29.3.16

De Catalunya al Japó en bicicleta


He gaudit molt d'aquest Quadern de viatge, la narració del viatge en bicicleta (i també amb trams de transport públic) entre Catalunya (Salt, el Gironès) i el Japó que va fer en Xavier Corominas ara fa un parell d'anys.

No espereu un gran estil literari, però sí un estil planer, proper, amb molta reflexió personal i també general sobre la vida i la nostra societat. I sobretot, cicloturisme d'alforges real.  Segurament, el fet que en Xavier faci aquest viatge en plena maduresa, després de jubilar-se, fa que el llibre tingui tot aquest caire reflexiu, però també transmet la intensitat amb la que viu el moment.

A cadascú l'atrauen coses diferents i sovint ens emmirallem en les històries dels altres en uns aspectes o en altres. Jo em quedo amb aquest cicloturisme tranquil, amb aquest slow movement, en gaudir del viatge, amb la intensitat en que viu la vida i amb les reflexions que fa. He viatjat uns dies amb en Xavier hi he viscut intensament!

14.3.16

Per què la bicicleta?

A casa nostra, en enquestes, els ciclistes diuen que agafen la bici sobretot per: fer salut i esport, perquè és sostenible, perquè és un mitjà relaxant/còmode/agradable i perquè és ràpida. En menys mesura, els ciclistes també recorden que és molt econòmica.

Hi han molts motius per agafar la bici, aquests són menys coneguts:
  • Els ciclistes viuen més i millor que els no ciclistes.
  • El ciclista en mitjana respira menys contaminants que el conductor d'un cotxe.
  • La contaminació provoca 3.500 morts anuals a l'àrea de Barcelona.
  • Els nens/es que van en bici o a peu a l'escola estan més desperts i actius durant tot el dia.
  • Els treballadors que van en bicicleta rendeixen més que els que ho fan en cotxe.
  • El risc de patir un accident en bicicleta és molt baix si prenem certes precaucions i disminueix a mesura que augmenten el nombre de ciclistes.
A mi també m'agrada molt aquest resum de motius que va editar el BACC fa anys:
Econòmica: No hauràs de pagar benzina, ni aparcament
Saludable: 30 minuts diaris et mantindran en forma
Ràpida: Els embussos no t'afectaran
Pràctica: Només cal pujar-hi i pedalar
Silenciosa: L'únic transport que no fa soroll
Segura: Menys velocitat, més seguretat
Lleugera: Ocupa poc espai i no necessita grans infraestructures
Intermodal: Pots combinar-la amb el transport públic
I sobretot... GAUDEIXES PEDALANT.

L’ús excessiu del vehicle privat motoritzat és una de les principals causes del canvi climàtic, el soroll, l’ocupació de l’espai, l’accidentalitat i nombrosos problemes de salut.

La bicicleta és el mitjà de transport més ràpid i eficient a la ciutat, perquè les distàncies urbanes són curtes i fàcils de fer. La bicicleta, combinada amb el transport públic, és un vehicle també competitiu per a llargues distàncies. 
En conclusió, la bici és bona per tu, pel ciclista, i és bona per al conjunt de la societat. Cuides la teva salut, però també cuides la salut dels que t'envolten. La bicicleta ens pot ajudar a transformar les ciutats en espais molt més agradables rebaixant contaminació atmosfèrica i acústica, aconseguint una distribució més justa de l'espai urbà,  incentivant l'economia de proximitat, etc. En definitiva, la bici ens ajuda a resoldre problemes locals i globals i a més ho fem de forma agradable, perquè en això tots els ciclistes coincideixen, anar en bici és una forma de desplaçament molt agradable.

Quina normativa regula la circulació de bicicletes?

La norma bàsica que regula la circulació de vehicles és el conegut popularment com a codi de circulació, tot i que des de 1990 s'anomena Llei sobre el Trànsit, la Circulació de Vehicles i la Seguretat Vial. Aquesta llei es desenvolupa a través de reglaments com el Reglament General de Circulació, el Reglament General de Carreteres o Reglament General de Vehicles, entre d'altres.

Les ordenances municipals de circulació regulen la circulació a les ciutats, a cada ciutat pot ser diferent, però en general matisen o desenvolupen el "codi de circulació" i sovint s'escriuen adaptant models d'altres administracions públiques.

Vegeu la Guia ràpida a la normativa que afecta al ciclista que de fet recull tant els elements ciclistes de l'ordenança com els del codi de circulació.

Aquí tens un resum ràpid de les prioritats de pas.


Més informació:

Les prioritats de pas

Un repàs a les prioritats de pas que estableix el codi de circulació:
  • En les cruïlles cal fer cas als senyals de trànsit, sinó n'hi ha, els que vénen per la dreta tenen prioritat.
  • A les rotondes, els que circulen per dins tenen prioritat sobre el que hi volen entrar.
  • Els vehicles que circulen per una via pavimentada tenen prioritat sobre els vehicles que circulen per una via no pavimentada.
Prioritat entre senyals de diversos tipus (de + a - prioritari):
  1. Senyals i ordres dels policies
  2. Senyalització d'obres o circumstancial
  3. Semàfors
  4. Senyalització vertical
  5. Marques viàries
Els vehicles (inclosa la bici) tenen prioritat sobre els vianants a la calçada, excepte:
  • En els passos de vianants
  • Quan els vianants estan creuant un carrer i el vehicle està entrant al carrer
  • Quan els vianants circulen pel voral
  • Quan els vianants baixen d'un vehicle
  • En els carrers residencials 

2.3.16

L'ordenança de circulació de Puigcerdà

Puigcerdà ha aprovat una nova ordenança de circulació que està en fase d'exposició pública. El seu article 42 referent a la bicicleta m'ha fet posar la pell de gallina. Com pot una ordenança urbana fer encara circular els ciclistes per la dreta de la calçada o fins i tot pel voral (si el carrer en tingués)?

Si algú s'anima a fer-hi al·legacions, ho pot fer fins el dia 24 de març.

Fent una lectura ràpida he vist:
Puigcerdà, Campanar de Santa Maria
Foto de Pere López CC-By-SA 3.0
  • No permet als ciclistes circular pel centre del carril, els fa circular enganxats a la vorera o pel voral si n'hi ha.
  • Obliga a utilitzar el carril bici sempre que hi sigui, tot i que pel nostre itinerari ens sigui més pràctic no usar-lo.
  • Replica el text estúpid del codi de circulació pel que fa a l'ús de remolcs en bicicletes i prohibeix el transport de persones i per tant el d'infants. Per què vols un remolc si només hi pots posar 5-7 kg?
  • Els vianants no poden travessar les places si no hi ha pas de vianants. La meva experiència és que a les ciutats hi falten molts passos de vianants!
Més informació:

Vegeu també