8.7.25

Amb les noves senyals de trànsit desapareixen els carrers residencials

El passat 1 de juliol de 2025 va entrar en vigor un nou catàleg de senyals de trànsit que esmena part del Reglament General de Circulació existent, és a dir, no canvien solament algunes senyals, canvien també alguns articles del RGC, canvien el noms d'algunes senyals i/o el seu significat i s'introdueixen noves senyals.

Dins de tots aquests n'hi ha tres que em semblen d'especial rellevància en zones urbanes

D'entrada, desapareix el que fins ara anomenàvem carrer residencial, la mateixa senyal (S-28) ara s'anomena zona d'estada i joc i introdueix alguns canvis rellevants:

  • La velocitat es limita a 10 km/h (abans eren 20 km/h) i la senyal sempre haurà d'anar acompanyada de la senyal R-301 limitant la velocitat a 10 km/h.
  • Les bicicletes i els VMP poden circular en ambdós sentits si no s'indica el contrari. El nou redactat ho deixa molt més clar i prepara el camí per al propers canvis del RGC.
  • No calen passos de vianants perquè els vianants poden usar tota la via (el nou redactat ho deixa més clar).
  • Es manté la prohibició d'aparcar (si no és en zones senyalitzades) 

 

S'introdueix una nova senyal zona de coexistència (S-47) que ve a substituir d'alguna manera l'antiga senyal de carrer residencial en el sentit que manté la limitació de velocitat en 20 km/h:

  • En aquest cas, desapareix l'estada i el joc en el carrer, és una zona de circulació amb prioritat per als vianants on el joc i l'esport no estan permesos. La resta es manté com a la nova S-28.
  • Les bicicletes i els VMP poden circular en ambdós sentits si no s'indica el contrari. El nou redactat ho deixa molt més clar i prepara el camí per al propers canvis del RGC.
  • No calen passos de vianants perquè els vianants poden usar tota la via (el nou redactat ho deixa més clar).
  • Es manté la prohibició d'aparcar (si no és en zones senyalitzades) 

 

Finalment, hi ha una nova senyal de zona de vianants (S-30a) que indica una zona o carrer reservat per als vianants. 

 

 

Valoració

Aquestes noves senyals i el seu significat venen a respondre a les necessitats de la mobilitat urbana i van en la línia de l'esborrany de nou Reglament que fa temps que estem esperant. En general una de les principals crítiques al codi de circulació era que no regulava la circulació urbana adequadament i tampoc deixava que les ordenances municipals ho fessin. El nou RGC hauria de donar unes pautes bàsiques de circulació urbana com la circulació ciclista pel centre del carril (que regulen la majoria d'ordenances) o obrir la porta a la circulació en doble sentit en carrers d'un sol carril per sentit, entre molts altres aspectes.
 

Més informació: