30.12.11

La bici al Zoo de Barcelona

No és cap novetat, però aprofitant que vaig anar al zoo vaig fer algunes fotos de les nombroses bicicletes que utilitzen els treballadors d'aquesta instal·lació.

Predominen les bicis urbanes amb cistella, parafangs, portaequipatges i sense marxes.

Els aparcaments de Bicibox estan mal ubicats

Des de fa uns mesos s'han començat a instal·lar aparcaments de bicicleta tancats i segurs en diverses ciutats del voltant de Barcelona. Es tracta de la xarxa Bicibox, que mitjançant un abonament anual permet aparcar en qualsevol aparcament de la xarxa fins a un màxim de 12 hores.

El primer desencís que molts usuaris es troben és que els hi agradaria aparcar la bici per la nit i també els dies que no la fan servir, però el sistema no està pensat per això.

El segon problema que es troben els potencials usuaris del Bicibox és que la ubicació dels aparcaments no és propera al seu destí.

La majoria d'aparcaments Bicibox estan situats prop de parades de transport públic, però els ciclistes van de porta a porta i no es conformen en deixar la bici lluny del seu destí. Al meu entendre té més sentit posar aparcaments en punts atracció de viatges i no tant en parades de transport públic.

Un tercer problema és que la xarxa Bicibox no cobreix bé el territori i per tant no sempre serà útil o no sempre serà interessant per tothom. I en el context de crisi actual, la xarxa no s'ampliarà.

Un exemple d'aquests problemes: l'aparcament de la foto està situat al costat dels FGC d'Almeda a Cornellà, però s'ha de caminar almenys 300 metres fins al Corte Inglés i més fins el Word Trace Center de Cornellà o la Fira. No se m'acudeix cap cas de cap veí de Cornellà que vulgui anar en bici fins aquesta parada de FGC per agafar el tren.

Un últim problema que veig és que el sistema no permet la reserva de l'aparcament (tal i com s'havia dit al principi) i que pot quedar saturat fàcilment (penseu que els aparcaments són normalment de 7 o 14 places). Segons la bici que tinguis t'arriscaràs a deixar la bici al carrer?

Finalment, el sistema és molt nou i falta veure el vandalisme i els robatoris que hi pugui haver i quina és la resposta de l'assegurança que ofereix el sistema.

El debat del cost del Bicing

Ningú no dubte que el Bicing ha estat un revulsiu per a l'ús de la bicicleta a Barcelona, però també és evident que el cost del servei és molt elevat, fins al punt que sortiria més a compte subvencionar el 100% d'una bici als abonats (vegeu), per exemple una bici de 400€ cada 3 anys.

Una crítica habitual al Bicing és que s'hauria hagut de dedicar els diners a infraestructura. Però la realitat és que els nostres polítics no estan disposat a gastar-se el que val el Bicing (18M€/any) en infraestuctura ciclista, perquè això vol dir treure espai al cotxe. Per tant, la majoria de ciutadans pro-bici hem dit fins ara, millor això que res.

Pagar amb la publicitat? Això sembla que seria la solució, però els sistemes de bicicleta pública que funcionen així cal dir que ho fan amb tota la publicitat de la ciutat i no només la de les bicis, i això actualment ja està adjudicat i són ingressos que ja són en els comptes municipals. Es podria guanyar més diners amb publicitat a les rodes? Sí, i cal aprofitar-ho, però amb això no cobrirem la factura del Bicing.

L'altra pregunta que em faig és: si traiem el bicing i subvencionem la compra de bicicletes perdrem ciclistes o en guanyarem? Jo crec que en perdrem molts més dels que puguem guanyar, perquè hi ha abonats de fora de Barcelona i molts d'altres que no tindran espai on guardar una bici o que s'hauran d'enfrontar amb el tema de l'aparcament i els robatoris.

Crec que potser és massa aviat per treure el bicing tal i com el coneixem. Mentre l'Ajuntament de torn no estigui disposat a invertir més diners en infraestructura, el bicing és la millor inversió ciclista que tenim.

22.12.11

Les elèctriques del Decathlon

El primer que sorprèn de les bicis elèctriques del Decathlon és que no venen amb la marca pròpia de la casa, són b'ebike. Suposo que tot arribarà. El segon detall és que la bateria va muntada al portaequipatges de manera que la geometria de la bici és bastant normal. Hi ha 2 models amb 100 € de diferència que sembla que es diferencien bàsicament en el quadre. La de la foto és el model amb barra alta i preu més car, la b'ebike 7M.
Els principals inconvenients que els hi veig respecte altres models és que semblen pesades, amb autonomia més aviat baixa i amb una bateria que no és d'ions de liti i que només té un any de garantia. El preu però, és contingut.

20.12.11

De Maria Cristina a la plaça Cerdà

Ahir vaig recórrer en bici la Ronda del Mig de Barcelona. Enteneu-me, vaig anar per dalt, no per dins. Vaig començar per la plaça Maria Cristina i vaig baixar per Gran Via de Carles III, Rambla del Brasil i Rambla de Badal.

Tot i ser un eix principal de la ciutat la connexió en bici és inexistent. En algun tram hi ha un carril bici poc marcat i sense segregació pel mig del passeig de vianants, en d'altres trams la calçada es fa obligatòria i tens el carril bus a la dreta...

És una llàstima perquè és una ruta ràpida que connectaria Diagonal i Gran Via travessant les Corts i Sants... En alguns punts una mica de senyalització ajudaria, en d'altres calen intervencions més costoses per reordenar l'espai, perquè d'espai n'hi ha.

16.12.11

La bici no embruta tant

Una bona idea per conscienciar de la contaminació dels cotxes. Algun suggeriment de traducció al català?


Vist aquí.

15.12.11

Bicicleta plegable Decathlon Hoptown 7

Una nova revisió de la plegable de Decathlon estén el ventall per la part alta. La principal diferència de la Hoptown 7 respecte les seves germanes petites és el canvi intern de 7 velocitats Shimano Nexus.

Alguns altres detalls que justifiquen els 200 € extres són el portaequipatges i els punys ergonòmics de sèrie.

14.12.11

No regaleu cotxes per Nadal!

Part de la cultura del cotxe es veu reflectida en les joguines que es regalen aquests dies. Els cotxes de joguina de tot tipus són un clàssic dels regals que es fan als infants aquests dies: cotxes en miniatura, cotxes teledirigits, volants que fan soroll, motos teledirigides, camions, garatges, etc.

Els regals transmeten valors i triar bicicletes enlloc de cotxes és un petit gest que ajuda al canvi cultural que necessitem. Si tot i així, heu de comprar una joguina que sigui un vehicle a motor trieu trens, bussos, tramvies, si cal tractors, camions i furgonetes, però eviteu els cotxes de carreres!

És veritat que els infants tenen certa passió pels cotxes des de molt petits: pel soroll, pel moviment i pels colors... Però no cal incentivar-ho més.

Oblideu-vos del Llamp McQueen! Malauradament més conegut per Rayo McQueen, tot i que el seu nom és Ligthning McQueen!

Si el nen/a té una anys més potser pot muntar-se ell mateix una Brompton Mini ;-)

Avui al BACC fan triple festa!

Inauguren local, cel·lebren el Nadal i fan 10 anys!

Moltes felicitats @bicicletacat!!!


Més informació aquí.

13.12.11

Travessant el riu Anoia en bici

La setmana passada vaig creuar el riu Anoia un parell de vegades pel mateix pas en una ruta pel Penedès. La primera vegada vaig ser prudent i vaig utilitzar la passera de pedres, però a la tornada, com que havia vist passar un tot terreny i em vaig fixar en la fondària, vaig decidir que m'atreviria a intentar creuar-lo en bici i que a males posaria un peu damunt de les pedres...

Doncs sí, el vaig creuar sense masses problemes, però només vaig fer una pedalada sencera i en veure que sucava el peu vaig deixar que l'impuls inicial em portés i vaig fer alguns cops suaus de pedal retornant les bieles a la posició horitzontal per anar donant impuls. No acostumo a creuar gaires bassals ni rieres i vaig recordar de petit quan creuava bassals amb la bici i aixecava els peus per no mullar-me! Ara mirant el punt al Google Maps, veig que hi ha una foto al Panoramio on un grup de ciclistes més sensats creuen el riu en bici.

12.12.11

Ribcap, una alternativa al casc de bici tradicional

Ribcap és un casc tou fet amb un material viscolàstic que absorbeix cops. Això redueix la mida del casc considerablement i li permet acabats amb fundes de llana força discretes. Sembla que està homologat i és apte per a diversos esports, entre els, el ciclisme.

En aquest vídeo d'un programa anglès podeu veure una demostració de la seva resistència (a partir del minut 1'35"):

8.12.11

Llums i accessoris de baixa qualitat a la bici del Decathlon

Llums, catadiòptrics i timbres són els accessoris que he detectat que en les bicis Decathlon es trenquen amb molta facilitat. Complint la normativa, al Decathlon munten timbre, catadiòptrics i a més a més hi afegeixen els llums. Perfecte, però en els models per a infants i en bastants altres, munten uns accessoris molt senzills, per exemple uns llums amb bombeta que ja es veu que en la era dels LEDs no són l'última tecnologia!

En una bici de nen petit primer va ser la peça de subjecció del catadiòptric frontal, després la subjecció del llum i el catadiòptric de darrera i l'última a trencar-se ha estat la pestanya que permetia fer sonar el timbre. El llum frontal el vaig treure de seguida perquè ja vaig veure que amb el gros que era i amb la subjecció de silicona es torçaria a la primera, però la resta d'accessoris s'han anat trencant tot sols. Amb algun cop? Sí, segur, però una bici ha d'estar preparada per rebre sotragades i algun cop.

6.12.11

Brompton sobre la neu

M'agrada la composició d'aquesta foto d'Amsterdamize, la manca de colors, el contrast dels llums vermells i l'habilitat que s'ha de tenir per conduir una Brompton per damunt d'un terra nevat.

5.12.11

Samarretes per a nen amb bicis

La bici clàssica de ciutat és fun on wheels, i tant! Oh yeah! La moda dels nens no es diferencia tant de la dels adults i la bici també hi és present.

I en la segona samarreta es veu la bici potser més com a joguina que imita una moto :-(

4.12.11

Moritz+Brompton a l'obertura de l'antiga fàbrica de Moritz

Brompton by Moritz, una Brompton personalitzada, serà uns dels primers productes que es vendran a la botiga de l'antiga fàbrica de Moritz. La bici sembla un model P (manillar i dinamo de boixa) amb seient canviat, parafangs negres i quadre negre amb el tram central groc.

La foto és de Koos_40, cliqueu sobre la imatge per veure més fotos i aquí podeu trobar més informació del que es fa en aquest espai acabat de recuperar.

3.12.11

Més Menorca Ciclista

Una altra samarreta de Menorca amb una bici urbana.

Aquest estiu em preguntava en l'apunt la bici símbol de Menorca? el perquè, però encara no sé la resposta.

Dono les gràcies al model que la portava per amagar panxa i treure pit!

2.12.11

Llanterna al manillar d'una bici

Quatre brides són suficients per subjectar una llanterna al manillar d'una bici. A la de la foto però, jo en compto 7: 3 a la llanterna i 4 al manillar.

A vegades no cal gastar-se tants diners en accessoris i podem aprofitar i arreglar material antic o d'altres disciplines esportives.

Fa uns dies us mostrava com aprofitant una llanterna i un llum de dinamo vella també s'aconseguia de forma casolana tornar a fer funcionar el llum de la bici.

1.12.11

Volem Carril Bici, Volem anar amb bici

La bicicletada popular de Castelldefels d'aquest diumenge un bon lloc per reivindicar el carril bici:
El proper Diumenge es celebra a Castelldefels la Bicicletada Popular en el marc de la Festa Major d'Hivern.

Creiem que és un bon moment per reivindicar el Carril Bici del Passeig Marítim que el govern municipal ens ha tret. Per això us convidem a tots a participar de la Bicicletada sota el lema “Volem Carril Bici, Volem anar amb bici”.

Aquells que s’animin també poden venir vestits de negre, estarem de dol!

Es repartiran enganxines com la que anuncia aquest esdeveniment!
No dubtis en demanar la teva a qui la porti!
Convida als teus amics i a les teves amigues!
Fes difusió del esdeveniment!
T’esperem!
Més info aquí.
Diumenge, 4 de desembre de 2011 de les 10:30 a les 13:30.
Sortida de la Plaça de l'Església, cantonada amb Avda. Santa Maria.

Vegeu també