15.1.19

Canvis en el mercat de l'automòbil

Les vendes de cotxes cauen un 2,8% el 2018

Regularment, miro les dades del sector de l'automòbil per saber com evoluciona el mercat i la mobilitat. Tradicionalment, s'han associat les xifres de vendes de cotxes amb el creixement econòmic del país fins a convertir-ho en un indicador econòmic més. Per sort, crec que això està canviant. Tard o d'hora una part dels cotxes, ja no tornaran, perquè cada cop més hi haurà alternatives més econòmiques per a la mobilitat.

Les vendes de cotxes a Catalunya cauen un 2,8% i les vendes de cotxes de gasoil baixen un 37% respecte l'any anterior i ja només representen un 28% del total.

Un altre canvi per mi molt significatiu és que el cotxe més venut és un utilitari de gasolina (Dacia Sandero) que costa entre 7.500 i 12.000 € segons els acabats. És molt significatiu que la gent no malgasti els diners en un cotxe tot i la forta publicitat que exalta valors sovint poc ètics. El segon més venut potser es l'antítesi, el Seat León, un cotxe que tradicionalment s'ha publicitat amb una connotació d'agressivitat al volant. El temps ens dirà si realment aquest canvi cultural es produeix.

Punts de recàrrega elèctrica a Catalunya
A Espanya, en canvi, les vendes han pujat un 6,7%. Els venedors de cotxes parlen de l'impacte de l'impost al CO₂ de la Generalitat, però de mitjana només grava en uns 70 € cada vehicle.

El mercat del cotxe elèctric continua sent minoritari tot i créixer any rere any.

Els canvis en el mercat del cotxe són evidents i hi ha alguns indicadors de que hi ha canvis culturals interessants (tal i com passa en altres països). La pregunta clau és si aquesta disminució de vendes es traduirà en una disminució del cotxes en circulació i en un canvi modal? De moment, els desplaçaments en cotxe no disminueixen, però tampoc ho fan les alternatives que creixen any rere any a la vegada la societat té més coll avall que les restriccions al cotxe continuaran i s'enduriran.

Més informació:
Vegeu també:

Vegeu també