14.11.18

Analitzant un tram de la Tourdera: Sant Celoni - Tordera

Passera de Can Pàmies (Sant Celoni)m
Aprofitant que he recorregut un nou tram de la Tourdera, la ruta de la Tordera, he volgut fer un petit anàlisi de l'estat de la ruta en el tram Sant Celoni - Hostalric - Fogars - Tordera. Com sempre amb ànim constructiu d'ajudar a millorar-la.

En termes generals, la meva sensació és que caldria continuar treballant per millorar la ruta en aquest tram i aspirar en un futur a esdevenir més una via verda, ja que actualment aquest tram, tot i ser pla, el definiria més com un itinerari de BTT.

Comencem a Sant Celoni

Alguns exemples de bassals i passos d'aigua
El camí de l'estació fins a la passarel·la que travessa la Tordera hauria de preveure el doble sentit de circulació de bicicletes. També s'agrairia una mica més senyalització per no haver de dependre únicament del track i el GPS. És un tram curt i a més fent alguns carrils bici comunicaria l'estació amb el polígon industrial del costat de la passarel·la.

A partir d'aquest punt, potser el tema més greu és que hi ha molts passos d'aigua i molts bassals. Hi ha algun punt en que el terra es podria compactar millor, però el problema essencial és millorar els passos d'aigua.

Pont de la Batllòria
Un altre aspecte a tenir en compte és el soroll constant de l'autopista. Caldria pensar en aïllar millor acústicament la ruta. Segurament no és la principal prioritat, però amb vegetació i algun mur o pantalla puntual es podria millorar força.

Una mica més enllà del desviament cap a la Batllòria, sembla que la ruta provisional proposa creuar l'autopista, nosaltres vam optar per continuar pel costat del riu (seguint ruta Cyclocat) que d'entrada em semblava més recta i lògica.

L'aiguamoll de les Llobateres és un dels punts més interessants de l'etapa i a més és una zona força cuidada amb un aguait que convida a fer una aturada en el viatge.


Hostalric

Polígon industrial a Fogars de la Selva
Apropant-nos a Hostalric, la ruta creua la Tordera. Vist que aquest tram encara és provisional, vam preferir anar sobre segur i vam creuar l'autopista i vam fer certa volta per tornar a creuar l'autopista un km més al nord (track Cyclocat). Està clar que la ruta que proposa la Tourdera serà més recte i més atractiva al passar per sota mateix d'Hostalric.

Església de Sant Cebrià de Fogars
L'enllaç cap a Fogars a la zona de les rotondes està poc senyalitzat. Després el carril bici de la foto et deixa clar que vas bé, però a la continuació per pista torna a no haver-hi cap senyal.

Fogars de la Selva

El següent tram és especialment bonic paisatgísticament. Hi ha algun tros on s'hi fan grans bassals enmig d'una pollancreda (pla de can Ros).

Calçada compartida entre Fogars i Tordera
L'enllaç per davant del camp de futbol per anar cap a Sant Cebrià de Fogars crec que es podria resoldre millor, però a la vegada potser s'hauria de senyalitzar la pujada com a alternativa per evitar fer la volta al turó de can Simó estalviant una distància important.

La ruta continua per una carretera compartida amb cotxes i vianants. La senyalització vertical no és reglamentària, potser s'hauria d'usar la senyalització S-28 de carrer residencial que estableix prioritat per a vianants i bicicletes i reforçar la senyalització abans de les corbes que són els punts on manca visibilitat.

Tordera

Entrant a Tordera travessem la zona del mercat
setmanal dels diumenges.
A la web de la Tourdera ja s'informa que els diumenges a Tordera hi ha mercat i per tant ja esperava no poder circular per la ruta i que seria una mica caòtica, però el que no esperava és que el carril bici estigués ple de fulles i sobretot ple de bosses de plàstic i escombraries diverses. Aquí l'Ajuntament de Tordera hi hauria de fer força feina perquè ja veig que aquestes bosses són les acaben després al riu i al mar.

Conclusions

Coneixent altres parts de la Tourdera entenc que és una ruta de nova creació que a més té parts amb usuaris potencials molt diferents (zones amb desnivell, zones urbanes i zones planes i deltaïques), però crec que la Tourdera ha d'aspirar a ser en la major part del seu recorregut una via verda de qualitat que teixeixi una xarxa al territori a l'estil de les vies verdes gironines. Això vol dir sobretot inversió en millors paviments, senyalització, passeres, canalització d'aigua, zones de descans, etc. I també una coordinació amb el territori per oferir serveis turístics que facin que els ciclistes no passin de llarg: allotjament, restauració, rutes que neixin de la Tourdera, lloguer de bicicletes, hípiques, albergs, centres BTT, intermodalitat amb el tren i el bus, etc. Bona feina i a continuar treballant-hi!

Enllaços: