26.3.15

La Via Verda de les Terres de l'Ebre: Tortosa - Amposta - Sant Carles de la Ràpita

Ja fa anys que es parla d'enllaçar les vies verdes de la Val de Zafán (Aragó), de la Terra Alta i del Baix Ebre amb la desembocadura de l'Ebre i també amb Sant Carles de la Ràpita.

S'ha avançat molt en el desenvolupament de vies ciclistes al Delta de l'Ebre, però fallava la connexió entre Tortosa i Amposta. Ara amb aquest projecte, s'aborda la connexió amb Amposta seguint antics trams ferroviaris i s'aborda també la connexió entre Amposta i Sant Carles de la Ràpita, en total 24 nous km. 

Justament, Sant Carles de la Ràpita havia de ser el final de la línia de tren de la val de Zafán, però no hi va arribar mai. De fet, la nova via verda recorrerà algun tram de plataforma ferroviària que s'havia arranjat, però que mai va tenir rails.

11.3.15

La jungla ciclista de Brusel·les

Un vídeo amb un toc d'humor critica la mala qualitat dels carrils bici de Brusel·les, en especial els que tenen obstacles i no guarden distàncies de seguretat amb els mobiliari urbà o els que acaben de cop sense preveure una continuïtat. La campanya anima als usuaris a informar dels problemes dels carrils bici de Brusel·les en aquesta web.


Vegeu també Brusel·les posa les infraestructures ciclistes que explica una mica la política que s'ha seguit i conté un recull de fotografies dels carrils bici de la capital europea.

9.3.15

El mòbil a la muntanya

Cartell informatiu de punt de cobertura
Els mòbils intel·ligents s'ha convertit en una eina imprescindible en molts entorns i en l'esport i les activitats a l'aire lliure també. El fet de poder agrupar molts dispositius en un de sol (càmera, GPS, consulta d'informació i cartografia, comunicació, etc) fa que prescindim d'altres dispositius i la nostra dependència del mòbil augmenta, per això, la durada de la bateria es converteix en un punt clau.

Consells
  • Usant el mode avió podem continuar fent servir la càmera i el GPS.
  • Podem apagar el mòbil per estalviar bateria quan no el fem servir.
  • Portar una bateria de recanvi carregada o una bateria externa.
  • Portar el mòbil protegit per tal de que no rebi cops.
  • Portar altres aparells per no dependre exclusivament del mòbil: una altre mòbil per a trucades,  càmera fotogràfica, GPS, mapa en paper, ressenya impresa, etc.
  • Recordeu que per trucar al 112, hi ha d'haver cobertura d'alguna companyia (no cal que sigui la vostra) i que podeu usar qualsevol telèfon que trobeu sense necessitat de saber el número secret.

3.3.15

25 consells per a usuaris de bicicletes Brompton

Gràfic d'Sladen a
Wikicomons CC-BY-SA

Després d'anys d'usar una bici plegable Brompton, m'atreveixo a fer una llarga llista de consells, alguns més obvis, altres més sofisticats, alguns aplicables a altres bicicletes i altres només per aquest model.
  1. El plegat i el desplegat de la Brompton té un ordre, canviar l'ordre no és bona idea!
  2. Quan baixeu de la bici, feu-ho sempre pel cantó esquerra de manera que la bici us quedi a la dreta i així no us embruteu amb la cadena si camineu amb la bici.
  3. Si pugeu o baixeu escales, és molt pràctic recolzar el seient damunt de l'espatlla, però la majoria de seients són molt durs i es claven una mica, per això i per seguretat, no deixeu de subjectar la bici amb una mà.
  4. Si heu d'aixecar la bici un cop plegada, feu-ho pel centre del quadre. Si teniu la mà petita, hi ha accessoris per afegir una maneta. Agafar la bici pel seient (alguns tenen la forma dels dits), no és gaire pràctic.
  5. Si pedaleu mentre gireu i us inclineu molt, és possible que el pedal us toqui a terra. A llarg termini, podeu trencar el pedal.
  6. Si camineu amb la bici desplegada, vigileu al pujar voreres perquè els pedals o el plat poden tocar fàcilment al terra.
  7. Si camineu amb la bici desplegada, aneu en compte de no donar-vos cops amb el pedal. Podeu tenir la temptació de plegar el pedal, però llavors encara és més fàcil que us toqui a terra en salvar qualsevol obstacle.
  8. Per superar graons i voreres, baixeu de la bici o almenys pareu, poseu els peus a terra i aixequeu la roda de davant. Vigileu també d'ajudar la roda de darrere perquè cap part de la bici toqui el graó.
  9. Eviteu també fer salts amb la bici al baixar voreres i graons, els radis de la vostres rodes us ho agrairan.
  10. Si feu més de 1,75 m d'alçada, us convindrà una tija del seient més llarga. Llavors, la mida de la bici plegada augmenta.
  11. Els seients s'uneixen a la tija mitjançant una peça, segons el tipus de peça, l'alçada de la bici plegada augmenta. Tingueu-ho en compte si canvieu de seient.
  12. Si compreu una bossa davantera, comproveu si podeu plegar o arrossegar la bici sense que la bossa us molesti.
  13. Si feu servir una bossa penjada del manillar, no la carregeu excessivament perquè us dominarà el manillar. També tingueu en compte que l'estabilitat de la bici amb la roda de darrere plegada disminueix i fàcilment, la bici pot caure.
  14. Poseu les "easy wheels", ja que per un inversió mínima, us permeten arrossegar la bici com si fos un carretó de la compra.
  15. Aneu en compte a l'arrossegar la bici plegada o semi-plegada que els llums no toquin a terra amb qualsevol petit graó.
  16. Si carregueu pes o equipatge, serà convenient instal·lar un portaequipatges damunt la roda de darrere. Això augmenta la mida del plegat, però també us facilita molt més el rodament en semi-plegat, podent deixar els seient desplegat i utilitzar-lo per conduir la bici per superfícies planes.
  17. Si heu de carregar la Brompton a pes plegada, utilitzeu sempre que pugueu les dues mans. Segur que ho podeu fer amb una sola mà, però us estalviareu contractures i tendinitis, no seríeu els primers!
  18. Mantingueu la pressió del pneumàtics estable, si durant un temps heu portat les rodes a una pressió baixa, no intenteu inflar-les a la màxima pressió.
  19. La pressió màxima dels pneumàtics us donarà la màxima velocitat, però notareu molt els ressalts i castigareu més els radis.
  20. Si heu de transportar infants, no he trobat cap solució perfecte, la IT Chair no està homologada i les cadiretes de manillar aguanten poc pes i molesten molt al pedalar. Portar els nens drets damunt de la barra (millor amb una Stand-up for Brompton) pot ser una de les millors solucions, però aneu a poc a poc i preveient les aturades amb temps.
  21. El llum davanter sempre és més visible si està situat al manillar.
  22. No aparqueu la Brompton al carrer i tingueu-la sempre visible o custodiada!
  23. El canvi de 3 marxes et dóna un rang molt ampli, però no és gens progressiu, per això, si no anem amb la marxa adequada, la canviem massa depresa, no portem el seient prou alt o no portem el canvi ben ajustat, els nostres genolls patiran.
  24. Si heu d'empaquetar la vostra bici, podeu usar caixes o una lleugera i econòmica bossa d'Ikea o fins i tot una bossa d'escombraries industrial.
  25. L'estabilitat i la capacitat de frenat de la Brompton és més limitada que en altres bicis, especialment si el terra està mullat. Vigileu sempre quan pugeu els guals dels aparcaments o dels passos de vianants.