2.10.07

Ahir el límit de velocitat de 80 Km es va debatre al programa Àgora del Canal 33

Ahir vaig poder seguir bona part del debat del programa Àgora del Canal 33 que debatia si anar a 80 Km/h era una bona mesura per reduir la contaminació. Us en faig un resum de cadascun d'ells:
  • Maria Comelles, Directora General de Qualitat Ambiental del Departament de Medi Ambient: va defensar la mesura amb arguments encertats, però va estar fluixa en respondre els arguments dels altres i va deixar que el president de la PTP li fes la feina.
  • Mario Arnaldo, president de l'organització Automobilistas Europeos Asociados: contrari a la mesura, no va aportar arguments consistents, les seves alternatives eren millorar el transport públic (que tothom hi està d'acord) i rebaixar impostos per a facilitar la renovació del parc automobilístic. Semblava estar defensant la indústria de l'automòbil més que els conductors.
  • Ricard Riol, President de la PTP: va estar molt encertat en la defensa d'aquesta mesura i va ser el més guerrer responent al president de l'AEA. Les seves intervencions van tenir cert grau de tecnicisme que potser el van allunyar del gran públic. Va poder explicar amb imatges que el límit permetria ampliar carrils i fer un carril bus a la B-23.
  • Enric Enrech, President del Col·legi Oficial d'Agents Comercials de Barcelona: tot i que en principi contrari a la mesura, no va ser molt bel·ligerant i per això va intervenir poc.
El gran absent del debat va ser el RACC (que s'havia mostrat contrari a la mesura), el president de la PTP ho va recordar i també va posar en evidència que el RACC imparteix cursos de conducció eficient on en els manuals posa que es pot anar en cinquena marxa a partir de 50 Km/h i que en canvi després diu que anant a 80 Km/h contaminarem més.

Les meves conclusions són que s'ha de fer una gran feina de conscienciació de la societat, ja que la mobilitat (transport públic, contaminació, seguretat, infraestructures etc.) són coses que ens afecten dia a dia a tota la societat i encara hi ha molta incomprensió. A curt termini s'hauria d'explicar que:
  • es pot anar a 80 Km/h en cinquena marxa i que tot i que triguis més, contamines menys.
  • la contaminació és un problema sanitari molt important.
A llarg termini s'hauria de fer una feina més de fons explicant conceptes de mobilitat que creïn una massa crítica a la societat que afavoreixi el desenvolupament del transport públic i pobles i ciutats amb més espai pels vianants.