6.2.18

El nou Bicing

S'ha adjudicat el nou servei de bicicleta pública de Barcelona, el Bicing, que entrarà (teòricament) en funcionament de forma progressiva a partir del novembre de 2018.

Les novetats:
  • El nou servei funcionarà 24 h i 365 dies a l'any.
  • Nou model de bicicleta que podrà tenir assistència elèctrica. Més avall us detallo els canvis. 
  • Més bicicletes elèctriques, de 300 passem a 1.000.
  • De bicis mecàniques n'hi haurà 6.000 com ara.
  • Entre elèctriques i mecàniques n'hi haurà 7.000 i podrien augmentar fins a les 8.000 i la proporció entre mecàniques i elèctriques també pot variar.
  • Més estacions (519) i amb ancoratges aptes per als 2 tipus de bici. De mitjana, tindran 27 ancoratges.
  • Desapareixen les estacions subterrànies.
  • 3 mecanismes d'accés a l'estació: targeta sense contacte, mòbil amb NFC o aplicació mòbil.
  • Dues tarifes: abonament anual o pagament puntual per ús a definir.
  • Preparat per integrar-se al sistema de T-Mobilitat.
  • Possibilitat d'afegir patrocini o publicitat a les bicis.
  • Es subroga el personal del Bicing actual.


Característiques de la bici:
  1. Quadre d'alumini: lleuger, durable i capaç d’absorbir les irregularitats del terreny.
  2. Frens: fre de tambor davanter i fre de disc posterior.
  3. Cables protegits: els cables de les marxes i frens estan ocults per a més seguretat i durabilitat.
  4. Portaequipatges robust: amb capacitat per a transportar fins a 10Kg.
  5. Sistema d'il·luminació: LEDs davant i darrera accionats per una dinamo amb una vida útil de 10.000 hores. Quan la bicicleta s'atura, els llums romanen encesos durant més de 3 minuts.
  6. Dispositiu de bloqueig patentat RFID: un sistema antirobatori d'eficàcia provada.
  7. Rodes de 26’’: llantes d'alumini de doble paret, carcassa resistent a la perforació i pneumàtics amb laterals reflectants.
  8. Preparat per a models elèctrics.
  9. Protector de cadena: per protegir la roba dels usuaris, integrada en el xassís.
  10. Reflectors: reflectors ambre per complir amb el Reial Decret 339/2014.
  11. Tensor de cadena.
  12. Caixa de canvis integrada: Shimano Nexus de 3 velocitats.
  13. Parafangs davanters i del darrere: disseny robust, d'una sola peça i resistent a la deformació. Amb una superfície per a informació de servei i /o patrocinadors i un disseny inspirat en un trencadís de Gaudí.
  14.  Seient còmode
El model elèctric es basa en el mateix model convencional amb les característiques següents:
  1. Bateria: disseny integrat de bateria d'alta capacitat, que permet recórrer fins a 60 km amb una sola càrrega: suficient per tot un dia d’ús intensiu i que a més n’allarga la vida útil.
  2. Recàrrega: 4 hores per recarregar completament la bateria i 40 minuts per assol ir el mínim exigit de 8km d’autonomia, a través del dispositiu de bloqueig patentat de l'estació.
  3. Tecnologia d'assistència al pedaleig : la força aplicada s’adapta al ritme de pedaleig de l'usuari mitjançant la regulació d’un sensor de par integrat.
  4. Motor: motor de 250W totalment integrat a la roda del darrere.
  5. Propulsió: sense sorolls ni vibracions.
  6. Indicador del nivell de bateria i d'encesa i apagada.
  7. Velocitat única
 Valoració

Les novetats del servei són interessants perquè augmenten la seva capacitat i donen flexibilitat a l'Ajuntament per fer canvis en el servei per tal d'adaptar-se a la demanda. Faltarà conèixer les tarifes del nou servei i les tarifes per ús puntual que haurien de ser competitives amb els serveis de bicicletes compartides sense estació (dockless) que s'estan fent tant populars arreu. Poder reservar bicicleta en 5 minuts d'antelació és un afegit interessant que et deixa planificar i assegurar el teu viatge sense comprometre gaire la disponibilitat del servei.

La nova bicicleta ofereix millores, però no podem esperar que sigui molt lleugera perquè ha de ser molt robusta. És interessant que el cablejat vagi per dins del quadre per no exposar-lo al desgast. També és interessant disposar de frens més potents.

Pel que fa al model elèctric, la meva primera crítica és que el disseny és antic. Les bicicletes elèctriques modernes porten el motor al pedalier i no a la roda de darrera. Que el disseny sigui el mateix pel model convencional i l'elèctric no veig que sigui cap avantatge, l'únic que ha de ser igual per tenir estacions mixtes és l'ancoratge a l'estació. Que les noves estacions estiguin sempre al carrer, millora molt el temps d'accés a la bici i fa les elèctriques molt més atractives que abans que havies de perdre més temps anant-les a buscar.

Trobo a faltar un model més atractiu de tarifes que premiï econòmicament els usuaris que usen les bicis en pujada per tal de disminuir la distribució manual de bicicletes. També trobo a faltar (no sé si hi és) un model econòmic i unes clàusules al contracte del servei que facilitessin l'ampliació del servei cap als municipis veïns.

Finalment, caldrà veure que la transició no s'endarrereixi en el temps per motius burocràtics!

1 comentari:

Anònim ha dit...

També estaria bé considerar extendre'l a les ciutats limítrofes amb Barcelona. No té sentit que vagis amb bici i de cop i volta desapareguin les estacions de Bicing sense avisar perquè has creuat la frontera invisible entre Barcelona i l'Hospitalet.

Vegeu també