16.10.07

L'informe del RACC

Avui el RACC ens ha sorprès a tots amb una campanya publicitària i amb la publicació d'una nota de premsa i un informe (PDF) on diu que la Generalitat ha calculat malament la reducció de contaminació i que no és del 12% si no del 2%. El RACC proposa un sistema de límit de velocitat flexible per evitar embussos.

L'informe m'ha sorprès. El RACC no va assistir al debat del canal 33 sobre aquesta mesura tot i ser-hi convidat. La proposta del RACC no s'allunya tant de la posició de la Generalitat, però en canvi denuncien que els càlculs estan mal fets i en un informe fet a mida deixen anar mitges veritats, ataquen directament al Departament de Medi Ambient i Habitatge i inicien una campanya publicitària. Per què es gasta el diners així el RACC? Quins interessos defensen realment?

L'informe

Els càlculs en que difereixen Medi Ambient i el RACC són una estimació del parc de circulació 2010, segons el RACC els vehicles pesats (de més 3,5 tones) contaminen més anant a 80 Km/h i per això seguint la mateixa metodologia els hi surt que la reducció és d'un 2%. No tenen ja una limitació de velocitat aquests vehicles pesats?

Una altra de les sorprenents afirmacions del RACC és avalada per un estudi encarregat al seu homòleg alemany, l'ADAC. Aquest estudi valora les emissions d'un vehicle diesel i un de gasolina a diverses velocitats i amb diverses marxes. Les conclusions del RACC és que molta gent conduirà en quarta marxa enlloc de fer-ho en cinquena o sisena en que es gasta menys i s'emet menys particules, també pel cas de gasolina generalitza els resultats de l'ADAC fets amb un Opel Astra de 1.800cc que segons aquest estudi emet menys òxids de nitrogen circulant a 120 Km/h que fent-ho a 80, no compreu aquest cotxe!

Algunes consideracions més
  • Circular sempre amb el límit 80 Km/h permetria construir un carril bus almenys a la B-20 sense perdre carrils ni ampliar la calçada de forma ràpida i barata.
  • Els estudis no tenen en compte les partícules en suspensió aixecades per la velocitat dels vehicles ni les partícules emeses pels sistemes de fre.
  • Els cursos de conducció eficient que el RACC imparteix deixen clar que circular a menys velocitat genera menys contaminació i s'estalvia combustible. Ensenyen entre d'altres coses que es pot circular en cinquena a velocitats molt baixes sense fer malbé els motors.
  • La mesura afecta només a un 60% dels vehicles (els que poden circular a més de 80 Km/h) i allarga el trajecte en un màxim de 3 minuts en el tram més llarg (Barcelona - Castelldefels).
  • Actualment ja existeixen limitacions de velocitat (de 80 i 100 Km/h) més enllà de les rondes en moltes entrades a Barcelona. A la C-32 100 Km/h i 80 Km/h al terme de Sant Boi/El Prat, a l'A2 100 Km/h a partir de Molins de Rei, l'autovia de Castelldefels C-31 a 100 Km/h en tot els recorregut.
  • En una campanya recent del RACC deien "Treu-te el carnet amb el RACC" i continuaven "Els teus amics del transport metro/ferrocarril et trobarem a faltar".
  • El límit variable podria ser interessant en alguns punts per limitar la velocitat a 60 i augmentar la capacitat de les vies. Tot i que el seu cost econòmic és molt més alt, potser millor invertir-ho en radars o en transport públic.
No vull ser repetitiu amb aquest tema, podeu trobar les meves opinions sobre aquesta mesura i algunes de les notícies publicades cercant els articles del bici-vici etiquetats amb contaminació o mobilitat.

Algunes reaccions interessants:

1 comentari:

esparver ha dit...

El problema, si més no des de el meu punt de vista, és que no és presentable que la generalitat basi les seves decisions en informes mal fets.

Que els vehicles pesats contaminen més a 80 km/h ho diu l'informe de de la Generalitat encara que s'oblidin de escriure el signe negatiu a la taula.

Segur que el dossier per la premsa del RACC és incomplet i parcial, però torno a dir que no és acceptable que des de la generalitat ens prenguin el pèl d'aquesta manera.

Vegeu també