28.9.22

Mobilitat elèctrica sobre dues rodes: bicicletes, patinets, ciclomotors i motos.

He volgut fer una mica de prospectiva dels costos i les característiques de diversos vehicles elèctrics de dues rodes que crec que competeixen en la mobilitat sobretot urbana, però també per a desplaçaments interurbans. He deixat de banda les externalitats o els beneficis de salut dels mitjans més actius, almenys fins a les conclusions. En concret, he estat mirant:

  • Motos elèctriques de categoria L3e (equivalents a 125 cc) i de velocitat màxima de 90km/h
  • Ciclomotors elèctrics
  • Bicicletes elèctriques de 45 km/h (també anomenades speed bikes o speed pedelecs)
  • Bicicletes elèctriques convencionals (a Europa també en diuen pedelecs)
  • Patinets elèctrics (Vehicles de Mobilitat Personal, VMPs)

Les 3 primeres categories requereixen matriculació, casc, assegurança i passen la ITV.

Les bicicletes de 45 km/h

L'Opium és una bici de 45 km/h amb
una autonomia teòrica de 280 km
i possibilitat d'afegir una 2a bateria.
Potser el cas més desconegut és el de les bicicletes elèctriques amb assistència al pedaleig fins als 45 km/h que a efectes legals ve a ser un ciclomotor (amb les mateixes obligacions), però amb la diferència que estan preparades per pedalar i que per tant amb una bateria de poca capacitat i poc pes, aconsegueixen autonomies molt grans. Però pel que veig, punxen en els preus que són molt elevats i que a més no tenen cap tipus de subvenció pública. Suposo que els preus són fruit de que la producció i venda d'aquest tipus de bicicletes és encara molt baix. I és una llàstima, perquè els usuaris probablement tindran en compte el preu abans dels beneficis que té una bicicleta (encara que sigui elèctrica) per a la societat.

Preus i característiques molt diverses

La catalana Silence fabrica
aquest ciclomotor i diverses motos

En totes les categories, trobem preus molt diversos. La capacitat de la bateria és la que penalitza més el preu i el que marca també l'autonomia, especialment en el cas de les motos i els ciclomotors. En els rangs de preus hi ha moltes categories que es solapen i per tant fer comparacions és difícil, però algunes coses queden clares:

  • Les motos i els ciclomotors elèctrics són més cars i amb menys autonomia que els seus homòlegs de combustió. On presenten avantatges és amb el cost de recàrrega per km recorregut i per tant la diferència de preu es pot amortitzar amb un temps de vida teòricament més llarg.
  • Amb els preus actuals de l'electricitat, encara surt molt econòmic recarregar una moto (1-2 € als 100 km) i per tant poc importa que recarregar una bici elèctrica sigui unes 10 vegades més econòmic.
  • L'eficiència de la bicicleta és evident, menys pes i més autonomia.
  • Hi ha molta picaresca en càlcul de l'autonomia i les autonomies homologades diuen que són poc realistes i que per tant cal pensar que no hi arribarem mai i menys quan la bateria tingui ja uns anys.
  • La bicicleta elèctrica és més econòmica que motos i ciclomotors i el seu preu ha baixat, però també hi ha una gamma molt extensa i preus que poden superar els de les motos quan anem a la gamma alta i a la gamma alta esportiva.
  • La bicicleta de 45 km/h té un preu poc competitiu (n'hi ha molt poques que no superin  els 3.000 o els 4.000 €).
  • El patinet elèctric o VMP té un preu de compra molt competitiu, almenys d'entrada.

Partint d'una gamma bàsica i fins a una gamma mitjana podríem dir que actualment els rangs de preus de les 4 categories de vehicles estudiades són aquests i tenen aquestes característiques:

VehiclePreuAutonomiaCost de càrregaPes
Moto L3e (125 cc)2.800 - 5.800 €50 - 130 km1,2 € / 100 km90-170 kg
Ciclomotor2.000 - 4.500 €50 - 150 km1 € / 100 km> 90kg
Bicicleta 45 km/h2.400 - 4.500 €Fins a 180 km0,13 € / 100 km24 - 30 kg
Bicicleta elèctrica600 - 2.600 €Fins a 90 km0,10 € / 100 km18 - 25 kg
Patinet200 - 500 €15 - 40 km0,25 € / 100 km12 - 15 kg

 

Els patinets elèctrics


Els patinets competeixen més amb les bicicletes convencionals que amb les bicicletes elèctriques en preu i aquí està la clau del seu auge. La bicicleta elèctrica és més cara i qui vol comoditat o vol un mitjà que ocupi poc espai i es pugui entrar a tot arreu tria el patinet. Que el cost de la càrrega sigui el doble de car que el d'una bici elèctrica no importa perquè el seu preu és almenys 3 vegades més econòmic i que tingui poca autonomia tampoc és problema.

 

Un ciclomotor o una bici de 45 km/h?

Els preus no acompanyen, però té sentit comprar un ciclomotor elèctric més pesat, amb bateries més grans i amb autonomies més curtes? Una bicicleta elèctrica té més autonomia i nivells d'assistència al pedaleig on no et canses al pedalar i si a més tens una assistència que et porta fins als 45 km/h per què necessites un ciclomotor? Ara falta que les bicicletes de 45 km/h tinguin preus similars a les bicicletes elèctriques i no té sentit que el ciclomotor elèctric sigui més econòmic.

 

La moto elèctrica

Pren cert sentit en desplaçaments interurbans per carreteres amb distàncies i desnivells acumulats més elevats, però cal tenir en compte que a velocitats elevades i amb desnivells l'autonomia baixa molt.


Com subvencionem el vehicle elèctric? Conclusions

Si mirem com es subvenciona els vehicle elèctric a Espanya, veurem que es subvenciona més la indústria de l'automoció (com s'ha fet sempre) que no pas una opció que sigui beneficiosa per la societat en termes d'energia i sostenibilitat. No diré pas que no s'hagi d'afavorir la transició cap al vehicle elèctric, però no s'entén que les bicicletes convencionals, elèctriques i elèctriques de 45 km/h no tinguin subvencions com sí que tenen a molts països europeus.

Com a societat ens interessa no desaprofitar una energia que no tenim i que ens costa molts diners, per tant ens interessen més els vehicles més eficients energèticament i si a més són mitjans de transport actius, això té una repercussió en salut molt evident i per tant també un estalvi econòmic.

És evident que la bicicleta s'ha d'impulsar i també és evident que la bicicleta elèctrica en tots els seu formats té també interessants beneficis per la societat i a la vegada ajuda a donar cobertura a desplaçaments més llargs i amb més pujades d'una forma molt més eficient que cap altre mitjà.

Cal subvencionar les bicicleta en tots els seus formats perquè resulti més competitiva davant d'altres vehicles com les VMPs o els ciclomotors i les motos elèctriques.

Un esment final a les bicicletes de càrrega que estan guanyant molt de terreny en el repartiment de mercaderies d'última milla. Subvencionar-les ajudaria a impulsar aquesta transició.