He agafat la meva bola de cristall per fer una predicció de com evolucionarà la nostra mobilitat en la propera dècada (o les properes dècades). Disculpeu-me si m'equivoco, però si no hi ha grans avenços tecnològics així és com ho veig i com molta altra gent ho veu.
Que implica la reducció de la mobilitat?
- Més teletreball, menys presencialitat.
- Més mobilitat activa: en bicicleta i a peu.
- Més transport públic elèctric: especialment trens i tramvies que són més eficients, però també busos elèctrics.
- Menys transport aeri i marítim (l'ampliació de l'aeroport del Prat, tenint el de Girona, Reus i Lleida no té sentit!).
- Més transport d'última milla en bicicleta de càrrega.
- Més producció i consum de proximitat.
- Poca viabilitat dels centres comercials allunyats dels nuclis urbans.
- Més cicloturisme, turisme en transport públic i turisme actiu. Menys turisme de llarga distància i menys turisme de curta durada en llocs distants.
- Més pressió immobiliària i urbanística al voltant de les grans ciutats i dels municipis ben comunicats amb transport públic.
La llista és més llarga i les conseqüències d'aquest canvi de model té implicacions socioeconòmiques molt importants. Per això, considero indispensable preparar la nostra societat, les nostres ciutats, el nostre territori i la nostra economia per aquest canvi de paradigma energètic i de mobilitat. Com més preparats estiguem per aquest canvi, menys traumàtic serà.
Alguns canvis que hem d'afrontar:
- Reduir la dependència energètica de l'exterior.
- Augmentar la producció energètica renovable.
- Augmentar l'auto-producció que permet a les empreses (però també a particulars, comunitats de veïns, barris, etc.) ser molt més competitives i reduir la dependència a les fluctuacions del preu de l'energia.
- Reduir les importacions en general i estar preparats per una reducció de certes exportacions.
- Augmentar la producció agrícola (i reduir la dependència exterior).
- Tot això ha d'anar acompanyat d'una fiscalitat que faciliti (bonifiqui) aquests canvis i penalitzi les activitats que cal reduir (o que les externalitats de certes activitats no les pagui tot la societat, sinó només qui les genera).
I en mobilitat:
- Transformar les ciutats i el pobles per generalitzar la nova mobilitat primant la mobilitat activa.
- Això es tradueix en infraestructures ciclistes, especialment carrils bici urbans i interurbans per a facilitar la transició cap al nou model.
- Repartiment obligatori de mercaderies d'última milla en bicicleta de càrrega.
- Restriccions a l'ús del cotxe: eliminació progressiva de l'aparcament gratuït en superfície, crear zones protegides al voltant d'escoles, hospitals i residències de gent gran, etc.
- Repercutir les externalitats dels vehicles sobre els seus propietaris. El cost del cotxe l'ha de pagar el seu propietari i no la resta de ciutadans.
- Reconduir les polítiques referents a la moto. Treure les motos de les voreres. Eliminació progressiva de l'aparcament gratuït de motos en superfície per a motos de combustió (a França ho han previst per al 2022) i posteriorment per a motos elèctriques.
- Incentivar l'ús de bicicletes elèctriques ràpides (speed e-bikes de fins a 45 km/h). Tenen molts més avantatges (eficiència i salut) que no pas motos i ciclomotors elèctrics i això s'ha bonificar.
- Les bicicletes elèctriques convencionals (amb pedaleig assistit fins a 25 km/h) també han de tenir bonificacions.
- Supressió i restricció progressiva dels vehicles de combustió.
I uns apunts sobre les ciutats i els pobles:
- L'espai públic és reduït i per tant s'haurà de primar la mobilitat activa i l'oci de km0 amb espais verds i corredors verds que els interconnectin. L'aparcament en superfície i les autopistes urbanes hauran de cedir l'espai que ara ocupen.
- Cobertes solars (producció fotovoltaica i solar tèrmica) i cobertes verdes haurien de ser les teulades habituals de pobles i ciutats.
- Els horts urbans que ara tenen un ús d'oci haurien de guanyar espai a dins i al voltant de les ciutats per ajudar donar sobirania alimentària a les poblacions.
- En general, totes les polítiques ambientals que s'han proposat els últims 50 anys tindran més sentit que mai.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada