5.4.18

L'evolució de la bici a Barcelona des de la plaça Tetuan

Continuem amb el tema d'obtenir bones dades de mobilitat (en parlava aquí). Com comentava, moltes dades provenen d'enquestes i per tant són dades estimades. En canvi, els comptatges permeten tenir dades reals de la mobilitat. Des de 2011, al carril bici del Passeig de Sant Joan de Barcelona (ja a la plaça Tetuan) tenim un comptador de bicicletes en temps real i les seves dades són consultables (aquí).

Les últimes dades de mobilitat disponibles, les de 2016, ens indiquen que la bici va augmentar un 14% respecte el 2015 i un 30% respecte el 2013. Anem a mirar que passa en aquest comptador.

Doncs d'entrada, agafant les dades anuals del comptador trobem un augment del 18% del 2015 al 2016 i sols del 21% del 2013 al 2018. Si mireu les dades, veureu que hi ha una baixada el 2013 i el 2014 i fins i tot al 2015 no es recuperen els ciclistes. Ens tornem a trobar amb un problema de qualitat de les dades. Em consta que hi van haver obres que van afectar el carril bici fins al 2013, però és difícil d'avaluar si el creixement de la xarxa ciclista i els canvis en la seva configuració poden haver afectat el nombre de ciclistes durant alguns anys.

Si mirem l'evolució 2015-2016 per mesos comparant amb el mes de l'any anterior,  veiem que al gener l'augment és del 14%, al maig del 3% i al juny del 20%. Si intentem fer alguna correlació amb la pluviositat, les dades tampoc no encaixen amb el que podríem esperar dels mesos més plujosos i l'ús de la bici.

Les dades més recents ens donen un creixement de la bici entre el 6 i el 16% pel període 2016-2017 i d'un 18% pel 2017-2018 comparant només el mes de gener. I és que el comptador porta ja moltes setmanes sense funcionar i per tant tornem a tenir un problema de qualitat de les dades.

2 comentaris:

carlos portillo - podi-. ha dit...

Hola,
si no m'equivoco, l'ampliació del carril bici del carrer de Girona va tenir lloc a començaments de 2013...

Al meu cas concret, jo venia fent servir el de passeig de sant Joan a diari tant d'anada com de baixada però amb la incorporació del tram esmentat, de mica en mica vaig decantar-me pel del carrer de Girona.

Diria que la gràfica que mostres el que denota és un augment progressiu de l'ús de la bicicleta i que la baixada al 2014 podria deure's a la redistribució d'alguns ciclistes habituals a d'altres carrils nous de l'entorn, que no és que hagin tornat després al passeig de sant Joan sino que simplement després ha pujat l'ús de la bici.

No ho sé; podria ser.

podi-.

Bici-vici ha dit...

Gràcies. Crec que fas un bon anàlisi. El 2012-2013 es va prolongar el carril central per damunt de Tetuan. Això crec que ja va tenir un impacte important en aquest carril bici. Si a la vegada es va inaugurar la remodelació del carrer Girona és normal que els ciclistes es distribueixin entre els 2 carrils.
També cal tenir en compte que el passeig de Sant Joan és un carril bici central amb tots els problemes que això implica. Un dels pocs avantatges dels carrils bici centrals és que poden ser molt ràpids per fer distàncies llargues, però justament a passeig de Sant Joan tenim la plaça Tetuan que sempre ha estat un obstacle i amb semàfors que no ajuden gaire al ciclista. També tenim la part d'Arc de Triomf que és força caòtica i que sovint queda tallada per fires i esdeveniments diversos. Amb tot aquest elements, entenc que quan es pot el ciclista busca alternatives.