18.5.15

Baròmetre Europeu de la Bicicleta 2015

L'ECF acaba de publicar la segona edició del baròmetre europeu de la bicicleta, un rànquing de 30 països europeus que té en compte 5 factors: l'ús de la bici, la taxa d'accidentalitat ciclista, les vendes de bicicletes, el número de viatges de cicloturisme fets per turistes i els membres de col·lectius ciclistes.

Com que Catalunya encara no apareix al rànquing, he anat a mirar Espanya i veig que ha avançat una mica fins a la posició 18. En els 5 àmbits sembla haver pujat una mica. La sinistralitat força baixa ajuda a compensar la 21a posició en l'ús de la bicicleta.

El rànquing

Posició País Posició País Posició País Posició País
 1  Denmark  10=  Slovakia  19  Estonia  28  Romania
 2  Netherlands  UK  20  Poland
 3  Sweden  12  France  21=  Bulgaria
 4  Finland  13  Luxembourg  Ireland
 5  Germany  14  Czech Republic  Latvia
 6  Belgium  15  Lithuania  24=   Greece
 7  Slovenia  16  Croatia  Malta
 8  Hungary  17  Italy  26  Cyprus
 9  Austria  18  Spain  27  Portugal


La fiabilitat

L'ECF posa de manifest que les dades no surten en els mateixos períodes de temps i que en algun cas s'obtenen de forma diferent. Així doncs, hem d'agafar aquest baròmetre  una mica amb pinces perquè les dades no sempre es calculen iguals a tot arreu, però els resultats ens donen una idea de quins aspectes cal que cada país millori.

Conclusions

Catalunya té molt de potencial pel desenvolupament del cicloturisme que no s'aprofita. La Generalitat ha anunciat algunes inversions, però estant en període electoral mai te'n pots fiar massa. Aquestes infraestructures, a la vegada, poden potenciar els desplaçaments locals.
Les vendes de bicicleta han augmentat fins a superar les dels cotxes, però en això continuem a la cua, en canvi l'accidentalitat és força baixa. Per millorar aquest 2 paràmetres ho podem fer aconseguint més ús de la bici que és on realment es punxa.

Aquest baròmetre m'atreviria a dir i a simplificar que només té un indicador interessant i és l'ús de la bici com a mitjà de transport. La resta d'indicadors ajuden a ponderar una mica aquest ús, però tots els indicador tenen relació amb l'ús:
  • La taxa d'accidentalitat baixa quan hi ha més ús de la bicicleta.
  • Les vendes de bicicletes augmenten amb el seu ús.
  • Els membres de col·lectius ciclistes augmenten amb l'ús de la bici fins a un punt on crec que s'estabilitzen.
  • El cicloturisme està molt relacionat amb l'existència de bones infraestructures i per tant, indirectament, amb l'ús de la bicicleta.

Més informació:

Vegeu també