10.3.20

La ruta cicloturista mediterrània comença a prendre forma i inclourà l'Eurovelo 8

Feia temps que ho esperàvem. En altres països europeus fa molts anys que les rutes Eurovelo estan força desenvolupades, i ara, finalment, tindrem un traçat per la ruta Eurovelo 8 que a la vegada formarà part de la Ruta Cicloturista Mediterrània que promou la Generalitat. La ruta mediterrània tindrà un doble traçat litoral i pre-litoral en 2 trams: a la zona de la Selva i el Vallès Oriental i a la zona del Baix Llobregat i el Penedès. Entenc que el traçat litoral serà el que correspondrà oficialment a la ruta europea Eurovelo 8.

La senyalització de la ruta als accessos de Barcelona (des de Martorell, Castelldefels, Montcada i Premià) es preveu per aquest mateix any i l'Ajuntament de Barcelona s'encarregarà de la senyalització a la capital. D'altra banda, el tram la Jonquera - Sant Feliu de Guíxols - Caldes de Malavella - Sils ja està senyalitzat i habilitat des de fa temps.

La ruta mediterrània serà ruta 3 de les rutes cicloturistes que promou la Generalitat, la primera és la ruta IntraCatalunya (Lleida - Girona) i la segona la ruta dels Llacs (Lleida - la Pobla de Segur).

Analitzem la ruta per trams de Nord a Sud (segons el meu coneixement del territori i la informació que tinc):
Les Vies Verdes de Girona i les millores planificades

La Pirinexus i les Vies Verdes gironines

De la Jonquera a Sant Feliu de Guíxols es segueix el tram oriental de l'anell Pirinexus. Després s'agafa la Via Verda del Carrilet en direcció a Girona fins prop de Llagostera on s'agafa la Via Verda Termal cap a Caldes de Malavella i Sils.

Sils - Hostalric


De moment és un tram que quedarà pendent. Cal acabar de definir el traçat exacte.

Hostalric - Montcada


Es seguirà la ruta de la Tordera (la Tourdera) fins a Sant Celoni i Santa Maria de Palautordera i aquí falta veure com es fa l'enllaç cap a Llinars. A partir d'aquí es segueix el Mogent i el Besòs. Segurament, el tram Montmeló - Montcada és on caldrà treballar més per a trobar una ruta que no passi pel llit del riu per zones inundables.

Hostalric - Premià

D'Hostalric a Blanes i Malgrat s'usarà la ruta de la Tordera i fins a Premià entenc que encara no està definit el traçat.

Montcada - Barcelona i Premià - Barcelona

No hi veig masses inconvenients a excepció de la prohibició de pas de bicicletes pel terme de Montgat. Caldrà fer canvis o cercar alternatives. Al parc fluvial del Besòs caldrà segurament tenir una alternativa vàlida a l'exterior.

Barcelona del Besòs - Llobregat

De moment, es parla d'entrar pel Fòrum i sortir per la Diagonal pel nou enllaç amb Esplugues. Trobaria més lògic anar a buscar el riu Llobregat per la Gran Via i travessant l'Hospitalet. Seria una ruta molt més plana i litoral.

Llobregat - Castelldefels

Sembla que es travessaria el Prat per anar a buscar el carril bici de l'aeroport (és una zona bastant lletja i un carril vorera-bici que fa moltes voltes...) i el dubte que em queda és com s'enllaça el terme de Viladecans (camí del Mar) amb Gavà Mar (caldria un enllaç per l'autovia per evitar haver de vorejar la Murtra). Jo per travessar el Delta del Llobregat actualment uso i recomano aquesta ruta.

Llobregat - Martorell

Es remunta el riu Llobregat per la riba esquerra (vegeu El camí verd del Llobregat: de Martorell al mar en bicicleta). El punt més crític és la zona de la riera de Rubí on el camí passa un bon tros per zona inundable i on a més cal creuar el llit de còdols de la riera de Rubí.

Cap al sud

De Martorell a Vilafranca, suposo que en part aniria pel riu Anoia on està prevista una via blava de la Diputació de Barcelona. Al Vendrell, s'uniria el ramal litoral que vindrà de Sitges i Vilanova. El tram Castelldefels - Sitges es faria en tren i no està previst senyalitzar-lo.

Més cap al sud, no tinc informació detalla del traçat.

Conclusions

La publicació d'un traçat i la senyalització parcial de la ruta és un incentiu per a millorar i invertir en la ruta, és a dir, és un full de ruta per a futures inversions. Cal mantenir la doble visió de cicloturisme i mobilitat obligada perquè aquesta ruta permetrà moltes connexions entre municipis, en especial a l'àrea metropolitana on s'iniciarà aviat la senyalització.

La inundabilitat és un tema recurrent en la majoria dels trams analitzats. No podem dependre d'una infraestructura que queda tallada diverses vegades l'any quan les rieres seques porten aigua o quan el cabal del riu augmenta i esborra literalment el camí. L'estat en que ha quedat la ruta de la Tourdera o el litoral després de l'últim temporal ens hauria de fer reflexionar per aconseguir infraestructures ciclistes de major qualitat.

Articles relacionats:

2 comentaris:

carlos qajaq ha dit...

este setembre vaig fer el tram que em quedava per fer de la eurovelo-8 de Tarragona, fins Argeles sur Mer a França

Teniu el tema molt mal, en especial per arribar pel sud a Barcelona i creuar llocs com Blanes o Lloret de Mar.

A la comunitat valenciana hui per hui, vos guanyem :)

Eurovelo 8 a catalunya

@bicibaix ha dit...

En el tram Llobregat, actualment esta millor la riba dreta del Riu . . . I a Sant Andreu de la Barca hi ha un pont genial per travessar tot fins a la Renfe de Castellbisbal, a la riba esquerra . . . #viaverdallobregat