3.6.25
Els carril bici protegits atreuen el doble de ciclistes
27.5.25
La contaminació atmosfèrica carrer a carrer
El sistema de previsió de la qualitat de l'aire Caliope ha fet un pas endavant i ara aconsegueix més detall a la ciutat de Barcelona en fer previsions de contaminació per NO2, un dels contaminants tradicionalment més problemàtics. Ara la previsió d'aquest contaminant es veu amb una precisió de 20 m² i això permet veure molt clarament la contaminació carrer a carrer. Ara, podem prendre decisions com a quina escola portem els nostres infants o a quin carrer viure. La previsió carrer a carrer també arriba a bona part de l'Hospitalet de Llobregat, Esplugues, Sant Adrià de Besòs o Santa Coloma de Gramenet i també una bona part del Prat i una mica de Badalona.
Per a la resta de Catalunya o per altres contaminants, la previsió té un detall d'1 km², és a dir, una qualitat aproximada d'un barri.19.5.25
La contaminació atmosfèrica incrementa el risc de problemes emocionals en infants
L'impacte de la contaminació atmosfèrica en la salut física de les persones i en especial en la dels infants està ben demostrada. Ara també queda ben acreditat (perquè no és el primer estudi que ho afirma) que la salut mental dels infants es veu afectada per la mala qualitat de l'aire. També, com altres estudis, s'acredita la importància de tenir verd urbà a les ciutats i en especial prop dels centre educatius.
Un estudi amb 4.485 infants i adolescents de 48 escoles i instituts de Catalunya mostra que l'exposició continuada a la contaminació atmosfèrica i especialment a les partícules PM10, s'associa a un risc més alt d'afeccions emocionals, com l'ansietat i la depressió.
![]() |
Allunyar els cotxes dels centres educatius pot ser una bona mesura |
L'estudi també apunta que les zones verdes (arbrat i verd urbà) properes als centres educatius disminueix el risc d'alteracions de conducta com el trastorn de dèficit d'atenció o l'agressivitat.
Cal dir que molt probablement l'estudi hagi tingut en compte les partícules PM10 (de menys de 10 micres) perquè són les que es mesuren des de fa més temps i més àmpliament en el territori, però que la comunitat científica també està preocupada pels efectes de les partícules ultra fines (les de menys de 2,5 micres).
Mesures pal·liatives que es poden promoure des de la comunitat educativa:
- No deixar acostar els cotxes al centres educatius és una de les opcions que tenim per intentar millorar la qualitat de l'aire de les escoles. A la vegada, millorem la seguretat i desincentivem l'ús del cotxe davant d'alternatives com anar a peu i en bicicleta.
- Gestionar l'aturada d'autobusos i autocars prop del centre.
- Tenir patis amb molt de verd.
- Tenir una política de ventilació del centres segons la qualitat de l'aire exterior.
- Promoure un bus-bici per anar a l'escola.
- Instal·lar aparcaments de bicicletes dins del centre educatiu.
Més informació:
16.5.25
Volta per la plana del Vallès Oriental
Itinerari circular que explora els límits de les planes del Vallès Oriental i les seves valls i rius cercant els espais naturals, bons paisatges i les connexions segures i planeres entre municipis.
L'itinerari connecta aquestes poblacions: Cardedeu - Corró de Dalt - La Garriga - L'Ametlla del Vallès - Santa Eulàlia de Ronçana - Caldes de Montbui - Palau-Solità i Plegamans - Gallecs - Mollet i Riu Mogent per Montornès - Vilanova del Vallès - La Roca del Vallès i fins a Cardedeu.Distància i dificultat: 66 km i 740 m de desnivell positiu acumulat, majoritàriament per camins de terra, però també per alguna carretera local. També hi ha algun tram de camí més estret i amb arrels, però és un tram curt i que amb traça es supera prou bé. Ideal per a bicicletes Gravel i BTT. Dificultat mitjana per la distància i el desnivell que es va acumulant.
Descripció:
Sortim de l'estació de tren de Cardedeu (Rodalies R2) travessant el seu centre històric i resseguint un tram de la Riera de Cànoves o Vallforners. Continuem per carenes i valls (vegeu foto) fins a Corró de Dalt i després fins la urbanització els Gorgs. Gaudim d'un paisatge agroforestal amb vistes del Montseny i del Cingles de Bertí. Travessem la Garriga i fem un tram de pujada creuant la C-17 per sota i fent un tram de carretera, primer per voral i després sense. Per sort el tram és curt i de seguida arribem al nucli de l'Ametlla i girem a l'esquerra en un semàfor per agafar un carril bici que ens portarà paral·lels al Torrent de Can Reixac. Canviarem de marge del torrent travessant una urbanització i continuarem per una pista forestal.
Ens endinsarem al terme de Santa Eulàlia de Ronçana i pel costat d'una urbanització arribarem al riu Tenes que creuarem (deixem per un altre dia el descens d'aquest riu que també és molt bonic!). Continuarem per un camí asfaltat (Camí del Gual) fins a travessar una carretera local (on podem trobar cert comerç). Deixarem a mà dreta una escola i continuarem en pujada i ja per terra altre cop i travessarem pel mig una masia. Continuarem cap a l'oest per terreny agrícola i després de travessar una urbanització per un terreny forestal amb certes pujades i algun camí més estret. Anirem atents als girs i travessarem una urbanització i un terreny que no s'ha acabat d'urbanitzar per fer tota una volta al turó gros. Estarem a atens al GPS per agafar algun camí forestal amb arrels i acabar sortint al camí antic entre Caldes i Santa Eulàlia. Passarem per un camp de Golf i farem un gran descens fins al cementiri de Caldes on agafem un pas subterrani (vegeu la foto) per entrar dins del nucli de Caldes de Montbui.
Navegarem pels carrers de Caldes i passarem pel Passeig del Remei per "gaudir" d'un tram de llambordes. No entrarem al centre (tot i que és recomanable visitar-lo!), anirem cap a la zona esportiva creuant la riera de Caldes i a la rotonda girarem cap al sud per un zona agrícola per camins de terra. Després d'una baixada i una pujada sobtada acabarem sortint a la carretera de Sentmenat per on només circularem uns 250 metres abans d'agafar una carretera cap a la Torre Marimon (un equipament de la Diputació de Barcelona). A la Torre, deixarem la carretera per continuar cap a la Riera de Caldes que resseguirem durant una bona estona pel seu marge dret.
A Palau-solità i Plegamans, canviarem de costat i continuarem pel marge esquerre de la riera. Sortirem del camí de la riera per un polígon per girar després cap a l'est a la carretera C-155. Farem un petit tram recte de carretera amb trams de voral per passar per sota la C-59 i continuarem cap a Parets del Vallès fins a trobar el trencall cap a l'Espai Natural de Gallecs i deixarem enrere aquest tros de més trànsit. A Gallecs anirem a visitar l'església i continuarem per la riera de Gallecs compartint el camí amb vianants (no correu i cediu el pas) fins a creuar l'autopista AP-7 i entrar a Mollet.
Creuar Mollet per dins és una mica caòtic, sobretot els trams compartits amb vianants o no queda molt clar si es pot passar o no, sigueu curosos respectant els vianants i baixeu de la bici o cerqueu rutes alternatives si trobeu aglomeracions. Per orientar-vos, heu de creuar primer la via del tren de la línia R3 i després arribar a l'estació de Mollet de la línia R2, és aquí on creuarem la via per un pas subterrani per agafar després un carrer que ens durà a una passarel·la que ens creuarà l'autopista C-33 i el riu Besòs.
2.5.25
Orientar-se quan no es té cobertura o durant una apagada elèctrica

Com orientar-se quan no hi ha possibilitat de connectar-se a Internet? Repassem algunes de les situacions que es van produir en el recent tall d'electricitat.
Mentre tinguem bateria al mòbil hi ha almenys un parell d'aplicacions que ens poden ajudar a orientar-nos, però que cal haver instal·lat i preparat abans:
- Maps.me és una app basada en els mapes oberts d'Opentreetmapg.org i que et permet descarregar mapes per zones. Té molta informació i et permet traçar rutes tot i no tenir cobertura. És molt pràctic també per quan travesses països on no tenim el roaming telefònic.
- Catalunya Offline és una app basada en els mapes de l'Institut Cartogràfic de Catalunya i hi trobarem uns mapes topogràfics molt precisos i diverses funcionalitats, però no incorpora un enrutador. D'entrada, hi podeu descarregar un mapa de tot Catalunya, però els mapes per zones tenen molt més detall.
Per estalviar bateria, recordeu que podeu usar el mode avió i és recomanable treure tot el que no fem servir (Wifi, Bluetooth, etc.) i també podem connectar el GPS només quan sigui necessari.
En bicicleta
Conec més d'un cas de gent que combinen tren i bicicleta i que van decidir lligar la bicicleta i tornar en bus, perquè no sabien tornar a casa en bicicleta. Possiblement les aplicacions anteriors haurien ajudat, però per conèixer quina és la ruta més adient, més segura, més plana o més recta per tornar cap a casa cal haver-ho pedalat abans algun cop i cal conèixer mínimament el territori i conèixer el nom dels pobles, dels rius i de les carreteres, entre d'altres, i me n'adono que jo tinc certa passió per conèixer el territori i descobrir camins, però que hi ha molta gent que no ho ha fet gaire això de conèixer l'entorn i que per tant ho va tenir molt complicat per tornar a casa en bici.
23.4.25
Girona - Anglès per les ribes del Ter
Ruta circular, bonica, planera i sense dificultats que remunta el riu Ter des de Girona pel marge esquerre per Sant Gregori, Bonmatí i Anglès on creua el riu per tornar pel marge dret per la Via Verda Olot-Girona.
Distància i dificultat: 38 km i 125 m de desnivell positiu acumulat, fàcils i aptes per tot tipus de bicicletes majoritàriament per camins de terra, carrils bici i via verda amb algun petit tram de carretera local.
Descripció:
Sortim del Pavelló de Fontajau a la riba esquerra del Ter per començar a remuntar el riu pel carril bici del carrer de Roberto Bolaño. Girem a l'esquerra per acostar-nos al riu i agafar un camí de terra. Passarem la fàbrica de la Nestlé i després per un Club de Tir Olímpic abans de creuar l'autopista per sota. Agafem el camí Ral fins a Sant Gregori.
11.4.25
La contaminació atmosfèrica, un problema que no desapareix
3.4.25
En cas d'emergència, tigues una bicicleta a mà!
19.3.25
Com anar en bici i tren a Osona, al Ripollès i a la Cerdanya durant el tall de la línia R3 de Rodalies

Les línies R2 i R3 segueixen traçats paral·lels fins a Granollers, llavors una bona alternativa és usar la línia R2 per anar a Granollers i després pedalar pels carrils bici del riu Congost fins a l'estació de la Garriga i així poder continuar el trajecte en tren cap a Osona, el Ripollès o la Cerdanya segons ens convingui.
L'enllaç en bici és un trajecte majoritàriament pla i pavimentat que suma 120 metres de desnivell positiu en 12 km. La major part del trajecte transcorre pel carril bici paral·lel al riu Congost que hi ha al marge dret del riu i travessar Granollers i les Franqueses i després la Garriga són les úniques dificultats d'orientació i de més trànsit que trobarem.
A Granollers Centre trobarem més trens, però l'estació de les Franqueses - Granollers Nord ens estalviarà més o menys 1 km.
19.2.25
4 coses que molen del ciclisme

L'estil: se'ns veu tan guapos damunt de la bici, amb aquella roba ajustada, el culot encoixinat, el casc, les ulleres i aquells mitjons!

És molt econòmic: tot l'equipament és molt econòmic, la bicicleta, el casc, les sabates, la roba, les ulleres, el manteniment, els accessoris... A l'abast de tothom!
I si no us agrada alguna d'aquestes coses, recordeu que també hi ha moltes altres formes de ciclisme i d'entendre la bicicleta!
13.2.25
Enganxats al GPS
A peu no hi ha problema perquè la velocitat és una altra i el GPS ajuda a orientar-te sense deixar de gaudir de l'entorn. De fet, quan corro no acostumo a orientar-me amb un GPS, perquè la velocitat i terreny no permet estar pendent d'una pantalleta, però igual que puntualment puc parar a fer una foto, també puc parar a mirar el GPS si estic en un terreny que desconec.
Amb la bicicleta, un GPS específic per a bicicleta és molt més pràctic que no un mòbil i si et prens les coses amb calma et pots orientar i gaudir del paisatge.
El que sí que faig sempre és enregistrar totes les rutes que faig ja sigui a peu, corrent o en bici. Disposar d'un rellotge intel·ligent m'ajuda a no dependre d'altres dispositius. Després, visualitzar la ruta enregistrada sobre mapes, preferentment amb una pantalla gran també ajuda a conèixer millor la zona i poder-hi planificar noves rutes.
Encara hi ha gent reticent a utilitzar la tecnologia per orientar-se, cada cop menys perquè les facilitats que dona són molt grans i cada cop més a l'abast de tothom. A la vegada, els plànols en paper i sobretot les guies amb ressenyes detallades van retrocedint perquè les traces de GPS són molt més fàcils d'interpretar. En general, qui s'oposa a l'ús del mòbil és perquè no s'hi ha ficat.
També cal tenir clares les limitacions i els riscos de dependre només de la tecnologia, només cal reflexionar una mica per prendre algunes mesures de seguretat addicionals (portar bateries portàtils, fundes per la pluja, més d'un GPS o més d'un telèfon, etc.).
Si voleu saber quines eines utilitzo per planificar rutes, aquest apunt us en pot donar una idea, i tot i l'evolució constant de les eines digitals encara és força actual. Són les mateixes eines que potser faig servir per després veure la ruta que he fet o planificar-ne una de nova en la mateixa zona.
10.2.25
Rutes corrent
- Del castell de Castelldefels fins al cim de la Morella i tornada per coll Sostrell i la serra de can Perers 16 km i +745 mD
- L'Anell Verd de Sant Boi 16 km i +425 m
- La Volta a la Desfeta al Garraf 6 km +192 m
- La Sentiu - Coll de la Clota, també al Garraf, circular de 10 km +356 m.
-
Lles - Arànser - Lles pel camí vell senyalitzat com PR local: 7 km +175 m
- Oceja - La Popy - Oceja 5,4 km +173 m
- Volta pel bac de les Tries 4,5 km +150 mD
-
El passeig de la riera de Vallforners: aproximadament uns 6 km +200 mD si ho fem des de Cànoves fins a l'inici de la pujada a l'embassament.
- Sant Antoni de Vilamajor - Alzina Grossa i tornada pel camí Ral (6 km, +85 mD)
4.2.25
Sistemes monoplat i altres transmissions que no ajuden a les pujades i al cicloturisme
17.1.25
Circular pel camí vell de Torroella de Montgrí a l'Estartit
Ruta curta i plana pel camí vell de Torroella de Montgrí a l'Estartit, per la falda del massís del Montgrí, continuem per la costa amb vistes a les illes Medes i passant per diversos aiguamolls i tornem remuntant el riu Ter.
Distància i dificultat: 20 km, molt plans (25 m de desnivell), fàcils i aptes per tot tipus de bicicleta. Hi ha algun tram de sorra que haurem vigilar de no caure i algun tram urbà que no té carril bici o que el carril bici no està gaire en condicions.
Descripció:
Sortim del centre de Torroella de Montgrí, de la plaça del Lledoner que és una rotonda d'on surt la carretera local cap a l'Estatit, però nosaltres seguirem un ruta paral·lela que agafarem al carrer que queda just a sobre (més cap al Montgrí). Anirem pedalant primer per carrers i després per camins rurals sempre amb el Montgrí a la nostra esquerra. A mesura que avancem, podrem veure com el Montgrí es fica dins del mar i les illes Medes.
Algunes senyalitzacions ens indicaran la continuïtat del camí, sobretot quan arribem al tram arranjat com a via verda. A mesura que arribem a l'Estartit la trama urbana augmentarà, però el camí ens permetrà entra fins ben endins de l'Estartit i acabarà en una rotonda on us proposem d'anar a buscar el passeig marítim i arribar fins al mirador del Cap de la Barra. Recordeu que heu d'usar el carril bici i la calçada i no pujar al passeig marítim on la circulació en bici està prohibida, així mateix, al tram final fins al mirador, si l'afluència de vianants és molt alta, haureu de desmuntar.
Un cop hagueu gaudit de les vistes, ja podeu recular i resseguir la costa en direcció sud fins a la gola del Ter. Després del port, anireu paral·lels a la platja de l'Estartit, creuareu un parc i després una zona d'aparcament a la sorra. Creuareu per un carrer una nova zona urbanitzada, el Riells i finalment girareu a la dreta per tornar girar a l'esquerra i continuar paral·lels al mar. Creuarem una zona d'aiguamolls amb aguaits, la Pletera, i poc després arribarem a la gola del Ter on ens podem acostar a la desembocadura.
Si us voleu banyar, aquesta serà l'última oportunitat, perquè a partir d'aquí remuntem el riu Ter per la riba esquerra (esquerra en el sentit de l'aigua). En aquesta tornada cap a Torroella, gaudirem dels camps i la silueta del Montgrí i dels ocells que anem trobant al riu i la seva rodalia. Just abans d'un pont, deixarem el camí i girarem a la dreta per anar a buscar el carrer del pont que ens durà en direcció al Montgrí al punt de partida.
Idees:
- No deixeu de visitar el casc antic de Torroella de Montgrí.
- Si voleu allargar la ruta, vegeu aquesta de més llarga, podeu fer 2 cercles més: de Torroella anar a Ullà, Bellcaire, Verges i tornar pel Ter o més llarg anar a l'altre cantó del Ter cap a Palau-Sator i Pals, Pals Platja i tornar pel Ter.
- Si esteu més dies per la zona podeu pujar al Castell des de Torroella o des de Santa Caterina.
Més informació:
7.1.25
Adaptador per a GPS a la potència de la bicicleta

- En el cas dels GPS Garmin, si
la rosca va dura, hi ha el perill que al treure el GPS desenrosquem
també la potència, per això és interessant treure i posar el GPS en
sentit horari, perquè així sempre estarem caragolant i el sistema de rosca de Garmin ho permet.
- Hi ha models que permeten tapar el cargol de la potència si no s'usa i hi ha models que permeten graduar la inclinació del GPS.
- Hi ha models que aprofiten els cargols de l'abraçadora del manillar (on la potència agafa el manillar).
- Algunes BTT de Decathlon porten de sèrie un adaptador per a GPS compatible amb Garmin, Bryton i MIO.
- Algunes bicicletes amb dinamo de boixa, porten un port USB en aquest punt de la bici i potser haurem de buscar una accessori que ens sigui compatible.
- Si tenim falta d'espai, alguns adaptadors de manillar ens permeten tenir 2 elements en un sol suport, un a dalt i l'altre a sota, per exemple un GPS o un mòbil a dalt i un llum o una càmera a sota. Aquest no solen anar a la potència de la bici, sinó directament al manillar.