26.5.21

Passejades i excursions pel Montseny 3

Tercer recull de passejades i excursions a peu per diverses zones del Montseny la majoria aptes per fer en família i amb nens petits.

Totes les distàncies són d'anada i tornada si no s'indica el contrari.

De Riells al turó de Montfort (8,5 km +300 m o 11 km +400 m)

Sortint de Sant Martí de Riells, seguim el GR-83 (Camí del Nord, Mataró-Canigó) per pistes i camins ombrívols i agradables. Quant ens acostem al turó de Montfort hi ha un parell de camins per pujar-hi, nosaltres n'agafem un de pujada i un de baixada, però si no voleu estar pendents del GPS seguiu el GR fins a la casa de Sant Climent i allà deixeu el GR per seguir les indicacions que us portaran fins a dalt del turó. Enfilant-vos una mica a les restes de la torre (s.XII-XIII) veureu el castell de Montsoriu, les Agudes, la plana de Viladrau, entre d'altres. Vegeu el mapa i wikiloc.

També en el mapa, teniu una variant circular que torna per Fontdellops i el corral de Pere Arnau. Són en total uns 11 km +400 m que valen la pena i us donen millors vistes de les Agudes i el turó de Morou.

Finalment, us proposo una tercera variant circular que ressegueix un tros més de GR-83 i baixa una mica cap a Arbúcies i entre castanyers torna pel vessant nord del turó de Montfort. Una variant maca per fer també a la tardor.

De Santa Margarida a la bassa o embassament de Vallmanya (3,5 km +40 m)

Petit passeig circular des de la barriada de Santa Margarida (Sant Esteve de Palautordera) fins a un petit embassament que recull les aigües de la riera de Vallmanya. Aquí teniu el mapa. Ho podeu combinar amb la visita del Castell de Montclús que us recomanava en el primer recull d'excursions i passejades.

De Sant Martí del Montseny al Vilar de la Castanya (6,7 km +80 m)

Un passeig molt pla apte per a tots els públics. Transcorre per pista per un tram de GR-5 sortint de l'ermita de Sant Martí del Montseny i arribant al Vilar de la Castanya. La tornada es fa pel mateix camí. Accés per la carretera BV-5301 (km 18).

De Sant Elies a Santa Susanna i tornada pel turó de la Cova (11 km +450 m)

Circuit des de l'ermita de Sant Elies fins a l'església de Santa Susanna passant per l'alberg rural del Polell i tornant pel turó de la Cova. Volta pels vessants orientals del turó del Samont. Anem creuant carenes i colls i això ens permet tenir bones vistes i una visió interessant de l'entorn. Combinem pistes i senders. Tracks a WL i GM.

Pujada a l'estany de Viada (6 km +300)

Passejada amb certa pujada entre alzines, castanyers i avets per descobrir l'estany de Viada. Sortim del km 14 de la carretera B-5114 (Sant Celoni a Santa Fe del Montseny) i us proposo un itinerari més o menys circular amb una pujada per camins més estrets i amb més pujada i tornada per una pista més ampla i planera. Un cop a l'estany, podem continuar més amunt fins a la Roca Plana on gaudirem de vistes de l'entorn. Tracks a WL i a GM

Aiguafreda - Tagamanent - Aiguafreda (18 km +850 m)

És un itinerari circular partint del Molí de l'Avencó (i de la zona de pous de gel que hi ha al costat i també del càmping situat en aquest punt). La pujada la realitzem remuntant la riera de l'Avencó i un del seus afluents per un camí molt ombrívol i bonic al costat de l'aigua. La pujada continua amb força per dins el bosc fins arribar a la carena de la Serra dels Fondrats. La pujada continua amb menys ombra i deixant els camins per passar a pistes forestals fins a la Calma. Planejarem seguint el GR-5 fins a la zona del Tagamanent on iniciarem la baixada cap a Aiguafreda. Caldrà deixar el GR-5 a l'últim moment per arribar al punt d'inici de l'excursió.

En el plànol també teniu un itinerari alternatiu més curt que no passa pel Tagamanent (14 km +650 m).

Cardedeu - Sant Hilari - Cardedeu (11 km +180 m)

L'Ermita de Sant Hilari és un punt emblemàtic del terme de Cardedeu. Aquest itinerari circular hi puja de forma pausada travessant serres i cercant força l'ombra dels boscos i sempre per pistes forestals. La tornada proposada és per una carena més oriental i passant pel Rieral (3a foto).

De camins, n'hi ha uns quants més. En el mapa, podeu veure també una curta variant que cerca camins més estrets i més ombrívols i que passa pel Parc de la Font dels Oms.

El punt de sortida és al Parc de Pompeu Fabra, però he fet passar la ruta també pel centre del poble per gaudir del casc antic i facilitar l'accés en tren. L'itinerari és pedalable. També teniu les dues variants a Wikiloc, 1 (per pistes i pedalable) i 2 (agafa alguns senders).

Sant Antoni de Vilamajor - Alzina Grossa (6 km +90 m)

Circular cap al sud de Sant Antoni de Vilamajor fins a l'Alzina Grossa. Sortirem de l'entrada sud del poble a la carretera BP-5107 (Bonpreu) i agafarem el GR-97 en direcció oest, travessarem la riera de Vallserena i pujarem fins a dalt d'una serra per entrar al bosc. Baixarem per travessar altre cop la riera de Vallserena i anar a trobar el camí ral que resseguirem una mica cap a Llinars per trobar l'Alzina Grossa. Retrocedirem i tornarem cap a Vilamajor pel camí Ral resseguint una riera.

A la tornada, podem també endinsar-nos al poble, val la pena. Vegeu el mapa, on també he marcat el camí ral cap a Llinars i cap a l'estació de tren (2 km).