11.11.15

Millor per la calçada?

En general, tots els que estem lluitant per tornar la bicicleta a les nostres ciutats estem d'acord en el model de ciutat que volem. Volem barris "pacificats" on hi hagi molt més espai públic dedicat al vianant i on l'ús del cotxe estigui molt restringit i que quan hi circuli ho faci a baixa velocitat i compartint l'espai amb les bicicletes. Els carrils exclusius per a bicicletes han de permetre interconnectar els barris i les ciutats amb itineraris rectes i prioritaris que facin que la bicicleta sigui el transport més convenient per la majoria dels ciutadans.
A partir d'aquí, hi ha qui defensa que els carrils bici arribin a tot arreu i hi ha qui diu que tot el contrari, que la construcció de carrils bici ens distreu del principal objectiu que ha de ser "pacificar" la ciutat  i eliminar cotxes per poder circular millor per la calçada, per tant, pels que defensen aquesta segona opció, circular sempre per la calçada és la millor manera de reivindicar l'espai públic.

Cada ciutat, cada barri i cada carrer és diferent, parlar d'urbanisme i mobilitat de forma genèrica té els seus riscos, perquè cada persona pensa en la seva realitat ciclista, però vull comparar el que sembla que opinen els de "millor per la calçada" i el que opino jo.
  • Els carrils bici són perillosos.
  • Depèn, però ho poden ser, a vegades ho són i els ciclistes possiblement subestimen els perills que hi ha, però si estan ben fets no ho són pas de perillosos. Els carrils bici són el principal factor d'atracció de nous ciclistes!
  • Anar per la calçada és menys perillós que fer-ho pel carril bici.
  • No, altre cop depèn de per quina calçada! Hi faries circular els teus fills en bici?
  • La vorera és pels vianants
  • Completament d'acord.
  • Els ciclistes no haurien d'anar per la vorera.
  • També ho penso.
  • Els carrils bici no s'haurien de fer a la vorera.
  • Evidentment.
  • Els carrils bici són l'opi del poble. No s'haurien de fer carrils bici.
  • Els carrils bici aconsegueixen atraure nous ciclistes, un pas indispensable per poder recuperar més espai públic. Circular per la calçada rarament atrau ningú i sense una massa crítica de ciclistes no és possible pacificar res. El discurs de que no calen carrils bici i que no s'ha de perdre el temps en reclamar millorar-los perjudica l'increment de l'ús de la bici.
  • Els carrils bici estan plens d'obstacles, són estrets i fan anar les bicicletes més lentes.
  • Sovint és així, per això cal lluitar per infraestructures de qualitat.
  • Millor per la calçada! 
  • Millor per la calçada que per la vorera!