4.2.13

Canvis a la vista? Reflexions sobre la crisi i la bicicleta.

Sembla que finalment hi ha moviments en la reforma del codi de circulació i aquesta podria arribar abans de l'estiu. En el nou capítol ciclista, sembla que el tema del casc ja no es discuteix i es dóna per fet que la legislació no variarà en aquest aspecte. Les propostes del lobby ciclista són interessants i ens posarien a nivell europeu. Falta veure que diuen els responsables polítics de la DGT.

Més enllà del codi de circulació, la nostra societat necessita canvis de tots tipus que la modernitzin i que encarin el desenvolupament en els camins de la sostenibilitat, la competitivitat, etc. Suposo que som molts els ciutadans que vivim amb frustració que les polítiques no aborden els problemes tal i com voldríem o amb la visió de futur necessària. Penso en les infraestructures, en el sistema educatiu, en el sistema energètic, en la reforma de les estructures polítiques, l'organització territorial i en tantes altres coses.

Bé, tornant a la mobilitat en bicicleta, ens trobem que com en molts altres camps no s'han fet els deures i ara costa trobar diners per a infraestructures per la bici i a la vegada la bici es fa servir més que mai. Suposo que ens haurem de conformar amb carrils bici fets a brotxa, és a dir, reordenant espai ja existents amb senyalització horitzontal.

La crisi ha fet baixar els desplaçaments, però de moment no ha produït canvis en les polítiques de mobilitat centrades en el cotxe. Tornen a haver-hi amenaces de deslocalització per part del fabricants de cotxes, però tot s'arregla finalment amb noves ajudes a la compra d'automòbils. En tot cas, no es venen cotxes.

D'altra banda, baixa l'ús del transport públic, però no tot de la mateixa forma: el transport públic urbà disminueix més. L'augment de preu de la targeta T-10 (la més utilitzada) crec que és un factor important i com que en l'àmbit urbà hi ha alternatives la gent decideix caminar més o agafar la bici pública o privada.

En el camp del cicloturisme, aquest any les vies verdes de Girona enllaçaran amb la Catalunya Nord, creant un pool d'atracció de cicloturistes molt més potent. Serà un pas important per l'aprofitament del cicloturisme al nostre país, però altra vegada la falta de diners públics per a crear infraestructures cicloturístiques encallarà molts altres projectes en altres parts del territori.

No vull acabar sense una referència a la transició cap a l'estat propi. L'ofegament econòmic a que ens sotmet l'estat espanyol ara és més gran que mai. Si el finançament de la Generalitat i dels Ajuntaments ja era precari, la crisi econòmica i l'asfixia financera addicional que practica l'estat espanyol acaba d'ofegar la possibilitat d'invertir en polítiques que ens facin sortir de la crisi. Crec que hem de marxar tant depresa com puguem i començar a construir un estat més modern.

4 comentaris:

Carlos Qajaq ha dit...

on puc trobar mes info d´aco que comentes ??


En el camp del cicloturisme, aquest any les vies verdes de Girona enllaçaran amb la Catalunya Nord, creant un pool d'atracció de cicloturistes molt més potent.

Gracies

Bici-Vici ha dit...

Aquí trobaràs la info http://www.cicloenllac.cat/

Bici-Vici ha dit...

No ho he posat a l'apunt, però sembla que finalment aviat tindrem la connexió de la Via Verda del Baix Ebre i la Terra Alta amb el Delta de l'Ebre.

John Lirween ha dit...

Ep. Crec que et serà més amable de navegar si vas a http://www.pirinexus.cat Aquest estiu només vaig fer el tram jonquera-torroella-sant feliu de guíxols. Anteriorment ja havia fet l'Olot-Sant Feliu, i les rutes de moment són força fàcils, molt familiars. Aixó si, s'ha de fer amb calma perquè hi ha moltes rutes troncals que porten a pobles molt macos.

Vegeu també