16.4.20

La bicicleta en el desconfinament

Un menor ús del transport públic s'hauria de compensar amb un major ús de la bicicleta. Aquesta és la millor decisió de salut pública. Per tant, s'han d'establir ara més que mai les mesures necessàries per afavorir-ne el seu ús.


Sembla clar que en el transport públic és difícil mantenir les mesures de seguretat necessàries per evitar el contagi de la Covid-19 i que per tant hem de donar alternatives als seus usuaris. El cotxe particular no pot suplir el transport públic perquè el col·lapse seria monumental i perquè la contaminació que generaria seria un greu problema de salut pública, també pel molt possible agreujament de la Covid-19 degut a l'efecte de la contaminació sobre les vies respiratòries. Ara mateix, sabem que en la SARS (la Síndrome Respiratòria Aguda Severa), fumar o viure en zones contaminades empitjorava el diagnòstic i tenim un estudi americà preliminar de Harvard que ens diu el mateix sobre de la Covid-19.

En les meves reflexions prèvies al confinament a Bicicleta i coronavirus ja posava de relleu tots els avantatges que la bicicleta podia aportar a aquesta crisi sanitària. I ara que ja pensem en el desconfinament, cal preveure que la bicicleta serà una bona solució als problemes de mobilitat, però cal posar-hi els mitjans perquè la població la pugui adoptar.

Aquí va la meva bateria de propostes.

Primera fase

D'entrada, en una primera fase de desconfinament en la que ja hauríem entrat i que s'allargaria almenys durant tot l'estat d'alarma, jo proposaria:
  1. Autorització de passejades i córrer en solitari (o en nuclis familiars) a grans trets com el que s'està fent a Andorra. Possiblement, les mesures concretes, haurien de ser diferents segons la densitat de població de cada zona i l'ús de formularis d'autoresponsabilitat serien una bona fórmula de control. Aquesta seria una mesura de salut física i mental.
  2. Obertura de tots els sistemes de bicicleta pública o compartida perquè es puguin usar en els desplaçaments autoritzats.
  3. Obertura dels tallers de reparació de bicicletes. Si cal, amb un sistema de guàrdies com els de les farmàcies.

Segona fase

Acabat l'estat d'alarma i en un procés gradual de desconfinament caldria prendre les següents mesures en les quals caldria començar a treballar ja, com les que han aplicat moltes ciutat europees:
  1. Obrir les botigues de bicicletes.
  2. Autoritzar  l'ús de la bicicleta per motius de lleure i esport en solitari o en nuclis familiars.
  3. Recomanar institucionalment l'ús de la bicicleta i requerir a tots els Ajuntaments i administracions un llistat públic de les mesures que adoptaran per facilitar l'ús de la bici.
  4. Afavorir l'ampliació de l'espai exclusiu per a bicicletes:
    • Dedicar certs carrils de circulació a l'ús exclusiu per part de les bicicletes com s'està fent en diverses ciutats europees, mitjançant pintura i senyalitzacions d'obres. Pensar en corredors ciclistes, també a nivell interurbà.
    • Convertir carrils bici bidireccionals en unidireccionals i establir un carril de cotxes com a carril bici.
    • Reconvertir carrils bus en bus-bici.
    • Accelerar les infraestructures relacionades amb la bicicleta planificades.
  5. Canviar les fases semafòriques per prioritzar el vianant i la bicicleta.
  6. Ampliar els espais de vianants: tancar carrers al trànsit, impulsar noves superilles, etc.
  7. Reactivar la zona de baixes emissions.
  8. Ampliar la zona de baixes emissions més enllà de les rondes i establir-ne si cal a altres ciutats catalanes (Sabadell, Granollers...).
  9. Continuar mantenint el teletreball total i parcial com a mesures per evitar contagis.



Fases posteriors

Se'm fa difícil fer moltes més previsions de desconfinament. Encara hi ha moltes incerteses: Quan tindrem vacuna? Quan dura la immunitat després de la malaltia? Fins a quin punt la contaminació atmosfèrica o el tabaquisme afecta en aquesta pandèmia?

El que em queda clar és que caldrà continuar promovent la mobilitat sostenible activa on la bici hi té un paper important per tots els reptes climàtics i de salut que tenim. En canvi, tinc bastant clar molts canvis polítics i socials que calen a la nostra societat i que anant en bici (també caminant o corrent) cal prendre precaucions.

Mesures a prendre per anar en bicicleta durant la Covid-19

  • Usar mascareta i deixar distància amb la resta d'usuaris. Evitar especialment els carrils bici bidireccionals estrets on altres ciclistes ens venen de cara.
  • Sense mascareta i en absència de vent, la distància lateral hauria de ser d'uns 2 metres, però si anem darrere d'altres persones, la distància hauria de ser de 5 metres darrere de la gent que camina, 10 metres darrere dels que corren o de bicicletes lentes i de fins a 20 metres si anem darrere de ciclistes ràpids (30 km/h). Aquestes distàncies es basen en un estudi que té en compte aspectes físics, però no sabem la probabilitat real de contagi amb distàncies menors (Actualització: hem pogut comprovar que a l'aire lliure, és difícil la propagació del virus a distàncies molt menors).
  • Si aparquem la bicicleta al carrer o si usem bicicletes compartides, caldrà desinfectar almenys els punys i les manetes de fre abans d'usar la bicicleta. L'ús de guants pot ser recomanable, perquè ens fa ser més conscients quan ens toquem la cara, cosa que hem d'evitar.

Mesures polítiques i socials

Davant de la nova situació a la que ens ha portat aquesta pandèmia caldria replantejar-se moltes coses com les polítiques i les prioritats dels governs. Caldria per exemple plantejar-se:
  • Invertir més en salut i educació públiques com a pilars de l'estat del benestar.
  • Invertir més en investigació.
  • Retallar en coses supèrflues: exèrcit, monarquia i en general estructures polítiques ineficients (el model d'ambaixades espanyol, el senat, el model territorial i les seves institucions...).
  • Promoure el teletreball i les reunions virtuals (segons un estudi, el 25% dels treballadors catalans poden teletreballar).
  • Cercar nous models d'ensenyament presencial que mitjançant la tecnologia permetin també l'ensenyament no presencial sense renunciar a models educatius competencials (que desenvolupen habilitats, coneixements, valors i aptituds) com per exemple el treball per projectes.
  • Preveure un possible rebrot o una nova pandèmia.
  • Lluitar contra el canvi climàtic i potenciar totes els polítiques de sostenibilitat ambiental.

Informació relacionada:

2 comentaris:

JPBertrand ha dit...

Bonjorn

Sei dau Lemosin — nòrd-occitania — e ai jà revirat (dins la linga francesa) un daus vòstres bilhet aquí :

https://becancaneries.wordpress.com/2020/01/22/quel-est-le-probleme-avec-les-pistes-cyclables-au-milieu-dune-rue/

Voudrai saber (~voldrai saubre) se pòde ò far una vetz de mai coma ‘queu-quí (~amb aqueste) bilhet ?

Coralament,

JanPeire Bertrand

Bici-Vici ha dit...

Hola JanPeire,

Pots traduir tots els articles que vulguis, només n'has de citar l'origen. Jo estic encantat que ho facis. De fet, la llicència del blog és Creative Commons CC-By-SA.

Gràcies!

--


Bonjorn JanPeire,

Pòdes tradusir totes los articles que vòlgas, ne't /te'n cal solament citar l'origina. Ieu soi encantat qu'o fagas. En fach, la licéncia del blog es Creative Commons CC-By-SA.

Mercés!

--

Bonjour JanPeire,

Vous pouvez traduire tous les articles que vous souhaitez, il suffit de citer la source. Je suis content que tu le fasses. En fait, la licence du blog est Creative Commons CC-By-SA.

Merci!