30.3.17

Estudi "The Desire Lines of Cyclists" a Barcelona (1): Quin és el perfil real dels ciclistes de Barcelona?

Fins ara, sabíem el perfil dels ciclistes de Barcelona a través d'enquestes, però desconeixíem si aquest perfil era real. Ara, gràcies a un magnífic estudi de Copenhagenize Barcelona tenim dades molt més reals despreses de l'observació d'una cruïlla de l'Eixample durant 7 hores. En concret, es va enregistrar la cruïlla de Diputació (carril bici d'un sentit) i Girona (carril bici de doble sentit) un dia assolellat, el 4/10/2016, en les franges: 7:30-9:30, 13:30-14:30, 16:00-17:00 i 17:30-19:30. Aquest estudi es va realitzar seguint els mateixos paràmetres d'altres estudis realitzats en altres ciutats per tal de poder fer comparacions.

En aquesta primera part, us parlaré únicament del perfil dels ciclistes observats que van ser 2.627.

El tipus de bicicleta
  • Les bicis del Bicing representen el 33% i d'aquestes l'1,1% són elèctriques.
  • De la resta de bicis (66%), un 25% són plegables i un 0,7% són bicis de càrrega.

El comportament dels ciclistes

Tot i la percepció social de que els ciclistes no respecten les normes, en aquest estudi es veu de forma objectiva que no és així, més aviat tot el contrari:
  • El 88% dels ciclistes segueixen estrictament les normes de trànsit.
  • El 8% dels ciclistes adopten posicions avançades sobrepassant la línia de detenció o comencen a pedalar abans del verd.
  • El 4% dels ciclistes els podríem considerar insubmisos: creuen en vermell, van per la vorera, van en contrasentit al carril bici o fan altres girs no permesos.
  • Els insubmisos es redueixen en hora punta i es dupliquen en hores de menys trànsit. De la mateixa manera, hi ha una compliment més estricte de la normativa en hora punta.

Repartiment Home - Dona
El baròmetre català de la bici ens diu que les dones representen del 32 al 40% dels ciclistes segons la freqüència d'ús de la bici. El present estudi ho situa de mitjana en un 40%, però mireu:
  • De mitjana hi ha un 60% d'homes i un 40% de dones en bici
  • Hi ha bastants més homes (fins al 74%) en l'hora punta matinal i la del final del dia i s'arriba més a la igualtat al migdia-tarda.
  • Les dones utilitzen sensiblement molt més les bicicletes plegables.
  • Les dones utilitzen més el Bicing, tot i que hi ha més homes abonats. Per exemple, de 17:30 a 19:30, un 36% de les dones i un 19% dels homes fan servir el Bicing.

Percepció de la seguretat
  • Només el 13% dels ciclistes porta casc.
  • Maria Elisa Ojeda i Jordi Galí,
    2 dels autors de l'estudi.
  • Només el 0,3% dels ciclistes porta armilla reflectora.


Les franges horàries
  • S'han comptabilitzat 375 ciclistes/h de mitjana.
  • De 8:30 a 9:30 s'ha arribat als 491 ciclistes/h i també destaca molt la franja de 18:30 a 19:30 amb 462 ciclistes/h
  • Hi ha puntes màximes just abans de les 18:30, al voltant de les 9:00 i just abans de les 8:00 h.

Altres
  • Els nens representen un 0,7% de les bicis observades.
  • Els pares amb nens en cadiretes representen el 0,9% dels ciclistes observats
  • El missatgers suposen el 0,3% dels ciclistes observats.
  • S'han apreciat moltes invasions i estacionaments en els carrils bici de la cruïlla analitzada, una cada 9 minuts!

Conclusions

D'entrada vull destacar la qualitat de la mostra realitzada amb dades reals i no amb ciutadans enquestats. Tot i que a cada zona de la ciutat podríem trobar dades lleugerament diferents, aquestes poden ser representatives de tota la ciutat i només crec que podria variar lleugerament el comportament dels ciclistes segons la cruïlla que analitzem i la solució tècnica que s'hi hagi adoptat.

Justament, una conclusió que en trec és que la percepció social del comportament dels ciclistes no es correspon amb la realitat i que socialment s'insisteix en comparar l'incivisme dels ciclistes amb el dels conductors de cotxe o moto quan els riscos i les conseqüències de l'incivisme d'uns i d'altres és molt diferent. La majoria dels ciclistes segueixen estrictament les normes i els que no ho fan continuen respectant els semàfors vermells per creuar, però cerquen altres posicions o trajectòries a la calçada on creuen que tindran més visibilitat, seguretat o no respiraran tanta contaminació. Només un 4% creua en vermell, circula en contrasentit o va per la vorera (en aquest cas no s'hi pot anar), i en hores de menys trànsit, aquest percentatge pot pujar fins al 8% o reduir-se al 3% en hores punta.

L'ús del casc s'apropa molt al 10% de Copenhaguen i l'ús de l'armilla reflectora és residual. La roba habitual dels ciclistes és la de carrer i de feina habitual que seria pròpia de qualsevol vianant. Tot això, són indicadors de la normalitat de l'ús de la bicicleta i d'una percepció sobre la seva seguretat molt diferent entre ciclistes i no ciclistes ja que en el Baròmetre de la bici la majoria de ciutadans responien que anar en bicicleta no era segur o gens segur.

Destaca molt significativament, el gran ús de les bicicletes plegables de tot tipus i en especial en fan més ús les dones. Factors com la falta d'aparcament, la falta d'aparcament segur, els robatoris, la intermodalitat i les males connexions interurbanes podrien ser-ne els principals motius.

L'ús de la bici per anar a l'escola continua sent una assignatura pendent d'aquest país.

En una segon article, us explicaré l'altre part de l'estudi que són pròpiament les línies del desig dels ciclistes i les conclusions que els autors de l'estudi en treuen de cara al disseny de cruïlles d'aquest tipus.

Vegeu la 2a part de l'estudi: les línies del desig dels ciclistes

7 comentaris:

Anònim ha dit...

insubmisos? voldràs dir incivics o infractors....sempre justificant....

Pau ha dit...

Deixaré això per aquí...
4% / 96%

Pauet ha dit...

M’hagués agradat que també comptes quantes motos van circular pel carril bici, a aquell punt és un clàssic.

Bici-Vici ha dit...

Pel que fa al comportament, els noms utilitzats en l'estudi són Conformists, Momentumists and Recklists. Aquest últim, suposo que vindria de reckless que seria una persona profundament despreocupada per les conseqüències de les seves accions, insubmís no sé si justifica res, incívic és poc concret, infractor seria també molt correcte.

Hagués estat interessant comptar diverses coses més com motos circulant pel carril bici o els vehicles que creuen en vermell, entre d'altres. Pel que fa a vehicles només s'han comptabilitzat les obstruccions i els conflictes amb les bicicletes, intueixo per tant que potser sí s'han comptat les motos al carril bici.

Omar ha dit...

Excelente estudio. Me han resultado sorprendentes algunos de los datos aportados. He pasado un buen rato leyéndolo. Moltes gracies

Anònim ha dit...

I?? així el que no recull la tifa del seu gos>> insubmís?, el que llença les escombraries en qualsevol lloc>> insubmís? ...el que condueix en contradirecció, insubmís?

Bici-Vici ha dit...

M'he limitat a reproduir el nom que han usat els autors de l'estudi. Entenc el que em dius, però també entenc que la principal motivació de l'estudi és estudiar els usuaris d'aquesta cruïlla sense prejudicis i molt concretament als ciclistes amb l'objectiu de fer canvis a la cruïlla. L'estudi es diu precisament "Desire Lines" perquè intenta veure quines trajectòries fan els ciclistes tant si compleixen com si no la normativa.

Els que es negaven a complir la llei i no anaven al servei militar, com els anomenem? El llenguatge no és neutre.