Vols donar una empenta a la mobilitat en bicicleta del teu municipi? Promou la interconnexió dels centres educatius
amb carrils bici i no hi deixis acostar els cotxes!
Aquesta és la clau que ha funcionat a diversos municipis i que ha donat un impuls important a la bicicleta. La societat ha de demanar que es connectin els centres educatius amb carrils bici i això dona millor resultat si les les AFAs (les famílies) ho demanen totes a la vegada, si les direccions dels centres educatius també ho demanen i si les associacions de veïns i el teixit associatiu hi dona suport.
Evidentment, això ha d'anar acompanyat d'altres mesures, principalment dues:
- La instal·lació d'aparcaments de bicicleta a l'interior i a l'exterior dels centres educatius
- El tall dels carrers dels voltants del centres educatius.
Cardedeu: carrils bici (en blau) i centres educatius (punts verds) |
Que els cotxes no s'acostin a l'escola!
El tall dels carrers del voltant dels centres educatius és molt important i es pot fer abans de tenir carrils bici. És important perquè dona molta més seguretat a l'entorn escolar i per tant fa més viable l'ús de mitjans actius com la bicicleta o el caminar. També es redueix l'exposició dels menors a la contaminació atmosfèrica que no és un argument pas menor. Els talls poden començar sent puntuals a les hores d'entrada i sortida, però haurien de convertir-se en permanents. Els talls donen un avantatge més als modes actius que sí que es poden acostar a l'escola i que a més disposen de facilitat d'aparcament. Llavors, anar en bici ofereix més avantatges que anar amb un vehicle motoritzat.
La creació d'una xarxa ciclista a partir de les escoles i els instituts facilita la creació o la millora de la xarxa ciclista del municipi i fa molt més atractiu la bicicleta com a mitjà de transport.
Tallar el trànsit motoritzat al voltant dels centres educatius:
- Evita accidents i atropellaments i disminueix la percepció de perillositat de l'entorn escolar -> SEGURETAT VIAL
- Es redueix la contaminació atmosfèrica i acústica i l'exposició dels alumnes, el professorat i les famílies a aquesta contaminació -> SALUT
- Fa més atractiu l'ús de la bici -> MÉS BICICLETA
Autonomia dels menors
A partir dels 8 anys, els infants tenen capacitat per anar sols a peu a l'escola. Probablement, segons la maduresa de l'infant, les dificultats del camí escolar i les pors dels pares, entre els 8 i els 12 anys haurien de ser capaços d'anar sols en bicicleta fins a l'escola.
Des de la societat, per millorar l'autonomia dels menors, només podem intervenir en fer camins escolar més segurs i que la percepció del risc dels pares disminueixi. També podem donar eines als pares i als infants per saber circular en bicicleta de forma segura.
Anar en grup a l'escola amb adults o sense també pot ser una manera de fer més segur el camí cap a l'escola (el concepte de bici-bus escolar).
Les poblacions que han aconseguit tenir una xarxa ciclista que enllaci els centres educatius han aconseguit un augment de l'ús de la bicicleta no només per als desplaçaments a l'escola, sinó per a tot tipus de desplaçaments. Disposar d'aparcaments segurs i d'un entorn segur del centre escolar són factors clau que faciliten molt l'ús de la bici a la vegada que desincentiven l'ús del cotxe. Per tant, s'aconsegueix trencar amb el cercle viciós de la percepció de perill de l'entorn escolar que produeix el trànsit motoritzat i que fa que les famílies acabin usant menys la bicicleta i el caminar i més el cotxe com a alternativa "més segura".
Informació relacionada:
- El cercle viciós de la mobilitat i com la bici el trenca
- Quines distàncies fan els nens?
- Cardedeu en bici
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada