23.10.15

Cotxes, gasoil, contaminació i economia

Molts polítics confiaven en la renovació del parc d'automòbils per millorar la qualitat de l'aire perquè les normatives europees s'havien anat endurint. Donant ajudes a la compra de vehicles nous es subvenciona un cop més la indústria de l'automòbil i es redueixen els recursos disponibles per a polítiques de mobilitat realment sostenibles. Molts dèiem que no era la solució, teníem raó i s'ha demostrat.

Els punts claus de tot plegat són:
  • Els vehicles de gasoil contaminen molt més que els de gasolina, però emeten menys CO2.
  • L'emissió de CO2 està regulada per un mercat i cada país té assignada una quota, per tant, Espanya incentiva els cotxes que emeten poc CO2, és a dir, els de gasoil.
  • No hi ha cap impost que penalitzi els cotxes més contaminants.
  • No hi ha encara cap restricció de circulació pels vehicles més contaminants.
  • La majoria de vehicles a Espanya ara ja són de gasoil. Fa 15 anys, la majoria eren de gasolina.
  • Des de fa temps, es sap que els cotxes en circulació emeten més contaminants que els que estableixen les normatives europees.
  • L'administració pública coneix el problema, però fa la vista grossa.
  • El grup Volkswagen i probablement altres fabricants han estafat els consumidors venent cotxes que rebaixen la potència del motor durant les proves d'homologació d'emissions contaminants.
  • La indústria de l'automòbil amenaça contínuament de deslocalitzar-se i amb això obté condicions laborals favorables i ajudes de tot tipus, entre elles ajudes per desenvolupar vehicles menys contaminants i vehicles elèctrics.
  • L'Administració pública cedeix contínuament a les pressions del lobby de l'automòbil.
  • No s'inverteix el que caldria en alternatives de mobilitat més sostenible com la bicicleta o el transport públic.


Com acabarà tot plegat? 

Crec que hi ha una tendència en l'opinió pública que el lobby de l'automòbil no pot torçar i per tant les polítiques de protecció de la salut guanyaran a llarg termini. Probablement, la UE farà nous tests d'emissions més estrictes als cotxes que s'hauran de complir d'aquí a uns anys i tard o d'hora, països com Espanya posaran una fiscalitat ambiental al cotxe i la tendència de restringir els cotxes més contaminants dels centres urbans és imparable, però es fa difícil de dir quines mesures i quan s'aplicaran.

Finalment, no deixeu de llegir aquest article: :SEAT, una mentida més

Actualització 28/10/2015:

Sembla que com era de preveure el lobby de l'automòbil s'ha sortit amb la seva i la UE ha aprovat començar els tests dels cotxes dièsel en condicions reals (en carretera) el 2016, però no tindran validesa fins al setembre de 2017 en que, a més a més, es permetrà que superin en un 110% el llindar de 80 mg d'òxids de nitrogen que haurien d'emetre. El gener de 2020, la superació no podrà ser de més del 50% d'aquest llindar.