16.3.23

Algunes eines per planificar rutes

La millor manera de planificar rutes és d'entrada amb una pantalla gran, per tant deseu el mòbil que va molt bé per consultar cartografia i orientar-te sobre el terreny, però no és gens pràctic per l'etapa prèvia de planificació.

La meva eina preferida per preparar rutes és l'eina i web gpx.studio que et permet generar tracks de GPS fàcilment: carregar rutes, modificar-les, calcular les distàncies i els desnivells, etc. Aquesta eina a més disposa de diverses capes que et permeten orientar-te millor si la capa per defecte en un moment donat no ens dona prou informació. Així la vista per satèl·lit o diversos mapes d'OpenStreetMap (OSM) et donen força informació addicional.

Continuo sent fidel als mapes topogràfics de l'Institut Cartogràfic perquè tenen la millor cartografia de Catalunya i continuo usant el seu visor de mapes.

Quant la ruta transcorre per altres llocs, utilitzo altres visors de mapes topogràfics, com el Géoportail francès.

També continuo usant el Google Maps i molt especialment el Google Street View que em permet saber detalls com si una carretera té voral, si hi ha un carril bici, si hi ha molt de trànsit, com és l'inici d'una pista que s'agafa des d'una carretera asfaltada, etc.

Per Catalunya, utilitzo molt els tracks generats per la Guineu de CyclotCat, ja sigui amb l'enrutador automàtic entre 2 punts o el manual. Usar la xarxa Cyclocat és garantia de que els camins són relativament segurs i fàcils de pedalar i si no és així ho saps pel seu codi de colors.

El procés de planificació de la ruta, un cas pràctic

Us poso com a exemple la ruta que apareix en les imatges (és aquesta). A grans trets, vaig descarregar els tracks de les rutes Pirinexus i Pirinexus Litoral del web de les Vies Verdes Gironines i diversos tracks de Cyclocat de la mateixa zona.  Amb tot aquests tracks carregats al gpx.studio, vaig tenir una petita xarxa d'itineraris per intentar fer una circular d'un parell de dies que és el que buscava. Com que volia explorar la plana de l'Alt Empordà vaig decidir traçar una nova ruta per carretera per enllaçar la Pirinexus des de la Jonquera fins a la Pirinexus Litoral i així vaig obtenir una primera ruta circular. Vaig esborrar els trams de Pirinexus que no volia recórrer i altres tracks que havia descarregat i que no em servien. A partir d'aquí, vaig començar a modificar l'itinerari per fer-lo passar per pistes de terra i camins que em permetessin estalviar quilòmetres de carretera. A cada modificació, podia comparar si la distància i el desnivell acumulat augmentaven o disminuïen i per tant em permetien prendre decisions de si els camins alternatius que estava traçant eren interessants o no. Amb algunes consultes puntuals al visor de mapes de l'ICGC i a les capes ciclistes de l'OSM en vaig tenir prou per validar la ruta.

Posteriorment, havent reservat allotjament fora de la ruta, també va caldre mirar com sortiríem de la ruta per anar a l'allotjament i com la tornaríem a enllaçar l'endemà. També, en funció de l'allotjament, també calia decidir de quin punt sortiríem el primer dia i en quin sentit faríem la ruta per tal de distribuir la distància i el desnivell entre els 2 dies de ruta.

Amb tot aquest procés, el gpx.studio et permet carregar tracks en pestanyes separades, però aquest tracks es poden modificar, fusionar amb altres tracks, canviar el sentit del track, es poden dividir en segments per tal d'esborrar-ne una part, etc.

Publicació de la ruta

Durant la realització de la ruta a part de seguir el track que havia generat, també vaig enregistrar la ruta i per tant, un cop a casa, vaig poder rectificar el track en almenys un parell de punts on no vam poder passar per l'itinerari planificat. Així el track que vaig acabar publicant a Wikiloc no té les imperfeccions típiques dels GPS ni cap punt no ciclable.

La navegació

D'entrada, havent planificat la ruta, quan la pedales o la camines ja coneixes força l'entorn i per tant no sempre has d'estar 100% pendent del GPS ni deixes d'orientar-te amb el sol, el paisatge o els elements geogràfics. En un altre apunt, ja us comentaré algunes de les Apps que utilitzo, però ja us avanço que les fonts de la cartografia que utilitzo continuen sent la que us he comentat en aquest article.

El paper en desús

No volia acabar sense comentar que encara faig servir mapes de paper, sobretot a la muntanya, on la cartografia en paper acostuma a ser millor i més acurada. Però és veritat que cada cop els mitjans digitals són millors i estan més actualitzats. A part de les fonts cartogràfiques oficials disponibles lliurement, projectes com l'OpenStreetMap ofereixen la possibilitat que qualsevol usuari afegeixi camins o punts d'interès de qualsevol tipus i la millora d'aquest projecte és continuada.