3.7.24

Algunes novetats interessants de l'esborrany del nou Reglament General de Circulació

Diverses vegades us he posat comentat les mancances de la regulació del trànsit a Espanya i com això afecta a la regulació de la mobilitat a nivell de Catalunya i a nivell sobretot local. Ens trobem amb una regulació estatal antiga, cotxe-centrista, plena d'errors i que no regula adequadament la circulació urbana i en especial la circulació ciclista. El ajuntaments regulen el trànsit urbà amb les seves ordenances de circulació que poden ser molt diferents d'un lloc a un altre, però sobretot han de fer malabars jurídics per poder regular mínimament coses com la circulació ciclista urbana.

Circulant pel centre del carril
o ajustat a la dreta.

Algunes de les millores que s'han anat debatent els últims anys han estat aplaçades reiteradament per convocatòries electorals i canvis de govern i de responsables polítics. Ara mateix, tenim un nou catàleg de senyals de trànsit que no ha entrat en vigor i un esborrany de Reglament General de Circulació que modifica forces coses i on hi veig alguns aspectes negatius, però també en veig de molt positius com els que a continuació us detallo:

  • En circulació urbana, els ciclistes han de circular preferentment pel centre del carril i si hi ha més d'un carril preferentment pel de la dreta tot i que poden usar la resta de carrils si els hi convé. Això és un element essencial de la seguretat ciclista que fins ara només regulaven les ordenances municipals que tenien un mínim de sensibilitat cap a la seguretat dels ciclistes, però si no es regulava, prevalia la circulació per la dreta de la circulació interurbana.

  • La separació de seguretat amb un ciclista que circula davant nostre haurà de ser de 5 metres. Aquest és un element interessant per evitar l'assetjament als ciclistes que d'altra manera és molt difícil de demostrar.
  • Contrasentit ciclista a Perpinyà
    En carrers amb velocitat de 30 km/h o inferiors (actualment en totes les zones urbanes pràcticament) es podrà autoritzar el contrasentit de les bicicletes amb la senyalització adequada. És un pas important per permetre el contrasentit ciclista tal i com es fa a Europa, l'exemple més proper són les ciutats franceses.
  • Zona d'aturada avançada per a bicis
    S'autoritza també l'avançament de cotxes aturats per poder arribar a una zona d'aturada avançada de bicicletes. Queda poc clar si es permet o no en cas que no hi hagi zona d'aturada avançada. Passa el mateix amb les motos que tenen una regulació similar.
  • No es podrà aparcar just abans d'un pas de vianants. S'hauran de deixar 6 metres lliures o només 3, segons si la vorera i el pas de vianants estan alineats o no. Això donarà visibilitat i augmentarà la seguretat dels vianants, però també dels passos de ciclistes paral·lels als passos de vianants. A més, dona una consigna de seguretat i de disseny urbà que es pot usar també quan hi hagi només passos de ciclistes.
  • S'autoritza la circulació amb remolcs i el transport de menors amb un redactat desvinculat dels altres vehicles, però que encara pot millorar molt. El redactat de l'esborrany limita la càrrega a 15 kg i a vies urbanes i de fet, sembla que només ho permeti en el carril bici. Cal poder portar mercaderies i infants en remolcs per vies interubanes perquè quan es fa cicloturisme s'usen remolcs de càrrega i quan vas amb nens sovint has d'acabar fent enllaços per carretera. Aquesta limitació xoca bastant amb el fet que puguis portar infants a partir de 7 anys en moto.

Trobo a faltar altres elements que s'ha anat introduint a Europa i que nosaltres encara en falta, com la regulació dels senyals que permeten als ciclistes saltar-se semàfors vermells (cedint el pas als vianants) per fer girs a la dreta o a l'esquerra i que permeten als municipis poder-se estalviar els famosos semàfors ciclistes amb ambre intermitent.

També hi ha aspectes del nou redactat que no m'acaben de convèncer com l'obligatorietat del casc i l'armilla per a conductors professionals de bicicleta perquè el redactat és molt genèric i podria incloure a qualsevol persona que es desplaça a la feina o que fa desplaçaments de feina en bicicleta.

Esperem veure aviat aquestes millores i que les al·legacions que encara es poden fer a l'esborrany millorin el redactat. Després, caldrà que les millores ciclistes es donin a conèixer i no quedin amagades entre modificacions més mediàtiques. Finalment, caldrà que els municipis comencin a aplicar de forma valenta el contrasentit ciclista.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada