30.8.13

Alemanya canvia el cotxe per la bici i nosaltres?

Un article a el País explica el canvi cultural (sociològic) que viu aquest país envers el cotxe i la bici. Explica que especialment els joves no estan disposats a endeutar-se per comprar un cotxe i per tant renunciar per exemple a independitzar-se o viatjar. No és que els valors individualistes de la cultura del cotxe hagin desaparegut, però els joves ho supleixen, per exemple, amb roba i gadgets tecnològics. El cotxe es veu com un objecte i un model antiquats.

A la vegada, la bicicleta només fa que guanyar terreny, en especial a les grans ciutats com Berlin que per exemple des de 2008 a duplicat el nombre de ciclistes. L'article també parla d'un sistema de lloguer de cotxes que poden estar aparcats al carrer i que s'agafen usant el mòbil.

Angela Merkel ha estat a la fira Eurobike i ha fet declaracions en contra del casc obligatori pels ciclistes. Tot i així, el suport a la indústria alemanya de l'automòbil és incondicional.

Fa anys (no tants), feia la reflexió de que les noves generacions catalanes vivien la frustració de voler un model de vida al que econòmicament no hi tindrien accés. Posava l'exemple que voler tenir cotxe a Barcelona suposo una despesa econòmica que pocs joves poden assumir. Vist ara, crec que subestimava la capacitat de la joventut d'adaptar-se als canvis i sobretot en un moment en que tot està canviant. L'habitatge també era inassequible i el lloguer minoritari, això també ha canviat. Per què no canviat la mobilitat? Crec que està canviant, conec molts adolescents i joves que ara tiren de Bicing i de bici privada, abans era un sector d'edat complicat per la bici. El transport públic està patint una davallada per culpa de l'augment progressiu de la bici. El cotxe també patirà una davallada més forta tot i el suport dels lobbies, ja sigui per l'augment del preu del petroli o pel canvi cultural, o per tots dos. El canvi ja fa temps que ha començat.

Cotxes, motos i quads en pistes on l'accés és restringit

Moltes pistes forestals catalanes no permeten la circulació de vehicles de motor i ho expliciten amb un senyal vertical que prohibeix l'accés a excepció d'activitats ramaderes, forestals o pels veïns. Tot i així, la meva sensació aquest estiu és que hi ha gent que incompleix la normativa i aprofita la manca de recursos i la vista grossa de l'administració.

Us ho il·lustro amb 3 casos concrets de diversos més que he observat aquest mateix estiu:
  1. A la primera foto un tot terreny accedeix a la vall de la Llosa (la Cerdanya) amb la clau de la tanca que barra el pas i ens els trobem prenen el sol més amunt. Al cotxe porten un paper amb una autorització (oficial?).
  2. A baix a l'esquerre, un motorista agafa la pista del coll de Salamí al refugi de Cap de Rec (la Cerdanya).
  3. A baix a la dreta, un tot terreny aparcat al final de la pista dels estanys de la Gola (Pallars Sobirà) saltant-se la tanca i el senyal situats 1 km abans.

29.8.13

Què transmeten les icones ciclistes?

A Catalunya en senyals de trànsit, el més habitual és trobar una bicicleta sense ciclista, però sí que és veritat que aquesta icona del ciclista inclinat no ens és tampoc nova i transmet una sensació d'esforç que no té perquè correspondre's amb l'ús de la bicicleta a la ciutat. A mi em recorda les fotografies de ciclistes amb armilla i casc que algunes institucions usen per promocionar la bici i que jo crec que transmeten un missatge contraproduent de que el ciclisme és perillós.

La traducció:
Hi ha un problema amb aquesta vella icona. Mostra un ciclista sol, inclinat i pedalant depresa. La icona mateixa ja diu alguna cosa sobre la bici. Diu que la bici és un esport per atletes, i no per nens o famílies. Això ens porta a un error. Proveu aquestes altres icones:

   

Vist aquí al web d'una entitat ciclista flamenca.

8.8.13

Magazín d'estiu Bici-Vici 2013

L'estiu passat em vaig treure de la màniga un magazín d'estiu amb continguts més "lleugers" i una mica "reciclats" per compensar que a l'estiu tinc menys temps per publicar al blog.

Doncs bé, aquest any faré més o menys el mateix, però ho faré pel Twitter amb unes piulades que començaran per "Magazín d'estiu Bici-Vici". També com sempre, ho podeu llegir al marge dret del bloc.

Bones vacances i bones pedalades!

6.8.13

Campionat del Món de Brompton 2013

El darrer cap de setmana de juliol es va cel·lebrar una nova edició del Brompton Wold Championship i ja tenim un vídeo resum de l'esdeveniment:


Veig que entre els premis hi havien bosses per a Brompton i bicicletes Brompton Barcelona Edition!

Vist aquí i més fotos aquí.

1.8.13

Quins vehicles poden anar pel carril bici?

Un reportatge de BTV reconeix que l'ordenança municipal ha quedat obsoleta en aquest aspecte i que la nova normativa que l'Ajuntament vol aprovar a partir de la tardor regularà els vehicles que poden circular pel carril bici.

El reportatge no parla però, de que els carrils bici sovint són massa estrets i tenen amplades per sota de les recomanacions que hi ha al respecte. Com podem encabir nous vehicles més amples o menys maniobrables si no tenim infraestructures en condicions?

Aquest debat no és nou en aquest bloc. A mi em preocupa que les bicicletes de càrrega o que transportin nens, no tinguin prou amplada. Crec que és vital que tinguem aquest tipus de bicicletes a la ciutat.