He volgut fer una mica de prospectiva dels costos i les característiques de diversos vehicles elèctrics de dues rodes que crec que competeixen en la mobilitat sobretot urbana, però també per a desplaçaments interurbans. He deixat de banda les externalitats o els beneficis de salut dels mitjans més actius, almenys fins a les conclusions. En concret, he estat mirant:
- Motos elèctriques de categoria L3e (equivalents a 125 cc) i de velocitat màxima de 90km/h
- Ciclomotors elèctrics
- Bicicletes elèctriques de 45 km/h (també anomenades speed bikes o speed pedelecs)
- Bicicletes elèctriques convencionals (a Europa també en diuen pedelecs)
- Patinets elèctrics (Vehicles de Mobilitat Personal, VMPs)
Les 3 primeres categories requereixen matriculació, casc, assegurança i passen la ITV.
Les bicicletes de 45 km/h
L'Opium és una bici de 45 km/h amb una autonomia teòrica de 280 km i possibilitat d'afegir una 2a bateria. |
- Les motos i els ciclomotors elèctrics són més cars i amb menys autonomia que els seus homòlegs de combustió. On presenten avantatges és amb el cost de recàrrega per km recorregut i per tant la diferència de preu es pot amortitzar amb un temps de vida teòricament més llarg.
- Amb els preus actuals de l'electricitat, encara surt molt econòmic recarregar una moto (1-2 € als 100 km) i per tant poc importa que recarregar una bici elèctrica sigui unes 10 vegades més econòmic.
- L'eficiència de la bicicleta és evident, menys pes i més autonomia.
- Hi ha molta picaresca en càlcul de l'autonomia i les autonomies homologades diuen que són poc realistes i que per tant cal pensar que no hi arribarem mai i menys quan la bateria tingui ja uns anys.
- La bicicleta elèctrica és més econòmica que motos i ciclomotors i el seu preu ha baixat, però també hi ha una gamma molt extensa i preus que poden superar els de les motos quan anem a la gamma alta i a la gamma alta esportiva.
- La bicicleta de 45 km/h té un preu poc competitiu (n'hi ha molt poques que no superin els 3.000 o els 4.000 €).
- El patinet elèctric o VMP té un preu de compra molt competitiu, almenys d'entrada.
Partint d'una gamma bàsica i fins a una gamma mitjana podríem dir que actualment els rangs de preus de les 4 categories de vehicles estudiades són aquests i tenen aquestes característiques:
Els patinets elèctrics
Un ciclomotor o una bici de 45 km/h?
Els preus no acompanyen, però té sentit comprar un ciclomotor elèctric més pesat, amb bateries més grans i amb autonomies més curtes? Una bicicleta elèctrica té més autonomia i nivells d'assistència al pedaleig on no et canses al pedalar i si a més tens una assistència que et porta fins als 45 km/h per què necessites un ciclomotor? Ara falta que les bicicletes de 45 km/h tinguin preus similars a les bicicletes elèctriques i no té sentit que el ciclomotor elèctric sigui més econòmic.
La moto elèctrica
Pren cert sentit en desplaçaments interurbans per carreteres amb distàncies i desnivells acumulats més elevats, però cal tenir en compte que a velocitats elevades i amb desnivells l'autonomia baixa molt.
Com subvencionem el vehicle elèctric? Conclusions
Si mirem com es subvenciona els vehicle elèctric a Espanya, veurem que es subvenciona més la indústria de l'automoció (com s'ha fet sempre) que no pas una opció que sigui beneficiosa per la societat en termes d'energia i sostenibilitat. No diré pas que no s'hagi d'afavorir la transició cap al vehicle elèctric, però no s'entén que les bicicletes convencionals, elèctriques i elèctriques de 45 km/h no tinguin subvencions com sí que tenen a molts països europeus.
Com a societat ens interessa no desaprofitar una energia que no tenim i que ens costa molts diners, per tant ens interessen més els vehicles més eficients energèticament i si a més són mitjans de transport actius, això té una repercussió en salut molt evident i per tant també un estalvi econòmic.
És evident que la bicicleta s'ha d'impulsar i també és evident que la bicicleta elèctrica en tots els seu formats té també interessants beneficis per la societat i a la vegada ajuda a donar cobertura a desplaçaments més llargs i amb més pujades d'una forma molt més eficient que cap altre mitjà.
Cal subvencionar les bicicleta en tots els seus formats perquè resulti més competitiva davant d'altres vehicles com les VMPs o els ciclomotors i les motos elèctriques.
Un esment final a les bicicletes de càrrega que estan guanyant molt de terreny en el repartiment de mercaderies d'última milla. Subvencionar-les ajudaria a impulsar aquesta transició.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada