12.6.18

Barcelona frena la contrucció de noves infraestructures ciclistes

Diverses fonts afirmen que s'ha posat fre a molts projectes de carrils bici que hi havien planificats pel que resta de legislatura i que el motiu és la por al desgast polític que pot suposar que l'oposició usi les queixes de certs col·lectius que han vist dificultada la seva mobilitat en cotxe i moto.

D'entrada, vull tornar a recordar que en aquesta legislatura s'han construït a Barcelona més carrils bici que mai i moltes de les actuacions han consistit a eliminar carrils bici a la vorera per portar-los a la calçada i per la qual cosa, possiblement, no sortiran en els còmputs de l'augment de longitud de la xarxa ciclista. La qualitat dels carrils bici ha augmentat indiscutiblement tot i que encara hi hagi solucions com carrils bici centrals o bidireccionals que no ens agraden als usuaris de la bicicleta i que s'allunyen dels estàndards europeus.

També cal recordar que la bicicleta és el mitjà de transport que més creix a Barcelona i que per tant el creixement de la xarxa ha anat acompanyada d'un creixement de l'ús de la bicicleta tot i que la quota modal se situa aproximadament al voltant del 2% dels desplaçaments.
L'Ajuntament nega aquesta frenada i respon que certs projectes s'estan replantejant. Des dels col·lectius ciclistes es crida a fer les infraestructures de forma consensuada amb els usuaris de la bici i apostar de la qualitat abans que la quantitat o per les connexions entre itineraris. També es parla del cost que té per la societat al no continuar construint la xarxa ciclista.

Des del meu punt de vista, entenc i comparteixo les demandes de qualitat i la importància de les connexions entre itineraris. També entenc la prudència municipal, però crec que la frenada també deixa molt inacabada una xarxa on encara falten moltes connexions i amb buits importants. El número de ciclistes no para de créixer i probablement aquestes connexions, millores i buits pendents són el que fan falta perquè la ciutat passi del 2%-2,5% de quota modal ciclista a una nova fase del 3-5% i arribar a eleccions amb els deures sense fer tampoc no justifica la feina feta.

La llista de coses de projectes pendents és llarga i evidentment no tota es podrà fer en un any, però vull recordar alguns projectes que crec que són importants (segur que me'n deixo) i alguns també tenen una repercussió important per disminuir els conflictes amb els vianants:
  • Un dels buits més evidents és la zona de plaça Catalunya. La Ronda de Sant Pere des d'Urquinaona fins a plaça Universitat seria un dels eixos urgents.
  • La Gran Via és un dels principals eixos ciclistes de la ciutat, però només un tram ha baixat a la calçada i encara té talls importants, un d'ells és plaça Espanya.
  • La Diagonal és l'altre eix indispensable de la ciutat i manté trams molt millorables i li manquen moltes connexions  amb carrils bici al sector oest.
  • Via Laietana.
  • Carrer de Sants
  • Ronda del Mig
  • Passeig de la Zona Franca i connexions amb la zona Franca i polígon Pedrosa.
  • Entorn de Sants Estació

1 comentari:

Anònim ha dit...

Bon Article! També faltaria un carril entre l'Eixample i Vallcarca sense haver de passar per carrerons. El carrer Gran de Gràcia seria una bona opció.