16.10.06

Accessoris

Informació sobre diversos accessoris bàsics que poden portar les bicicletes sobretot encarat al cicloturisme i al ciclisme urbà.

Podeu trobar molts més accessoris i productes comercials mirant els apunts etiquetats amb com a "accessoris".

Portaequipatges

Situats normalment damunt de la roda de darrera permeten portar paquets i alforges penjades als laterals de la roda. Es subjecten al quadre sota el seient i al costat de l'eix de la roda en uns forats especialment dissenyats per aquest ús. Recordeu que suporten un pes màxim i que cal repassar els caragols de subjecció de tant en tant.

A l'hora de triar-los podem tenir en compte:
  • El pes del model i el pes que suporten
  • Si són més o menys tapats ens evitaran esquitxar-nos amb el fang o l'aigua.
  • Potser voldrem que siguin compatibles amb un tipus d'alforja concreta o amb una cadireta de nen. Hi ha models que tenen una bossa que es posa i es treu fàcilment a la part superior del portaequipatges.
Les bicicletes de doble suspensió només poden portar portaequipatges subjectats a la tija del seient i aquest models suporten menys pes.

No totes les bicicletes, porten els forats prop de l'eix de la roda per instal·lar portaequipatges. A vegades, els frens de disc, utilitzen aquests forats.

Alforges

Les alforges són bosses que es pengen a cantó i cantó de la bicicleta penjades d'un portaequipatges. Tot i que les més freqüents són les que es porten al portaequipatges de darrera també n'hi han per portar en portaequipatges davanters. Algunes característiques a tenir en compte són:
  • Sistema de subjecció robust, però ràpid de treure i posar (eviteu les corretges, millor ganxos de subjecció). Proveu-les amb el portaequipatges!
  • Millor alforges independents (si volem en podrem usar una sola) que alforges unides.
  • Impermeables i estanques? Són més cares. També podem posar una bossa de plàstic dins.

La pota de cabra

Les potes de cabra permeten aguantar la bicicleta dreta. Són especialment útils quan fem cicloturisme on molts cops no trobem cap arbre ni pal que ens l'aguanti. A qui no li ha caigut mai la bici a terra?

N'hi ha de dos tipus: els que es col·loquen al centre de la bicicleta i els que es col·loquen a la roda de darrera:
  • Al centre: tenen menys estabilitat, especialment si portem alforges, però són més fàcils de col·locar.
  • A darrera: situats en el punt del quadre on hi ha la tanca de la roda de darrera aguanten millor la bicicleta fins i tot quan aquesta porta alforges. El sistemes de subjecció no van bé a totes les bicicletes i a més a més amb el pes i l'ús es poden deformar.
Sigui com sigui les potes de cabra no són infal·libles! Les bicicletes continuen caient!

Llums

Són obligatoris quan es circula de nit. El de davant ha de ser blanc i el de darrera vermell.
  • Amb LEDS: consumeixen molt poca pila, es veuen bé i es poden posar en posició intermitent que consumeixen menys pila i en canvi criden més l'atenció.
  • Amb dinamo de boixa: una boixa que s'instal·la a la roda de davant genera electricitat pels llums que ja estan pensat per continuar il·luminant uns minuts quan es para de pedalar. S'usen sobretot en bicicletes urbanes i a vegades en bicis de cicloturisme on es pot usar l'electricitat  per carregar dispositius electrònics.
  • Per il·luminar es venen llums específics que funcionen normalment amb bateries.
  • Amb dinamo tradicional: j
Vegeu també:

Vegeu també