La Gran Via de l'Hospitalet és un d'aquests punts clau que ha de permetre connexions interurbanes en bicicleta a l'àrea metropolitana de Barcelona, ja ho he comentat altres vegades. És la connexió més recta i plana entre el Delta del Llobregat i la capital. En concret, la distància entre el Prat i la plaça Espanya és assumible per un ciclista qualsevol, si ja venim d'una mica més lluny (Sant Boi o Viladecans) potser no tots els ciclistes estan disposats a fer-ho d'entrada, però si disposem de l'ajuda d'una bici elèctrica, probablement podem anar de Castelldefels o Gavà fins a Barcelona sense massa esforç.
Ara hi ha un pla urbanístic que preveu el soterrament de 400 metres d'aquesta avinguda, just davant dels hospitals de Bellvitge i Duran i Reynals. Aquest pla també contempla la construcció de fins a 26 edificis de gran alçada i uns 15 més d'una alçada més reduïda en diversos punts propers a la Gran Via i part d'ells en l'última zona agrícola de l'Hospitalet. Fent una ullada a aquest "Pla Director d'Urbanisme", te n'adones que la bicicleta no existeix, que no hi ha cap intenció de fer cap canvi en el repartiment modal de la mobilitat, que no s'eliminarà cap carril de vehicles motoritzats, que no importa que hi hagi dos hospitals, que la qualitat de l'aire un cop més se la passaran pel forro!
Sense garanties de carrils bici
Una avinguda d'aquestes dimensions, hauria de tenir carril bici bidireccional en ambdós costats, però en cap plànol l'he vist dibuixat i suposo que el cantó sud no hi ha garanties que en tinguem. D'altra banda, les connexions pels extrems tampoc estan garantides. Pel cantó est, no hi ha cap garantia que se li faci lloc a la bici al pont actual i el més probable és que les bicicletes hagin de fer una gran volta com ara per creuar les vies de tren de la línia de rodalies R2 sud. Al cantó oest, tampoc sembla que hi hagi cap intenció de fer arribar la bici al riu Llobregat i al Prat, si es fa, sembla que serà entrant a la zona agrícola del costat de l'Hospital i agafant un camí similar a l'actual.
Resumint, no sabem si hi haurà carril bicis i per on aniran, però per no complicar els nusos viaris existents i projectats, ja es veu que la bici continuarà havent de recórrer molta més distància que els cotxes.
La contaminació atmosfèrica
L'estació de mesura de la contaminació atmosfèrica que es pren com a referència en aquest projecte es troba a 3 km de la Gran Via! Si mesuréssim la qualitat de l'aire a l'Hospital de Bellvitge (amb la Gran Via i el nus del Llobregat al costat) seria molt més alta! Si les recomanacions de l'OMS en matèria de qualitat de l'aire són molt més estrictes que les lleis europees, quines hauríem d'agafar de referència per un hospital?
Conclusions
Ens trobem davant d'un projecte urbanístic amb totes les característiques de la cultura del totxo on la mobilitat sostenible o la qualitat de l'aire brillen per la seva absència. I tot això, sense tenir en compte moltes altres repercussions ambientals i socials que entitats com la Saboga han posat de manifest.
Més informació:
Conclusions
Ens trobem davant d'un projecte urbanístic amb totes les característiques de la cultura del totxo on la mobilitat sostenible o la qualitat de l'aire brillen per la seva absència. I tot això, sense tenir en compte moltes altres repercussions ambientals i socials que entitats com la Saboga han posat de manifest.
Més informació:
- Resum del Pla Urbanístic (La Saboga)
- Al·legacions presentades per diverses entitats (La Saboga)
Altres articles que he publicat sobre la Gran Via de l'Hospitalet:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada