31.3.14

Un Parc Agrari aïllat i municipis desconnectats

Ara es torna a dir que cal crear carrils bici que connectin els municipis de l'àrea metropolitana de Barcelona, és evident.

Com a exemple, he triat una zona no urbana, que d'estar ben connectada, milloraria el ciclisme urbà i el ciclisme d'oci. Com veieu, he creat un petit mapa d'una part del Parc Agrari del Baix Llobregat situada entre Sant Boi, Cornellà, l'Hospitalet, el Prat i Viladecans. És on volien fer l'Eurovegas.

En taronja he delimitat dues zones del parc agrari i amb un puntets he marcat diversos passos que permeten comunicar els municipis amb el parc agrari i el riu Llobregat. Com veieu, les nombroses carreteres, vies de tren i el propi riu fan de fronteres infranquejables. El Parc Agrari està fragmentat en diversos trossos (aquí en veiem dos), però a la vegada està molt aïllat de les zones urbanes veïnes.

La línia verda és el track de la Ruta pel sector occidental del delta de Llobregat: Castelldefels - Gavà - Viladecans - el Prat - Sant Boi. Com veieu és impossible travessar el parc agrari de forma recta i per tant cal fer una gran volta. Així doncs, moltes connexions entre municipis propers es dificulten perquè la construcció d'infraestructures no ha previst el pas de les bicicletes o dels vianants.

Aquesta situació es repeteix arreu de l'àrea metropolitana, també passa en zones urbanitzades on polígons industrials i carreteres fan de frontera a l'ús de la bicicleta o al caminar.

En els propers dies, m'agradaria comentar i posar exemples dels problemes de connexió en bicicleta entre diverses ciutats del Baix Llobregat, però en aquest mapa ja us podeu fer una idea que les coses actualment, no són fàcils.

25.3.14

El Prat i l'Aeroport més ben connectats en bicicleta

Mapa elaborat per l'Ajuntament del Prat
Un aeroport és per definició un lloc que atrau molta mobilitat, tant dels viatgers com dels mateixos treballadors. Que sigui accessible en bicicleta és doncs una necessitat que des de fa cert temps està menys o menys coberta.

Des de fa uns dies, s'ha estrenat una connexió a la zona del parc Nou (prop del camí de la platja i davant de l'hangar d'Ibèria) i aviat es crearà una nova connexió des del centre del poble i fins als polígons de Mas Blau. També s'han instal·lat aparcaments Bicibox a les dues terminals.

Fa temps que m'hi vull acostar per comprovar la qualitat de la infraestructura, la senyalització... Però encara no he trobat el moment.

Molts aeroports europeus estan connectats en bicicleta permetent als treballadors arribar-hi fàcilment, però també facilitant el cicloturisme. Conec gent que per exemple fa cicloturisme per ciutats europees amb la seva Brompton: arriba a l'aeroport, enfunda la bici i desinfla les rodes; llesta per volar.

24.3.14

L'altra

Crec que mai he fet una ressenya d'una novel·la de ficció en aquest blog i menys la d'un llibre que no parla explícitament de la bicicleta ni de ciclisme. Com que no és la meva especialitat, seré breu. Si voleu crítiques i ressenyes literàries en trobareu moltes per la xarxa.

Per què parlo de l'últim llibre de la Marta Rojals? Doncs perquè m'ha agradat i perquè tracta la bicicleta urbana amb la naturalitat amb la que moltes persones l'utilitzem a les ciutats.

L'altra és una novel·la generacional que transcorre en la Barcelona actual. L'estil de la Marta Rojals ple de detalls i valoracions personals dels personatges connecten de seguida amb el lector que s'hi sent identificat. La bicicleta és un element més que transporta la protagonista de forma ràpida i efectiva entre diversos punts de la ciutat. Les descripcions dels pensaments i les situacions de la protagonista fan un retrat molt real del que és anar en bici per Barcelona. Que la bici escollida sigui una Brompton, des del punt de vista ciclista no té major rellevància, sí que en té segurament per caracteritzar els personatges.

Bé, en tot cas, un llibre que fa de bon llegir en que la bici no és la protagonista.

14.3.14

Passejades i excursions pel voltant d'Olot

Recull d'excursions curtes a peu i passejades per Olot i el seus voltants.

Circuit des de la Font de les Tries fins al volcà de les Bisaroques anant pel Fluvià i tornant per l'obaga de la muntanya.
Fluvià a la Font de les Tries

Volta pel Parc Nou d'Olot
La volta al perímetre del Parc Nou ens ofereix un recorregut pla i ombrívol amb vegetació autòctona com un tros de roureda amb exemplars de 250 anys. Els rètols a peu de les plantes ens permetrà conèixer noves espècies i també trobarem un petit hort d'herbes. La visita al museu dels volcans pot acabar d'arrodonir el passeig (Actualització: el museu ja no està en aquest parc).

Pujada al Montsacopa  2,5 km
El volcà més emblemàtic d'Olot es pot pujar des del centre de la ciutat mateix. A dalt, podrem veure un cràter ben conservat, diverses torres i l'ermita de Sant Francesc. Les vistes de la ciutat fan obligatòria aquesta petita ascensió. Vegeu una possible ruta aquí, però hi ha també un altre camí

Salt d'aigua prop del pont nou
De la Font de les Tries al centre d'Olot 5 km
Una passejada agradable seguint el riu Fluvià (vegeu les dues fotos) per anar al centre del poble. Després, podeu tornar pel mateix camí o fer-ho per dins el poble. En el mapa us traço diverses alternatives i a més a més també ho podeu fer fàcilment en bicicleta.

11.3.14

Remolcs pel transport de mercaderies al Decathlon

És molt bona notícia que Decathlon incorpori en el seu catàleg remolcs pel transport de mercaderies en bici, perquè això vol dir que creu que aquests accessoris fins ara molt poc habituals a les nostres ciutats, tenen sortida comercial pel gran públic. Fins ara teníem un remolc per a transportar nens BTWIN i un remolc pel transport de mercaderies (el de la segona foto) crec que fabricat per Bellelli.

Aquesta primavera el catàleg de Decathlon també inclourà un de carro de la compra BTWIN adaptable com a remolc de bici: el Bike Trolley bag 500 B’CLIP.

Anem a veure les caraterístiques dels 2 remolcs disponibles pel transport de mercaderies.

Bike Trolley bag 500 B’CLIP:
  • Pot carregar fins a 25 kg
  • Es plega per desar-lo
  • Rondarà els 100€
  • Es pot usar com a carro de la compra independent
  • Diuen que dóna estabilitat a la bici.
Remolc Eco Trailer:
  • Subjecció ràpida i adaptable a la tija del seient
  • Capacitat de 40 litres o 35 kg
  • Val 65,95€
  • Buit o amb poc pes diuen que no és molt estable i cal conduir amb compte
  • Sembla que es pot usar com a carro de la compra independent

10.3.14

Una de lladres (de bicicletes)

Un petit recull de vídeos sobre robatoris de bicicletes que ens dóna una idea de com es roben les bicicletes i de passada veiem que a vegades no se'n surten!

A vegades sí que enganxen els lladres:

I aquí li fan pagar:

Aquest vídeo mostra com robar bicicletes és molt fàcil i també en llocs concorreguts on la gent passa de tot, almenys a Nova York:

6.3.14

Nous llums recarregables per USB de Decathlon

Tecnològicament no és cap novetat, però com ja és habitual, Decathlon treu al mercat productes que tenen preus molt competitius i en aquest cas, podria convertir aquest tipus de llums en els més habituals en l'àmbit urbà.

Estem parlant de llums amb leds recarregables per USB a partir de 12,95€. Si triem el model frontal de 4 leds amb més llum i força autonomia, ens surt per 22,95€.

Els punts febles al meu entendre són els mecanismes de subjecció poc duradors (sobretot si hem de treure i posar sovint) i la duració de la bateria, de 500 càrregues oficialment, però que sembla que tenen tendència a fallar massa sovint. En tot cas, si els escolliu, feu ús de la garantia si l'autonomia del llum no és l'establert a les especificacions!

Més informació:

5.3.14

Bicicletes antigues de museus catalans

Un parell de bicicletes antigues de dos museus catalans. La primera és un tricicle de nen de la Pedrera i que per tant m'imagino que és de principis del segle XX. La segona és una bicicleta del museu Romàntic Can Llopis de Sitges que suposo que data del segle XIX ja que aquest disseny data de 1870.

4.3.14

ORP Smart Horn: llum i timbre electrònic en un sol aparell

No us ha passat mai que el vostre timbre ha passat inadvertit pels cotxes?

ORP Smart Horn integra en un llum petit i modern 2 sons de timbre: un de clàssic per a vianants (76 dB) i un de més fort per als cotxes (96 dB).

Les característiques:
  • Llum de 2 leds (87 lm cadascun i 120º).
  • Duració de la bateria 6h (llum fixa) 12h (llum intermitent).
  • Bateria d'ions de liti que es carrega per USB.
  • Resistent a cops i pluja.
Escolteu els 2 sons a partir del del segon 1:55:

3.3.14

Com plou a Barcelona? I a Europa?

La pluja és una de les excuses que sovint s'esgrimeix per no agafar la bici i és un dels elements més desincentivadors dels ciclistes habituals de casa nostra, però de fet, a l'àrea de Barcelona plou poc i és força mala sort que a més a més coincideixi amb el nostre desplaçament en bici.

De fet, si anem a buscar les dades exactes, veiem que en general, a Barcelona, no plou mai gaire més 640 mm l'any. Molt menys que ciutats com Amsterdamm (838 mm), Munich (867 mm) o Brusel·les (852 mm), o més o menys el mateix que a Copenhagen (613 mm).

Plou menys, però plou més fort

Potser la diferència més destacable respecte a aquestes capitals europees, és que a Barcelona plou molts menys dies a l'any (62) i per tant, quan plou, plou més fort i si enganxes el xàfec et mulles de veritat!