23.9.14

Novetats al Bicibox

Des de que es van fer canvis per redreçar el funcionament del Bicibox (fer-lo gratuït per un temps indeterminat i augmentar el temps màxim d'estacionament), el seu ús ha augmentat i es veu a simple vista observant els aparcaments.

Ara per primera vegada, s'han publicat dades d'ús, uns 3.000 estacionaments a la setmana.

També, coincidint amb la Setmana de la Mobilitat, s'han anunciat nous canvis:
  • S'instal·laran 20 nous mòduls d'aparcaments amb un disseny millorat amb l'experiència. Els nous mòduls podran tenir càmeres de seguretat o permetran la reserva de places (una característica que estava en el plec de condicions i que teòricament els mòduls antics també han de permetre).
  • S'ha posat en marxa una App per a mòbils (Android i iOS) per poder trobar estacions, veure'n l'ocupació o transmetre incidències.
També aprofitant la infraestructura de Bicibox, l'AMB ja fa mesos que impulsa un parell d'iniciatives:
  • una promoció de bicicletes elèctriques amb un descompte de 250€
  • una guia de la bicicleta, la primera que conté plànols de carrils bici de tots els municipis metropolitans adherits a la xarxa Bicibox (vegeu).

16.9.14

Setmana de la Mobilitat 2014

Suposo que no sóc l'únic que està ja una mica cansat de la Setmana de la Mobilitat i del ja poc celebrat Dia Sense Cotxes. El motiu del meu cansament és la sensació que moltes administracions catalanes celebren la Setmana de la Mobilitat perquè toca i després tot queda igual.

Una acció molt pedagògica que aquí s'ha fet poc
En un moment on alguns moviments que van de baix a dalt aconsegueixen sacsejar algunes coses que semblaven inamovibles en la nostra societat, una setmana molt institucionalitzada com la de la mobilitat, en general, no em convenç.

Quins actes es fan i quin resultat tenen?

Potser aquesta és la pregunta que ens hauríem de fer quan ens plantegem organitzar una Setmana de la Mobilitat. A continuació analitzo algunes de les activitats més habituals i el resultat que tenen per la mobilitat.
Les operacions Ring-Ring són un clàssic que
funciona i té diverses variants interessants.


  • Les pedalades urbanes són una oportunitat per molts ciutadans d'atrevir-se a fer servir la bici per un dia i conèixer millor les ciutats. També moltes famílies aprofiten per anar amb els seu fills aprofitant la "seguretat" dels talls de trànsit. Els desplaçaments fins al punt de sortida i/o arribada també visualitzen un trànsit ciclista i obliguen als participants a circular per la seva ciutat. Personalment, sempre les he trobat molt avorrides!
  • Les pedalades no urbanes tenen segurament part dels avantatges de les urbanes, però afegeixen el component d'un paisatge més gratificant o la possibilitat de visitar punts d'interès.
  • A les caminades, no els hi acabo de veure massa la relació amb la promoció de la mobilitat sostenible i les urbanes les trobo horribles!
  • Les curses de transport les trobo molt interessants i educatives, però el problema que tenen és que costa que la seva realització o els seus resultats tinguin la repercussió necessària. S'han provat diverses variants, potser fer gimcanes pot incentivar la participació.
  • Les xerrades, jornades, seminaris i passis de documentals no funcionen com a eina de promoció de la mobilitat sostenible i molts cops són massa tècniques o massa genèriques.
  • Les operacions Ring-Ring, BiciEsmorzars o similars, són una activitat que acostuma a funcionar i que consisteix en donar informació i algun "regal" als ciclistes que passen per uns punts. Hi ha moltes variants i complements que poden ajudar a fer funcionar millor l'activitat (promoció prèvia, feedback posterior, fer enquestes, revisions de les bicis, donar esmorzar, fer fotos al ciclistes per escollir-ne el més chic, etc.).
  • El Park(ing) day consisteix en ocupar un espai d'aparcament per convertir-lo en un espai comunitari i així conscienciar a la ciutadania de que l'espai públic hauria de ser per a l'ús públic i reflexionar sobre quin urbanisme volem. Altre cop, és important aconseguir repercusió.
  • Les pedalades escolars són de moment la millor eina que tenim per introduir la bicicleta a l'escola. Obliguen als escolars a anar en bici a l'escola almenys per un dia. A la majoria d'escoles, aquesta podria ser l'únic contacte amb la bici que els alumnes tindran.

10.9.14

Cicloturisme abusant del GPS

Aquest estiu vaig conèixer uns nois de Múrcia que feien la ruta transpirinenca en BTT. Després de parlar-hi una mica, vaig descobrir que s'orientaven únicament amb un track de GPS que havien descarregat d'algun usuari de Wikiloc. El seu GPS tenia una cartografia antiga (entenc que no tenien un mapa topogràfic) i en els seus mòbils no tenien el track carregat i únicament podien consultar el Google Maps quan tenien cobertura.

Un dia no van poder carregar la bateria dels mòbils ni del GPS i van decidir preguntar a algú pel camí. Els van enviar cap a una ruta ciclista més popular enlloc d'indicar-los el camí correcte. Això i algunes de les tempestes d'aquest estiu els va acabar portant a fer molts més quilòmetres per asfalt dels que tenien previstos.

Us explico aquesta anècdota perquè crec que una ruta s'ha de preparar mínimament i tenir algun mapa en paper o alternatives per quan les bateries fallen i els mòbils es queden sense cobertura. Potser podem passar del paper, però la tecnologia cal dominar-la i requereix el seu temps.

3.9.14

Els dissenys de les bicicletes tampoc han canviat tant

Mirant fotos antigues de bicicletes del llibre The Wheel and cycling trade review del 1888 veig moltes formes de quadre que em recorden bicicletes actuals, sobretot algunes bicicletes urbanes actuals. Quadres, parafangs, protectors de cadena, seients o boixes són molt similars als que es fan servir ara.
 
Evidentment, moltes coses han canviat i les BTTs o les bicicletes de carretera són molt diferents, però quan es cerca la comoditat de la bici urbana, es veu que molts dissenys ja venen del segle XIX!

He afegit una espècie de handbike que pot funcionar amb mans i peus i que em recorda a algunes bicicletes adaptades actuals o un suport per sostenir la bici no tant diferent d'alguns que es fan ara.

Podeu trobar aquestes fotos al Flickr de l'Internet Archive.

Vegeu també