Aquí teniu una recopilació dels accidents més típics que ens poden ocórrer anant en bicicleta. Tenir-los presents ens ajudarà a preveure'ls i adaptar la nostra circulació a les situacions de risc que anem detectant.
1. El gir a la dreta dels cotxes (o a l'esquerra)
- Aneu rectes, però esteu a la dreta d'un cotxe que gira a la dreta i se us tira a damunt.
- En una rotonda un cotxe se us tira damunt.
- En un semàfor us situeu a la dreta d'un cotxe.
Com evitar-ho:
- En semàfors, interseccions i retencions no us situeu a la dreta d'un cotxe.
- Circuleu pel mig del carril.
- Vigileu els angles morts.
- Col·loqueu-vos davant dels cotxes o entre dos cotxes si avanceu en els semàfors.
- Porteu llums (a davant també) i assegureu-vos que us veuen.
- En últim cas, gireu cap a la dreta per evitar que us aixafin.
- Extremeu molt més totes aquestes precaucions si es tracta d'un camió o vehicle de grans dimensions, perquè els seus angles morts són molt grans!
Aquest és un dels accidents més perillosos (sovint mortal) i a la vegada és molt habitual que la situació de risc es produeixi. Pot passar que no us vegin o pot passar que us vegin i us tallin la trajectòria pensant que ja frenareu. Tingueu especial atenció als camions, autocars, busos, furgonetes grans i similars, perquè tenen uns angles morts molt grans en els miralls.
Alguns vídeos que ho il·lustren:
- En aquest vídeo anglès, podeu veure un gir a l'esquerra i els últims ciclistes que avancen el camió es situen en una zona de risc.
- Vegeu els angles morts dels camions en aquest vídeo
Circulant més pel centre del carril evitem molts riscos |
2. Els xocs laterals que venen per la dreta (o per l'esquerra)
- Un cotxe surt per la nostra dreta d'un carrer, un gual, o un aparcament.
- Una porta que s'obre al nostre pas (vegeu).
- Un vianant creua el carrer.
- Un vianant surt d'un edifici.
Com evitar-ho:
- Circuleu pel centre del carril o més a l'esquerra.
- Llums (també a davant!).
- Feu servir el timbre si veieu vianants que creuen i no esteu segurs que pararan.
- Reduïu la velocitat o freneu.
- Podeu preveure la situació quan hi hagin carrers, guals, vehicles aparcats o contenidors que ens treuen la visibilitat.
- Eviteu circular per voreres i mai prop de les façanes dels edificis.
Visibilitat segons la posició en el carril |
Aquest mateix accident pot passar de forma similar amb un xoc pel cantó esquerre. No és tant freqüent perquè justament no acostumem a circular pel carril esquerre o per l'esquerre del nostre carril.
3. Col·lisió al pas de vianants o al pas de bicicletes
- Creueu un pas de vianants/bicicletes i un cotxe que gira us envesteix
- Creueu un pas de vianants/bicicletes i un cotxe que va recte us envesteix
Com evitar-ho:
- Circuleu a poc a poc i no passeu fins que el cotxe us hagi vist tot i que tingueu prioritat.
- Llums (també a davant).
- No circuleu per voreres.
Recordeu que en un pas de vianants, si no hi ha pas de bicicletes, no hi teniu prioritat i que els cotxes no esperen que creui cap ciclista. Baixeu de la bici per tenir prioritat.
4. Circulant en sentit contrari
- Circuleu en sentit contrari i un cotxe que gira i s'incorpora us atropella.
Com evitar-ho:
- No circuleu en sentit contrari.
- Porteu llums.
- Quan la circulació en sentit contrari està permesa, circuleu per la vostra dreta.
5. Xoc per darrere o pel costat quan us desplaceu a l'esquerra
- Us tireu cap a l'esquerra per evitar un obstacle i un cotxe us atropella
- Us desplaceu a la dreta perquè no hi ha cotxes aparcats o hi ha un voral i quan aquest s'acaba us incorporeu i un cotxe us atropella.
- Gireu a l'esquerra en una cruïlla o us desplaceu al carril de l'esquerra i un cotxe us atropella.
Com evitar-ho:
- Circuleu pel mig del carril.
- No us mogueu cap a l'esquerra sense mirar darrere vostre.
- No circuleu per zones d'aparcament o vorals per deixar passar cotxes perquè després haureu de fer una maniobra de reincorporació.
- Porteu llums.
- Utilitzeu un mirall.
6. Col·lisió posterior genèrica
- Un cotxe us envesteix per darrere.
Com evitar-ho:
- Porteu llums i roba reflectora.
- Vigileu que la roba que porteu no tapi el llum posterior de la bici.
- No us atureu a la calçada en punts de poca visibilitat (prop de cruïlles, canvis de rasant, etc.).
És un tipus d'accident poc comú a la ciutat. A la carretera, hi ha punts on la visibilitat és baixa (corbes o canvis de rasant) i la velocitat dels cotxes més elevada. Aquí teniu un vídeo d'una col·lisió posterior per no deixar prou distància de seguretat amb el ciclista.
7. Col·lisió quan un cotxe fa marxa enrere
- Un cotxe fa marxa enrere per deixar passar davant seu.
- El cotxe està aparcat en bateria o semi-bateria i vol sortir.
- El cotxe fa una maniobra per aparcar en cordó.
- Porteu llums i roba reflectora.
- Els llums al manillar són més visibles des d'un retrovisor que no pas els que estan just damunt de la roda, sobretot si esteu darrere d'un cotxe.
- Deixeu certa distància de seguretat.
- Eviteu els carrers amb aparcament en bateria o semi-bateria.
Us en poso 2 exemples que he vist:
- Un cotxe s'atura damunt d'un pas de vianants o en un cruïlla i per deixar passar els vianants o per no entorpir el pas dels cotxes, corregeix la seva posició i fa marxa enrere sense mirar al mirall i sense veure-us.
- Un ciclista es salta un semàfor de l'Eixample i s'atura perquè vénen cotxes. Un cotxe aturat en el xamfrà maniobra i retrocedeix per incorporar-se al trànsit sense veure el ciclista.
8. Col·lisió frontal
- Aneu massa ràpid i envaïu el sentit contrari en un corba.
- Aneu per un carril bici en sentit contrari al de la circulació i xoqueu contra un vehicle que circula en sentit contrari al vostre.
- Aneu per un carril bici de doble sentit...
- Un cotxe avança en sentit contrari envaint el vostre carril.
- Modereu la velocitat per tal de controlar millor la trajectòria
- Porteu llums a davant i roba reflectora
- Eviteu circular en sentit contrari si no està permès.
- En sentit contrari, circuleu per la dreta.
- En carrils bici de doble sentit estrets sigueu més curosos.
- Aneu en compte amb els nens petits que es desvien amb facilitat.
És un accident poc comú en ciutat.
9. Altres accidents
La tipologia d'accidents existents és pràcticament infinita, però en aquests 8 punts he intentat agrupar-los (tot i que alguns tenen coses en comú). En aquest novè punt us poso exemples d'altres accidents amb vehicles implicats i alguns consells genèrics.
- Avanceu un vehicle i al tornar al carril de la dreta xoqueu amb el vehicle avançat que s'ha posat en moviment.
- Avanceu un vehicle i ell també avança desplaçant-se cap a l'esquerra.
- Xoqueu amb un vehicle que ha frenat de cop o que ha canviat la seva trajectòria.
Com evitar-ho:
- Avançar i mirar abans de tornar a la dreta.
- En avançar cal deixar distància de seguretat.
- Assegurar-se que ens veuen. Cercar el contacte visual amb altres conductors
- Senyaleu les vostres maniobres amb els braços.
- Sigueu visibles.
- Porteu llums.
- Porteu timbre.
10. Accidents sense altres vehicles implicats
- Aneu en compte amb raïls, reixetes i altres escletxes i forats, també amb els ressalts laterals. En el cas dels raïls, s'han de travessar perpendicularment.
- Circular massa a la dreta (prop de cotxes, façanes i parets) sempre és més perillós perquè no tenim ni visibilitat ni marge per esquivar el que ens pugui sortir (persones, animals, objectes o vehicles).
- Els ressalts, els guals de la vorera i les rampes sempre s'han de pujar o baixar el més perpendicularment possible (vegeu aquest tuit).
- Amb pluja circuleu més a poc a poc, sense frenades ni girs bruscos.
- Les voreres mullades, rellisquen molt més que la calçada mullada i sense mullar també rellisquen més.
- Altres elements que rellisquen quan estan mullats són: les tapes metàl·liques, les passeres de fusta, la pintura de passos de vianants, etc.
- Anar massa ràpid, pot fer que no tracem bé les corbes i sortim del nostre carril.
- Frenar massa fort amb el fre de davant pot fer-nos fer una volta de campana i frenar massa fort amb el del darrere pot fer-nos derrapar. Al frenar, si la bici us ho permet, tireu el cos enrere.
- Atenció a les branquetes i similars que puguin haver a la calçada perquè si bloquegen la roda ens poden fer caure.
- Eviteu les bosses penjades als punys del manillar. Si el balanceig fa que li doneu un cop al genoll podeu acabar donant un cop al manillar (a mi em va passar amb una bossa amb una capsa de sabates).
- Atenció als cordons de les sabates que es poden embolicar amb les bieles.
- Pedals automàtics. Què us haig d'explicar! A vegades, no són tant automàtics.
- Les agressions verbals cap als ciclistes són cada cop menys habituals, però es produeixen. Les amenaces o les agressions físiques no són habituals, però de tant en tant passen. Algunes variants són els vehicles que passen massa a prop o ens tallen la trajectòria expressament. No recomano entrar en cap discussió i menys pujada de to, no en treurem res i marxarem malhumorats.
Aquest recull està inspirat en el recull de BicycleSafe, però està completament reorganitzat, adaptat a la circulació per la dreta i complementat amb la meva experiència personal.
2 comentaris:
Bones,
Sóc tècnic en prevenció i circulo molt en cotxe per visitar empreses. He vist molts accidents en relació a bicis de fa un temps ençà. Fa uns dies vaig veure que quedàvem aturats en una rotonda (a Gurb, davant de'n Ferrer) i que havien atropellat un ciclista sortint d'aquesta. El frontal del contxe que l'havia atropellat estava absolutament xafat. Al dia següent vaig llegir a la premsa local que havia mort. Just uns dies més tard vaig tornar a passar per la mateixa rotonda, i sortint pel tram en qüestió em vaig adonar que no es veia res de res. Succeeix que hi ha poquíssima, però porquíssima llum, i que els cotxes que et venen de front t'enlluernen directament als ulls, doncs és via estreta i de doble sentit, i a part, hi sol haver boira al vespre. És impossible que qualsevol persona hagués pogut evitar aquest accident. Crec que en aquestes condicions jo també l'hauria atropellat. El ciclista hauria d'haver portat una sirena lluminosa per a que l'haguéssin pogut veure, no crec que ni armilla hagués servit. Els minifars i els reflectants de bici a més es ratllen,s'embruten, i tampoc es veuen fàcilment. Trobo que s'escatima massa en enllumenat públic, i que aquests leds i bombetes de baix consum que posen ara a la via pública no donen el nivell necessari i són un risc per ciclistes i peatons. També hi ha conductors d'edat avançada que tampoc veuen perfecte al 100% i s'hauria de tenir en compte de cara a millorar les condicions. En llocs de boira en especial, aquests llums de carrer encara queden més esvaits. Si mesuréssim els nivells d'aquests trams amb un luxòmetre...!
Gràcies per compartir-ho. En aquests casos, tots hauríem de circular més a poc a poc i si cal aturar-nos fins a veure-ho clar (és el que diu el codi de circulació), però no es fa. I és clar que de nit, amb boira o pluja, amb corbes i enlluernaments, la visibilitat baixa molt.
Publica un comentari a l'entrada