Ja fa 2 anys de la creació de la Superilla del Poblenou. Un projecte inspirat en el pla Cerdà original que preveia més zones verdes i agrupacions de illes. Tot i el consens original en impulsar aquest tipus d'actuacions (en el Pla de Mobilitat), la polèmica política ha estat sonada, però 2 anys després no crec que hi hagi gaires veïns de l'Eixample que no volguessin una superilla al seu carrer.
La Superilla del Poblenou va ser una prova pilot. Es va escollir una zona poc residencial i es van fer unes actuacions toves de baix cost. Les crítiques van venir pel trànsit desviat, per la modificació de les parades de bus, per alguns negocis que es van haver d'adaptar, per la configuració dels nous espais i pel poc ús que se'n feia. Part de les crítiques van desaparèixer amb l'adaptació dels ciutadans al nou espai i després de diversos retocs, altres quan l'espai públic alliberat s'ha anat consolidant. Finalment, la polèmica més partidista ha desaparegut i ara es pot avaluar el resultat que crec que és molt satisfactori.
A nivell ciclista, la superilla ha suposat un espai pacificat que la bicicleta pot seguir travessant en ambdós sentits de la marxa. Tot i així, en noves superilles en espais de l'Eixample molt més residencials, caldrà valorar si no cal mantenir un carril bici segregat dels vianants per afavorir la prioritat de la bicicleta sense afectar la prioritat del vianant.
A nivell urbanístic, no ens trobem davant una actuació nova, ja existeixen arreu del país centenars d'illes de vianants que s'han guanyat limitant el trànsit dels cotxes i transformant el paviment dels carrers. Segurament, la innovació de la superilla és implementar-ho de cop en un espai tant singular com l'Eixample, el fet de tractar-se de carrers amples on hi havia diversos carrers i aparcaments i on l'espai alliberat és molt important, i finalment, també s'ha innovat en fer actuacions toves i amb inversions baixes que amb el temps i amb la participació veïnal s'han anat consolidant.
Us recomano aquests vídeos en anglès que parlen de la superilla produïts per gent estrangera del món de la mobilitat i l'urbanisme:
També m'agrada destacar aquestes actuacions que es van fer a Sant Just Desvern en la mateixa època, i que tot i no ser una superilla, usen també el model d'actuació tova de baix cost i en aquest cas han guanyat espai pels vianants i millorant molt la seva seguretat i accessibilitat:Us recomano aquests vídeos en anglès que parlen de la superilla produïts per gent estrangera del món de la mobilitat i l'urbanisme:
Acabades ls actuacions de millora d la mobilitat 2016! +visibilitat👀+seguretat⛑+còmode🚶+espai 🚶+🚲+... x un @santjustcat pensat x tothom👵👦👧👴! pic.twitter.com/kzTe8ZSNXm— Jordi Porta Pruna 🎗 (@portapruna) 24 de desembre de 2016
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada