26.5.15

Val la pena el Bicibox?

He escoltat diverses reflexions sobre el Bicibox donat el seu cost, el seu ús i l'espai urbà que ocupa. D'entrada, haig d'admetre que hi ha un component sentimental que em fa ser reticent a eliminar una infraestructura ciclista quan costa molt que les administracions públiques inverteixin en la mobilitat en bicicleta. Dit això, hi ha una necessitat creixent d'aparcar bicicletes i tot un parc de bicicletes que no s'atreveix a sortir al carrer si no té un estacionament segur on aparcar.

Antecedents

Detall d'un mòdul de Bicibox exposat al
Congrés de la Bicicleta a Girona
La principal infraestructura que cal per fomentar l'ús de la bicicleta són els carrils bici que han d'estar interconnectats, ser de qualitat i tenir prioritat davant d'altres mitjans de comunicació. Com que això als polítics els hi costa (perquè han de treure espai al cotxe), a vegades s'inventen altres sistemes que no són especialment barats com el Bicing o el Bicibox. El Bicing va impulsar força l'ús de la bicicleta a Barcelona, però a costa d'un finançament més elevat del que tenen altres mitjans de transport. Davant d'aquest èxit, els municipis de l'àrea metropolitana van demanar també un servei de bicicleta pública. Va sortir a concurs, però va quedar desert per diversos motius (tots econòmics). Com que hi havia una partida econòmica dedicada a la bicicleta, L'AMB va decidir impulsar la xarxa d'aparcaments Bicibox.

Els robatoris de bicicletes són el principal motiu de desincentivació de l'ús de la bicicleta i per tant lluitar-hi ajuda a fomentar la bici.

La sostenibilitat econòmica

Actualment, el Bicibox és un servei gratuït sense quota d'abonament per l'usuari. Això no havia de ser així, i llavors s'havia de trobar un equilibri econòmic difícil: si tenia pocs usuaris el sistema sortia molt car i si tenia masses usuaris aquests es podien trobar que no trobaven plaça per estacionar la seva bicicleta.

Per incentivar l'ús del Bicibox s'han fet llargs períodes de gratuïtat fins a la gratuïtat indefinida actual i s'ha allargat dues vegades el temps màxim d'estacionament sense penalització. Això fa que actualment, en alguns llocs sigui difícil trobar plaça per aparcar.

En tot cas, l'objectiu del Bicibox ha de ser el d'aconseguir el màxim número d'estacionaments possible i així el seu cost tindrà una justificació més evident.

Ocupació de l'espai públic

Els mòduls de Bicibox ocupen considerablement més que uns aparcament de bicicletes tradicional, però continuen donant servei a molta més gent que una plaça de cotxe i a més té un benefici molt més gran per la societat.

Propostes de millora
  1. Reduir el temps d'estacionament gratuït per afavorir la rotació. El Bicibox no ha de ser un aparcament per deixar la bici el cap de setmana!
  2. Activar la reserva de plaça amb antelació i amb penalització si no s'utilitza.
  3. Afegir al sistema aparcaments de tercers que compleixin certs requeriments signant acords i convenis.
  4. Estudiar la idoneïtat dels emplaçaments actuals.
  5. Estendre la xarxa a Barcelona ciutat (sembla que s'està estudiant).
  6. Promocionar la xarxa.
  7. Facilitar el tràmit d'alta al sistema.
  8. Interconnectar els carrils bici municipals i metropolitans.
  9. Instal·lar aparcaments de bicicleta tradicionals que complementin la xarxa Bicibox.
  10. Estudiar mesures amb els Ajuntaments per minimitzar el vandalisme.
  11. Augmentar la cobertura econòmica de l'assegurança ja que no es cobreixen bicicletes de gama alta, precisament les que necessiten més un aparcament segur.
  12. Donar facilitats per aparcar bicicletes amb cadiretes (infantils) i a aparcar bicicletes de nen juntament amb la bicicleta de l'adult o una o diverses bicicletes de nen (els nous models de Bicibox són més baixos!).

Vegeu també