15.3.17

La unió dels tramvies per la Diagonal

Xavier Trias prometent la unió dels tramvies
Comencem. Sí, en sóc totalment partidari i crec que tècnicament a nivell de mobilitat és una inversió cost-benefici molt rendible per Barcelona i també pels municipis veïns, perquè no oblidem que en el fons estem parlant d'una infraestructura d'interès metropolità bloquejada per la manca de consens polític a l'Ajuntament de Barcelona. El que em treu de polleguera és la posició del PDECat de Barcelona, perquè desenganyem-nos, el debat de fons és si reduïm o no el nombre de cotxes de Barcelona i com ho fem.

Si bé hi ha consens tècnic i polític en que cal treure cotxe de Barcelona (Pla de Mobilitat), no hi ha consens a l'hora de la veritat en com fer-ho.

Els partidaris del tramvia creiem que aquest projecte a part de ser una opció molt necessària de transport públic, també pot ser una gran oportunitat per treure cotxes i millorar la qualitat de l'aire i la salut dels ciutadans. Els contraris al tramvia volen mantenir el trànsit actual i parlen de col·lapses a l'Eixample pel trànsit que si desviaria. Jo crec que de col·lapses ja n'hi ha ara en hores punta i que com està demostrat en mobilitat quan treus espai al cotxe el cotxe disminueix de la mateixa forma que quan augmentes l'espai del cotxe no es redueixen els embussos sinó que augmenta el nombre de cotxes.

Els gràfics que il·lustren aquest apunt, a part de la promesa electoral incomplerta d'en Xavier Trias, són de la campanya que impulsa el PDECat de Barcelona i que per part d'associacions com la PTP titllen de negacionisme. Malauradament, hi estic d'acord.

La meva opinió és que:
  1. No hi ha cap alternativa millor al tramvia per connectar Esplugues, Sant Just Desvern, Cornellà, Sant Joan Despí, Sant Feliu i part de l'Hospitalet amb la Diagonal. Hi haurà un traspàs evident de viatgers procedents de Rodalies, Metro i busos metropolitans que ajudarà també a oferir més alternatives als usuaris del cotxe.
  2. De la mateix manera, la connexió des del Barcelonès Nord i el Maresme sembla igual d'interessant.
  3. El tramvia té suport institucional metropolità i de la Generalitat.
  4. Té un amplíssim suport tècnic.
  5. Els estudis que s'han fet tenen un alt grau d'incertesa en la quantificació dels canvis de mobilitat que es produiran i hi ha moltes variables a tenir en compte. Aconseguir reduir els cotxes i la contaminació és un dels objectius del projecte i només amb això els números ja surten ben positius.
  6. La creació d'una superilla a l'Eixample recuperant l'esperit de Cerdà ha de ser un altre revulsiu a la reducció de l'ús del cotxe i per reconvertir una autopista urbana en forma de graella en una ciutat més amable on la gent s'hi vulgui quedar i no passi de llarg.
  7. Crec que aquests projectes dinamitzaran econòmicament la ciutat i afavoriran el comerç de proximitat. Com diversos estudis confirmen, les voreres amples, el transport públic i la bicicleta aporten una atracció de clients al comerç local que d'altra manera passarien de llarg. També s'afavorirà als centres comercials de la ciutat en detriment dels que estan fora.
  8. El cost econòmic de l'obra és molt menor que altres obres de transport públic.
  9. L'alternativa del bus no té ni la mateixa capacitat ni la mateixa velocitat comercial. Part de l'èxit del tramvia és també la seva via exclusiva i la prioritat semafòrica. I no parlem ja del fet que no calgui fer transbords!


Vegeu també