29.6.12

Per on circulen les bicis a Barcelona?

El passat mes de maig es va iniciar una competició a nivell Europeu, la European Cycling Challenge 2012, on diverses ciutats competien per veure quina recorria més quilòmetres en bici. Els ciutadans de cada ciutat que ho desitjaven usant un mòbil amb GPS podien gravar els seus recorreguts utilitzat l'aplicació Endomondo.

Tallin va ser la ciutat guanyadora i Barcelona va quedar en tercera posició de 7 ciutats, però ara, un cop finalitzada la competició, tenim un seguit de dades interessants d'analitzar. Per exemple aquest mapa de densitat de viatges en bici o també anomenat "aranya de trànsit".

Per treure conclusions d'aquesta aranya hem de tenir en compte que potser no és representativa del trànsit real ciclista de la ciutat, perquè es tracta d'un grup de gent voluntària que va enregistrar els seus desplaçaments en un període determinat de temps. Tots ells disposaven de mòbil amb GPS compatible amb l'aplicació.

Fent la suposició de que la mostra és significativa del trànsit ciclista de Barcelona la primera cosa que m'ha sobtat és que certes potes de l'aranya surten de Barcelona, en concret:
  1. Surten algunes potes cap a l'Hospitalet i en especial la Gran Via de l'Hospitalet té força trànsit.
  2. El passeig marítim de Badalona també té una densitat molt destacable.
  3. Algunes potes més febles van cap a Collserola.
Entenc que aquestes potes no són potser significatives perquè certs usuaris potser no enregistraven els recorreguts fora de Barcelona, però ens transmet una realitat i és que hi ha un trànsit important de bicicletes entre Barcelona i les dues ciutats veïnes més importants, l'Hospitalet i Badalona.

Ampliant el zoom veiem determinats carrers amb força transit:
  • La Diagonal com era previsible és la via ciclista per excel·lència, però el gràfic ens diu que el tram entre passeig de Gràcia i Francesc Macià és el més dens.
  • La plaça de les Glòries és un dels punts que m'ha sorprès. Hi ha molt trànsit a la Diagonal i també a la Meridiana que a Glòries fan un pic important.
  • La Gran Via entre plaça Espanya i l'Hospitalet també és un de les principals vies ciclistes.
  • El trànsit est-oest per l'Eixample queda molt distribuït entre Diputació, Consell de Cent i la Gran Via, lògic.
  • Meridiana i Paral·lel tenen força trànsit.
  • Marina té menys del que esperava.
  • El passeig marítim té menys trànsit també del que esperava.
Curiosament, algunes de les vies per on circulen més bicis és per on hi ha pitjors infraestructures: Diagonal, Glories, Gran Via, Meridiana... 

Vegeu també l'apunt d'en Marc Belzunces  La malla ciclista de Barcelona a partir de l'EU Cycling 2012 on amb les dades originals cuina uns quants mapes més i en fa algunes valoracions.

23.6.12

Rutes +qAlbergs

La xarxa d'Albergs de Catalunya ha publicat la iniciativa +qAlbergs amb la que ofereix rutes per fer a peu i en bicicleta per enllaçar tots els albergs de la xarxa.

En total són 41 rutes amb tracks, mapa detallat, full informatiu o roadbook i la possibilitat que els usuaris afegeixin comentaris, fotos i vídeos.

Una interessant iniciativa per dinamitzar l'ús dels albergs. Ara falten també les rutes de proximitat des de cada Alberg!

22.6.12

Plataformes per a pedalar amb pedals automàtics i sabates normals

De pedals automàtics per a BTT n'hi ha de molts tipus i alguns, els mixtes o híbrids, permeten usar també sabates sense cales perquè o bé tenen un cantó sense fixació o perquè ofereixen prou amplada com per recolzar còmodament una sabata sense cala. Fer servir els pedals automàtics amb calçat sense cales és molt incòmode perquè es clava el pedal al peu i perquè el peu rellisca.
La solució és utilitzar aquestes plataformes que s'encaixen com una sabata amb cala i surten fent palanca amb un tornavís.

Amb aquestes plataformes o adaptadors l'únic inconvenient és que al posar els peus sobre els pedals sempre els hi haurem de donar la volta perquè pel propi pes de l'adaptador sempre quedaran mirant cap al terra.

També he vist que hi ha gent que els porta a la BTT per si en una trialera vol treure el peu, però diria que no estan pensats per això.

21.6.12

New York Bike Wars

Petit documental de l'increment de ciclistes a Nova York i la lluita per introduir una cultura ciclista.

Fotografia amb poc pes

Caminant o en bici els equips fotogràfics pesats fan nosa i molts cops les càmeres compactes i fins i tot els mòbils reemplacen les pesades càmeres rèflex. Però quan vols una mica més de qualitat, més zoom o senzillament vols agafar el teu equip fotogràfic sempre arribes a un compromís amb el pes i el volum.

Moltes càmeres compactes ofereixen actualment bones qualitats en bones condicions d'il·luminació i si som dels que ens agrada tirar de zooms sempre tenim l'opció d'escollir una càmera super-zoom que amb un espai, pes i qualitat raonables ens ofereixen una gran versatilitat. El següent pas són les càmeres amb objectius intercanviables però sense sistema reflex, les micro 4/3 de Panasonic i Olympus, les NEX de Sony o sistemes equivalents que redueixen significativament el volum i el pes dels cossos i dels objectius.

Si fem servir teleobjectius i/o les condicions de llum no són les més òptimes ens caldrà un trípode. N'hi ha de petits i lleugers que són molt pràctics per fer-se auto-fotos, però molt poc pràctics pels teleobjectius. El monòpode de la foto de la dreta, és un altre cop un compromís entre el pes (300g) i en aquest cas l'estabilitat.

19.6.12

Aparcaments de bicicletes al DIR-Campus

A la cantonada de les avingudes Xile i Doctor Gregorio Marañón de Barcelona, entre un centre DIR i una estació del Trambaix, vaig veure aquest aparcament de bicicletes mal instal·lat (foto de l'esquerre) perquè no deixa prou separació amb la paret (hauria de ser d'uns 50 cm). És una situació malauradament força corrent que no hauria merescut una entrada al bloc si no fos perquè vaig veure que dins del centre DIR hi havia també un aparcament de bicicletes pels usuaris d'aquest gimnàs (foto de la dreta).
Un exemple de bona pràctica de promoció de la bici des de l'àmbit privat. Només comentar que un suport com els aparcaments exteriors permet lligar millor la bici i que no estaria de més oferir alguna mesura de seguretat addicional (càmeres, control d'accés, porta amb clau/targeta, etc.).

13.6.12

Cava Emotions: descobrint el Penedès al teu aire

En els últims anys, us he anat parlant (sobretot pel Twitter) de moltes empreses que ofereixen rutes en bici per Catalunya i també serveis relacionats amb la bici. Us ho explico perquè són exemples de com la bicicleta també crea riquesa, i normalment, d'una forma molt més sostenible. En el cas del turisme en bicicleta o cicloturisme ja he parlat moltes vegades de que aporta grans beneficis econòmics al territori (el cicloturista gasta més) i desestacionalitza i allarga la temporada amb els casos paradigmàtics del ciclisme a la costa quan no fa calor i per exemple els "bike parks" de les estacions d'esquí a l'estiu.

Avui us presento una de les propostes més innovadores de les que he vist fins ara. Cava Emotions ofereix rutes en bici (també a peu i en cotxe) pel Penedès relacionades amb el territori i amb el món del cava i del vi. Els principals trets diferenciadors són que:
  • Tu tries el què vols fer i quan ho vols fer. Tries un pack o te'l fas a mida.
  • Utilitzes el teu telèfon amb GPS o llogues una tablet que t'ajuda a seguir la ruta escollida i et dóna tota la informació que necessites (d'orientació, vitivinícola, punts culturals o punts d'interès ambiental).
  • Molts extres i complements per a tots els gustos: visites a caves, cellers, museus i castells, dinars i sopars, allotjament, lloguer de bicicletes, tallers, guies, pràctica d'esports d'aventura, massatges, etc.
Hi ha rutes més curtes i més llargues i segons si es va en família, en parella o es volen fer moltes activitats llavors podem triar un recorregut o un altre. Pels més esportistes, a part de diverses activitats d'aventura complementàries, Cava Emotions ofereix un ruta circular en BTT en dues etapes entre Sant Sadurní i Sitges, la Raids del Cava. Intentaré fer-ne un altre apunt al bloc quan pugui, de moment ja la tinc enllaçada en el meu recull de rutes.

12.6.12

Pujada al puig de Sant Amand des de coll de Jou

Inici de la pujada de Sant Amand
Ascensió ombrívola a un magnífic mirador del Ripollès.

Distància, desnivell i dificultat: uns 2km i 215m de desnivell positiu. Assequible, però amb algun tram més vertical per accedir a la carena.

Accés: en cotxe des de Ribes de Freser en direcció a Bruguera i continuant fins a coll de Jou. També des d'Ogassa.
Coll de Jou i el Taga
Descripció:
Des de coll de Jou pugem per la carena en direcció sud fins arribar al bosc. Allà agafarem un sender a la nostra dreta que puja suaument per dins del bosc. Anirem seguint un bon tros, perquè el sender va a buscar un dels passos per pujar dalt de la serra de Sant Amand. El sender pujarà per anar buscar aquest pas i el camí serà bastant dret i pedregós.

La serra, vistes i
el Pedraforca al fons

Finalment sortirem a dalt de la serra on trobarem un petit prat amb alguns arbres i si ens acostem al penya segat tindrem bones vistes del Ripollès. Pujarem per la carena de la serra seguint un sender entre arbres i roques i finalment arribarem al puig de Sant Amand i pujarem a les roques on hi ha una creu metàl·lica: el punt més alt d'aquesta serra i un bon mirador del Ripollès i en concret de la vall de Sant Joan de les Abadesses per on transcorre el riu Ter, la via verda del Ferro i del Carbó i la ruta del Ter.

Vistes de la vall de Sant Joan de les Abadesses
Mostra De coll de Jou al puig de Sant Amand en un mapa més gran

Alternatives:
  • Per la tornada algunes ressenyes indiquen un camí més directe a coll de Jou.
  • Es pot fer una circular des del poble de Bruguera, pujar a coll de Jou, seguir aquesta ressenya i baixar per l'altre vessant cap a Sant Julià de Saltor i tornar cap a Bruguera.

10.6.12

Recull fotogràfic: samarretes ciclistes

Barcelona + Bicing
Amb B de Bici

Model custom
Els Fosquets de Menorca
Fun on wheels
I love/cycle Copenhagen
La bici símbol de Menorca
Kingdom Bicycles
Euskadi


We are not alone










Moltes ja les he anat publicant fa temps al bloc o pel Twitter, però faltava un recull per veure juntes totes les samarretes que he trobat fins ara relacionades amb la bicicleta. Ja ho veieu, la bici està de moda i és moda. Trobem samarretes de tots els gustos: més fashion, més simpàtiques, més friquis, turístiques, campanyes publicitàries, per nens i nenes o per adults.

7.6.12

La bici a Rodalies, un petit recull fotogràfic

Lligada a la barra
Fixie al tren

Sense bicicletes
Andana
El pis de baix

Bici penjada
Pashley vermella a la
plataforma
Minúscula zona de bicis


Totes les fotografies són de la xarxa de Rodalies RENFE de Barcelona i han estat capturades amb un parell de telèfons mòbils. Els hi he aplicat alguns filtres de color a l'estil dels que Instagram ha popularitzat.

Màquina expenedora de bicicletes




Dins d'una campanya de promoció turística de la Columbia Britànica (Canadà) es va instal·lar aquesta màquina expenedora a San Francisco. La màquina lliurava bicicletes i altres objectes d'oci com planxes de surf, camelbags, guies de turisme, caiacs inflables, etc.

6.6.12

Pujada al Castell de Mediona per la riera

Curta i senzilla ascensió a peu al Castell de Mediona per la riera del mateix nom.

Distància: 2,6 km (anada i tornada)
Desnivell: +60 m

Dificultat: fàcil, però alguns trams que es fan pel llit del riu són pedregosos i és desaconsellable fer-ho en cas de risc de pluges o després de pluges pel fang o bassals que us pugueu trobar. No ciclable.

Accés: en cotxe per la C-15 i després la C-244 en direcció a Sant Quintí de Mediona. Travessem el poble i continuem uns 2 km fins a una cruïlla on girarem a la dreta en direcció al Castell de Mediona. A uns 500 metres agafarem una pista a mà dreta que ens acostarà a la riera de Mediona i al punt de sortida.

Descripció: sortim del costat de l'ermita de Santa Anna (propietat privada) i comencem a remuntar la riera de Mediona. Ho farem a vegades pels marges i a vegades per dins del propi llit de la riera.
Aviat comencem a veure el castell i a mig camí deixarem unes roques amb vies d'escalada a la dreta. Quan estem sota el castell veurem roderes de carro a la roca i poc després anirem al cantó del castell per ascendir lleugerament i trobar un camí marcat que puja amb força cap al Castell.

El castell de Mediona funciona com a restaurant i hostatgeria (cal reservar). Els encarregats ens ensenyaran gustosament l'església o el celler (també podem concertar visita).

La tornada la farem pel mateix camí.

Més informació:

Mostra Pujada al castell de Mediona per la riera en un mapa més gran

5.6.12

Botigues on comprar bicicletes de segona mà

A Millor que nou podeu trobar un directori de botigues on comprar bicicletes de 2a mà o reparar bicis.

Aquests són alguns dels llocs on podeu comprar bicis de segona mà a Barcelona i rodalies de la seva guia en paper del 2012:

M'ha caigut una bicicleta a la sopa!

Aquest el menjar ideal abans de fer una sortida en bicicleta. No tots els carbohidrats són iguals, si hem d'agafar la bici, aquest són els més adequats!
Bicicleta cuinada
Doncs això, algú n'havia parlat i quan vaig veure el paquet a la prestatgeria del supermercat no ho vaig dubtar i el vaig agafar.

4.6.12

Pujada al Castell del Montgrí des de l'ermita de Santa Caterina


Ermita Santa Caterina
Segurament la via d'ascensió més ràpida i bonica al castell del Montgrí.
 
Distància, desnivell i dificultat: pujada d'1'7km i 135 m de desnivell una mica pedregosos, però fàcil.
El castell des del coll
Accés: en cotxe des de Bellcaire d'Empordà on deixem la carretera (GI-632) i agafem un camí darrere d'un desballestador que va al cementiri. Agafarem el primer camí a l'esquerra després del cementiri en direcció a una pedrera i de seguida una pista de terra a l'esquerra per entrar al parc natural. Després deixarem una pista a l'esquerra que també ve del poble i anirem cap a la dreta. Ens endinsarem a la vall de Santa Caterina i anirem guanyant alçada. Al fons a la dreta veurem el castell del Montgrí i una mica abans una creu en un coll. L'ermita de Santa Caterina ens quedarà amagada durant tot el camí i no serà visible fins que pugem les últimes rampes del camí.
Descripció:
L'ermita des del castell
Des de l'ermita hem de baixar per un caminet deixant la pista per on hem pujat a la dreta. Anirem tota l'estona en direcció al coll de la Santa Creu i el castell quedarà a la nostra esquera. La baixada acaba i comencem a pujar cap al coll. A la nostra dreta s'uneix un camí que també ve de la vall de Santa Caterina.
L'Escala i el golf de Roses
Al arribar al coll se'ns obriran vistes del Baix Empordà i veurem el camí que puja de Torroella. Nosaltres carenejarem cap al castell amb un camí força pedregós que començarà a fer ziga-zagues per encarar la pujada. Més amunt anirem cap al vessant de Torroella per arribar fins al peu del Castell.
De l'estartit al cap de Begur
Un cop dalt del Castell tenim vistes de tot el Baix Empordà, les illes Medes, tot el massís del Montgrí, l'Escala, el golf de Roses i la vall de Santa Caterina. Impressionant.
Observacions i alternatives:
La punta Montgó i la seva torre
  • Tot i ser una excursió molt curta, no oblideu l'aigua, el barret i la crema del sol i eviteu les hores i els dies més calorosos.
  • A la tornada, en arribar al coll de la Santa Creu, descendir cap a Torroella de Montgrí 
  • A la tornada, descendir cap a l'Estartit (per exemple així).
Més informació:

Avarca amb dues bicicletes

A casa ens han arribat avarques noves de Menorca. Entre elles, aquestes amb un nou disseny amb dues bicis a cada avarca. Són d'Avarca Castells i veig en el seu catàleg que mantenen alguns dels dissenys que ja tenien com el de la foto de sota.






Per anar en bici si puc faig servir sabates més tancades, però per desplaçaments curts també tiro d'avarques.

Apunts relacionats:

1.6.12

Ressenyar indrets poc coneguts?

M'agrada descobrir indrets nous i poc concorreguts. Després penses, segur que ningú ha escrit cap ressenya d'aquest lloc, podria publicar-ho al bici-vici... Però llavors penses què passaria si aquell lloc estigués massificat? Molts cops són llocs naturals sensibles a la presència humana.

Aquesta pregunta ja me la feia fa uns any quan escrivia unes ressenyes pel butlletí d'un centre excursionista i me l'he tornat a plantejar aquesta setmana quan pensava en aquest petit estany de la foto.  En aquest cas, només us diré que aquest petit, molt petit, paradís de granotes i gripaus s'anomena el gorg de la Lleona i està al Berguedà, qui vulgui ja ho sabrà trobar, jo ho he fet.

Avui trobada Cycle Chic a Sant Boi

Una mica més i se'm passa. Avui a les 19h a Sant Boi:

Primera "Cycle Chic a Sant Boi". Es tracta d'una passejada en bicicleta per la nostra ciutat, que promou una "mobilitat sostenible i amb estil". Té el seu origen a la ciutat de Copenhaguen, i actualment  s'ha estès a diverses ciutats d'arreu del mon. Anar a comprar en bicicleta també és possible!!! i per això la Cycle Chic farà un recorregut per l'eix comercial [...]

S'hi arriba fàcilment amb el Ferrocarril Catalans que no tenen restriccions per transportar la bici! La plaça de l'Ajuntament està al costat de l'estació.

Vegeu també