequat per una bici convencional. Podem escollir la porta que menys s'obri, posar la bici dins el forat de l'escala i utilitzar un pop per lligar-la en una de les barres. A més en aquesta plataforma hi ha seients plegables.

Si no hi ha lloc o s'obre massa la porta podem posar-la contra la paperera.

Amb bicis plegables, la millor opció són els 3 seients de cantó propers a la plataforma, però amb bicis petites com la Brompton, es pot tenir semi-plegada en qualsevol seient del passadís sense molestar gaire.

Trens de 2 pisos (models 450/451, foto de l'esquerra)

Els vagons dels extrems normalment tenen una plataforma on hi ha una part del vagó que només és un d'un pis. Aquestes plataformes són les úniques que tenen seients plegables. Aquí la millor opció és lligar la bici a la barra del centre de la plataforma posant la bici mirant cap a la porta on sortirem. També podem ocupar una de les portes si no s'ha d'obrir.

En aquestes plataformes, si baixem al pis de baix hi ha uns prestatges per equipatge davant dels quals podem posar també la bici.

Aquests trens acostumen a portar molta gent i tenen menys portes que altres models. Per tant, haurem de ser més curosos de no deixar la bici en un lloc on molesti.

Amb plegables jo també escolliria els mateixos llocs que per una convencional i com a molt he posat la Brompton plegada a la zona d'un sol pis o en els extrems del pis de baix o del pis de dalt.

Trens Civia (fotos de la dreta)

En alguns d'aquests trens la zona reservada per a bicicletes es troba al costat del lavabo i de la plataforma, però és molt petita, per tant qualsevol plataforma ens oferirà més espai i facilitat per sortir.

En altres trens Civia, hi ha dos penjadors com els de la foto darrera del lavabo.

Amb bicis plegables la zona ideals és on hi han els seients de costat. En concret, on hi ha 6 seients de costat, hi ha un espai més gran entre els seients del mig permetent posar-hi una Brompton semi-plegada sense molestar (vegeu foto).

Girona deixa portar bicis dins dels busos

Girona inicia una prova pilot per permetre el transport de bicicletes dins dels autobusos de la ciutat. Les condicions:
  • Que l'autobús ho permeti (vagi retolat)
  • Que el conductor ho autoritzi perquè l'autobús no va massa ple
  • Que es posi a l'espai reservat a cadires de rodes o cotxets, però aquests primers tindran prioritat.

Més informació:

18.2.12

La bicicleta, un motor econòmic a Catalunya

Un article de Xavier Sabaté fa un interessant i oportú repàs a la generació de riquesa econòmica (i social) de la bicicleta aplicada al nostre país.

És oportú perquè el context actual de crisi fa replantejar moltes polítiques i sovint s'obliden les polítiques "ecologistes" perquè "ara no toca", però moltes d'aquestes polítiques fan que siguem més competitius, eficients, innovadors, etc. Justament pel mateix motiu, la quarta edició del Congrés Català de la Bicicleta girarà justament entorn d'aquest tema.

17.2.12

Santa Susanna vol esdevenir un paradís ciclista

Aquesta setmana s'ha presentat el Cycling Santa Susanna una iniciativa per promocionar aquesta localitat com a destí del turisme ciclista de tot tipus. Santa Susanna ja disposa de Centre BTT que aprofita el massís del Montnegre i ara també presenta rutes de carretera amb el seus tracks.
No és cap novetat, i menys en aquest bloc, que el turisme en bicicleta dóna diners i que en municipis de platja ajuda a desestacionalitzar l'oferta.

16.2.12

Comparant bicicletes urbanes amb canvi intern

Des de que vaig amb la Brompton trobo que el canvi intern per les bicis de ciutat és un gran invent perquè redueix molt el manteniment de la bici i crec que val la pena invertir en aquest aspecte quan es tria una bici. Altres elements com les tanques que bloquegen la roda de darrera (omnipresents a Europa) o les dinamos de boixa per alimentar els llums de la bici són elements gairebé indispensables per una bicicleta urbana, quasi tant com un els parafangs o un pota-equipatges o cistella.

Trobar bicis amb aquestes característiques a vegades és car, però aquí us presento 3 marques prou conegudes al nostre país que ofereixen bicis d'aquest estil per un preu prou raonable.

Monty City 7
  • Shimano Nexus 7 velocitats
  • 14,9 kg
  • 400 € segons botiga (proveu la botiga de la fàbrica).
  • Tanca a la roda de darrera, dinamo de boixa i llum

Amat Cigne/Florida / Retro

  • Canvi Sturmey Archer 3 velocitats
  • 15 / 16,7 /15 kg
  • 306 / 309 /356€
  • Amb llum i cistella

Btwin Elops Ltd / Elops 4 / Elops 5

  • Canvi Shimano Nexus 7 velocitats / 3 velocitats / 3 velocitats
  • 230 € / 299€/ 250 €
  • 21 / 17,4 / 19 kg
  • L'Elops 4 sembla la més completa amb dinamo de boixa, menys pes i una tanca a la roda de darrera AXA solid.
  • L'Elops 5 porta un canvi nexus que té una part externa i un protector.

15.2.12

14 rutes en BTT per l'Anoia

He descobert aquestes 14 Rutes en BTT per la comarca de l'Anoia que fan bona pinta.

La majoria inclouen, a part d'una petita descripció, un mapa de localització i el track per a GPS.

13.2.12

Posar-se els guants en marxa

Últimament, m'he fixat que quan vaig amb presses em poso els guants un cop ja he començat a pedalar. Cosa, que per cert, no és molt fàcil, però li estic agafant pràctica.

El que no em queda clar és si realment és més ràpid.

11.2.12

Calafell busca un carril bici, bo, bonic i barat

L'anterior carril bici del passeig marítim va ser suprimit per les queixes dels comerciants i la seva suposada perillositat (en parlava aquí). Ara asseuen en una taula tots els interessats per cercar una solució que agradi tothom i que no costi gaires diners. Tot plegat, fa riure havent-se gastat els diners en posar i en treure el carril bici.

La solució del carril bici adossat al passeig marítim és la més senzilla i pot agradar més a comerciants i ciclistes i a la vegada és més segura i barata perquè hi ha menys interseccions. Bàsicament, el que hi havia a Castelldefels.

10.2.12

Pantalons o faldilla?

Jo no tinc massa a triar i per tant no m'havia plantejat que la faldilla pogués ser més còmode que un pantalons, i això és el que diuen algunes noies que prefereixen vestits i faldilles. Diuen que els pantalons pugen, fan arrugues i que es necessita una pinça al camal perquè no molesti amb la cadena (això últim sí que és veritat).

Vosaltres noies, també preferiu les faldilles?

Connectar millor el carril bici del carrer Gavà

Al barri de la Bordeta de Barcelona (Sants), hi ha un carril bidireccional força ben fet al carrer Gavà que hauria de ser una ruta de connexió bidireccional entre plaça Espanya i el carrer Badal, però en ambdós extrems del carril bici hi ha dificultats.

Hi ha un petit tram de 50 metres del carrer Constitució (davant de la parròquia de Sant Medir, vegeu foto de la dreta) que amb una petita actuació permetria connectar-lo amb el carril bici del carrer Gavà. Actualment, venint pel carrer Gavà, la continuació cap al carrer Constitució s'ha de fer per la vorera.

A l'altra extrem del carrer Gavà, el carril bici bidireccional també s'atura i no continua per la carretera de la Bordeta, o sigui que si vols anar cap a la plaça Espanya has d'anar a buscar la Gran Via.

9.2.12

Excés de regulació

A Florida fins ara (vegeu) per conduir una bici s'havia de tenir sempre com a mínim una mà damunt del manillar. A primera vista sembla lògic, però calia regular-ho? Qui conduirà sense mans o amb una sola ma enmig d'un trànsit caòtic? Però en canvi, quin problema hi ha en conduir sense mans per una zona sense gaire trànsit? Multaran a un conductor que aixequi un moment les mans del volant?

Aquest és només un exemple que he descobert avui d'excés de regulació, però en conec uns quants més a casa nostra i tots posen traves a la bicicleta per voler sobreprotegir els ciclistes. A qui en van un quants:
  • El menors de 12 anys acompanyats d'un adult o per la calçada: algunes ordenances impedeixen que els menors de 12 anys vagin en bici sols o que utilitzin la calçada. Això en molts casos impedeix que vagin en bici a l'escola.
  • Les cadiretes: depenen de les ordenances se'n poden portar una o més d'una, en alguns casos no es té en compte que hi ha bicis preparades per portar més d'una persona...
  • Deixar anar el manillar: per les nostres contrades també tenim aquesta regulació, ho he vist avui! Al peu de la lletra he vist que pots treure les dues mans per senyalitzar, però que no podries treure les mans en un semàfor!
  • Carregar la bici amb objectes que dificultin la seva utilització o redueixin la visió: això és altament subjectiu i segons la persona, el trajecte i la bici pot canviar. No cal que ens diguin que anem en compte!
  • Els remolcs: la legislació és especialment estúpida en aquest cas. Hi ha llocs on només es poden portar de dia o hi ha limitacions de pes absurdes o no permeten portar-hi persones.
  • Bicicleta amb remolc només pels conductors majors d'edat? perquè no pot portar un remolc un menor d'edat?
  • Transportar un major de 7 anys? Amb la llei a la ma portar un adult així o així està prohibit, però realment és tant perillós?

8.2.12

Carril bici desviat per obres

Des de fa cert temps, a Barcelona, comencem a veure que quan hi ha obres també es pensa en la bici (no sempre i no suficient...).

La foto de la dreta és del carrer de Gavà a Sants. S'ha dibuixat una nova zona de càrrega i descàrrega davant de l'obra, s'ha desviat el carril bici i s'han esborrat diverses places d'aparcament.

7.2.12

Triciclos Sevilla

Aquest fabricant/artesà sevillà fa essencialment tricicles de càrrega per transportar persones i mercaderies.

Vegeu els models que tenen, en general són dissenys senzills i preus més aviat ajustats.

Podeu escollir colors i fer encàrrecs personalitzats.

Rutes per Bielsa i el Sobrarbe

La comarca del Sobrarbe amb el parc d'Ordesa i part del parc Posets-Maladeta és un entorn excepcional per l'excursionisme, però també per a la bici. D'entrada hi ha un fulletó de rutes en BTT balissades per la comarca molt recomanables, però també hi ha pistes, carreteres i entorns formidables que us vull recomanar:
  • La vall de Pineta i el canal del Cinca (ruta 1 de les rutes BTT del Sobrabe):
  • La vall de riu Barrosa
  • Ruta 4 de San Juan de Plan a Biadós: es remunta la Bal de Chistau fins al refugi de Biadós. Després la tornada es fa per l'altre cantó del riu Cinqueta.
  • Pista de la basa de la Mora des de Saravillo.
  • Pista del puerto de Sahún: des de Plan podem pujar fins al port de Sahún. És un port clàssic de la travessa del Pirineu en btt i de rutes més noves com l'Epic Trail
  • Pista al llac d'Urdiceto
Més informació:

6.2.12

Fusta mullada

Vigileu si rodeu per damunt de fusta perquè si està mullada o gebrada és molt fàcil que la bicicleta us patini, sobretot si freneu o gireu.
Trobem fusta en passarel·les i passeres, en parcs i passejos marítims, en rampes i en enjardinaments que envolten edificis. Sovint són trams curts i ens agafen per sorpresa. Jo algun cop he hagut de posar un peu i fins i tot la mà a terra!

Recordeu que amb la humitat de la nit n'hi ha prou perquè rellisqui i que les gebrades es produeixen també per sobre dels zero graus.

Suport pels peus a l'eix de la roda del darrera

És una solució pràctica per portar un passatger al darrera quan aquest no pesa gaire i la distància a recórrer no és molt llarga. N'hi ha de fixes com els que porten les bicis de BMX i també de plegables semblants als que fan servir les motos.

A nivell de seguretat, no treu més estabilitat que altres opcions i el passatger pot anar ben agafat al conductor.

5.2.12

En bici i en bot inflable per Alasaka

Aquestes bicis porten rodes molt més amples (de 3,8" a 4,7") que roden bé fora de camins en terrenys on altres bicis no rodarien com platges de sorra, fang, neu etc. El fabricant és Surly. També tenen algunes limitacions (vegeu).

Bikerafting Alaska's Lost Coast: Yakutat to Glacier Bay

1.2.12

Invertir en la bicicleta és rendible

Fa uns dies s'ha sabut que a França, l'estat (a través de les empreses) subvencionarà els desplaçaments a la feina en bicicleta tal i com ja es fa a Bèlgica (pagaran 0,21€ per km).
Amb aquesta mesura, l'estat francès pensa estalviar-se d'entrada uns 5.000 milions anuals de despesa sanitària i si aquests incentius fan augmentar el 3% actual de desplaçaments en bici al 10-12% el 2020, l'estalvi podria duplicar-se.

Com sempre, si la política de promoció de la bici és integral i coordinada, tot va més bé. Si no recordo malament, a França l'any passat ja van fer modificacions al codi de circulació per permetre la circulació de les bicis en sentit contrari a la dels cotxes en certs carrers urbans. Ara sembla que s'autoritzarà que els ciclistes es saltin els semàfors en vermell en determinades situacions per fer girs a la dreta. Aquí, de moment, la reforma del codi de circulació ha quedat aturada.

Ho explica molt bé El de la bici a La apuesta por la bicicleta sale rentable, també parla de la prova pilot que comença justament avui a Zaragoza del Registre Estatal de bicicletes.

Només recordar el que és obvi. Invertir en la bici no només surt a compte a nivell de país o d'empresa, sinó que a nivell individual anar en bici és més barat que anar amb cotxe o transport públic i repercuteix en la nostra pròpia salut.

Vegeu també